Розвиток економічної культури і компетентності фахівців педагогічного профілю в умовах університетської освіти
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-1(220)-26-30Ключові слова:
економічна грамотність; методи навчання; інформаційні модулі; інноваційний проєкт; компетентність; економічна культура; майбутні фахівці; університетська освітаАнотація
Обґрунтовано особливості розвитку економічної культури й економічної компетентності фахівців педагогічного профілю в умовах університетської освіти. Розглянуто економічну культуру майбутнього фахівця педагогічного профілю як цілісне особистісне утворення, що характеризується високим рівнем оволодіння економічними знаннями та вміннями; сформованим ціннісним ставленням до економіки, її предмету, засобів і результатів; розвиненими якостями особистості, що дозволяють їй найповніше реалізувати себе в пізнавальній і соціально-орієнтованій економічній діяльності. Визначено економічну компетентність як особливий тип організації знань, умінь, спрямованих на економічну діяльність, що дозволяють особистості вирішувати проблеми та типові економічні завдання, що виникають у реальних життєвих ситуаціях. Запропоновано зміст економічної компетентності майбутніх фахівців як взаємозалежних складників: базових, функціональних і практичних. Представлено модель формування економічної компетентності та економічної культури майбутнього фахівця. Виявлено, що ефективне формування економічної компетентності майбутніх фахівців педагогічного профілю передбачає застосування модульно-компетентнісного навчання в умовах вищої школи, залучення майбутніх фахівців педагогічного профілю до роботи над інноваційним проєктом. Підкреслено, що інноваційні методи навчання засновані на використанні сучасних досягнень науки та інформаційних технологій. Такими є методи проблемного та проєктного навчання, дослідницькі методи, тренінгові форми, обговорення в групах, публічна презентація, проєкт, дискусія, ділова гра, що передбачають актуалізацію творчого потенціалу та самостійності студентів. Зроблено висновок, що для майбутніх фахівців педагогічного профілю завдання формування економічної компетентності й економічної культури важливе насамперед через високу соціальну відповідальність педагогів. Успішна ефективна професійна діяльність педагога можлива при поєднанні особистісних і соціальних цінностей в економічних відносинах.
Посилання
Бернатова Р., Товканець Г. Компетентнісна спрямованість педагогічної підготовки в європейському освітньому просторі. Універсальні навички ХХІ століття: педагогічні акценти професійної підготовки і вищої освіти : кол. монографія. Ужгород : РІК-У, 2022. С. 46–61.
Завгородня А. І. Системоутворюючі категорії економічної компетентності. Вісник Дніпропетровського університету імені Альфреда Нобеля. Педагогіка і психологія. Педагогічні науки. 2015. № 1(9). С. 113–118.
Кінах Н. В. Структура економічної компетентності педагога нової української школи. 2017. URL: http://archive.ws-conference.com/struktura-ekonomichno%D1%97-kompetentnosti-pedagoga-novo%D1%97-ukra%D1%97nsko%D1%97-shkoli/
Курок В., Кондратенко Т. Зміст та структура економічної компетентності майбутніх учителів технологій. Молодь і ринок. 2019. № 8(175). С. 23–27.
Морозова М. М. Формування економічної компетентності у студентів гуманітарних спеціальностей у навчально-виховному процесі вищого навчального закладу : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 / Державний заклад «Луганський національній університет імені Тараса Шевченка». Старобільськ, 2018. 312 с.
Падалка О. С. Економічна освіта в системі професійної підготовки вчителя. Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно-технічної еліти / за ред.: Л. Л. Товажнянський, О. Г. Романовський. Харків, 2010. Вип. 27(31), ч. 1. С. 205–211.
Професійний стандарт «Вчитель закладу загальної середньої освіти». URL: https://mon.gov.ua/news/informatsiine-povidomlennia.
Саяпіна C., Данильченко В. Економічна компетентність майбутнього педагога: сутність і чинники формування в умовах ЗВO. Гуманізація навчально-виховного процесу. 2024. № 1(105). C. 60–69.
Чучаліна Ю. М. Формування економічної культури майбутніх учителів початкової школи у процесі професійної підготовки : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 / Уманський державний пед. університет імені Павла Тичини. Умань, 2021. 326 с.
Шевель Б. О. Принципи формування економічної компетентності майбутніх учителів трудового навчання та технологій. Наукові записки. Педагогічні науки. 2023. № 211. С. 208–212.
Шевель Б. О. Феномен економічної компетентності майбутніх учителів трудового навчання та технологій: теоретичний аспект. Наукові записки. Педагогічні науки. 2022. № 207. С. 364–368.
Mendez L., Delgado T. Scientific Competence for Elementary School Teachers. 2nd International Conference on Education and New Learning Technologies. Barcelona, 2010. P. 1821–1829.
References
Bernatova, R., & Tovkanets, H. V. (2022). Kompetentnisna spriamovanist pedahohichnoi pidhotovky v yevropeiskomu osvitnomu prostori [Competency orientation of pedagogical training in the European educational space]. In Universalni navychky XXI stolittia: pedahohichni aktsenty profesiinoi pidhotovky i vyshchoi osvity [Universal skills of the 21st century: pedagogical accents of professional training and higher education]: kol. Monohrafyi (pp. 46-61). Uzhhorod: RIK-U [in Ukrainian].
Zavhorodnia, A. I. (2015). Systemoutvoriuiuchi katehorii ekonomichnoi kompetentnosti [System-forming categories of economic competence.]. Visnyk Dnipropetrovskoho universytetu imeni Alfreda Nobelia. Pedahohika i psykholohiia. Pedahohichni nauky [Bulletin of the Dnipropetrovsk University named after Alfred Nobel. Pedagogy and psychology. Pedagogical sciences], 1 (9), 113-118 [in Ukrainian].
Kinakh, N. V. (2017). Struktura ekonomichnoi kompetentnosti pedahoha novoi ukrainskoi shkoly [The structure of economic competence of a teacher of the new Ukrainian school]. Retrieved from http://archive.ws-conference.com/struktura-ekonomichno %D1%97-kompetentnosti-pedagoga-novo%D1%97-ukra%D1%97nsko %D1%97-shkoli/ [in Ukrainian].
Kurok, V., & Kondratenko, T. (2019). Zmist ta struktura ekonomichnoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv tekhnolohii [Content and structure of economic competence of future technology teachers]. Molod i rynok [Youth and the market], 8 (175), 23-27 [in Ukrainian].
Morozova, M. M. (2018). Formuvannia ekonomichnoi kompetentnosti u studentiv humanitarnykh spetsialnostei u navchalno-vykhovnomu protsesi VNZ [Formation of economic competence in students of humanitarian specialties in the educational process of a higher educational institution]. (PhD diss.). Starobilsk [in Ukrainian].
Padalka, O. S. (2010). Ekonomichna osvita v systemi profesiinoi pidhotovky vchytelia [Economic education in the system of professional teacher training]. In L. L. Tovazhnianska, & O. H. Romanovska (Eds.), Problemy ta perspektyvy formuvannia natsionalnoi humanitarno-tekhnichnoi elity [Problems and prospects of the formation of the national humanitarian and technical elite] (Is. 27 (31), p. 1, pp. 205-211). Kharkiv [in Ukrainian].
Profesiinyi standart «Vchytel zakladu zahalnoi serednoi osvity» [Professional standard «Teacher of a general secondary education institution»]. (2024). Retrieved from https://mon.gov.ua/news/informatsiine-povidomlennia [in Ukrainian].
Saiapina, S., & Danylchenko, V. (2024). Ekonomichna kompetentnist maibutnoho pedahoha: sutnist i chynnyky formuvannia v umovakh ZVO [Economic competence of a future teacher: essence and factors of formation in conditions of ZVO]. Humanizatsiia navchalno-vykhovnoho protsesu [Humanization of the educational process], 1 (105), 60-69 [in Ukrainian].
Chuchalina, Yu. M. (2021). Formuvannia ekonomichnoi kultury maibutnikh uchyteliv pochatkovoi shkoly u protsesi profesiinoi pidhotovky [Formation of economic culture of future primary school teachers in the process of professional training]. (PhD diss.). Uman [in Ukrainian].
Shevel, B. O. (2023). Pryntsypy formuvannia ekonomichnoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv trudovoho navchannia ta tekhnolohii [Principles of forming economic competence of future teachers of labor training and technologies.]. Naukovi zapysky. Pedahohichni nauky [Proceedings. Pedagogical sciences], 211, 208-212 [in Ukrainian].
Shevel, B. O. (2022). Fenomen ekonomichnoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv trudovoho navchannia ta tekhnolohii: teoretychnyi aspekt [The phenomenon of economic competence of future teachers of labor training and technologies: a theoretical aspect]. Naukovi zapysky. Pedahohichni nauky [Proceedings. Pedagogical sciences], 207, 364-368 [in Ukrainian].
Mendez, L., & Delgado, T. (2010). Scientific Competence for Elementary School Teachers. In 2nd International Conference on Education and New Learning Technologies (pp. 1821-1829). Barcelona.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Імідж сучасного педагога

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).