Дефініція «духовне зростання»: синергія наукового та повсякденного

Автор(и)

  • Василь Васильович Фазан Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, Україна https://orcid.org/0000-0002-9823-3704
  • Тетяна Павлівна Фазан Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, Україна http://orcid.org/0000-0001-9132-9394
  • Владислав Сергійович Ліфрідов Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, Україна https://orcid.org/0009-0006-6350-5024
  • Владислав Петрович Онищенко Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, Україна https://orcid.org/0009-0005-9291-6212

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-1(220)-12-20

Ключові слова:

особистість; духовність; духовне зростання; духовний розвиток; фізична активність; педагогіка; психологія; моральні цінності; освітня система

Анотація

Проведено ґрунтовний теоретичний аналіз та уточнення дефініції «духовне зростання» шляхом дослідження його змісту в рамках наукового дискурсу та повсякденної практики. Досліджено можливості синтезу окреслених підходів для створення цілісного уявлення про даний феномен. Окрім вказаного, у статті охарактеризовано етапи та стадії духовного зростання особистості, а також визначено його основні компоненти, чинники та механізми.

Важливою частиною дослідження стало проведення опитування серед здобувачів вищої освіти Полтавського національного педагогічного університету імені В. Г. Короленка. Аналіз відповідей респондентів дозволив виокремити основні аспекти їхнього повсякденного розуміння поняття «духовне зростання». Результати опитування також висвітлюють різні погляди щодо зв’язку між фізичною активністю та духовним зростанням. Останні варіюються від прямої підтримки вказаної взаємозалежності до її часткового або повного заперечення.

Запропоновані результати зорієнтовані на вдосконалення методів виховання духовної культури молоді та сприяння формуванню гармонійно розвиненої особистості.

Біографії авторів

Василь Васильович Фазан, Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка

доктор педагогічних наук, доктор теологічних наук, професор, професор кафедри загальної педагогіки,

проректор з наукової роботи

Тетяна Павлівна Фазан, Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка

кандидатка педагогічних наук, старша викладачка кафедри дошкільної освіти

Владислав Сергійович Ліфрідов , Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка

аспірант кафедри загальної педагогіки

Владислав Петрович Онищенко, Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка

аспірант кафедри загальної педагогіки

Посилання

Білик Н. І. Управління виховним процесом у закладі загальної середньої освіти на засадах духовності. Виховання духовності особистості у контексті реалізації цілей сталого розвитку України : зб. матеріалів Всеукр. наук.-практ. конф., Київ, 27 лютого 2020 р. / за наук. ред. О. І. Бондаря, О. М. Отич. Київ : Вид. дім «Гельветика», 2020. С. 99–106.

Климишин О. І. Аксіологічний вимір автентичної природи людини з позиції християнської психології. Психологія особистості. 2019. № 1 (10). С. 56–64.

Климишин О. І. Психологія духовності особистості: християнсько-орієнтований підхід. Івано-Франківськ : Гостинець, 2010. 440 с.

Колос О. А, Підлужняк О. І., Столярик В. А. Вплив фізичної активності та спорту на подолання стресу у студентів ВНЗ. Матеріали IІ науково-технічної конференції підрозділів ВНТУ. 2023. URL: https://ir.lib.vntu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/38198/135058.pdf?sequence=2&isAllowed=y.

Луканюк Х. В. Герменевтика поняття «духовне зростання» в контексті досліджень самоактуалізації особистості. Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. 2012. № 2. С. 339–344.

Помиткін Е. О. Психологічна діагностика духовного потенціалу особистості : посібник. Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2013. 144 с.

Помиткін Е. О. Специфіка забезпечення процесу духовного зростання молоді в закладах позашкільної освіти. Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г. С. Костюка АПН України. 2007. Т. ІХ, ч. 4. С. 303–310.

Савчин М. Духовна парадигма розвитку українського суспільства. Тоталітаризм як система знищення національної пам’яті : зб. наук. праць за матеріалами Всеукр. наук.-практ. конф. з міжнар. участю. Львів, 2020. С. 477–480.

Сідаш Н. С. Теоретичні засади духовних цінностей студентської молоді. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. 2024. № 1 (108). С. 198–205.

Cурмяк Ю. Р., Кудрик Л. Г. Пcихoлoгiчнi мехaнiзми духoвнoгo рoзвитку ocoбиcтocтi. Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. 2016. № 2. С. 63–73.

Хвостиченко О. М. Про зміст духовного розвитку у системі духовно-інтелектуального виховання та навчання. Духовно-інтелектуальне виховання і навчання молоді в ХХІ столітті : міжнар. період. зб. наук. пр. Харків, 2022. Вип. 4. С. 592–595.

Чурсін М. М., Шевченко Г. П, Антоненко Т. Л. Методологічні аспекти дослідження духовності. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. 2024. № 1(108). С. 293–313.

Шевченко Г. П. Проблема духовного пробудження особистості. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. 2021. № 2 (101). С. 284–297.

References

Bilyk, N. I. (2020). Upravlinnia vykhovnym protsesom u zakladi zahalnoi serednoi osvity na zasadakh dukhovnosti [Management of the educational process in the institution of general secondary education on the basis of spirituality]. In O. I. Bondar, O. M. Otych (Eds.), Vykhovannia dukhovnosti osobystosti u konteksti realizatsii tsilei staloho rozvytku Ukrainy [Education of the spirituality of the individual in the context of the implementation of the goals of sustainable development of Ukraine]: zb. materialiv Vseukr. nauk.-prakt. konf. (pp. 99-106). Kyiv: Vyd. dim «Helvetyka» [in Ukrainian].

Klymyshyn, O. I. (2019). Aksiolohichnyi vymir avtentychnoi pryrody liudyny z pozytsii khrystyianskoi psykholohii [Axiological dimension of authentic human nature from the standpoint of Christian psychology]. Psykholohiia osobystosti [Personality psychology], 1 (10), 56-64 [in Ukrainian].

Klymyshyn, O. I. (2010). Psykholohiia dukhovnosti osobystosti: khrystyiansko-oriientovanyi pidkhid [Psychology of the spirituality of the individual: a Christian-oriented approach]. Ivano-Frankivsk: Hostynets [in Ukrainian].

Kolos, O. A, Pidluzhniak, O. I., & Stoliaryk, V. A. (2023). Vplyv fizychnoi aktyvnosti ta sportu na podolannia stresu u studentiv VNZ [The influence of physical activity and sports on overcoming stress in university students]. Materialy II naukovo-tekhnichnoi konferentsii pidrozdiliv VNTU [Materials of the 2nd scientific and technical conference of VNTU subdivisions]. Retrieved from https://ir.lib.vntu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/38198/135058.pdf?sequence=2&isAllowed=y [in Ukrainian].

Lukaniuk, Kh. V. (2012). Hermenevtyka poniattia «dukhovne zrostannia» v konteksti doslidzhen samoaktualizatsii osobystosti [Hermeneutics of the concept of "spiritual growth" in the context of research on self-actualization of the individual]. Naukovyi visnyk Lvivskoho derzhavnoho universytetu vnutrishnikh sprav [Scientific Bulletin of the Lviv State University of Internal Affairs], 2, 339-344 [in Ukrainian].

Pomytkin, E. O. (2013). Psykholohichna diahnostyka dukhovnoho potentsialu osobystosti [Psychological diagnosis of a person's spiritual potential]: posibnyk. Kirovohrad: Imeks-LTD [in Ukrainian].

Pomytkin, E. O. (2007). Spetsyfika zabezpechennia protsesu dukhovnoho zrostannia molodi v zakladakh pozashkilnoi osvity [The specifics of ensuring the process of spiritual growth of youth in out-of-school education institutions]. Zbirnyk naukovykh prats Instytutu psykholohii im. H. S. Kostiuka APN Ukrainy [Collection of scientific works of the Institute of Psychology named after G. WITH. Bone of the APN of Ukraine], IX, 4, 303-310 [in Ukrainian].

Savchyn, M. (2020). Dukhovna paradyhma rozvytku ukrainskoho suspilstva [The spiritual paradigm of the development of Ukrainian society]. In Totalitaryzm yak systema znyshchennia natsionalnoi pamiati [Totalitarianism as a system of destruction of national memory]: zbirnyk naukovykh prats za materialamy vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii z mizhnarodnoiu uchastiu (pp. 477-480). Lviv [in Ukrainian].

Sidash, N. S. (2024). Teoretychni zasady dukhovnykh tsinnostei studentskoi molodi [Theoretical foundations of spiritual values of student youth]. Dukhovnist osobystosti: metodolohiia, teoriia i praktyka [Personal spirituality: methodology, theory and practice], 1 (108), 198-205 [in Ukrainian].

Curmiak, Yu. R., & Kudryk, L. H. (2016). Pcykholohichni mekhanizmy dukhovnoho rozvytku ocobyctocti [Psychological mechanisms of spiritual development of personality]. Naukovyi visnyk Lvivskoho derzhavnoho universytetu vnutrishnikh sprav [Scientific Bulletin of the Lviv State University of Internal Affairs], 2, 63-73 [in Ukrainian].

Khvostychenko, O. M. (2022). Pro zmist dukhovnoho rozvytku u systemi dukhovno-intelektualnoho vykhovannia ta navchannia [About the content of spiritual development in the system of spiritual and intellectual education and training]. In Dukhovno-intelektualne vykhovannia i navchannia molodi v XXI stolitti [Spiritual and intellectual education and training of youth in the 21st century]: mizhnar. period. zb. nauk. pr. (Is. 4, pp. 592-595). Kharkiv [in Ukrainian].

Chursin, M. M., Shevchenko, H. P, & Antonenko, T. L. (2024). Metodolohichni aspekty doslidzhennia dukhovnosti [Methodological aspects of the study of spirituality]. Dukhovnist osobystosti: metodolohiia, teoriia i praktyka [Personal spirituality: methodology, theory and practice], 1 (108), 293-313 [in Ukrainian].

Shevchenko, H. P. (2021). Problema dukhovnoho probudzhennia osobystosti [The problem of spiritual awakening of the individual]. Dukhovnist osobystosti: metodolohiia, teoriia i praktyka [Personal spirituality: methodology, theory and practice], 2 (101), 284-297 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-02-21

Як цитувати

Фазан, В. В., Фазан, Т. П., Ліфрідов , В. С., & Онищенко, В. П. (2025). Дефініція «духовне зростання»: синергія наукового та повсякденного . Імідж сучасного педагога, (1(220), 12–20. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-1(220)-12-20