Професійна компетентність як чинник формування конкурентоспроможності майбутніх фахівців на ринку праці

Автор(и)

  • Олена Володимирівна Попова Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди,м. Харків, Україна https://orcid.org/0000-0003-1611-5956

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-1(220)-31-35

Ключові слова:

професійна компетентність, професійна підготовка, конкурентоспроможність, роботодавці, ринок праці, хіміко-технологічні спеціальності

Анотація

Запропоновано розглянути професійну компетентність майбутнього фахівця, хіміко-технологічних спеціальностей зокрема, як чинник його конкурентоспроможності на ринку праці. На підставі аналізу наукових досліджень з’ясовано, що причиною дисбалансу між попитом ринку праці на відповідні освітньо-кваліфікаційні потреби та якістю підготовки випускників закладів вищої освіти відсутність державного механізму моніторингу ринків праці та освіти з метою забезпечення достовірності оцінок розвитку обох систем. Розглянуто бажані для фахівців м’які навички (soft skills), що доповнюють їх суто професійні навички, що допомагають фахівцю результативно виконувати роботу, успішно будувати майбутню кар’єру, і яким надають перевагу роботодавці (відповідальність, уважність тактовність, навички роботи в команді, комунікабельність, стресостійкість, орієнтація на результат, аналітичні здібності, самоорганізація та багатозадачність, гнучкість, мобільність, дисциплінованість, справедливість, оптимістичність, адаптивність, дружелюбність, ввічливість, порядність). Доведено, що подальшими пріоритетними вимогами роботодавців щодо складника професійної компетентності майбутніх фахівців можуть стати такі soft skills, як наявність емоційного інтелекту та здібностей до співпраці, наявність гнучкості та інклюзивності. Визначено, що на цю тенденцію впливатиме у подальшому освіта протягом життя та її освітній продукт – «надсучасний» студент. Визначено перспективами подальших досліджень – формування професійної компетентності фахівців хіміко-технологічних спеціальностей в умовах неперервної освіти.

Біографія автора

Олена Володимирівна Попова, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди,м. Харків

докторка педагогічних наук, професорка, професорка кафедри освітології та інноваційної педагогіки

Посилання

Баглюк Ю. Б. Взаємодія суспільства, освіти та бізнесу. URL: http://www.slideshare.net/alegre380/ss-27877469.

Бараник З. П., Кикош Ю. В. Необхідність взаємодії ринку освітніх послуг та ринку праці в Україні. Економічний вісник Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут». 2015. № 12. С. 115–120.

Бірюкова О. В., Строгий В. П. Взаємодія закладів вищої освіти зі стейкхолдерами як cоціальне партнерство. Академічні студії. Педагогіка. 2023. Вип. 4. С. 93–99. URL: https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2022.4.14.

Вірна Ж. П., Мудрик А. Б. Особистісна вимогливість як чинник професійної компетентності (на матеріалі держслужбовців центрів зайнятості) : монографія. Луцьк : Вежа-Друк, 2014. 256 с.

Гевко І. В., Борисов В. В. Взаємодія стейкхолдерів із закладами вищої освіти в умовах оптимізації освітнього процесу. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Педагогічні науки. 2020. № 3. URL: https://ped-ejournal.cdu.edu.ua/article/view/3922

Гнучкість і адаптивність: ключові навички для успіху. URL: https://don.dcz.gov.ua/novyna/gnuchkist-i-adaptyvnist-klyuchovi-navychky-dlya-uspihu.

Госн С. Управління взаємовідносинами зі стейкхолдерами на промисловому підприємстві : дис. ... д-ра філософії : 07 : 073 / Нац. техн. ун-т «Харків. політехн. ін-т». Харків, 2020. 212 с.

Дзвінчук Ю. В. Професійна мобільність як забезпечення успішної зміни професійної діяльності особистості. URL: https://www.inforum.in.ua/conferences/15/21/128.

Дисциплінованість як риса особистості. URL: https://psyhology.space/psypedia-post/dysczyplinovanist-yak-rysa-osobystosti/.

Еволюція вимог роботодавців до працівників, адаптація до динамічного робочого середовища. URL: https://stud-point.com/blog/evoliutsiia-vymoh-robotodavtsiv-do-pratsivnykiv-adaptatsiia-do-dynamichnoho-robochoho-seredovyshcha

Лисиця Н., Ус М. Вимоги роботодавців до компетентностей випускників економічних спеціальностей. URL: http://repository.hneu.edu.ua/bitstream/123456789/21925/1/%D0.

Ляпунова В. А., Жейнова С. С. Вплив соціального партнерства зі стейкхолдерами на якість професійної підготовки майбутніх фахівців дошкільної освіти. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2021. № 75, т. 2. С. 122–126. URL: http://pedagogy-journal.kpu.zp.ua/archive/2021/75/part_2/25.pdf.

Мацюк Є. М. Формування творчої особистості при викладанні хімії за допомогою хімічного експерименту. Тенденції і проблеми розвитку сучасної хімічної освіти : зб. наук. праць І Всеукр. наук.-практ. конф., 23-24 травня 2019 року / за заг. ред. Л.Я. Мідак ; ДВНЗ «Прикарпатський нац. універ. ім. В. Стефаника» ; Івано-Франківський обл. інст. післядип. пед. освіти. Івано-Франківcьк : Супрун В.П., 2019. С. 83–87.

Павлишин О.В., Васюта Ю.В. Справедливість як елемент ідеї права та її місце в системі правових цінностей. Філософські та методологічні проблеми права. 2020. № 2(20). С. 40–47. URL: https://philosophy.naiau.kiev.ua/index.php/philosophy/article/view/1320/1323.

Партнерство роботодавців і університету сприяє високій якості підготовки фахівців. URL: https://www.lvet.edu.ua/index.php/fakultety/fakultet-hromadskoho-rozvytku-ta-zdorovia/102-novyny/1072-partnerstvo-robotodavtsiv-i-universytetu-spryiaie-vysokii-iako

Соціальне партнерство в освіті: ключові маркери аналізу / Е. В. Астахова, Е. В. Батаєва, К. Г. Михайльова, І. С. Нечитайло ; Нар. укр. акад. Харьків : Вид-во НУА, 2019. 84 с.

Стратегічна піраміда розвитку вищої освіти в Україні на 2022–2032 роки. URL: https://mon.gov.ua/static objects/mon/sites/1/news/2022/04/15/VO.plan.2022-2032/Stratehichna.piramida-23.02.22.pdf.

Чернуха Н., Рутьян Л. Вектори професійної самореалізації сучасного фахівця. Партнерство роботодавця та закладу вищої освіти: підготовка конкурентоспроможного фахівця у галузі соціальної роботи : зб. тез, 28 жовтня 2020 року / за ред. О. В. Чуйко. Київ : КНУ імені Тараса Шевченка, 2020. C. 73–75.

Чуйко О. Університетська освіта і ринок праці: шляхи до узгодженості. Партнерство роботодавця та закладу вищої освіти: підготовка конкурентоспроможного фахівця у галузі соціальної роботи : зб. тез, 28 жовтня 2020 року / за ред. О. В. Чуйко. Київ : КНУ імені Тараса Шевченка, 2020. С. 75–80.

Чурсіна Л. В. Традиційний і нетрадиційний студент: що об'єднує і що роз'єднує. Освіта дорослих в умовах невизначеності: залучення, мотивація, тенденції : матеріали XX Міжнар. наук.-практ. конф., Харків, 11 лют. 2022 р. / Ін-т вищої освіти НАПН України, Харк. гуманіт. ун-т «Нар. укр. акад.» ; редкол.: К. В. Астахова (голов. ред.) та ін.]. Харків : Вид-во НУА, 2022. С. 238–240.

Як змінилися вимоги роботодавців до особистих якостей працівників під час війни? URL: https://kid.dcz.gov.ua/novyna/yak-zminylysya-vymogy-robotodavciv-do-osobystyh-yakostey-pracivnykiv-pid-chas-viyny.

Якості особистості. URL: https://psyhology.space/psypedia-post/yakosti-osobystosti/.

Doray P., Murdoch J. Nouveaux étudiants, nouveaux parcours? La présence étudiante dans l’enseignement postsecondaire. Présentation. Éducation et societies. 2010. https://doi.org/10.3917/es.026.0005. URL: https://www.cairn.info/revue-education-et-societes-2010-2-page-5.htm.

References

Bahliuk, Yu. B. Vzaiemodiia suspilstva, osvity ta biznesu [Interaction of society, education and business]. Retrieved from http://www.slideshare.net/alegre380/ ss-27877469 [in Ukrainian].

Baranyk, Z. P., & Kykosh, Yu. V. (2015). Neobkhidnist vzaiemodii rynku osvitnikh posluh ta rynku pratsi v Ukraini [The need for interaction between the market of educational services and the labor market in Ukraine]. Ekonomichnyi visnyk Natsionalnoho tekhnichnoho universytetu Ukrainy «Kyivskyi politekhnichnyi instytut» [Economic Bulletin of the National Technical University of Ukraine "Kyiv Polytechnic Institute"], 12, 115-120 [in Ukrainian].

Biriukova, O. V., & Strohyi, V. P. (2023). Vzaiemodiia zakladiv vyshchoi osvity zi steikkholderamy yak cotsialne partnerstvo [Interaction of higher education institutions with stakeholders as a social partnership]. Akademichni studii. Pedahohika [Academic studies. Pedagogy], 4, 93-99. Retrieved from https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2022.4.14. [in Ukrainian].

Virna, Zh. P., & Mudryk, A. B. (2014). Osobystisna vymohlyvist yak chynnyk profesiinoi kompetentnosti (na materiali derzhsluzhbovtsiv tsentriv zainiatosti) [Personal demandingness as a factor of professional competence (on the material of civil servants of employment centers)]: monohrafiia. Lutsk: Vezha-Druk [in Ukrainian].

Hevko, I. V., & Borysov, V. V. (2020). Vzaiemodiia steikkholderiv iz zakladamy vyshchoi osvity v umovakh optymizatsii osvitnoho protsesu [Interaction of stakeholders with institutions of higher education in conditions of optimization of the educational process]. Visnyk Cherkaskoho natsionalnoho universytetu imeni Bohdana Khmelnytskoho. Pedahohichni nauky [Bulletin of the Cherkasy National University named after Bohdan Khmelnytskyi. Pedagogical sciences], 3. Retrieved from https://ped-ejournal.cdu.edu.ua/article/view/3922 [in Ukrainian].

Hnuchkist i adaptyvnist: kliuchovi navychky dlia uspikhu [Flexibility and adaptability: key skills for success]. Retrieved from https://don.dcz.gov.ua/novyna/gnuchkist-i-adaptyvnist-klyuchovi-navychky-dlya-uspihu [in Ukrainian].

Hosn, S. (2020). Upravlinnia vzaiemovidnosynamy zi stey̆kkholderamy na promyslovomu pidpryiemstvi [Management of relations with stakeholders at an industrial enterprise]. (PhD diss.). Kharkiv [in Ukrainian].

Dzvinchuk, Yu. V. Profesiina mobilnist yak zabezpechennia uspishnoi zminy profesiinoi diialnosti osobystosti [Professional mobility as a means of ensuring a successful change in the professional activity of an individual]. Retrieved from https://www.inforum.in.ua/conferences/15/21/128 [in Ukrainian].

Dystsyplinovanist yak rysa osobystosti [Discipline as a personality trait]. Retrieved from https://psyhology.space/psypedia-post/dysczyplinovanist-yak-rysa-osobystosti/ [in Ukrainian].

Evoliutsiia vymoh robotodavtsiv do pratsivnykiv, adaptatsiia do dynamichnoho robochoho seredovyshcha [Evolution of employers' requirements for employees, adaptation to a dynamic work environment]. Retrieved from https://stud-point.com/blog/evoliutsiia-vymoh-robotodavtsiv-do-pratsivnykiv-adaptatsiia-do-dynamichnoho-robochoho-seredovyshcha [in Ukrainian].

Lysytsia, N., & Us, M. Vymohy robotodavtsiv do kompetentnostei vypusknykiv ekonomichnykh spetsialnostei [Requirements of employers for the competencies of graduates of economic specialties]. Retrieved from http://repository.hneu.edu.ua/bitstream/123456789/21925/1/%D0 [in Ukrainian].

Liapunova, V. A., & Zheinova, S. S. (2021). Vplyv sotsialnoho partnerstva zi steikkholderamy na yakist profesiinoi pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv doshkilnoi osvity [The impact of social partnership with stakeholders on the quality of professional training of future preschool education specialists]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh [Pedagogy of creative personality formation in higher and secondary schools], 75, 2, 122-126. Retrieved from http://pedagogy-journal.kpu.zp.ua/archive/2021/75/part_2/25.pdf [in Ukrainian].

Matsiuk, Ye. M. (2019). Formuvannia tvorchoi osobystosti pry vykladanni khimii za dopomohoiu khimichnoho eksperymentu [Formation of a creative personality when teaching chemistry with the help of a chemical experiment]. In L. Ia. Midak (Ed.), Tendentsii i problemy rozvytku suchasnoi khimichnoi osvity [Trends and problems of the development of modern chemical education]: zbirnyk naukovykh prats I Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii (pp. 83-87). Ivano-Frankivck: Suprun V.P. [in Ukrainian].

Pavlyshyn, O. V., & Vasiuta, Yu. V. (2020). Spravedlyvist yak element idei prava ta yii mistse v systemi pravovykh tsinnostei [Justice as an element of the idea of law and its place in the system of legal values.]. Filosofski ta metodolohichni problemy prava [Philosophical and methodological problems of law], 2 (20), 40-47. Retrieved from https://philosophy.naiau.kiev.ua/index.php/philosophy/article/view/1320/1323 [in Ukrainian].

Partnerstvo robotodavtsiv i universytetu spryiaie vysokii yakosti pidhotovky fakhivtsiv [The partnership of employers and the university contributes to the high quality of specialist training]. Retrieved from https://www.lvet.edu.ua/index.php/fakultety/fakultet-hromadskoho-rozvytku-ta-zdorovia/102-novyny/1072-partnerstvo-robotodavtsiv-i-universytetu-spryiaie-vysokii-iako [in Ukrainian].

Astakhova, E. V., Bataieva, E. V., Mykhailova, K. H., & Nechytailo, I. S. (2019). Sotsialne partnerstvo v osviti: kliuchovi markery analizu [Social partnership in education: key markers of analysis]. Kharkiv: Vyd-vo NUA [in Ukrainian].

Stratehichna piramida rozvytku vyshchoi osvity v Ukraini na 2022 – 2032 roky [Strategic pyramid of higher education development in Ukraine for 2022–2032]. Retrieved from https://mon.gov.ua/static objects/mon/sites/1/news/2022/04/15/VO.plan.2022-2032/Stratehichna.piramida-23.02.22.pdf [in Ukrainian].

Chernukha, N., & Rutian, L. (2020). Vektory profesiinoi samorealizatsii suchasnoho fakhivtsia [Vectors of professional self-realization of a modern specialist]. In O. V. Chuiko (Ed.), Partnerstvo robotodavtsia ta zakladu vyshchoi osvity: pidhotovka konkurentospromozhnoho fakhivtsia u haluzi sotsialnoi roboty [Partnership of the employer and the institution of higher education: training of a competitive specialist in the field of social work]: zbirnyk tez (pp. 73-75). Kyiv: KNU imeni Tarasa Shevchenka [in Ukrainian].

Chuiko, O. (2020). Universytetska osvita i rynok pratsi: shliakhy do uzghodzhenosti [University education and the labor market: ways to coherence]. In O. V. Chuiko (Ed.), Partnerstvo robotodavtsia ta zakladu vyshchoi osvity: pidhotovka konkurentospromozhnoho fakhivtsia u haluzi sotsialnoi roboty [Partnership of the employer and the institution of higher education: training of a competitive specialist in the field of social work]: zbirnyk tez (pp. 75-80). Kyiv: KNU imeni Tarasa Shevchenka [in Ukrainian].

Chursina, L. V. (2022). Tradytsiinyi i netradytsiinyi student: shcho obiednuie i shcho roziednuie [Traditional and non-traditional students: what unites and what divides]. In K. V. Astakhova (Ed.), Osvita doroslykh v umovakh nevyznachenosti: zaluchennia, motyvatsiia, tendentsii [Adult education in uncertain times: engagement, motivation, trends]: materialy XX Mizhnar. nauk.-prakt. konf. (pp. 238-240). Kharkiv: Vyd-vo NUA [in Ukrainian].

Yak zminylysia vymohy robotodavtsiv do osobystykh yakostei pratsivnykiv pid chas viiny? [How did employers' requirements for the personal qualities of employees change during the war?]. Retrieved from https://kid.dcz.gov.ua/novyna/yak-zminylysya-vymogy-robotodavciv-do-osobystyh-yakostey-pracivnykiv-pid-chas-viyny [in Ukrainian]

Yakosti osobystosti [Personality qualities]. Retrieved from https://psyhology.space/psypedia-post/yakosti-osobystosti/ [in Ukrainian].

Doray P., & Murdoch J. (2010). Nouveaux étudiants, nouveaux parcours? La présence étudiante dans lenseignement postsecondaire. Présentation. In Éducation et societies. https://doi.org/10.3917/es.026.0005. Retrieved from https://www.cairn.info/revue-education-et-societes-2010-2-page-5.htm.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-02-21

Як цитувати

Попова, О. В. (2025). Професійна компетентність як чинник формування конкурентоспроможності майбутніх фахівців на ринку праці. Імідж сучасного педагога, (1(220), 31–35. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-1(220)-31-35