Фахова лексика в парадигмі загальних компетенцій здобувачів вищої медико-фармацевтичної освіти
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-3(222)-71-74Ключові слова:
заклад вищої медичної освіти; фахове мовлення; рівень грамотності; інформаційно-комунікативні навичкиАнотація
Аналізується значення володіння фаховою лексикою спеціалістами медико-фармацевтичного профілю. У процесі здобуття вищої освіти інформаційний і комунікативний аспекти є ключовими елементами, що потребують розвитку відповідних професійних навичок.
Зазначається, що медико-фармацевтична фахова лексика має 2 основні вектори: загальний рівень грамотності й оперування спеціальною термінологією.
Результати дослідження вказують на потребу поглибленого вивчення української й іноземної мов у закладах вищої медичної освіти. Загалом, дисципліни філологічного кластера формують гнучкі навички у матриці компетенцій медико-фармацевтичної діяльності.
Посилання
Ворона І. Система вправ для формування граматичної компетенції майбутніх медиків на заняттях латинської мови. Медична освіта. 2023. № 3. С. 127–131. https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2023.3.14279
Гайдаєнко О., Горпинюк О. Когнітивний підхід у засвоєнні професійної медичної термінології. Актуальні питання лінгвістики, професійної лінгводидактики, психології і педагогіки вищої школи : збірник статей VIII Міжнар. наук.-практ. конф. Полтава, 2023. С. 54–57. URL: https://dspace.vnmu.edu.ua/handle/123456789/6590
Галіяш Н., Бількевич Н., Петренко Н. Формування комунікативної компетентності як фундаментальної складової професії лікаря. Медична освіта. 2019. № 2. С. 67–74. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mosv_2019_2_15
Гуменна І., Нахаєва Я., Шацький В. Використання міждисциплінарного підходу до формування академічної комунікативної компетенції студентів медичних закладів вищої освіти. Медична освіта. 2021. № 3. С. 87–91. https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2021.3.12601
Коломієць Т. Використання мобільних додатків та цифрових ресурсів у процесі підготовки здобувачів вищої медичної освіти з дисципліни «Англійська мова професійного спрямування». Медицина та фармація: освітні дискурси. 2024. № 4. С. 40–44. https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2024-4-7
Паласюк Г., Шкільна М., Грицишин Л., Смаглій З. Організація і методичні аспекти формування термінологічної компетентності у майбутніх дерматологів. Медична освіта. 2024. № 4. С. 96–101. https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2023.4.14481
Brewer M., Van Kessel G., Sanderson B., Naumann F., Lane M., Reubenson A., Carter A. Resilience in higher education students: a scoping review. Higher Education Research & Development. 2019. № 38. Р. 1105–1120. https://psycnet.apa.org/doi/10.1080/07294360.2019.1626810
Curtis E., Jones R., Tipene-Leach D., Walke C., Loring B., Paine S.-J., Reid P. Why cultural safety rather than cultural competency is required to achieve health equity: a literature review and recommended definition. International Journal for Equity in Health. 2019. № 18. https://doi.org/10.1186/s12939-019-1082-3
Eysenbach G. The Role of ChatGPT, Generative Language Models, and Artificial Intelligence in Medical Education: A Conversation With ChatGPT and a Call for Papers. JMIR Medical Education. 2023. № 9. https://doi.org/10.2196/46885
Ninkov A., Frank J., Maggio L. Bibliometrics: Methods for studying academic publishing. Perspectives on Medical Education. 2022. № 11. Р. 173–176. https://doi.org/10.1007/s40037-021-00695-4
Nutbeam D., Lloyd J. Understanding and Responding to Health Literacy as a Social Determinant of Health. Annual Review of Public Health. 2020. № 42. Р. 159–173. https://doi.org/10.1146/annurev-publhealth-090419-102529
References
Vorona, I. (2023). Systema vprav dlia formuvannia hramatychnoi kompetentsii maibutnikh medykiv na zaniattiakh latynskoi movy [A system of exercises for the formation of grammatical competence of future doctors on the concepts of the Latin language]. Medychna osvita [Medical education], 3, 127-131. DOI: https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2023.3.14279 [in Ukrainian].
Haidaienko, O., & Horpyniuk, O. (2024). Kohnityvnyi pidkhid u zasvoienni profesiinoi medychnoi terminolohii [Cognitive approach in learning professional medical terminology]. In Aktualni pytannia linhvistyky, profesiinoi linhvodydaktyky, psykholohii i pedahohiky vyshchoi shkoly [Actual issues of linguistics, professional linguistic didactics, psychology and pedagogy of the higher school]: zbirnyk statei VIII Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (pp. 54-57). Poltava. Retrieved from: https://dspace.vnmu.edu.ua/handle/123456789/6590 [in Ukrainian].
Haliiash, N., Bilkevych, N., & Petrenko N. (2019). Formuvannia komunikatyvnoi kompetentnosti yak fundamentalnoi skladovoi profesii likaria [Formation of communicative competence as a fundamental component of the doctor's profession]. Medychna osvita [Medical education], 2, 67-74. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mosv_2019_2_15 [in Ukrainian].
Humenna, I., Nakhaieva, Ya., & Shatskyi, V. (2021). Vykorystannia mizhdystsyplinarnoho pidkhodu do formuvannia akademichnoi komunikatyvnoi kompetentsii studentiv medychnykh zakladiv vyshchoi osvity [The use of an interdisciplinary approach to the formation of academic communicative competence of students of medical institutions of higher education]. Medychna osvita [Medical education], 3, 87-91. DOI: https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2021.3.12601 [in Ukrainian].
Kolomiiets, T. (2024). Vykorystannia mobilnykh dodatkiv ta tsyfrovykh resursiv u protsesi pidhotovky zdobuvachiv vyshchoi medychnoi osvity z dystsypliny «Anhliiska mova profesiinoho spriamuvannia» [The use of mobile applications and digital resources in the process of training students of higher medical education in the discipline "English language of professional direction"]. Medytsyna ta farmatsiia: osvitni dyskursy [Medicine and pharmacy: educational discourses], 4, 40-44. DOI: https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2024-4-7 [in Ukrainian].
Palasiuk, H., Shkilna, M., Hrytsyshyn, L., & Smahlii, Z. (2024). Orhanizatsiia i metodychni aspekty formuvannia terminolohichnoi kompetentnosti u maibutnikh dermatolohiv [Organization and methodical aspects of formation of terminological competence among future dermatologists]. Medychna osvita [Medical education], 4, 96-101. DOI: https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2023.4.14481 [in Ukrainian].
Brewer, M. L., Van Kessel, G., Sanderson, B., Naumann, F., Lane, M., Reubenson, A., & Carter, A. (2019). Resilience in higher education students: a scoping review. Higher Education Research & Development, 38, 1105-1120. DOI: https://psycnet.apa.org/doi/10.1080/07294360.2019.1626810
Curtis, E., Jones, R., Tipene-Leach, D., Walker, C., Loring, B., Paine, S.-J., & Reid, P. (2019). Why cultural safety rather than cultural competency is required to achieve health equity: a literature review and recommended definition. International Journal for Equity in Health, 18, DOI: https://doi.org/10.1186/s12939-019-1082-3
Eysenbach, G. (2023). The Role of ChatGPT, Generative Language Models, and Artificial Intelligence in Medical Education: A Conversation With ChatGPT and a Call for Papers. JMIR Medical Education, 9. DOI: https://doi.org/10.2196/46885
Ninkov, A., Frank, J. R., & Maggio, L. (2022). Bibliometrics: Methods for studying academic publishing. Perspectives on Medical Education, 11, 173-176. DOI: https://doi.org/10.1007/s40037-021-00695-4
Nutbeam, D., & Lloyd, J. (2020). Understanding and Responding to Health Literacy as a Social Determinant of Health. Annual Review of Public Health, 42, 159-173. DOI: https://doi.org/10.1146/annurev-publhealth-090419-102529
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Імідж сучасного педагога

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).