STEM-концепти цифрової трансформації освіти: аналітичне узагальнення

Автор(и)

  • Марина Львівна Ростока Державна науково-педагогічна бібліотека України імені В. О. Сухомлинського НАПН України, Україна https://orcid.org/0000-0002-1891-5482
  • Юлія Анатоліївна Кравченко Державна науково-педагогічна бібліотека України імені В. О. Сухомлинського, Україна https://orcid.org/0009-0008-6147-4599

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-1(220)-5-11

Ключові слова:

цифрова трансформація; цифровий компас; трансдисциплінарний підхід; STEM-концепти; STEM-освіта

Анотація

Стаття має аналітико-узагальнювальний характер, метою якої є дослідження розвитку STEM і самореалізації особистості в контексті формування майбутніх поколінь людства, бажання та здатності здобувати освіту та навчатися впродовж життя. Визначено значущість STEM-напряму в освітньому процесі та ефективність цифрових технологій для його реалізації. Представлено огляд інформаційно-аналітичного масиву щодо дослідження STEM-концептів цифрової трансформації освіти, що охоплює її науковий, технологічний, інженерний і математичний складники. Частково викладено проміжні результати наукового дослідження «Інформаційно-аналітичне забезпечення освіти і педагогіки: вітчизняний та зарубіжний досвід» (2023–2025), яке здійснює відділ наукового інформаційного-аналітичного супроводу освіти Державної науково-педагогічної бібліотеки України імені В. О. Сухомлинського.

Біографії авторів

Марина Львівна Ростока, Державна науково-педагогічна бібліотека України імені В. О. Сухомлинського НАПН України

кандидатка педагогічних наук, старша дослідниця, завідувачка відділу наукового інформаційно-аналітичного супроводу освіти

Юлія Анатоліївна Кравченко, Державна науково-педагогічна бібліотека України імені В. О. Сухомлинського

наукова співробітниця відділу наукового інформаційно-аналітичного супроводу освіти

Посилання

Аналітичний вісник у сфері освіти й науки : довід. бюл. / наук. ред. М. Л. Ростока ; НАПН України, ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського. Вінниця : ТВОРИ, 2024. Вип. 20. 111 с. https://doi.org/10.33407/lib.NAES.id/eprint/743046.

Бондаренко Т., Ростока М. Цифровий компас науковця: пошук істини у віртуальних екосистемах. Адаптивне управління: теорія і практика. Педагогіка. 2024. Вип. 18(35). https://doi.org/10.33296/2707-0255-18(35)-20.

Гаращенко А., Пшенична О. Цифрові інструменти дистанційної Stem-освіти. Наукові інновації та передові технології. 2024. № 8 (36). С. 1118–1129. https://doi.org/10.52058/2786-5274-2024-8(36)-1118-1129.

Доценко С. Stem-освіта: науковий дискурс та освітні практики. Рідна школа. 2021. Вип. 3. С. 31–35. URL: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/6564 (дата звернення: 03.01.2025).

Методичні рекомендації щодо розвитку Stem-освіти в закладах загальної середньої та позашкільної освіти у 2024/2025 навчальному році : лист ІМЗО від 12 серп. 2024 р. № 21/08-1242.

Національна економічна стратегія на період до 2030 року : постанова Кабінету Міністрів України від 03 берез. 2021 р. № 179. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/179-2021-%D0%BF#Text (дата звернення: 03.01.2025).

Оленюк О., Семенишена Р., Дуганець В. Ефективність використання віртуальних симуляторів у Stem-освіті. Сучасна освіта України: проблеми, досвід, перспективи : монографія / за заг. ред. В. В. Іванишин. Латвія : Baltija Publishing, 2024. С. 115–123. DOI: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-422-1-12.

Постова С. А., Мисюк О. Ю., Черняк Ю. Г. Stem-освіта як ключ до розвитку лідерів майбутнього: формування ключових навичок. Наукові інновації та передові технології. 2024. № 11(39). С. 1486–1498. https://doi.org/10.52058/2786-5274-2024-11(39)-1486-1498.

Про схвалення Концепції розвитку цифрової економіки та суспільства України на 2018–2020 роки та затвердження плану заходів щодо її реалізації : розпорядження Кабінету Міністрів України від 17 січ. 2018 р. № 67-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/67-2018-%D1%80#Text (дата звернення: 03.01.2025).

Про схвалення Концепції розвитку природничо-математичної освіти (STEM-освіти) : розпорядження Кабінету Міністрів України від 5 серп. 2020 р. № 960 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/960-2020-%D1%80#Text (дата звернення: 03.01.2025).

Про схвалення Концепції розвитку штучного інтелекту в Україні : розпорядження Кабінету Міністрів України від 2 груд. 2020 р. № 1556-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-2020-%D1%80#Text (дата звернення: 03.01.2025).

Про схвалення Концепції розвитку цифрових компетентностей та затвердження плану заходів з її реалізації на період до 2025 року : розпорядження Кабінету Міністрів України від 3 берез. 2021 р. № 167-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/167-2021-%D1%80#Text (дата звернення: 03.01.2025).

Роль цифрових технологій у розвитку екосистеми Stem-освіти / Л. М. Гриневич, Н. В. Морзе, В. П. Вембер, М. А. Бойко. Інформаційні технології та засоби навчання. 2021. № 83 (3). DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v83i3.4461.

Ростока М. Stem-підхід у контексті формування інтелектуального потенціалу України. Наукові записки Малої академії наук України. Педагогічні науки. 2017. Вип. 10. С. 60–67. URL: http://jnas.nbuv.gov.ua/article/UJRN-0001120604.

Ростока М., Кравченко Ю. Феномен штучного інтелекту в системі інформаційно аналітичного супроводу цифрової трансформації освіти і педагогіки. Науково-педагогічні студії. 2024. Вип. 8. С. 283–300. https://doi.org/10.32405/2663-5739-2028-8-283-300.

Сороко Н. Критерії оцінювання цифрових інструментів для підтримки Steam-орієнтованого освітнього середовища. Освіта. Інноватика. Практика. 2024. № 12 (8). С. 73–82. https://doi.org/10.31110/2616-650X-vol12i8-010.

Сороко Н. Навчальні проєкти STEAM з використанням цифрових технологій: готовність вчителів. Цифрова трансформація відкритих науково-освітніх середовищ : монографія / Ін-т цифровізації освіти НАПН України; [кол. авторів ; ред. О. М. Спірін, О. П. Пінчук]. Київ, 2024. С. 121–133. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744025/ (дата звернення: 03.01.2025).

Топузов О., Калініна Л., Рогоза В. Реалізація Stem-освіти й модернізація українського шкільного куррикулуму, як чинники покращання природничо-наукової грамотності учнів у ракурсі досягнення цілей PISA. Проблеми сучасного підручника. 2024. Вип. 31. С. 241–257. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2023-31-241-257.

Швардак М. В. Stem-освіта засобами цифрових технологій. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5: Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2023. Т. 1, вип. 92. С. 160–164. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2023.92.1.33.

Цифрові інструменти для впровадження Stem-освіти : метод. посіб. / О. І. Когут, Л. Є. Кривокульський, Н. М. Німко. Тернопіль : ТАЙП, 2023. 101 с. URL: https://ekolabnauka.wordpress.com/2024/01/22/цифрові-інструменти-для-впровадженн/ (дата звернення: 03.01.2025).

Цифрові тренди Stem-освіти у системі професійної педагогіки (аналітичний огляд) / уклад. Ю. А. Кравченко, Т. В. Симоненко. Освіта і наука в умовах війни (онлайн-проєкт). Віртуальний читальний зал освітянина ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського [офіц. сайт]. Київ, 2024. 14 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742945/ (дата звернення: 03.01.2025).

Rostoka M. L., Cherevychnyi G. S. Transdisciplinary Paradigm the Stem-Management the a Knowledge in the Context of the Adaptive Approach. World Science. 2018. Vol. 10(38), P. 4–9. https://doi.org/10.31435/rsglobal_ws/31102018/6180.

References

Rostoka, M. L. (Ed.). (2024). Analitychnyi visnyk u sferi osvity y nauky [Analytical bulletin in the field of education and science]: dovid. biul. NAPN Ukrainy, DNPB Ukrainy im. V. O. Sukhomlynskoho (Is. 20). Vinnytsia: TVORY. https://doi.org/10.33407/lib.NAES.id/eprint/743046 [in Ukrainian].

Bondarenko, T., & Rostoka, M. (2024). Tsyfrovyi kompas naukovtsia: poshuk istyny u virtualnykh ekosystemakh [The Scientist's Digital Compass: Finding Truth in Virtual Ecosystems]. Adaptyvne upravlinnia: teoriia i praktyka. Pedahohika [Adaptive management: theory and practice. Pedagogy], 18 (35). https://doi.org/10.33296/2707-0255-18(35)-20 [in Ukrainian].

Harashchenko, A., & Pshenychna, O. (2024). Tsyfrovi instrumenty dystantsiinoi Stem-osvity [Digital tools of distance Stem-education]. Naukovi innovatsii ta peredovi tekhnolohii [Scientific innovations and advanced technologies], 8 (36). https://doi.org/10.52058/2786-5274-2024-8(36)-1118-1129 [in Ukrainian].

Dotsenko, S. (2021). Stem-osvita: naukovyi dyskurs ta osvitni praktyky [Stem education: scientific discourse and educational practices]. Ridna shchkola [Native school], 3, 31-35. Retrieved from http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/6564 [in Ukrainian].

Metodychni rekomendatsii shchodo rozvytku Stem-osvity v zakladakh zahalnoi serednoi ta pozashkilnoi osvity u 2024/2025 navchalnomu rotsi [Methodological recommendations for the development of Stem education in institutions of general secondary and extracurricular education in the 2024/2025 academic year]: lyst IMZO vid 12 serp. 2024 r. № 21/08-1242 [in Ukrainian].

Natsionalna ekonomichna stratehiia na period do 2030 roku [National economic strategy for the period until 2030]: postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 03 berez. 2021 r. № 179. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/179-2021-%D0%BF#Text [in Ukrainian].

Oleniuk, O., Semenyshena, R., & Duhanets, V. (2024). Efektyvnist vykorystannia virtualnykh symuliatoriv u Stem-osviti [Effectiveness of using virtual simulators in Stem education]. In V. V. Ivanyshyn (Ed.), Suchasna osvita Ukrainy: problemy, dosvid, perspektyvy [Modern education of Ukraine: problems, experience, prospects]: monohrafiia (pp. 115-123). Latviia: Baltija Publishing. https://doi.org/10.30525/978-9934-26-422-1-12 [in Ukrainian].

Postova, S. A., Mysiuk, O. Yu., & Cherniak, Yu. H. (2024). Stem-osvita yak kliuch do rozvytku lideriv maibutnoho: formuvannia kliuchovykh navychok [Stem-education as the key to developing future leaders: formation of key skills]. Naukovi innovatsii ta peredovi tekhnolohii [Scientific innovations and advanced technologies], 11 (39), 1486-1498. https://doi.org/10.52058/2786-5274-2024-11(39)-1486-1498 [in Ukrainian].

Pro skhvalennia Kontseptsii rozvytku tsyfrovoi ekonomiky ta suspilstva Ukrainy na 2018–2020 roky ta zatverdzhennia planu zakhodiv shchodo yii realizatsii [On the approval of the Concept for the Development of the Digital Economy and Society of Ukraine for 2018-2020 and the Approval of the Action Plan for its Implementation]: rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 17 sich. 2018 r. № 67-r. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/67-2018-%D1%80#Text [in Ukrainian].

Pro skhvalennia Kontseptsii rozvytku pryrodnycho-matematychnoi osvity (STEM-osvity) [On the approval of the Concept of the development of science and mathematics education (STEM education)]: rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 5 serp. 2020 r. № 960-r. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/960-2020-%D1%80#Text [in Ukrainian].

Pro skhvalennia Kontseptsii rozvytku shtuchnoho intelektu v Ukraini [On the approval of the Concept of the development of artificial intelligence in Ukraine]: rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 2 hrud. 2020 r. № 1556-r. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-2020-%D1%80#Text [in Ukrainian].

Pro skhvalennia Kontseptsii rozvytku tsyfrovykh kompetentnostei ta zatverdzhennia planu zakhodiv z yii realizatsii na period do 2025 roku [On the approval of the Concept of the development of digital competences and the approval of the plan of measures for its implementation for the period until 2025]: rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 3 berez. 2021 r. № 167-r. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/167-2021-%D1%80#Text [in Ukrainian].

Hrynevych, L. M., Morze, N. V., Vember, V. P., & Boiko, M. A. (2021). Rol tsyfrovykh tekhnolohii u rozvytku ekosystemy Stem-osvity [The role of digital technologies in the development of the Stem-education ecosystem]. Informatsiini tekhnolohii ta zasoby navchannia [Information technologies and teaching aids], 83 (3). https://doi.org/10.33407/itlt.v83i3.4461 [in Ukrainian].

Rostoka, M. (2017). Stem-pidkhid u konteksti formuvannia intelektualnoho potentsialu Ukrainy [Stem-approach in the context of formation of intellectual potential of Ukraine]. Naukovi zapysky Maloi akademii nauk Ukrainy. Pedahohichni nauky [Scientific notes of the Small Academy of Sciences of Ukraine. Pedagogical sciences], 10, 60-67. Retrieved from http://jnas.nbuv.gov.ua/article/UJRN-0001120604 [in Ukrainian].

Rostoka, M., & Kravchenko, Yu. (2024). Fenomen shtuchnoho intelektu v systemi informatsiino analitychnoho suprovodu tsyfrovoi transformatsii osvity i pedahohiky [The phenomenon of artificial intelligence in the system of information and analytical support for the digital transformation of education and pedagogy]. Naukovo-pedahohichni studii [Scientific and pedagogical studies], 8, 283-300. https://doi.org/10.32405/2663-5739-2028-8-283-300 [in Ukrainian].

Soroko, N. (2024). Kryterii otsiniuvannia tsyfrovykh instrumentiv dlia pidtrymky Steam-oriientovanoho osvitnoho seredovyshcha [Evaluation criteria for digital tools to support a Steam-oriented educational environment]. Osvita. Innovatyka. Praktyka [Education. Innovation. Practice], 12 (8), 73-82. https://doi.org/10.31110/2616-650X-vol12i8-010 [in Ukrainian].

Soroko, N. (2024). Navchalni proiekty STEAM z vykorystanniam tsyfrovykh tekhnolohii: hotovnist vchyteliv [STEAM educational projects using digital technologies: teacher readiness]. In O. M. Spirin, O. P. Pinchuk (Eds.), Tsyfrova transformatsiia vidkrytykh naukovo-osvitnikh seredovyshch [Digital transformation of open scientific and educational environments]: monohrafiia (pp. 121-133). In-t tsyfrovizatsii osvity NAPN Ukrainy. Kyiv. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744025/ [in Ukrainian].

Topuzov, O., Kalinina, L., & Rohoza, V. (2024). Realizatsiia Stem-osvity y modernizatsiia ukrainskoho shkilnoho kurrykulumu, yak chynnyky pokrashchannia pryrodnycho-naukovoi hramotnosti uchniv u rakursi dosiahnennia tsilei PISA [The implementation of Stem education and the modernization of the Ukrainian school curriculum as factors for improving the natural and scientific literacy of students in the perspective of achieving the PISA goals]. Problemy suchasnoho pidruchnyka [Problems of the modern textbook], 31, 241-257. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2023-31-241-257 [in Ukrainian].

Shvardak, M. V. (2023). Stem-osvita zasobamy tsyfrovykh tekhnolohii [Stem-education by means of digital technologies]. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriia 5: Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy [Scientific journal of the National Pedagogical University named after M. P. Drahomanova. Series 5: Pedagogical sciences: realities and prospects], 1, 92, 160-164. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2023.92.1.33 [in Ukrainian].

Kohut, O. I., Kryvokulskyi, L. Ye., & Nimko, N. M. (2023). Tsyfrovi instrumenty dlia vprovadzhennia Stem-osvity [Digital tools for implementing Stem education)]: metodychnyi posibnyk. Ternopil: TAIP. Retrieved from https://ekolabnauka.wordpress.com/2024/01/22/цифрові-інструменти-для-впровадженн/ [in Ukrainian].

Kravchenko, Yu. A., & Symonenko, T. V. (Comps.). (2024). Tsyfrovi trendy Stem-osvity u systemi profesiinoi pedahohiky (analitychnyi ohliad) [Digital trends of Stem education in the system of professional pedagogy (analytical review)]. In Osvita i nauka v umovakh viiny (onlain-proiekt). Virtualnyi chytalnyi zal osvitianyna DNPB Ukrainy im. V. O. Sukhomlynskoho [Education and science in the conditions of war (online project). The virtual reading room of the educator of the Ukrainian State Educational Institution named after IN. AT. Sukhomlynskyi]. Kyiv. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742945/ [in Ukrainian].

Rostoka, M. L., & Cherevychnyi, G. S. (2018). Transdisciplinary Paradigm the Stem-Management the a Knowledge in the Context of the Adaptive Approach. World Science, 10 (38), 4-9. https://doi.org/10.31435/rsglobal_ws/31102018/6180.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-02-21

Як цитувати

Ростока, М. Л., & Кравченко, Ю. А. (2025). STEM-концепти цифрової трансформації освіти: аналітичне узагальнення . Імідж сучасного педагога, (1(220), 5–11. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-1(220)-5-11