Соціалізація дітей дошкільного віку в умовах сучасних викликів

Автор(и)

  • Анжела Василівна Пасічніченко Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, Україна https://orcid.org/0000-0002-5500-0070
  • Наталія Володимирівна Ковалевська Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, Україна https://orcid.org/0000-0003-1149-4109

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-2(221)-12-15

Ключові слова:

дитина дошкільного віку; соціалізація; сім’я; ровесники; інформаційне середовище

Анотація

Досліджуються особливості соціалізації дітей дошкільного віку в умовах сучасних викликів. Охарактеризовано роль традиційних соціальних інститутів – сім'ї та освітніх закладів – на процес соціалізації. Зазначено, що сім'я є первинним осередком, де закладаються основи соціальної поведінки дитини, а дошкільні установи відіграють важливу роль у формуванні емоційної та соціальної інтеграції дітей, сприяючи їхній адаптації до ширшого соціального контексту. Окремо акцентується увага на нових тенденціях, що формуються під впливом інформаційних технологій і соціальних змін, які суттєво трансформують традиційні підходи до соціалізації дітей. Проаналізовано різні аспекти впливу медіапростору на формування соціальних орієнтирів у дітей. Особливу увагу приділено впливу кризових ситуацій, зокрема військових подій, на соціальний розвиток дошкільників.

Біографії авторів

Анжела Василівна Пасічніченко, Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка

кандидатка психологічних наук, доцентка, доцентка кафедри дошкільної освіти

Наталія Володимирівна Ковалевська, Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка

кандидатка психологічних наук, доцентка, доцентка кафедри дошкільної освіти

Посилання

Зобенько Н. Сучасний стан дитинства в Україні. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Педагогіка. Соціальна робота. 2016. № 2. С. 77–80.

Канарова О., Семеняко Ю., Шикиринська О. Забезпечення інформаційної безпеки дітей дошкільного віку в умовах сучасного медіапростору. Молодь і ринок. 2024. № 5 (225). С. 104–109. https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.305584

Косенчук О. Дошкільна освіта в Україні: нові реалії та перспективи. Педагогічні науки. 2022. Вип. 79. С. 151–155. https://doi.org/10.33989/2524-2474.2022.79.264675

Міненко О. О., Близнюкова О. М. Дослідження особливостей користування гаджетами дітей дошкільного віку. Наукові записки. Психологія. 2023. № 2. С. 53–61. https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2023-2-7

Пасічніченко А. В. Арт-техніки як засіб корекції тривожності у дітей дошкільного віку. Електронний збірник наукових праць КЗ «Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти. 2023. № 1 (53). URL: https://www.zoippo.zp.ua/pages/publications/el_gurnal/pages/vip53.html

Пасічніченко А. В., Ковалевська Н. В. Психологічна просвіта батьків як умова збереження психологічного здоров’я дошкільника. Психолого-педагогічні проблеми вищої і середньої освіти в умовах сучасних викликів: теорія і практика : матеріали VІІ Міжнар. наук.-практ. конф. (Харків, 16–18 березня 2023 р.). Харків, 2023. С. 1100–1103. URL: https://dspace.hnpu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/d2a110fe-c916-44c8-b344-fa556f4e1a69/content

Петрунько О. Сучасна дитина в медіапросторі. Педагогічна газета. 2009. № 7. С. 6.

Пихтіна Н. П., Лісовець О. В., Бобро Л. В. Особливості впливу засобів масової інформації на соціалізацію дошкільників. Наукові записки. Психолого-педагогічні науки. 2022. № 4. С. 24–32. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2022-PP-4-24-32

Рогальська І. П. Теоретико-методичні засади соціалізації особистості у дошкільному дитинстві : автореф. … д-ра пед наук : 13.00.05 / Луганський національний університет імені Т. Шевченка. Луганськ, 2009. 43 с.

Соціально-педагогічна та психологічна допомога сім’ям з дітьми в період військового конфлікту : навч.-метод. посіб. Київ : Агентство «Україна», 2015. 424 с.

References

Zobenko, N. (2016). Suchasnyi stan dytynstva v Ukraini [The current state of childhood in Ukraine]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Pedahohika. Sotsialna robota [Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Pedagogy. Social Work], 2, 77-80 [in Ukrainian].

Kanarova, O., Semeniako, Yu., & Shykyrynska, O. (2024). Zabezpechennia informatsiinoi bezpeky ditei doshkilnoho viku v umovakh suchasnoho mediaprostoru [Ensuring information security of preschool children in the modern media space]. Molod i rynok [Youth and the market], 5 (225), 104-109. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.305584 [in Ukrainian].

Kosenchuk, O. (2022). Doshkilna osvita v Ukraini: novi realii ta perspektyvy [Preschool education in Ukraine: new realities and prospects]. Pedahohichni nauky [Pedagogical Sciences], 79, 151-155 [in Ukrainian].

Minenko, O. O., & Blyzniukova, O. M. (2023). Doslidzhennia osoblyvostei korystuvannia hadzhetamy ditei doshkilnoho viku [Research on the characteristics of gadget use by preschool children]. Naukovi zapysky. Psykholohiia [Scientific notes. Psychology], 2, 53-61 [in Ukrainian].

Pasichnichenko, A. V. (2023). Art-tekhniky yak zasib korektsii tryvozhnosti u ditei doshkilnoho viku [Art techniques as a means of correcting anxiety in preschool children]. Elektronnyi zbirnyk naukovykh prats KZ «Zaporizkyi oblasnyi instytut pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity [Electronic collection of scientific works of the Scientific Research Center "Zaporizhzhia Regional Institute of Postgraduate Pedagogical Education"], 1 (53) [in Ukrainian].

Pasichnichenko, A. V., & Kovalevska, N. V. (2023). Psykholohichna prosvita batkiv yak umova zberezhennia psykholohichnoho zdorov’ia doshkilnyka [Psychological education of parents as a condition for maintaining the psychological health of a preschooler]. In Psykholoho-pedahohichni problemy vyshchoi i serednoi osvity v umovakh suchasnykh vyklykiv: teoriia i praktyka [Psychological and pedagogical problems of higher and secondary education in the face of modern challenges: theory and practice]: materialy VII Mizhn. nauk.-prakt. konf. (pp. 1100-1103). Kharkiv [in Ukrainian].

Petrunko, O. (2009). Suchasna dytyna v mediaprostori [Modern child in the media space]. Pedahohichna hazeta [Pedagogical newspaper], 7, 6 [in Ukrainian].

Pykhtina, N. P., Lisovets, O. V., & Bobro, L. V. (2022). Osoblyvosti vplyvu zasobiv masovoi informatsii na sotsializatsiiu doshkilnykiv [Peculiarities of the influence of mass media on the socialization of preschoolers]. Naukovi zapysky. Psykholoho-pedahohichni nauky [Scientific notes. Psychological and pedagogical sciences], 4, 24-32 [in Ukrainian].

Rohalska, I. P. (2009). Teoretyko-metodychni zasady sotsializatsii osobystosti u doshkilnomu dytynstvi [Theoretical and methodological principles of personality socialization in preschool childhood]. (Extended abstract of D diss.). Luhansk [in Ukrainian].

Sotsialno-pedahohichna ta psykholohichna dopomoha sim’iam z ditmy v period viiskovoho konfliktu [Socio-pedagogical and psychological assistance to families with children during the military conflict]: navch.-metod. posib. (2015). Kyiv: Ahentstvo «Ukraina» [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-10

Як цитувати

Пасічніченко, А. В., & Ковалевська, Н. В. (2025). Соціалізація дітей дошкільного віку в умовах сучасних викликів . Імідж сучасного педагога, (2(221), 12–15. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-2(221)-12-15