Цифрові інструменти для формувального оцінювання навчальних досягнень здобувачів освіти закладів загальної середньої освіти
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-3(222)-80-84Ключові слова:
цифрове освітнє середовище; формувальне оцінювання, цифрові інструментиАнотація
Висвітлено актуальність використання цифрових інструментів у процесі формувального оцінювання здобувачів освіти, що обумовлено сучасними тенденціями цифровізації освітнього середовища та необхідністю підвищення ефективності освітнього процесу. Звернено увагу на види оцінювання навчальних досягнень учнів, а також розглянуто основні цілі та методи формувального оцінювання.
Проаналізовано результати попередніх досліджень і публікацій науковців, які стосуються застосування цифрових інструментів у формувальному оцінюванні. У роботі розглянуто основні групи цифрових інструментів, які можуть бути застосовані у формувальному оцінюванні. На конкретних прикладах, як-от: Wordwall, Plickers, LearningApp тощо, наведено варіанти їхнього використання у практичній діяльності закладів загальної середньої освіти.
Особливу увагу приділено перевагам цих інструментів у контексті забезпечення гнучкого й адаптивного підходу до оцінювання. Інтерактивні вправи, створені за допомогою цифрових платформ, дозволяють не лише підвищувати зацікавленість учнів, але й забезпечують оперативний зворотний зв’язок, сприяючи вдосконаленню освітнього процесу та формуванню ключових компетентностей здобувачів освіти.
Посилання
Буйдіна О. О. Інструменти формувального оцінювання в освітньому процесі. Інновації в початковій освіті: проблеми, перспективи, відповіді на виклики сьогодення : матеріали ІІ Всеукр. наук.-практ. конф. (Полтава, 21–22 березня 2019 р.) / Полтав. нац. пед. ун-т імені В. Г. Короленка. Полтава : ПНПУ ім. В. Г. Короленка, 2019. С. 57–60.
Дзина Л. Цифрові інструменти для реалізації формувального оцінювання. Інноваційні педагогічні технології в цифровій школі : матеріали V Всеукр. (з міжнар. участю) наук.-практ. конф. молодих учених. Харків, 2023. С. 122–124.
Закон України «Про повну загальну середню освіту». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20?find=1&text=оцінювання#w1_5
Криворучко А. В. Цифрові інструменти формувального оцінювання навчальних досягнень учнів з хімії. ХV Менделєєвські читання : зб. наук. пр. Всеукр. наук.-практ. конф. (Полтава, 2 березня 2022 р.) / Полтав. нац. пед. ун-т ім. В. Г. Короленка [та ін.]. Полтава, 2022. С. 79–82.
Кубікова К. Інструменти оцінювання навчальних досягнень здобувачів освіти. Матеріали конференцій МЦНД. Харків, 2024. С. 152–155.
Морзе Н. В. Використання цифрових технологій для формувального оцінювання. URL: file:///C:/Users/User/Downloads/oeeemu_2019_spetsvip._21.pdf
Нелін Є., Лук’янець М. Використання цифрових технологій для формувального оцінювання на уроках математики. Наумовські читання : матеріали XXІ Всеукр. наук.-метод. конф. здобувачів вищ. освіти та молодих вчених, присвяч. 100-річчю до дня народж. І. О. Наумова, м. Харків, 23–24 листоп. 2023 р. / Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди; за заг. ред. О. А. Жерновникової. Харків, 2024. С. 40–43.
Простакова Ю., Гученко В. Формувальне оцінювання як інструмент підвищення якості освіти в цифровому суспільстві. Цифрові технології в освіті : зб. наук. пр. / Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди ; редкол.: Н. В. Олефіренко та ін. Харків, 2024. Вип. 24. С. 120–125.
Слободянюк А. М. Техніки та інструменти формувального оцінювання, розробка критеріїв оцінювання. URL: http://surl.li/tglxk
Хутченко І. Сучасні цифрові технології для реалізації формувального оцінювання на уроках математики. Дидактика математики: теорія, досвід, інновації. 2024. № 2. С. 82–94. https://doi.org/10.31652/3041-2277-2024-2-82-94
References
Buidina, O. O. (2019). Instrumenty formuvalnoho otsiniuvannia v osvitnomu protsesi [Formative assessment tools in the educational process]. In Innovatsii v pochatkovii osviti: problemy, perspektyvy, vidpovidi na vyklyky sohodennia [Innovations in primary education: problems, prospects, answers to today's challenges]: materialy II Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii (pp. 57-60). Poltava: PNPUI imeni V. G. Korolenka [in Ukrainian].
Dzyna, L. (2023). Tsyfrovi instrumenty dlia realizatsii formuvalnoho otsiniuvannia [Digital tools for implementing formative assessment]. In Innovatsiini pedahohichni tekhnolohii v tsyfrovii shkoli [Innovative pedagogical technologies in the digital school]: materialy V Vseukrainskoi (z mizhnarodnoiu uchastiu) naukovo-praktychnoi konferentsii molodykh uchenykh (pp. 122-124). Kharkiv [in Ukrainian].
Verkhovna Rada Ukrainy. (2020). Zakon Ukrainy «Pro povnu zahalnu seredniu osvitu» [Law of Ukraine "On Complete General Secondary Education"]. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20?find=1&text=оцінювання#w1_5 [in Ukrainian].
Kryvoruchko, A. V. (2022). Tsyfrovi instrumenty formuvalnoho otsiniuvannia navchalnykh dosiahen uchniv z khimii [Digital tools for formative assessment of students' learning achievements in chemistry]. In XV Mendeleievski chytannia [ХV Mendeleev Readings]: zbirnyk naukovykh prats Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii (pp. 79-82). Poltava: PNPU imeni V. G. Korolenka [in Ukrainian].
Kubikova, K. (2024). Instrumenty otsiniuvannia navchalnykh dosiahen zdobuvachiv osvity [Tools for assessing the educational achievements of students]. In Materialy konferentsii MTsND [Materials of the ICND conferences] (pp 152-155). Kharkiv [in Ukrainian].
Morze, N. V. (2019). Vykorystannia tsyfrovykh tekhnolohii dlia formuvalnoho otsiniuvannia [Using digital technologies for formative assessment]. Retrieved from file:///C:/Users/User/Downloads/oeeemu_2019_spetsvip._21.pdf [in Ukrainian].
Nelin, Ye., & Lukianets, M. (2024). Vykorystannia tsyfrovykh tekhnolohii dlia formuvalnoho otsiniuvannia na urokakh matematyky [Using digital technologies for formative assessment in math lessons]. In Naumovski chytannia [Naumov readings]: materialy XXI Vseukrainskoi naukovo-metodychnoi konferentsii zdobuvachiv vyshchoi osvity ta molodykh uchenykh (pp. 40-43). Kharkiv: KhNPU imeni H. S. Skovorody [in Ukrainian].
Prostakova, Yu., & Huchenko, V. (2024). Formuvalne otsiniuvannia yak instrument pidvyshchennia yakosti osvity v tsyfrovomu suspilstvi [Formative assessment as a tool for improving the quality of education in the digital society]. In Tsyfrovi tekhnolohii v osviti [Digital technologies in education]: zbirnyk naukovykh prats (Is. 24, pp. 120-125). Kharkiv: KhNPU imeni H. S. Skovorody [in Ukrainian].
Slobodyaniuk, A. M. Tekhniky ta instrumenty formuvalnoho otsiniuvannia, rozrobka kryteriiv otsiniuvannia [Techniques and tools for formative assessment, developing evaluation criteria]. Retrieved from http://surl.li/tglxk [in Ukrainian].
Khutchenko, I. (2024). Suchasni tsyfrovi tekhnolohii dlia realizatsii formuvalnoho otsiniuvannia na urokakh matematyky [Modern digital technologies for implementing formative assessment in math lessons]. Dydaktyka matematyky: Teoriia, dosvid, innovatsii [Mathematics Didactics: Theory, Experience, Innovations], 2, 82-94. DOI: https://doi.org/10.31652/3041-2277-2024-2-82-94 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Імідж сучасного педагога

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).