Педагогічні умови цифровізації освітнього процесу в закладах дошкільної освіти
Ключові слова:
цифровізація; інформаційно-комунікаційна компетентність вихователів; форми та методи роботи з використання інформаційно-комунікаційних технологій; комп’ютерні ігри; педагогічні умови; діти дошкільного вікуАнотація
Публікація висвітлює важливу роль інформаційно-комунікаційних технологій в освітньому процесі. Головна увага концентрується на галузі дошкільної освіти. На підставі аналізу наукових праць визначено базові поняття дослідження: «цифровізація», «цифровізація освітнього процесу». Здійснено характеристику організаційних і педагогічних умов цифровізації освітнього процесу у закладах дошкільної освіти.
Мета статті полягає у вивченні форм і методів цифровізації освітнього процесу як головної педагогічної умови у роботі з дітьми старшого дошкільного віку та визначенні перспективи розвитку цієї проблеми.
Зосереджено увагу на тому, що реформи української освіти потребують висококваліфікованих педагогів у галузі дошкільної освіти. Тому на сучасному етапі головне завдання полягає у формуванні високого рівня інформаційно-комунікаційної компетентності вихователів.
Представлена класифікація комп’ютерних ігор, які можна використовувати педагогами в освітньому процесі закладів дошкільної освіти: динамічні, рольові, творчі, навчальні ігри, які сприятимуть розвиткові логічного мислення та інтелектуальних здібностей дітей дошкільного віку.
Розкрито практичний досвід педагогів щодо цифровізації освітнього процесу в закладах дошкільної освіти, що уможливило висвітлення конкретних форм і методів роботи вихователів, а також практичного використання цифрового контенту під час реалізації різних видів діяльності з дітьми.
Акцентується увага на тому, що вихователі повинні чітко дотримуватися безпекових, гігієнічних вимог, а також правил ергономіки для кожної вікової групи. Наголошено на важливості створення безпечного цифрового освітнього середовища для дошкільників і педагогів як важливого фактору в сучасних умовах воєнного стану. Підкреслено, що через упровадження дистанційного навчання в закладах дошкільної освіти, актуальним постало питання цифровізації освіти.
Розкрито фактори ризику цифрових технологій, а також впливу на безпеку та стан дитячого організму, зокрема Всесвітньою організацією ЮНЕСКО, яка розглядає ці ризики у різних контекстах.
На підставі аналізу наукових праць, визначено головні чинники, які не дозволили б цифровим технологіям негативно впливати на розвиток дітей дошкільного віку.
Посилання
Андрющенко Т. К., Лохвицька Л. В., Руденко Ю. А., Дудник Н. А. Використання ІКТ для формування здоров’язбережувальної компетентності старших дошкільників. Інформаційні технології і засоби навчання. 2021. № 81 (1). С. 15–35. URL: http://bit.do/fPRKT
Волинець Ю., Дорохова Д. Інноваційні технології навчання в державних закладах дошкільної освіти: теоретичний аспект. Молодий вчений. 2021. Вип. 4 (92). С. 194–197.
Всесвітня Організація Охорони Здоров’я. URL: https://uapt.org.ua/wp-content/uploads/docs/5210-preklad_mkf_dorosla_v_docx.pdf
Даценко Т. Інформаційно-комунікативні технології в дошкільній освіті: перспективи та ризики впровадження. Наукові записки НПУ ім. М. Гоголя. Психолого-педагогічні науки. 2012. № 3. С. 18–20.
Доценко С. Цифровізація дошкільної освіти. Інноваційні педагогічні технології в цифровій школі : зб. тез доповідей IV Всеукр. (з міжнар. участю) наук.-практ. конф. молодих учених (м. Харків, 11-12 травня 2022 року) / упоряд.: Н. О. Пономарьова, Н. В. Олефіренко, В. М. Андрієвська. Харків, 2022. С. 114–117.
Ємчик О. Комп’ютерно-орієнтовані технології у роботі з дітьми дошкільного віку. Інноваційна педагогіка. 2019. Вип. 18, т. 3. С. 160–163.
Іванюк Г. І., Куземко Л. В., Новик І. М. Тренінг «Проєктування мультимедійного середовища закладів загальної середньої та дошкільної освіти» як засіб формування цифрових навичок майбутніх педагогів. Інформаційні технології і засоби навчання. 2020. Т. 79, № 5. С. 73–89. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/32413/1/H_%20Ivaniuk_L_Kuzemko_I_Novyk_ITZN_5_IS_IPSP.pdf
Кіндрат І. Цифровізація української освіти: реалізація, проблеми і перспективи. URL: https://oplatforma.com.ua/article/2316-interaktyvni-metody
Колеснікова І. В., Орлова О. А. Цифровізація освітнього процесу в закладі дошкільної освіти. Інноваційна педагогіка. 2022. Вип. 50, т. 2. С. 188–191.
Колеснікова І. В. Цифровізація освітнього процесу в закладі післядипломної педагогічної освіти. Науковий часопис Нац. пед. ун-ту імені М. П. Драгоманова. Серія 5: Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2020. Вип. 78. С. 117–120.
Мардарова І. К., Баранова В. М. Підготовка майбутніх вихователів до розвитку мовлення дошкільників засобами ІКТ. Науковий вісник МНУ ім. В. О. Сухомлинського. Педагогічні науки. 2019. № 1 (64). С. 161–166.
Національна платформа цифрової освіти. URL: https://oplatforma.com.ua/article/1
Національної стратегії розвитку освіти в Україні. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/344/2013#Text
Підвищення цифрової компетентності: інструменти для онлайн-навчання. Матеріали сайту НДЛ інформатизації освіти. Київський університет імені Бориса Грінченка. URL: http://cikt.kubg.edu.ua/
Рейпольська О. Д. Можливості застосування інформаційно-комунікаційних технологій для забезпечення якості освітнього процесу ЗДО. Освітній процес в закладах дошкільної освіти в умовах воєнного стану: теорія, практика, інновації : зб. матеріалів конференції. Київ, 2022. С. 247–253. URL: https://ipv.org.ua/wp-content/uploads/2022/12/Zbirnyk.pdf
Цифрова трансформація освіти і науки. Сайт МОН. URL: https://mon.gov.ua/ua/tag/cifrovatransformaciya-osviti-ta-nauki
Чекан О. І. Застосування комп’ютерних технологій у професійній діяльності вихователя дошкільного навчального закладу : навч. посіб. Київ : ВД «Слово», 2015. 184 с.
References
Andriushchenko, T. K., Lokhvytska, L. V., Rudenko, Yu. A., & Dudnyk, N. A. (2021). Vykorystannia IKT dlia formuvannia zdorov’iazberezhuvalnoi kompetentnosti starshykh doshkilnykiv [Using ICT to form health-preserving competence in older preschoolers]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia [Information technology and learning tools], 81 (1), 15-35. Retrieved from http://bit.do/fPRKT [in Ukrainian].
Volynets, Yu., & Dorokhova, D. (2021). Innovatsiini tekhnolohii navchannia v derzhavnykh zakladakh doshkilnoi osvity: teoretychnyi aspekt [Innovative teaching technologies in public preschool education institutions: theoretical aspect]. Molodyi vchenyi [Young scientist], 4 (92), 194-197 [in Ukrainian].
Vsesvitnia Orhanizatsiia Okhorony Zdorov’ia [World Health Organization]. Retrieved from https://uapt.org.ua/wp-content/uploads/docs/5210-preklad_mkf_dorosla_v_docx.pdf [in Ukrainian].
Datsenko, T. (2012). Informatsiino-komunikatyvni tekhnolohii v doshkilnii osviti: perspektyvy ta ryzyky vprovadzhennia [Information and communication technologies in preschool education: prospects and risks of implementation]. Naukovi zapysky NPU im. M. Hoholia. Psykholoho-pedahohichni nauky [Scientific notes of the NPU named after M. Gogol. Psychological and pedagogical sciences], 3, 18-20 [in Ukrainian].
Dotsenko, S. (2022). Tsyfrovizatsiia doshkilnoi osvity [Digitalization of preschool education]. In N. O. Ponomarova, N. V. Olefirenko, V. M. Andriievska (Comps.), Innovatsiini pedahohichni tekhnolohii v tsyfrovii shkoli [Innovative pedagogical technologies in the digital school]: zbirnyk tez dopovidei IV Vseukr. (z mizhnarodnoiu uchastiu) nauk.-prakt. konf. molodykh uchenykh (pp. 114-117). Kharkiv [in Ukrainian].
Yemchyk, O. (2019). Komp’iuterno-oriientovani tekhnolohii u roboti z ditmy doshkilnoho viku [Computer-based technologies in working with preschool children]. Innovatsiina pedahohika [Innovative pedagogy], 18, 3, 160-163 [in Ukrainian].
Ivaniuk, H. I., Kuzemko, L. V., & Novyk, I. M. (2020). Treninh «Proiektuvannia multymediinoho seredovyshcha zakladiv zahalnoi serednoi ta doshkilnoi osvity» yak zasib formuvannia tsyfrovykh navychok maibutnikh pedahohiv [Training "Designing a multimedia environment for general secondary and preschool education institutions" as a means of developing digital skills of future teachers]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia [Information technology and learning tools], 79, 5, 73-89. Retrieved from https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/32413/1/H_%20Ivaniuk_L_Kuzemko_I_Novyk_ITZN_5_IS _IPSP.pdf [in Ukrainian].
Kindrat, I. Tsyfrovizatsiia ukrainskoi osvity: realizatsiia, problemy i perspektyvy [Digitalization of Ukrainian education: implementation, problems and prospects]. Retrieved from https://oplatforma.com.ua/article/2316-interaktyvni-metody [in Ukrainian].
Kolesnikova, I. V., & Orlova, O. A. (2022). Tsyfrovizatsiia osvitnoho protsesu v zakladi doshkilnoi osvity [Digitalization of the educational process in a preschool educational institution]. Innovatsiina pedahohika [Innovative pedagogy], 50, 2, 188-191 [in Ukrainian].
Kolesnikova, I. V. (2020). Tsyfrovizatsiia osvitnoho protsesu v zakladi pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity [Digitalization of the educational process in a postgraduate pedagogical education institution]. Naukovyi chasopys Nats. ped. un-t imeni M. P. Drahomanova. Seriia 5: Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy [Scientific journal of the National Pedagogical University named after M. P. Dragomanov. Series 5: Pedagogical Sciences: Realities and Prospects], 78, 117-120 [in Ukrainian].
Mardarova, I. K., & Baranova, V. M. (2019). Pidhotovka maibutnikh vykhovateliv do rozvytku movlennia doshkilnykiv zasobamy IKT [Preparing future educators for the development of preschoolers' speech using ICT]. Naukovyi visnyk MNU im. V. O. Sukhomlynskoho. Pedahohichni nauky [Scientific Bulletin of the Moscow State University named after V. O. Sukhomlynsky. Pedagogical Sciences], 1 (64), 161-166 [in Ukrainian].
Natsionalna platforma tsyfrovoi osvity [National Digital Education Platform]. Retrieved from https://oplatforma.com.ua/article/1 [in Ukrainian].
Natsionalnoi stratehii rozvytku osvity v Ukraini [National Strategy for the Development of Education in Ukraine]. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/344/2013#Text] [in Ukrainian].
Pidvyshchennia tsyfrovoi kompetentnosti: instrumenty dlia onlain-navchannia [Improving digital competence: tools for online learning]. Materialy saitu NDL informatyzatsii osvity, Kyivskyi universytet imeni Borysa Hrinchenka [Materials from the website of the National Research Center for Educational Informatization. Borys Grinchenko Kyiv University]. Retrieved from http://cikt.kubg.edu.ua/ [in Ukrainian].
Reipolska, O. D. (2022). Mozhlyvosti zastosuvannia informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii dlia zabezpechennia yakosti osvitnoho protsesu ZDO [Possibilities of using information and communication technologies to ensure the quality of the educational process of secondary education]. In Osvitnii protses v zakladakh doshkilnoi osvity v umovakh voiennoho stanu: teoriia, praktyka, innovatsii [Educational process in preschool institutions under martial law: theory, practice, innovations]: zbirnyk materialiv konferentsii (pp. 247-253). Kyiv. Retrieved from https://ipv.org.ua/wp-content/uploads/2022/12/Zbirnyk.pdf. [in Ukrainian].
Tsyfrova transformatsiia osvity i nauky [Digital transformation of education and science]. Sait MON. Retrieved from https://mon.gov.ua/ua/tag/cifrovatransformaciya-osviti-ta-nauki [in Ukrainian].
Chekan, O. I. (2015). Zastosuvannia komp’iuternykh tekhnolohii u profesiinii diialnosti vykhovatelia doshkilnoho navchalnoho zakladu [Application of computer technologies in the professional activities of a preschool teacher]: navchalnyi posibnyk. Kyiv: VD «Slovo» [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Імідж сучасного педагога

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).