Партнерська взаємодія з дитиною як основа сталого майбутнього

Автор(и)

  • Лілія Василівна Зімакова Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, Україна https://orcid.org/0000-0001-8066-5181

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-2(221)-5-11

Ключові слова:

партнерська взаємодія; партнерська педагогіка; дошкільна освіта; вихователь; педагогічне партнерство; суб’єктність дитини; методи партнерської взаємодії; професійна підготовка вихователів; освіта для сталого розвитку

Анотація

 Розглянуто значення партнерської взаємодії між вихователем і дитиною дошкільного віку як ключового чинника її соціального розвитку та формування громадянської відповідальності. Підкреслено роль дошкільної освіти в забезпеченні сталого розвитку суспільства через упровадження педагогіки партнерства. Досліджено основні суперечності, що стримують ефективне впровадження партнерської взаємодії в освітній простір у контексті сталого розвитку: теоретико-методологічні, нормативно-правові, організаційно-практичні та психолого-педагогічні аспекти. Наголошено на важливості підготовки майбутніх вихователів до співпраці з дитиною на засадах партнерської взаємодії.

Авторка аналізує сучасні підходи до організації партнерської взаємодії в закладах дошкільної освіти (ЗДО), виокремлюючи основні методи та моделі, що сприяють суб’єктності дитини, розвитку її ініціативності, самостійності й відповідального ставлення до соціального середовища. У статті представлено педагогічний інструментарій освітнього партнерства в ЗДО в системах «діти-діти», «педагог-діти». Окремо розглянуто концепцію «керованої свободи», яка сприяє гармонійному поєднанню самостійності дитини та педагогічної підтримки. Запропоновані підходи інтегруються в навчальну дисципліну «Партнерська педагогіка», зміст якої розроблено авторкою і втілено в професійну підготовку майбутніх вихователів у ПНПУ імені В. Г. Короленка.

Біографія автора

Лілія Василівна Зімакова, Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка

кандидатка педагогічних наук, доцентка, доцентка кафедри дошкільної освіти

Посилання

Горбенко Н.А. Дошкільникам – освіту для сталого розвитку : рекомендаційний бібліографічний список. URL: https://cutt.ly/fe62wOs3

Дитина: Освітня програма для дітей від 2 до 7 років / наук. кер. проєкту О. В. Огнев`юк. Київ : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2020. 440 с.

Інноваційний потенціал професійної підготовки майбутніх фахівців у галузі дошкільної освіти : колект. монографія / за заг. ред. проф. О. А. Гнізділової. Полтава : ПНПУ імені В. Г. Короленка, 2024. 466 с.

Кіндрат І. Організація роботи дошкільників в малих групах : посіб. для вихователів. Київ : ЮНІСЕФ: ВГО «АПДО», 2023. 34 с.

Литвин Л. Теорія прив’язаності. З турботою про дитину. 2012. № 1 (28). URL: https://www.clipr.cc/c6CBx

Татарін В., Глазкова І. Подолання емоційно-вольового бар’єра як умова впровадження педагогіки партнерства. Наукові записки БДПУ. Педагогічні науки. 2024. Вип. 3. С. 13–25.

Формування базових якостей особистості дітей старшого дошкільного віку в ДНЗ : монографія / за заг. ред. О. Рейпольської. Харків : Друкарня Мадрид, 2015. 330 с.

References

Horbenko, N. A. Doshkilnykam – osvitu dlia staloho rozvytku [Preschoolers – education for sustainable development]: rekomendatsiinyi bibliohrafichnyi spysok. Retrieved from https://cutt.ly/fe62wOs3 [in Ukrainian].

Ohnev`iuk, O. V. (Comp.). (2020). Dytyna: Osvitnia prohrama dlia ditei vid 2 do 7 rokiv [Child: Educational program for children from 2 to 7 years old]. Kyiv: Kyiv. un-t im. B. Hrinchenka [in Ukrainian].

Hnizdilova, O. A. (Ed.). (2024). Innovatsiinyi potentsial profesiinoi pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv u haluzi doshkilnoi osvity [Innovative potential of professional training of future specialists in the field of preschool education]: kolektyvna monohrafii. Poltava: PNPU imeni V. H. Korolenka [in Ukrainian].

Kindrat, I. (2024). Orhanizatsiia roboty doshkilnykiv v malykh hrupakh. Posibnyk dlia vykhovateliv [Organizing the work of preschoolers in small groups. A guide for educators]. Kyiv: YuNISEF: VHO «APDO» [in Ukrainian].

Lytvyn, L. (2012). Teoriia pryviazanosti [Attachment theory]. Z turbotoiu pro dytynu [With care for the child], 1(28). Retrieved from: https://www.clipr.cc/c6CBx [in Ukrainian].

Tatarin, V., & Hlazkova, I. (2024). Podolannia emotsiino-volovoho bariera yak umova vprovadzhennia pedahohiky partnerstva [Overcoming the emotional-volitional barrier as a condition for implementing partnership pedagogy]. Naukovi zapysky BDPU. Pedahohichni nauky [Scientific notes of the BDPU. Pedagogical sciences], 3, 13-25 [in Ukrainian].

Reipolska, O. (2015). (2015). Formuvannia bazovykh yakostei osobystosti ditei starshoho doshkilnoho viku v DNZ [Formation of basic personality qualities of older preschool children in preschool institutions]: monohrafiia. Kharkiv: Drukarnia Madryd [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-10

Як цитувати

Зімакова, Л. В. (2025). Партнерська взаємодія з дитиною як основа сталого майбутнього . Імідж сучасного педагога, (2(221), 5–11. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-2(221)-5-11