Сенсорна інтеграція як ефективний метод у роботі з дітьми із сенсорними дисфункціями

Автор(и)

  • Наталія Василівна Прокопчук Рівненський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти, Україна https://orcid.org/0000-0001-6449-3017

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-1(220)-87-90

Ключові слова:

сенсорна інтеграція; сенсорні дисфункції; гіперчутливість; гіпочутливість; сенсорний пошук; сенсорне спостереження; сенсорний профіль

Анотація

Розглянуто поняття сенсорної інтеграції, обґрунтовано практичне використання методу сенсорної інтеграції Джин Айрес у роботі з дітьми з особливими освітніми потребами, зокрема із порушенням оброблення сенсорної інформації. Досліджено, що сенсорні дисфункції можуть проявлятися у вигляді гіперчутливостей, гіпочутливостей і сенсорного пошуку та можуть лежати в основі багатьох порушень (поведінкових, рухових, мовленнєвих), а також обумовлювати труднощі соціалізації та проблеми у навчанні дитини.

Окрім того, у статті приділено увагу діагностиці сенсорних порушень, зроблено огляд діагностичного інструментарію, а також наголошено на необхідності проведення сенсорного спостереження та укладання сенсорного профілю у дітей із труднощами оброблення сенсорної інформації з метою планування подальшого втручання та супроводу.

Біографія автора

Наталія Василівна Прокопчук, Рівненський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти

старша викладачка кафедри педагогіки, психології і корекційної освіти, методистка ресурсного центру підтримки інклюзивної освіти

Посилання

Айрес Е. Джин, Роббінс Джефф. Дитина і сенсорна інтеграція. Розуміння прихованих проблем розвитку. Київ : Вид-во Ростислава Бурлаки, 2024. 266 с.

Антохіна Н. В. Використання методів сенсорної інтеграції в роботі з дітьми, що мають порушення зору в умовах ДНЗ. Система надання освіти дітям з особливими потребами в умовах сучасного навчального закладу : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф., м. Лисичанськ : ФОП Пронькіна К.В., 2016. 198 с.

Вакуленко Ю. В. «Сенсорний профіль»: адаптація на українській вибірці нормотипових дітей та дітей з розладами аутистичного спектра. Український психологічний журнал. 2020. № 1 (13). С. 44–57.

Заплатинська А. Б. Становлення поняття «сенсорна інтеграція» у педагогіці. Збірник наукових праць Кам'янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Соціально-педагогічна. 2013. Вип. 23 (1). С. 48–57.

Молчанов Д. Теорія сенсорної інтеграції Джин Айрес та її застосування у дитячій нейрореабілітації. Здоров’я України. 2012. № 4. С. 42. URL: http://health-ua.com/pics/pdf/ZU_2012_Nevro_4/42-43.pdf

Скрипник Т. В. Сенсомоторна інтеграція як основа успішного навчання дитини з аутизмом : метод. рек. Київ, 2017. 42 с.

Скрипник Т. Сенсорна інтеграція як підґрунтя цілісного розвитку дітей з аутизмом. Особлива дитина: навчання і виховання. 2016. Вип. 4. С. 24–31.

Скрипник Т. В. Діти з аутизмом в інклюзії: сценарії успіху : монографія. Київ : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2019. 208 с.

Фаласеніді Т. М., Козак М. Я. Порушення сенсорної інтеграції у дітей з особливими потребами. Молодий вчений. 2017. № 9 (49). С. 102–105.

Bundy А., Lane Sh., Murray E. Sensory Integration: Theory and Practice. Second Edition. Published by F.A. Davis. Philadelphia, 2002. 496 p.

References

Ayres, A. Jean, & Robbins, Jeff. (2024). Dytyna i sensorna integratsiia. Rozuminnia pryhovanyh problem rozvytku [The child and sensory integration. Understanding hidden developmental problems]. Kyiv: Vyd-vo Rostyslava Burlaky [in Ukrainian].

Antohina, N. V. (2016). Vykorystannia metodiv sensornoyi integratsiyi v roboti z dit’my, scho mayut porushennia zoru v umovah DNZ [The use of sensory integration methods in work with children with visual impairments in the conditions of preschool education]. In Systema nadannia osvity ditiam z osoblyvymy potrebamy v umovah suchasnogo navchal’nogo zakladu [The system of providing education to children with special needs in a modern educational institution]: materialy Vseukr. nauk.-prakt. konf. Lysychansk: FOP Pronkina К.V. [in Ukrainian].

Vakulenko, Y. V. (2020). «Sensorniy profil’»: adaptatsiya na ukrayinskiy vybirtsi normotypovyh ditey ta ditey z rozladamy autystychnogo spektra [“Sensory profile": adaptation on a Ukrainian sample of normotypical children and children with autism spectrum disorders]. Ukrayinskyy psyhologichnyy zurnal [Ukrainian Psychological Journal], 1 (13), 44-57 [in Ukrainian].

Zaplatyns’ka, A. B. (2013). Stanovlennia poniattia «sensorna integratsiya» u pedagogitsi [Formation of the concept of ‘sensory integration’ in pedagogy]. Zbirnyk naukovyh prats’ Кam'yanets’-Podil’s’kogo natsional’nogo universytetu imeni Ivana Ogiyenka [Collection of scientific works of Kamianets-Podilskyi National University named after Ivan Ohienko. Social and pedagogical], 23(1), 48-57 [in Ukrainian].

Molchanov, D. (2012). Teoriya sensornoyi integratsiyi Jean Ayres ta yiyi zastosuvannia u dytiachiy neyroreabilitatsiyi [Jean Ayres' theory of sensory integration and its application in children's neurorehabilitation]. Zdorov’ya Ukrayiny [Health of Ukraine], 4, 42. Retrieved from http://health-ua.com/pics/pdf/ZU_2012_Nevro_4/42-43.pdf [in Ukrainian].

Skrypnyk, T. V. (2017). Sensomotorna integratsiya yak osnova uspishnogo navchannia dytyny z autyzmom [Sensory-motor integration as a basis for successful learning of a child with autism]: metod. rek. Kyiv [in Ukrainian].

Skrypnyk, T. (2016). Sensomotorna integratsiya yak pidgruntia tsilisnoho rozvytku ditey z autyzmom [Sensory integration as a basis for the holistic development of children with autism]. Osoblyva dytyna: navchannia i vykhovannia [A special child: education and upbringing], 4, 24-31 [in Ukrainian].

Skrypnyk, T. (2019). Dity z autyzmom v inkliuziyi: stsenariyi uspihu [Children with autism in inclusion: success scenarios]: monohrafiya. Kyiv: Kyiv. un-t іm. B. Hrinchenka [in Ukrainian].

Falasenidi, Т. M., & Коzak, M. Ya. (2017). Porushennia sensornoyi intehratsiyi u ditey z osoblyvymy potrebamy [Sensory integration disorders in children with special needs]. Molodyy vchenyy [A young scientist], 9 (49), 102-105 [in Ukrainian].

Bundy, А., Lane, Sh., & Murray, E. (2002). Sensory Integration: Theory and Practice. Second Edition. Published by F.A. Davis. Philadelphia.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-02-21

Як цитувати

Прокопчук, Н. В. (2025). Сенсорна інтеграція як ефективний метод у роботі з дітьми із сенсорними дисфункціями . Імідж сучасного педагога, (1(220), 87–90. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-1(220)-87-90