Сенсорна інтеграція як ефективний метод у роботі з дітьми із сенсорними дисфункціями
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-1(220)-87-90Ключові слова:
сенсорна інтеграція; сенсорні дисфункції; гіперчутливість; гіпочутливість; сенсорний пошук; сенсорне спостереження; сенсорний профільАнотація
Розглянуто поняття сенсорної інтеграції, обґрунтовано практичне використання методу сенсорної інтеграції Джин Айрес у роботі з дітьми з особливими освітніми потребами, зокрема із порушенням оброблення сенсорної інформації. Досліджено, що сенсорні дисфункції можуть проявлятися у вигляді гіперчутливостей, гіпочутливостей і сенсорного пошуку та можуть лежати в основі багатьох порушень (поведінкових, рухових, мовленнєвих), а також обумовлювати труднощі соціалізації та проблеми у навчанні дитини.
Окрім того, у статті приділено увагу діагностиці сенсорних порушень, зроблено огляд діагностичного інструментарію, а також наголошено на необхідності проведення сенсорного спостереження та укладання сенсорного профілю у дітей із труднощами оброблення сенсорної інформації з метою планування подальшого втручання та супроводу.
Посилання
Айрес Е. Джин, Роббінс Джефф. Дитина і сенсорна інтеграція. Розуміння прихованих проблем розвитку. Київ : Вид-во Ростислава Бурлаки, 2024. 266 с.
Антохіна Н. В. Використання методів сенсорної інтеграції в роботі з дітьми, що мають порушення зору в умовах ДНЗ. Система надання освіти дітям з особливими потребами в умовах сучасного навчального закладу : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф., м. Лисичанськ : ФОП Пронькіна К.В., 2016. 198 с.
Вакуленко Ю. В. «Сенсорний профіль»: адаптація на українській вибірці нормотипових дітей та дітей з розладами аутистичного спектра. Український психологічний журнал. 2020. № 1 (13). С. 44–57.
Заплатинська А. Б. Становлення поняття «сенсорна інтеграція» у педагогіці. Збірник наукових праць Кам'янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Соціально-педагогічна. 2013. Вип. 23 (1). С. 48–57.
Молчанов Д. Теорія сенсорної інтеграції Джин Айрес та її застосування у дитячій нейрореабілітації. Здоров’я України. 2012. № 4. С. 42. URL: http://health-ua.com/pics/pdf/ZU_2012_Nevro_4/42-43.pdf
Скрипник Т. В. Сенсомоторна інтеграція як основа успішного навчання дитини з аутизмом : метод. рек. Київ, 2017. 42 с.
Скрипник Т. Сенсорна інтеграція як підґрунтя цілісного розвитку дітей з аутизмом. Особлива дитина: навчання і виховання. 2016. Вип. 4. С. 24–31.
Скрипник Т. В. Діти з аутизмом в інклюзії: сценарії успіху : монографія. Київ : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2019. 208 с.
Фаласеніді Т. М., Козак М. Я. Порушення сенсорної інтеграції у дітей з особливими потребами. Молодий вчений. 2017. № 9 (49). С. 102–105.
Bundy А., Lane Sh., Murray E. Sensory Integration: Theory and Practice. Second Edition. Published by F.A. Davis. Philadelphia, 2002. 496 p.
References
Ayres, A. Jean, & Robbins, Jeff. (2024). Dytyna i sensorna integratsiia. Rozuminnia pryhovanyh problem rozvytku [The child and sensory integration. Understanding hidden developmental problems]. Kyiv: Vyd-vo Rostyslava Burlaky [in Ukrainian].
Antohina, N. V. (2016). Vykorystannia metodiv sensornoyi integratsiyi v roboti z dit’my, scho mayut porushennia zoru v umovah DNZ [The use of sensory integration methods in work with children with visual impairments in the conditions of preschool education]. In Systema nadannia osvity ditiam z osoblyvymy potrebamy v umovah suchasnogo navchal’nogo zakladu [The system of providing education to children with special needs in a modern educational institution]: materialy Vseukr. nauk.-prakt. konf. Lysychansk: FOP Pronkina К.V. [in Ukrainian].
Vakulenko, Y. V. (2020). «Sensorniy profil’»: adaptatsiya na ukrayinskiy vybirtsi normotypovyh ditey ta ditey z rozladamy autystychnogo spektra [“Sensory profile": adaptation on a Ukrainian sample of normotypical children and children with autism spectrum disorders]. Ukrayinskyy psyhologichnyy zurnal [Ukrainian Psychological Journal], 1 (13), 44-57 [in Ukrainian].
Zaplatyns’ka, A. B. (2013). Stanovlennia poniattia «sensorna integratsiya» u pedagogitsi [Formation of the concept of ‘sensory integration’ in pedagogy]. Zbirnyk naukovyh prats’ Кam'yanets’-Podil’s’kogo natsional’nogo universytetu imeni Ivana Ogiyenka [Collection of scientific works of Kamianets-Podilskyi National University named after Ivan Ohienko. Social and pedagogical], 23(1), 48-57 [in Ukrainian].
Molchanov, D. (2012). Teoriya sensornoyi integratsiyi Jean Ayres ta yiyi zastosuvannia u dytiachiy neyroreabilitatsiyi [Jean Ayres' theory of sensory integration and its application in children's neurorehabilitation]. Zdorov’ya Ukrayiny [Health of Ukraine], 4, 42. Retrieved from http://health-ua.com/pics/pdf/ZU_2012_Nevro_4/42-43.pdf [in Ukrainian].
Skrypnyk, T. V. (2017). Sensomotorna integratsiya yak osnova uspishnogo navchannia dytyny z autyzmom [Sensory-motor integration as a basis for successful learning of a child with autism]: metod. rek. Kyiv [in Ukrainian].
Skrypnyk, T. (2016). Sensomotorna integratsiya yak pidgruntia tsilisnoho rozvytku ditey z autyzmom [Sensory integration as a basis for the holistic development of children with autism]. Osoblyva dytyna: navchannia i vykhovannia [A special child: education and upbringing], 4, 24-31 [in Ukrainian].
Skrypnyk, T. (2019). Dity z autyzmom v inkliuziyi: stsenariyi uspihu [Children with autism in inclusion: success scenarios]: monohrafiya. Kyiv: Kyiv. un-t іm. B. Hrinchenka [in Ukrainian].
Falasenidi, Т. M., & Коzak, M. Ya. (2017). Porushennia sensornoyi intehratsiyi u ditey z osoblyvymy potrebamy [Sensory integration disorders in children with special needs]. Molodyy vchenyy [A young scientist], 9 (49), 102-105 [in Ukrainian].
Bundy, А., Lane, Sh., & Murray, E. (2002). Sensory Integration: Theory and Practice. Second Edition. Published by F.A. Davis. Philadelphia.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Імідж сучасного педагога

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).