Партнерська взаємодія з дитиною як основа сталого майбутнього
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-2(221)-5-11Ключові слова:
партнерська взаємодія; партнерська педагогіка; дошкільна освіта; вихователь; педагогічне партнерство; суб’єктність дитини; методи партнерської взаємодії; професійна підготовка вихователів; освіта для сталого розвиткуАнотація
Розглянуто значення партнерської взаємодії між вихователем і дитиною дошкільного віку як ключового чинника її соціального розвитку та формування громадянської відповідальності. Підкреслено роль дошкільної освіти в забезпеченні сталого розвитку суспільства через упровадження педагогіки партнерства. Досліджено основні суперечності, що стримують ефективне впровадження партнерської взаємодії в освітній простір у контексті сталого розвитку: теоретико-методологічні, нормативно-правові, організаційно-практичні та психолого-педагогічні аспекти. Наголошено на важливості підготовки майбутніх вихователів до співпраці з дитиною на засадах партнерської взаємодії.
Авторка аналізує сучасні підходи до організації партнерської взаємодії в закладах дошкільної освіти (ЗДО), виокремлюючи основні методи та моделі, що сприяють суб’єктності дитини, розвитку її ініціативності, самостійності й відповідального ставлення до соціального середовища. У статті представлено педагогічний інструментарій освітнього партнерства в ЗДО в системах «діти-діти», «педагог-діти». Окремо розглянуто концепцію «керованої свободи», яка сприяє гармонійному поєднанню самостійності дитини та педагогічної підтримки. Запропоновані підходи інтегруються в навчальну дисципліну «Партнерська педагогіка», зміст якої розроблено авторкою і втілено в професійну підготовку майбутніх вихователів у ПНПУ імені В. Г. Короленка.
Посилання
Горбенко Н.А. Дошкільникам – освіту для сталого розвитку : рекомендаційний бібліографічний список. URL: https://cutt.ly/fe62wOs3
Дитина: Освітня програма для дітей від 2 до 7 років / наук. кер. проєкту О. В. Огнев`юк. Київ : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2020. 440 с.
Інноваційний потенціал професійної підготовки майбутніх фахівців у галузі дошкільної освіти : колект. монографія / за заг. ред. проф. О. А. Гнізділової. Полтава : ПНПУ імені В. Г. Короленка, 2024. 466 с.
Кіндрат І. Організація роботи дошкільників в малих групах : посіб. для вихователів. Київ : ЮНІСЕФ: ВГО «АПДО», 2023. 34 с.
Литвин Л. Теорія прив’язаності. З турботою про дитину. 2012. № 1 (28). URL: https://www.clipr.cc/c6CBx
Татарін В., Глазкова І. Подолання емоційно-вольового бар’єра як умова впровадження педагогіки партнерства. Наукові записки БДПУ. Педагогічні науки. 2024. Вип. 3. С. 13–25.
Формування базових якостей особистості дітей старшого дошкільного віку в ДНЗ : монографія / за заг. ред. О. Рейпольської. Харків : Друкарня Мадрид, 2015. 330 с.
References
Horbenko, N. A. Doshkilnykam – osvitu dlia staloho rozvytku [Preschoolers – education for sustainable development]: rekomendatsiinyi bibliohrafichnyi spysok. Retrieved from https://cutt.ly/fe62wOs3 [in Ukrainian].
Ohnev`iuk, O. V. (Comp.). (2020). Dytyna: Osvitnia prohrama dlia ditei vid 2 do 7 rokiv [Child: Educational program for children from 2 to 7 years old]. Kyiv: Kyiv. un-t im. B. Hrinchenka [in Ukrainian].
Hnizdilova, O. A. (Ed.). (2024). Innovatsiinyi potentsial profesiinoi pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv u haluzi doshkilnoi osvity [Innovative potential of professional training of future specialists in the field of preschool education]: kolektyvna monohrafii. Poltava: PNPU imeni V. H. Korolenka [in Ukrainian].
Kindrat, I. (2024). Orhanizatsiia roboty doshkilnykiv v malykh hrupakh. Posibnyk dlia vykhovateliv [Organizing the work of preschoolers in small groups. A guide for educators]. Kyiv: YuNISEF: VHO «APDO» [in Ukrainian].
Lytvyn, L. (2012). Teoriia pryviazanosti [Attachment theory]. Z turbotoiu pro dytynu [With care for the child], 1(28). Retrieved from: https://www.clipr.cc/c6CBx [in Ukrainian].
Tatarin, V., & Hlazkova, I. (2024). Podolannia emotsiino-volovoho bariera yak umova vprovadzhennia pedahohiky partnerstva [Overcoming the emotional-volitional barrier as a condition for implementing partnership pedagogy]. Naukovi zapysky BDPU. Pedahohichni nauky [Scientific notes of the BDPU. Pedagogical sciences], 3, 13-25 [in Ukrainian].
Reipolska, O. (2015). (2015). Formuvannia bazovykh yakostei osobystosti ditei starshoho doshkilnoho viku v DNZ [Formation of basic personality qualities of older preschool children in preschool institutions]: monohrafiia. Kharkiv: Drukarnia Madryd [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Імідж сучасного педагога

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).