Використання настільно-друкованих ігор у розумовому вихованні дітей дошкільного віку

Автор(и)

  • Наталія Михайлівна Манжелій Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, Україна https://orcid.org/0000-0003-1030-764X
  • Тетяна Павлівна Фазан Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, Україна http://orcid.org/0000-0001-9132-9394

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-2(221)-54-60

Ключові слова:

розумове виховання; розумовий розвиток; діти дошкільного віку; заклади дошкільної освіти; ігрова діяльність; настільно-друковані ігри; когнітивний розвиток

Анотація

Розглянуто проблему використання настільно-друкованих ігор у розумовому вихованні дітей дошкільного віку. Обґрунтовано значущість розумового розвитку дітей у дошкільний період, як основи формування когнітивних, емоційно-вольових і соціальних навичок. Авторами наголошено, що настільно-друковані ігри є ефективним інструментом для розвитку мислення, уяви, пам’яті, уваги, мовлення та соціальних умінь і навичок дітей.

Мета дослідження полягала у теоретичному обґрунтуванні ролі настільно-друкованих ігор у розумовому розвитку дошкільників і практичній перевірці ефективності їх використання в освітньому процесі. Висвітлено результати експериментального дослідження, проведеного на базі закладу дошкільної освіти № 46 «Бджілка» Полтавської міської ради Полтавської області, яке підтвердило позитивний вплив настільно-друкованих ігор на когнітивний розвиток дітей.

Результати проведеної роботи засвідчили, що впровадження настільно-друкованих ігор підвищує рівень розумового розвитку дітей старшого дошкільного віку, сприяє формуванню їхньої життєвої компетентності та навичок соціальної взаємодії. Отримані дані можуть бути використані для вдосконалення програм та розроблення методичних рекомендацій у закладах дошкільної освіти.

Біографії авторів

Наталія Михайлівна Манжелій, Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка

кандидатка педагогічних наук, доцентка кафедри дошкільної освіти

Тетяна Павлівна Фазан, Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка

кандидатка педагогічних наук, старша викладачка кафедри дошкільної освіти

Посилання

Баєва М. А. Дидактична гра як засіб розумового розвитку молодшого школяра на уроці української мови. Scientific Collection «InterConf». 2023. Вип. 158. С. 79–81.

Бокарєва Ю. С., Шипова М. К. Дослідження впливу віку аудиторії на дизайн настільних друкованих ігор. Поліграфічні, мультимедійні та web-технології. Інновації та розвиток : монографія. Харків : ТОВ «Друкарня Мадрид», 2024. С. 47–58.

Вінник Т. О., Янчук В. О. Розвиток розумових здібностей дітей старшого дошкільного віку в процесі створення ними казок та фантастичних історій. Multidisciplinary academic research and innovation : the XXVII International scientific and practical conference, 25-28 may 2021 y. Amsterdam, Netherlands : ISG, 2021. С. 408–413.

Гавриш Н. В. Мовлення дитини. Впроваджуємо Базовий компонент дошкільної освіти (нова редакція). Дошкільне виховання. 2021. Вип. 3. С. 3–8.

Гайдаржийська Л. П. Розумовий розвиток як одна з проблем підготовки дітей до школи. Педагогічні науки. 2008. № 49, т. 1. С. 57–60.

Гнізділова О. А., Манжелій Н. М., Ковалевська Н. В., Фазан Т. П. Вoard-printed games as historical and pedagogical phenomenon. Імідж сучасного педагога. 2024. Вип. 5 (218). С. 13–19.

Грибань А. Н. Дидактична гра як засіб розумового розвитку пізнавальної активності учнів на уроках української мови в початковій школі в умовах НУШ. Scientific Collection «InterConf». 2023. Вип. 168. С. 61–63.

Дудник Н. З., Коваль М. М. Вплив педагога на розумовий розвиток дітей дошкільного віку. The 5 th International scientific and practical conference “Science, society, education: topical issues and development prospects” (April 12-14, 2020) SPC “Sci-conf.com.ua”. Kharkiv, Ukraine, 2020. С. 425–429.

Єщенко К. Л. Питання щодо активізації навчально-пізнавальної діяльності молодших школярів у процесі використання дидактичних ігор : зб. наук. праць НАБУ і Донбасу. 2019. Вип. 1. С. 188–192.

Замелюк М. І., Мордас Д. О., Матвійчук А. М. Ігрова терапія як інструмент у зростанні та розвитку дітей. Психологічні основи здоров’я, освіти, науки та самореалізації особистості : матеріали ХІV Міжнар. наук.-практ. конф. / ВНУ імені Лесі Українки ; за заг. ред. М. І. Магдисюк. Луцьк : Вежа-Друк, 2022. С. 54–57.

Іншакова І. Є. Ігрова технологія як ефективний засіб розумового виховання дітей в сучасному закладі дошкільної освіти. Collection of scientific papers «ΛΌГOΣ». 2023. С. 193–194.

Калита Н. І. Розумове виховання особистості у педагогічній спадщині Костянтина Ушинського. Молодий вчений. 2020. Вип. 10. С. 386–390.

Крутій К. Л., Маковецька Н. В. Скарбничка ігор для розумних батьків і кмітливих дітлахів. 3-тє вид., виправ. Запоріжжя : ТОВ «ЛІПС» ЛТД, 2010. 220 с.

Руденський Р. Є., Писарчук О. О. Європейський контекст еволюції структури настільних ігор для дітей дошкільного та молодшого шкільного віку. Науковий вісник Вінницької академії безперервної освіти. Педагогіка. Психологія. 2023. Вип. 4. С. 109–118.

Савченко Л. Л. Інтелектуальний розвиток дітей старшого дошкільного віку як складник розумового розвитку. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2019. Вип. 71. С. 221–224.

Шевцова О. А. 745 ігор для дошкільників. Харків : Вид. Група «Основа», 2010. 366 с.

Шулигіка Р. А. Розумовий розвиток дошкільників: психолого-педагогічні детермінанти. Психологічний і педагогічний дискурс : наукові записки вчених : зб. матеріалів конференції / за заг. ред. проф. Т. О. Олефіренка. Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2020. С. 227–229.

References

Baieva, M. A. (2023). Dydaktychna hra yak zasib rozumovoho rozvytku molodshoho shkolyara na urotsi ukrainskoi movy [Didactic game as a means of mental development of a younger student in a Ukrainian language lesson]. Scientific Collection «InterConf», 158, 79-81 [in Ukrainian].

Bokarieva, Yu. S., & Shipova, M. K. (2024). Doslidzhennia vplyvu viku audytorii na dyzain nastilnykh drukovanykh ihor [Research into the influence of audience age on the design of printed board games]. In Polihrafichni, multymediini ta web-tekhnolohii. Innovatsii ta rozvytok [Printing, multimedia and web technologies. Innovations and development]: monohrafiia (pp. 47-58). Kharkiv: TOV «Drukarnia Madryd» [in Ukrainian].

Vynnyk, T. O., & Yanchuk, V. O. (2021). Rozvytok rozumovykh zdibnostei ditei starshoho doshkilnoho viku v protsesi stvorennia nymy kazok ta fantastychnykh istorii [Development of mental abilities of older preschool children in the process of creating fairy tales and fantasy stories]. In Multidisciplinary academic research and innovation: The XXVII International scientific and practical conference (pp. 408-413). Amsterdam, Netherlands: ISG [in Ukrainian].

Havrysh, N. V. (2021). Movlennia dytyny. Vprovadzhuiemo Bazovyi komponent doshkilnoi osvity (nova redaktsiia) [Child Speech. Introducing the Basic Component of Preschool Education (new edition)]. Doshkilne vykhovannia [Preschool education], 3, 3-8 [in Ukrainian].

Haidarzhiiska, L. P. (2008). Rozumovyi rozvytok yak odna z problem pidhotovky ditei do shkoly [Mental development as one of the problems of preparing children for school]. Pedahohichni nauky [Pedagogical Sciences], 49 (1), 57-60 [in Ukrainian].

Hnizdilova, O. A., Manzhelii, N. M., Kovalevska, N. V., & Fazan, T. P. (2024). Board-printed games as historical and pedagogical phenomenon. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 5 (218), 13-19 [in Ukrainian].

Hryban, A. N. (2023). Dydaktychna hra yak zasib rozumovoho rozvytku piznavalnoi aktyvnosti uchniv na urokakh ukrainskoi movy v pochatkovii shkoli v umovakh NUSH [Didactic game as a means of mental development of cognitive activity of students in Ukrainian language lessons in primary school in the conditions of the National Secondary School]. Scientific Collection «InterConf», 168, 61-63 [in Ukrainian].

Dudnyk, N. Z., & Koval, M. M. (2020). Vplyv pedahoha na rozumovyi rozvytok ditei doshkilnoho viku [The influence of the teacher on the mental development of preschool children]. In The 5th International scientific and practical conference “Science, society, education: topical issues and development prospects” (pp. 425-429). Kharkiv, Ukraine: SPC “Sci-conf.com.ua” [in Ukrainian].

Yeshchenko, K. L. (2019). Pytannia shchodo aktyvizatsii navchalno-piznavalnoi diialnosti molodshykh shkoliariv u protsesi vykorystannia dydaktychnoi ihor [Questions regarding the activation of educational and cognitive activities of younger schoolchildren in the process of using didactic games]. Zbirnyk naukovykh prats NABU i Donbasu [Collection of scientific works of NABU and Donbas], 1, 188-192 [in Ukrainian].

Zameliuk, M. I., Mordas, D. O., & Matviichuk, A. M. (2022). Ihrova terapiia yak instrument u zrostanni ta rozvytku ditei [Play therapy as a tool in children's growth and development]. In M. I. Mahdysiuk (Ed.), Psykholohichni osnovy zdorovia, osvity, nauky ta samorealizatsii osobystosti [Psychological foundations of health, education, science and personal self-realization]: materialy XIV Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (pp. 54-57). Lutsk: Vezha-Druk [in Ukrainian].

Inshakova, I. Ye. (2023). Ihrova tekhnolohiia yak efektyvnyi zasib rozumovoho vykhovannia ditei v suchasnomu zakladi doshkilnoi osvity [Game technology as an effective means of mental education of children in a modern preschool educational institution]. Collection of scientific papers «ΛΌГOΣ», 193-194 [in Ukrainian].

Kalyta, N. I. (2020). Rozumove vykhovannia osobystosti u pedahohichnii spadshchyni Kostiatyna Ushynskoho [Intellectual education of the individual in the pedagogical heritage of Konstantin Ushynsky]. Molodyi vchenyi [Young scientist], 10, 386-390 [in Ukrainian].

Krutii, K. L., & Makovetska, N. V. (2010). Skarbnychka ihor dlia rozumnykh batkiv i kmitlyvykh ditlakhiv [A treasure trove of games for smart parents and clever kids]. 3rd ed. Zaporizhzhia: TOV «LIPS» LTD [in Ukrainian].

Rudenskyi, R. Ye., & Pysarchuk, O. O. (2023). Yevropeiskyi kontekst evoliutsii struktury nastilnykh ihor dlia ditei doshkilnoho ta molodshoho shkilnoho viku [The European context of the evolution of the structure of board games for preschool and primary school children]. Naukovyi visnyk Vinnytskoi akademii bezperervnoi osvity. Pedahohika. Psykholohiia [Scientific Bulletin of the Vinnytsia Academy of Continuing Education. Pedagogy. Psychology], 4, 109-118 [in Ukrainian].

Savchenko, L. L. (2019). Intelektualnyi rozvytok ditei starshoho doshkilnoho viku yak skladnyk rozumovoho rozvytku [Intellectual development of older preschool children as a component of mental development]. Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy [Pedagogical Sciences: Realities and Prospects], 71, 221-224 [in Ukrainian].

Shevtsova, O. A. (2010). 745 ihor dlia doshkilnykiv [745 games for preschoolers]. Kharkiv: Vyd. Hrupa «Osnova» [in Ukrainian].

Shulyhika, R. A. (2020). Rozumovyi rozvytok doshkilnykiv: psykhologo-pedahohichni determinanty [Mental development of preschoolers: psychological and pedagogical determinants]. In T. O. Olefirenko (Ed.), Psykholohichnyi i pedahohichnyi dyskurs [Psychological and pedagogical discourse]: naukovi zapysky vchenykh (pp. 227-229). Kyiv: Vyd-vo NPU imeni M. P. Drahomanova [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-10

Як цитувати

Манжелій, Н. М., & Фазан, Т. П. (2025). Використання настільно-друкованих ігор у розумовому вихованні дітей дошкільного віку . Імідж сучасного педагога, (2(221), 54–60. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-2(221)-54-60