Організаційно-педагогічні умови формування здоров’язбережувальних компетентностей здобувачів початкової освіти: діяльнісний підхід
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-3(222)-96-101Ключові слова:
здоров’язбережувальні компетентності; початкова освіта; діяльнісний підхід; педагогічні умовиАнотація
Проблема формування здоров’язбережувальних компетентностей у молодших школярів набуває все більшої актуальності в сучасному освітньому просторі. Зміни у способі життя, екологічні проблеми, інформаційне перенавантаження створюють нові виклики для збереження здоров’я підростаючого покоління. У зв’язку з цим виникає необхідність розроблення ефективних стратегій формування у дітей свідомого ставлення до власного здоров’я та навичок здорового способу життя. Стаття присвячена теоретичному обґрунтуванню та практичному втіленню діяльнісного підходу до формування здоров’язбережувальних компетентностей у початковій школі. Авторка досліджує, як через різноманітні види діяльності (ігрову, проєктну, дослідницьку тощо) можна сформувати у дітей знання, вміння та навички, необхідні для збереження здоров’я.
Посилання
Антонова О. Є., Поліщук Н. М. Підготовка вчителя до розвитку здоров’язбережувальної компетентності учнів : монографія. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2016. 248 с.
Білоус О. М. Формування здоров’язбережувальних компетентностей учнів на уроках біології. Київ : Вид-во Київ. нац. пед. ун-ту імені М. П. Драгоманова, 2015. 198 с.
Бойченко Т. Є. Здоров’язбережлива компетентність як ключова в освіті України. Основи здоров’я і фізична культура. 2018. № 11/12. С. 6–7.
Бойчук Ю. Д. Компетентнісний підхід як основа модернізації сучасної освіти. Освітній простір. Глобальні, регіональні та інформаційні аспекти. 2013. Вип. 13. С. 130–135.
Веретенко Т., Лехолетова М. Сутність і класифікація педагогічних умов формування здоров’язберігальної компетентності майбутніх соціальних педагогів і працівників. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Педагогіка. 2017. № 1. С. 85–92.
Гнатюк О. В. Формування здоров’язбережувальної компетентності учнів початкової школи в сучаних умовах навчання. URL: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/718145/1/%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D0%BF%D0%B4%D1%84.pdf
Гончаренко С. У. Український педагогічний енциклопедичний словник. 2-ге вид., доп. і випр. Рівне : Волинські обереги, 2011. 552 с.
Грошовенко О. П. Технології навчання освітніх галузей «Природознавство», «Суспільствознавство», «Здоров’я і фізична культура» : навч.-метод. посіб. для студентів спеціальності 013 «Початкова освіта». Вінниця, 2017. 279 с.
Державний стандарт базової середньої освіти : затверджено постановою Кабінету Міністрів України від від 30 вересня 2020 р. № 898. URL: https://ru.osvita.ua/legislation/Ser_osv/76886/
Державний стандарт початкової освіти : постанова Кабінету Міністрів України від 24 липня 2019 р. № 688. URL: https://оsvіta.ua/legіslatіоn/Ser_оsv/59891/
Діяльнісний підхід. Українська Вікіпедія. URL: https://uk.wіkіpedіa.оrg/wіkі/%D0%94%D1%96%D1%8F%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D1%96%D1%81%D0%BD%D0%B8%D0%B9_%D0%BF%D1%96%D0%B4%D1%85%D1%96%D0%B4
Дорож І. А., Ковальчук А. Ф. Формування здоров’язбережувальної компетентності молодших школярів в освітньому процесі НУШ. Наукові записки. Психолого-педагогічні науки. 2013. № 1. С. 43–53. DOI: https://dоі.оrg/10.31654/2663-4902-2023-PP-1-43-53.
Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України ; гол. ред. В. Г. Кремень. Київ : Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.
Закон України «Про освіту». URL: https://zakоn.rada.gоv.ua/laws/shоw/2145-19#Text
Концепція Нової української школи. URL: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://nus.org.ua/wp-content/uploads/2017/09/razdel_1_Oglyad.pdf.
References
Antonova, O. Ye., & Polischuk, N. M. (2016). Pidhotovka vchytelia do rozvytku zdorovyazberezhuvalnoi kompetentnosti uchniv [Teacher training for the development of students' health-preserving competence]: monografiia. Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I. Franka [in Ukrainian].
Bilous, O. M. (2015). Formuvannia zdorovyazberezhuvalnykh kompetentnostei uchniv na urokakh biologii [Formation of health-preserving competencies of students in biology lessons]. Kyiv: Vyd-vo Kyivskoho natsional’noho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova [in Ukrainian].
Boichenko, T. Ye. (2018). Zdorovyazberezhuvalna kompetentnist yak klyuchova v osviti Ukrainy [Health-saving competence as a key element in education in Ukraine]. Osnovy zdorovia i fizychna kultura [Basics of health and physical education], 11/12, 6-7 [in Ukrainian].
Boichuk, Yu. D. (2013). Kompetentnisnyi pidkhid yak osnova modernizatsii suchasnoi osvity [Competency-based approach as the basis for the modernization of modern education]. Osvitnii prostir. Hlobalni, rehionalni ta informatsiini aspekty [Educational space. Global, regional and informational aspects], 13, 130-135 [in Ukrainian].
Veretenko, T., & Lekholetova, M. (2017). Sutnist i klasyfikatsiia pedahohichnykh umov formuvannia zdorovyazberezhalinoi kompetentnosti maibutnikh sotsialnykh pedahohiv i pratsivnykiv [The essence and classification of pedagogical conditions for the formation of health-preserving competence of future social educators and workers]. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatyuka. Pedahohika [Scientific notes of the Volodymyr Hnatiuk Ternopil National Pedagogical University. Pedagogy], 1, 85-92 [in Ukrainian].
Hnatyuk, O. V. Formuvannia zdorovyazberezhuvalnoi kompetentnosti uchniv pochatkovoї shkoly v suchasnykh umovakh navchannia [Formation of health-preserving competence of primary school students in modern learning conditions]. Retrieved from chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/718145/1/%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D0%BF%D0%B4%D1%84.pdf [in Ukrainian].
Honcharenko, S. U. (2011). Ukrainskyi pedahohichnyi entsyklopedychnyi slovnyk [Ukrainian Pedagogical Encyclopedic Dictionary]. Rivne: Volynski oberehy [in Ukrainian].
Groshovenko, O. P. (2017). Tekhnolohii navchannia osvitnikh haluzei “Pryrodoznavstvo”, “Suspilstvoznavstvo”, “Zdorovia i fizychna kultura” [Teaching technologies in the educational fields of "Natural Sciences", "Social Studies", "Health and Physical Education"]: navchalno-metodychnyi posibnyk dlia studentiv spetsialnosti 013 «Pochatkova osvita». Vinnytsia [in Ukrainian].
Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity [State standard of basic secondary education]. (2020). Zatverdzheno postanovoiu Kabinetu Ministriv Ukrainy vid vid 30 veresnia 2020 r. № 898. Retrieved from https://ru.osvita.ua/legislation/Ser_osv/76886/ [in Ukrainian].
Derzhavnyi standart pochatkovoi osvity [State Standard of Primary Education]. (2019). Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 24 lipenia 2019 r. No 688. Retrieved from https://оsvіta.ua/legіslatіоn/Ser_оsv/59891/ [in Ukrainian].
Diialnysnyi pidkhid. Ukrainska Vikipediia [Activity approach. Ukrainian Wikipedia]. Retrieved from https://uk.wіkіpedіa.оrg/wіkі/%D0%94%D1%96%D1%8F%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D1%96%D1%81%D0%BD%D0%B8%D0%B9_%D0%BF%D1%96%D0%B4%D1%85%D1%96%D0%B4 [in Ukrainian].
Dorozh, I. A., & Koval’chuk, A. F. (2023). Formuvannia zdorovyazbeezhuvalnoi kompetentnosti molodshykh shkoliariv v osvitnomu protsesi NUSH [Formation of health-preserving competence of younger schoolchildren in the educational process of the National School of Health]. Naukovi zapysky. Psykholoho-pedahohichni nauky [Scientific notes. Psychological and pedagogical sciences], 1, 43-53. DOI: https://dоі.оrg/10.31654/2663-4902-2023-PP-1-43-53. [in Ukrainian].
Kremen, V. H. (Ed.). (2008). Entsyklopediia osvity [Encyclopedia of Education]. Akad. ped. nauk Ukrainy. Kyiv: Yurinkom Inter [in Ukrainian].
Zakon Ukrainy «Pro osvitu» [Law of Ukraine "On Education"]. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text [in Ukrainian].
Kontseptsiia Novoi ukrainskoi shkoly [The Concept of the New Ukrainian School]. Retrieved from chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://nus.org.ua/wp-content/uploads/2017/09/razdel_1_Oglyad.pdf [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Імідж сучасного педагога

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).