Особливості застосування міжнародної класифікації функціонування, обмеження життєдіяльності та здоров’я дітей і підлітків у закладах дошкільної освіти
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-2(221)-27-32Ключові слова:
заклади дошкільної освіти; МКФ-ДП; інклюзивна освіта; інклюзивне навчання; діти з особливими освітніми потребами; діяльність; здоров’я; участьАнотація
Розкрито основну мету, структуру та принципи взаємодії між компонентами Міжнародної класифікації функціонування, обмеження життєдіяльності та здоров’я дітей і підлітків (МКФ-ДП). Окрему увагу приділено нормативно-правовому підґрунтю та деяким науковим доробкам з означеної проблематики. За результатами аналізу наукових джерел констатовано, що застосування МКФ-ДП допомагає спеціалістам приймати рішення щодо функціонування й можливостей залучення до діяльності дитини з особливими освітніми потребами, уніфікованою, зрозумілою, стандартизованою мовою. За допомогою чітких критеріїв для опису життєдіяльності дитини з особливими освітніми потребами комплексно планувати надання послуг у закладі дошкільної освіти. На основі практичного досвіду представити практичні рекомендації щодо мінімізації потенційних труднощів дошкільника за окремими типами освітніх труднощів.
Посилання
Браузер для МКФ. МКФ для інклюзивної освіти: організація інклюзивного освітнього середовища. Дата оновлення: 05.02.2025. URL: https://icfinedu.org/ua/browser
Голленвеґер Джудіт. Визначення та класифікація інвалідності. Дитячий фонд Організації Об’єднаних Націй (ЮНІСЕФ). 2014. 39 с. Дата оновлення: 05.02.2025. URL: https://www.unicef.org/ukraine/en/media/1461/file/ICF_webinar_booklet.pdf
Горішна Н. М., Слозанська Г. І. Сучасний стан і потенційні можливості використання МКФ-ДП в інклюзивній освіті України. Науковий журнал Хортицької національної академії. 2021. № 1 (4). С. 1–13.
Міжнародна класифікація функціонування, обмеження життєдіяльності та здоров’я дітей та підлітків (МКФ-ДП) : наказ МОЗ України від 23.05.2018 №981. (Дата оновлення: 05.02.2025). URL:https://moz.gov.ua/uploads/1/5262-dn_20180523_981_dod_1.pdf
Портал АС ІРЦ. Дата оновлення: 05.02.2025. URL:https://ircenter.gov.ua/
Про внесення змін до Положення про дошкільний навчальний заклад : постанова Кабінету Міністрів України від 29 липня 2015 року № 530. (Дата оновлення: 05.02.2025). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/530-2015-%D0%BF#Text.
Про схвалення Національної стратегії із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року : розпорядження Кабінету міністрів України від 14 квітня 2021 р. № 366-р. (Дата оновлення: 05.02.2025). URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/366-2021-%D1%80#Text
Федоренко О. Ф. Аспекти універсальності в застосуванні МКФ. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови. 2020. № 15. С. 316–323. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/719568/1/%D0%97%D0%B1_15_2019.pdf#page=37
Barlett С. P., Madison C. S., Heath J. B., DeWitt C. C. Please browse responsibly: A correlational examination of technology access and time spent online in the Barlett Gentile Cyberbullying Model. Computers in Human Behavior. 2019. Vol. 92. P. 250–255.
White book on physical and rehabilitation medicine in Europe. European Journal of Physical and Rehabilitation Medicine. 2018. Vol. 54 (2). P. 125–321.
References
Brauzer dlia MKF. MKF dlia inkliuzyvnoi osvity: orhanizatsiia inkliuzyvnoho osvitnoho seredovyshcha [Browser for ICF. ICF for Inclusive Education: Organizing an Inclusive Educational Environment]. Retrieved from https://icfinedu.org/ua/browser [in Ukrainian].
Hollenveger, Dzhudit. (2014). Vyznachennia ta klasyfikatsiia invalidnosti. Dytiachyi fond Orhanizatsii Ob’iednanykh Natsii (IuNISEF) [Definition and Classification of Disability. United Nations Children's Fund (UNICEF)]. Retrieved from https://www.unicef.org/ukraine/en/media/1461/file/ICF_webinar_booklet.pdf [in Ukrainian].
Horishna, N. M., & Slozanska, H. I. (2021). Suchasnyi stan i potentsiini mozhlyvosti vykorystannia MKF-DP v inkliuzyvnii osviti Ukrainy [Current status and potential for using ICF-DP in inclusive education in Ukraine]. Naukovyi zhurnal Khortytskoi natsionalnoi akademii [Scientific Journal of the Khortytsya National Academy], 1 (4), 1-13 [in Ukrainian].
Mizhnarodna klasyfikatsiia funktsionuvannia, obmezhennia zhyttiediialnosti ta zdorov’ia ditei ta pidlitkiv (MKF-DP) [International Classification of Functioning, Disability and Health in Children and Adolescents (ICF-DP)]: nakaz MOZ Ukrainy vid 23.05.2018 № 981. Retrieved from https://moz.gov.ua/uploads/1/5262-dn_20180523_981_dod_1.pdf [in Ukrainian].
Portal AS IRTs [AS IRC Portal]. Retrieved from https://ircenter.gov.ua/ [in Ukrainian].
Pro vnesennia zmin do Polozhennia pro doshkilnyi navchalnyi zaklad [On amendments to the Regulations on preschool educational institutions]: postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 29 lypnia 2015 roku № 530. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/530-2015-%D0%BF#Text [in Ukrainian].
Pro skhvalennia Natsionalnoi stratehii iz stvorennia bezbar’iernoho prostoru v Ukraini na period do 2030 roku [On the approval of the National Strategy for Creating a Barrier-Free Space in Ukraine for the Period Until 2030]: rozporiadzhennia Kabinetu ministriv Ukrainy vid 14 kvitnia 2021 r. № 366-r. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/366-2021-%D1%80#Text [in Ukrainian].
Fedorenko, O. F. (2020). Aspekty universalnosti v zastosuvanni MKF [Aspects of universality in the application of the ICF]. Osvita osib z osoblyvymy potrebamy: shliakhy rozbudovy [Education of persons with special needs: ways to develop], 15, 316-323. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/719568/1/%D0%97%D0%B1_15_2019.pdf#page=37 [in Ukrainian].
Barlett, С. P., Madison, C. S., Heath, J. B., & DeWitt, C. C. (2019). Please browse responsibly: A correlational examination of technology access and time spent online in the Barlett Gentile Cyberbullying Model. Computers in Human Behavior, 92, 250-255.
White book on physical and rehabilitation medicine in Europe. (2018). European Journal of Physical and Rehabilitation Medicine, 54 (2), 125-321.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Імідж сучасного педагога

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).