Теоретичні основи розвитку фізичної культури військовослужбовців
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-1(220)-40-43Ключові слова:
спорт; фізична підготовка; фізичне виховання; військовослужбовціАнотація
Сучасні умови служби, що вимагають виконання завдань у складних фізичних і психологічних ситуаціях, ставлять перед військовослужбовцями завдання підтримувати високий рівень фізичної підготовки, витривалості, сили та психологічної стійкості. Розвиток фізичної культури військовослужбовців є важливим напрямом забезпечення обороноздатності держави, підвищення боєготовності підрозділів і збереження здоров’я особового складу. Запроваджені в країні заходи безпеки негативно впливають на психоемоційний стан населення та обмежують можливості для активного заняття спортом і відвідування спортивних секцій та об’єктів. Фізична підготовленість є одним із ключових показників готовності сучасного військовослужбовця Державної прикордонної служби України до виконання службових обов'язків, особливо в умовах воєнного стану. Проблема розвитку фізичного виховання майбутніх офіцерів-прикордонників стає дедалі актуальнішою.
У статті досліджуються та узагальнюються теоретичні основи фізичної культури військовослужбовців як ключового елемента їхньої професійної підготовки, визначаються перспективи вдосконалення системи фізичного виховання, а також визначаються вимоги до розвитку рухових здібностей і формування військово-прикладних навичок, необхідних для ефективного виконання службових завдань. Окрім цього, розкрито основні напрями загальної фізичної підготовки, що забезпечують здатність військовослужбовців відповідати сучасним викликам.
Посилання
Анісімов Д. О., Шеверун В. С. Сучасні аспекти вдосконалення рівня фізичної підготовки майбутніх правоохоронців засобами єдиноборств. Молодий вчений. 2021. № 11 (99). С. 284–288.
Бингар Я., Вареник Д., Рогальський В. Вітчизняний та зарубіжний досвід спеціальної фізичної підготовки працівників правоохоронних органів. Universum. 2024. № 9. С. 128–132.
Волков М. С. Ефективність фізичних тренувань у підготовці військовослужбовців та формуванні їх психологічної готовності до дій в екстремальних умовах. Академічні візії. 2023. № 22. С. 1–12.
Карабанов Є., Проценко А., Бєліков І. Шляхи вдосконалення професійно-прикладної фізичної підготовки військовослужбовців. Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького. Педагогіка. 2020. № 2. С. 112–117.
Красницька О. В. Чинники формування педагогічної майстерності викладача вищого військового навчального закладу. Наукові записки. Психолого-педагогічні науки. 2021. № 4. С. 90–97.
Марков Р. А., Кириченко А. В. Сучасний стан і напрями удосконалення системи фізичного виховання у закладах із специфічними умовами навчання. Інноваційна педагогіка. 2023. Вип. 58, т. 2. С. 60–63.
Сорокін Р. О. Спеціальна фізична підготовка курсантів МВС. Архітектура та мистецтвознавство. 2022. № 3. С. 177–180.
Халітов Д. Р. Окремі напрямки спеціальної фізичної підготовки курсантів в умовах сьогодення. Період трансформаційних процесів в світовій науці. 2024. С. 516.
Шинкарук В., Рефель В., Ткаченко П. Організаційно-методичні основи фізичного виховання у військовому вищому навчальному закладі. Академічні візії. 2024. № 34. С. 1–12
Шинкарук В., Рефель В., Гіщак О. Оздоровчий біг у процесі фізичного виховання курсантів. Physical culture and sport: scientific perspective. 2024. № 2. С. 20–25.
References
Anisimov, D. O., & Sheverun, V. S. (2021). Suchasni aspekty vdoskonalennia rivnia fizychnoi pidhotovky maibutnikh pravookhorontsiv zasobamy yedynoborstv [Modern aspects of improving the level of physical training of future law enforcement officers by means of martial arts]. Molodyi vchenyi [A young scientist], 11 (99), 284-288 [in Ukrainian].
Bynhar, Ya., Varenyk, D., & Rohalskyi, V. (2024). Vitchyznianyi ta zarubizhnyi dosvid spetsialnoi fizychnoi pidhotovky pratsivnykiv pravookhoronnykh orhaniv [Domestic and foreign experience of special physical training of law enforcement officers]. Universum, 9, 128-132 [in Ukrainian].
Volkov, M. S. (2023). Efektyvnist fizychnykh trenuvan u pidhotovtsi viiskovosluzhbovtsiv ta formuvanni yikh psykholohichnoi hotovnosti do dii v ekstremalnykh umovakh [The effectiveness of physical training in the preparation of military personnel and the formation of their psychological readiness for action in extreme conditions]. Akademichni vizii [Academic visions], 22, 1-12 [in Ukrainian].
Karabanov, Ye., Protsenko, A., & Bielikov, I. (2020). Shliakhy vdoskonalennia profesiino-prykladnoi fizychnoi pidhotovky viiskovosluzhbovtsiv [Ways of improving professional and applied physical training of military personnel]. Naukovyi visnyk Melitopolskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Bohdana Khmelnytskoho. Pedahohika [Scientific Bulletin of Melitopol State Pedagogical University named after Bohdan Khmelnytskyi. Pedagogy], 2, 112-117 [in Ukrainian].
Krasnytska, O. V. (2021). Chynnyky formuvannia pedahohichnoi maisternosti vykladacha vyshchoho viiskovoho navchalnoho zakladu [Factors of formation of pedagogical skill of a teacher of a higher military educational institution]. Naukovi zapysky. Psykholoho-pedahohichni nauky [Proceedings. Psychological and pedagogical sciences], 4, 90-97 [in Ukrainian].
Markov, R. A., & Kyrychenko, A. V. (2023). Suchasnyi stan i napriamy udoskonalennia systemy fizychnoho vykhovannia u zakladakh iz spetsyfichnymy umovamy navchannia [The current state and directions of improvement of the physical education system in institutions with specific learning conditions]. Innovatsiina pedahohika [Innovative pedagogy], 58, 2, 60-63 [in Ukrainian].
Sorokin, R. O. (2022). Spetsialna fizychna pidhotovka kursantiv MVS [Special physical training of cadets of the Ministry of Internal Affairs]. Arkhitektura ta mystetstvoznavstvo [Architecture and art history], 3, 177-180 [in Ukrainian].
Khalitov, D. R. (2024). Okremi napriamky spetsialnoi fizychnoi pidhotovky kursantiv v umovakh sohodennia [Separate areas of special physical training of cadets in today's conditions]. Period transformatsiinykh protsesiv v svitovii nautsi [The period of transformational processes in world science], 516 [in Ukrainian].
Shynkaruk, V., Refel, V., & Tkachenko, P. (2024). Orhanizatsiino-metodychni osnovy fizychnoho vykhovannia u viiskovomu vyshchomu navchalnomu zakladi (VNZ) [Organizational and methodical foundations of physical education in a military higher educational institution]. Akademichni vizii [Academic visions], 34, 1-12 [in Ukrainian].
Shynkaruk, V., Refel, V., & Hishchak, O. (2024). Ozdorovchyi bih u protsesi fizychnoho vykhovannia kursantiv [Health running in the process of physical education of cadets.] Physical culture and sport: scientific perspective, 2, 20-25 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Імідж сучасного педагога

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).