Психоедукація та психосоціальна підтримка родинам, дітям і підліткам, які переживають втрату: профілактика ускладненого горя

Автор(и)

  • Олена Валентинівна Пінчук Інститут соціальної та політичної психології НАПН України, Україна https://orcid.org/0009-0000-7455-2287

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-1(220)-82-86

Ключові слова:

психоедукація; горе і втрата; багатовимірна теорія горя; адаптивна та дезадаптивна реакція горя; психосоціальна підтримка дітям і підліткам

Анотація

Розглянуто різні психологічні теорії розуміння специфіки психології горювання, проаналізовано публікації останніх років щодо багатовимірної теорії горя, подвійного процесу подолання, ознак адаптивного та дезадаптивного горя.

Сформульовано висновки з дослідження потреби населення України у психоедукації, з метою зростання стійкості, подолання стресу від повномасштабної війни і втрат, допомоги родинам і дітям загиблих військових у переживанні горя.

Визначено основні напрями психологічної просвіти; надано рекомендації батькам, учителям, соціальним працівникам і широкому загалу щодо профілактики дезадаптивного горя у дорослих, дітей і підлітків, які переживають втрату близької людини.

Біографія автора

Олена Валентинівна Пінчук, Інститут соціальної та політичної психології НАПН України

кандидатка психологічних наук, старша наукова співробітниця відділу психології малих груп та спільнот

Посилання

References

Alvord, M. K., Gurwitch, R., Martin, J., & Palomares, R. S. Resilience for teens: 10 tips to build skills on bouncing back from rough times. 2011-2020. Retrieved from https://www.apa.org/topics/resilience/bounce-teens

Alvis, L., Oosterhoff, B., Giang, C., & Kaplow, J. B. (2023). A pilot open trial of an individualized adaptation of Trauma and Grief component therapy (TGCT) in children. Child & Youth Care Forum, 53 (4), 893-908. DOI: https://doi.org/10.1007/s10566-023-09776-3

Chandra, A., Burns, R. M., Tanielian, T., & Jaycox, L. H. (2010). Understanding the Deployment Experience for Children and Youth from Military Families. In Springer eBooks (pp. 175-192). DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4419-7064-0_9

Chandra, A., Burns, R., Tanielian, T,. Jaycox, L., & Scott, M. (2008). Understanding the impact of deployment on children and families: Findings from a pilot study of Operation Purple Camp participants. Santa Monica, CA: Rand Corporation.

DeAngelis, T. Thousands of kids lost loved ones to the pandemic. Psychologists are teaching them how to grieve, and then thrive. Retrieved from https://www.apa.org/monitor/2022/10/kids-covid-grief

GRIEF & TRAUMA RESOURCES | drrobingoodman1. (n.d.). Drrobingoodman1. Retrieved from https://www.drrobingoodman.com/covid-19-resources-new-page

Harris, D. L. (Ed.). (2019). Non-death Loss and Grief: Context and Clinical Implications. Routledge.

Helping children and adolescents cope with death or tragedy. Drrobingoodman. Retrieved from www.drrobingoodman.com/_files/ugd/0b286f_7cc02614a90248979ea30bfde7593ecpdf

Kaplow, J. B., Layne, C. M., Howell, K., & Pynoos, R. S. (2011). Developmental considerations for DSM-5 bereavement-related disorders. In C. M. Layne (Ed.), Developmental perspectives on DSM-5 bereavement criteria: Three longitudinal studies of bereaved children and adolescents. Baltimore, MD: Symposium presented at the International Society for Traumatic Stress Studies Meeting.

Kaplow, J., Layne, C., Howell, K., Lerner, E., Merlanti, M., & Pynoos, R. (2012). Psychometric properties and correlates of the Multidimensional Grief Reactions Scale. In C. M. Layne (Ed.), Integrating Developmentally-Informed Theory, Evidence-Based Assessment, and Evidence-Based Treatment of Childhood Maladaptive Grief. Los Angeles, CA: Symposium presented at the International Society for Traumatic Stress Studies Meeting.

Layne, C. M., Beck, C. J., Rimmasch, H., Southwick, J. S., Moreno, M. A., & Hobfoll, S. E. (2008). Promoting “resilient” posttraumatic adjustment in childhood and beyond: “Unpacking” life events, adjustment trajectories, resources, and interventions. In Routledge eBooks (pp. 31-66). DOI: https://doi.org/10.4324/9780203893104-8

Layne, C. M., & Kaplow, J. B. (2012). The Bereavement Risk and Resilience Index (BRRI). Los Angeles: University of California. Unpublished psychological test.

Park, N. (2011). Military children and families. American Psychologist, 66, 65-72. [PubMed: 21219050]. Retrieved from https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/a0021249

Pinchuk, O. (2024). Psychological education: international experience in improving mental health and developing the psychological culture of young people. Image of the Modern Pedagogue, 1(6), 76-79. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-6(219)-76-79

Resilience in a time of war: Tips for parents and teachers of teens. (2023, October 16). https://www.apa.org. Retrieved from https://www.apa.org/topics/resilience/teen-war

Saltzman, W. R., Lester, P., Beardslee, W. R., Layne, C. M., Woodward, K., & Nash, W. P. (2011). Mechanisms of risk and resilience in military families: Theoretical and empirical basis of a family-focused resilience enhancement program. Clinical Child and Family Psychology Review, 14, 213-230. [PubMed: 21655938]. Retrieved from https://link.springer.com/article/10.1007/s10567-011-0096-1

Saltzman, W. R., Pynoos, R. S., Layne, C. M., Steinberg, A. M., & Aisenberg, E. (2001). Trauma- and grief-focused intervention for adolescents exposed to community violence: Results of a school-based screening and group treatment protocol. Group Dynamics Theory Research and Practice, 5 (4), 291-303. DOI: https://doi.org/10.1037/1089-2699.5.4.291

Sesame Workshop. (2023, November 14). Elmo and Jesse remember Uncle Jack - Sesame workshop. Retrieved from https://sesameworkshop.org/resources/elmo-and-jesse-remember-uncle-jack/

Weir, K. (n.d.). Grieving life and loss. Retrieved from https://www.apa.org/monitor/2020/06/covid-grieving-life

Wiens, T. W., & Boss, P. (2006). Maintaining family resiliency before, during, and after military separation. In C. A. Castro, A. B. Adler, T. W. Britt (Eds.), Military life: The psychology of serving in peace and combat (Vol. 3, p 13). Westport, CT: Praeger Security International.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-02-21

Як цитувати

Пінчук, О. В. (2025). Психоедукація та психосоціальна підтримка родинам, дітям і підліткам, які переживають втрату: профілактика ускладненого горя . Імідж сучасного педагога, (1(220), 82–86. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-1(220)-82-86