Система вправ для розвитку координації рухів пальців рук із використанням графомоторного підходу
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-2(221)-38-43Ключові слова:
графомоторні навички; координація рухів; дрібна моторика; підготовка до письма; дошкільний вік; тактильні вправи; зорово-моторна координаціяАнотація
Присвячено висвітленню методики застосування графомоторних вправ для дітей старшого дошкільного віку в контексті підготовки їх до школи. Уточнено поняття «графомоторні навички». Розглядається система вправ, використання яких спрямоване на розвиток координації рухів пальців рук у дітей дошкільного віку. Особлива увага приділяється графомоторному підходу, який сприяє формуванню дрібної моторики, просторовому орієнтуванню та підготовці до письма. Акцентовано увагу на перевагах використання комплексу вправ під час групових занять. Запропоновано послідовні етапи у плануванні роботи з дітьми, що включає в себе опис вправ і прийомів, варіанти комбінування ігор. Підкреслено, що використання цих вправ сприяє формуванню базових графічних умінь і навичок, моторної координації, розвитку дрібної моторики, пам’яті, уваги. Наголошено на важливості використання цих вправ у підготовці дітей старшого дошкільного віку до систематичного шкільного навчання. Робота містить практичні рекомендації щодо впровадження цієї методики в освітній процес.
Посилання
Богуш А. М., Малиновська Н. В. Перші кроки грамоти: передшкільний вік. Вид. 2-ге. Київ : Видавничий дім «Слово», 2016. 424 с.
Вашуленко М. С. Методика навчання української мови в початковій школі : навч.-метод. посіб. для студентів вищих навчальних закладів / за наук. ред. М. С. Вашуленка. Київ : Літера ЛТД, 2011. 364 с.
Великий тлумачний словник сучасної української мови (з дод. і допов.) / уклад. і голов. ред. В. Т. Бусел. Київ ; Ірпінь : ВТФ «Перун», 2005. 1728 с.
Гнізділова О. А., Плисюк М. В. Формування графічних навичок дітей дошкільного віку засобами природніх матеріалів. Імідж сучасного педагога. 2024. № 3 (216). С. 89–92.
Козлюк О. А., Шевчук М. О. Системи роботи з розвитку графомоторних навичок старших дошкільників як умови готовності їх до навчання в школі. URL: https://sci-conf.com.ua/wp-content/uploads/2024/11/SCIENTIFIC-RESEARCH-MODERN-CHALLENGES-AND-FUTURE-PROSPECTS-18-20.11.24.pdf#page=273
Крутій К. Л., Деснова І. С. Емерджентна грамотність як предиктор успішності читання дітьми дошкільного віку. Інновації в дошкільній освіті: теорія, перспективи, шляхи запровадження у практику : зб. матер. III Всеукр. наук.-практ. конф., 28 березня 2024 року. / за заг. ред. Ю. О. Демидова. Маріуполь : МДУ, 2024. C. 69–73. URL: http://repository.mu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6383
Маліновська Н. В. Гра як засіб формування навичок письма у дітей передшкільного віку. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. 2019. № 2. С. 26–31.
Прищепа О. Ю. Формування і розвиток навичок письма молодших школярів на засадах диференційованого підходу : методичний посібник. Київ : КОНВІ ПРІНТ, 2020. 72 с.
Трегубова І. М., Трегубов Д. Г. Підготовка руки дитини дошкільного віку до письма у концепції STEM-освіти. Альманах науки. 2019. № 1/2 (32). С. 29–33.
References
Bohush, A. M., & Malynovska, N. V. (2016). Pershi kroky hramoty: peredshkilnyi vik [First steps in literacy: preschool age]. Kyiv: Vydavnychyi dim «Slovo» [in Ukrainian].
Vashulenko, M. S. (2011). Metodyka navchannia ukrainskoi movy v pochatkovii shkoli [Methodology of teaching Ukrainian in primary school]: navchalno-metodychnyi posibnyk dlia studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv. Kyiv: Litera LTD [in Ukrainian].
Busel, V. T. (Comp.). (2005). Velykyi tlumachnyi slovnyk suchasnoi ukrainskoi movy (z dod. i dopov.) [Large Explanatory Dictionary of the Modern Ukrainian Language (with addendums and additions)]. Kyiv; Irpin: VTF «Perun» [in Ukrainian].
Hnizdilova, O. A., & Plysiuk, M. V. (2024). Formuvannia hrafichnykh navychok ditei doshkilnoho viku zasobamy pryrodnikh materialiv [Formation of graphic skills of preschool children using natural materials]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 3 (216), 89-92 [in Ukrainian].
Kozliuk, O. A., & Shevchuk, M. O. Systemy roboty z rozvytku hrafomotornykh navychok starshykh doshkilnykiv yak umovy hotovnosti yikh do navchannia v shkoli [Systems of work on the development of graphomotor skills of older preschoolers as a condition for their readiness for schooling]. Retrieved from https://sci-conf.com.ua/wp-content/uploads/2024/11/SCIENTIFIC-RESEARCH-MODERN-CHALLENGES-AND-FUTURE-PROSPECTS-18-20.11.24.pdf#page=273 [in Ukrainian].
Krutii, K. L., & Desnova, I. S. (2024). Emerdzhentna hramotnist yak predyktor uspishnosti chytannia ditmy doshkilnoho viku [Emergent literacy as a predictor of reading achievement in preschool children]. In Yu. O. Demydov (Ed.), Innovatsii v doshkilnii osviti: teoriia, perspektyvy, shliakhy zaprovadzhennia u praktyku [Innovations in preschool education: theory, prospects, ways of implementation into practice]: zb. materialiv III Vseukr. nauk.-prakt. konf. (pp. 69-73). Mariupol: MDU. Retrieved from http://repository.mu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6383 [in Ukrainian].
Malinovska, N. V. (2019). Hra yak zasib formuvannia navychok pysma u ditei peredshkilnoho viku [Game as a means of developing writing skills in preschool children]. Naukovyi visnyk Pivdennoukrainskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni K. D. Ushynskoho [Scientific Bulletin of the South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky], 2, 26-31 [in Ukrainian].
Pryshchepa, O. Yu. (2020). Formuvannia i rozvytok navychok pysma molodshykh shkoliariv na zasadakh dyferentsiiovanoho pidkhodu [Formation and development of writing skills of younger schoolchildren based on a differentiated approach]: metodychnyi posibnyk. Kyiv: KONVI PRINT [in Ukrainian].
Trehubova, I. M., & Trehubov, D. H. (2019). Pidhotovka ruky dytyny doshkilnoho viku do pysma u kontseptsii STEM-osvity [Preparing a preschool child's hand for writing in the concept of STEM education]. Almanakh nauky [Almanac of Science], 1/2 (32), 29-33 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Імідж сучасного педагога

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).