Особливості компетенізації польської педагогічної освіти у контексті професійної підготовки майбутніх учителів історії
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-1(220)-56-60Ключові слова:
професійна підготовка майбутніх учителів історії; університети Республіки Польща; компетентізація професійної підготовкиАнотація
Автором розкрито головні особливості компетенізації польської педагогічної освіти, зокрема у сенсі професійної підготовки майбутніх учителів історії. Проаналізовано шлях становлення польської педагогічної освіти через призму компетентнісного підходу. Констатовано, що як в українських, так і у польських дослідженнях зосереджено увагу на інноватизації вищої педагогічної освіти Республіки Польща у різні часи, зокрема наприкінці ХХ початку ХХІ століття. Зазначено на наукових передумовах українсько-польської співпраці у контексті обміну досвідом у галузі педагогічної освіти є одною із головних особливостей набуття педагогічних компетенцій майбутніми вчителями історії в процесі їхньої професійної підготовки. Відмічено роль польських історичних студій, які складають підґрунтя професійної підготовки майбутніх учителів історії у Республіці Польща. Вагому роль відведено методології компетенізації професійної підготовки майбутніх учителів історії, яка інтегрує системний, трансдисциплінарний, аксіологічний, адаптивний та інші підходи. Зауважено важливості дослідження у векторі визначення особливостей польської освіти щодо професійної підготовки майбутніх учителів історії в університетах Республіки Польща через призму компетентнісного підходу.
Посилання
Бабченко Н. Історико-педагогічний аналіз становлення та розвитку системи вищої освіти Республіки Польщі. Професійна освіта: методологія, теорія та технології. 2018. Вип. 7(1). С. 67–83. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/profe_2018_7%281%29__7 (дата звернення: 11.01.2025).
Євтушенко Н. Концепції підготовки майбутніх учителів у Польщі. Теорія і практика управління соціальними системами: філософія, психологія, педагогіка, соціологія. 2016. Вип. 3. С. 52–60. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Tipuss_2016_3_8 (дата звернення: 11.01.2025).
Євтушенко Н. Перспективи використання польського досвiду в створеннi нацiональної концепції професiйної пiдготовки майбутнiх учителiв. Педагогічний процес: теорія і практика. 2016. Вип. 4. С. 67–71. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pptp_2016_4_15 (дата звернення: 11.01.2025).
Івашко О. Формування міжкультурної компетенції вчителів у Республіці Польща. Професійна підготовка педагога: історичний досвід і виклики сучасності : зб. наук. пр. / Дрогобиц. держ. пед. ун‐т імені Івана Франка. Дрогобич, 2013. С. 107–112.
Кристопчук Т. Педагогічна освіта в Республіці Польща: структура та зміст. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. 2013. Вип. 3/4. С. 127–134.
Мищишин І. Зміст педагогічної освіти в Польщі (на прикладі Вроцлавського університету). Науковий вісник Чернівецького університету. Педагогіка та психологія. 2008. Вип. 392. С. 85–90.
Освіта і педагогічна наука України і Польщі. 2005–2024 = Edukacja i nauka pedagogiczna Ukrainy i Polski. 2005–2024 : бібліогр. покажч. / [передмова: Я. Лащик, Н. Ничкало, Л. Березівська ; упоряд.: Л. Пономаренко, Н. Кропочева, Т. Павленко ; наук. ред. Л. Березівська ; бібліогр. ред.: Л. Пономаренко] ; НАПН України, ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського. Київ; Варшава; Вінниця : ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського : ТОВ «Юрка Любченка», 2024. 448 c.
Павловська В. В. Основні напрями розвитку педагогічної науки в Польщі: історіографічний аналіз. Педагогічний дискурс. 2013. Вип. 15. С. 514–518. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/peddysk_2013_15_104 (дата звернення: 11.01.2025).
Пасічник В. Професійно-педагогічна підготовка вчителів у вищих навчальних закладах Польщі на тлі європейської інтеграції. Наукові записки Тернопільського державного педагогічного університету ім. Володимира Гнатюка. Педагогіка. 2005. № 1. С. 150–153.
Пасічник В. Р. Система підготовки вчителя історії у Польщі (80–90-ті роки XX століття) : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Київ, 2001. 16 с.
Пелех Л. Р. Роль вчителя у формуванні ціннісних орієнтацій молоді: польський досвід. Цілі та результати освітніх реформ: українсько-польський діалог : матеріали Міжнар. наук.-практ. конф. (15–16 трав. 2013 р., м. Київ) / НАПН України, Вища пед. шк. Спілки Польських вчителів, Київ. ун-т ім. Бориса Грінченка. Київ, 2013. С. 139–147.
Пелех Ю. Структурно-змістовні компоненти компетентнісної системи підготовки майбутнього вчителя в аспекті його ціннісно-смислової готовності до професійної діяльності (на прикладі підготовки вчителів у Республіці Польща). Науковий вісник Чернівецького університету. Педагогіка та психологія. 2009. Вип. 469. С. 151–161.
Савченко О. Професійна підготовка вчителя: погляд польського вченого. Рідна школа. 2011. № 11. С. 45–47.
Стойка О. Я. Деякі нормативні аспекти цифрової трансформації професійної підготовки вчителів у Республіці Польща. Наука і освіта. 2023. № 2. С. 72–76.
Шевчук Л. О. Стандарти інформаційної компетентності учителів у Республіці Польща. Науковий часопис Національного педагогічного ун-ту ім. М. П. Драгоманова. Серія 16: Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики. 2010. Вип. 11. С. 108–111.
Шевчук Л. О. Структура інформаційної компетентності польських учителів. Порівняльно-педагогічні студії. 2009. № 2. С. 84–90.
Янісів Ю. Компетентнісний підхід у змісті професійної підготовки вчителів у Польщі. Молодь і ринок. 2016. № 6 (137). С. 128–132.
Dąbrowski M., Wiśniewski J. Translating Key Competences into the School Curriculum: lessons from the Polish experience. European Journal of Education. Vol. 46, issue 3 Special Issue: Key Competences in Europe. 2011. P. 323–334. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1465-3435.2011.01483.x.
References
Babchenko, N. (2018). Istoryko-pedahohichnyi analiz stanovlennia ta rozvytku systemy vyshchoi osvity respubliky Polshchi [Historical and pedagogical analysis of the formation and development of the higher education system of the Republic of Poland]. Profesiina osvita: metodolohiia, teoriia ta tekhnolohii [Professional education: methodology, theory and technologies], 7 (1), 67-83. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/profe_2018_7%281%29__7 [in Ukrainian].
Yevtushenko, N. (2016). Kontseptsii pidhotovky maibutnikh uchyteliv u Polshchi [Concepts of training future teachers in Poland]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy: filosofiia, psykholohiia, pedahohika, sotsiolohiia [Theory and practice of managing social systems: philosophy, psychology, pedagogy, sociology], 3, 52-60. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Tipuss_2016_3_8 [in Ukrainian].
Yevtushenko, N. (2016). Perspektyvy vykorystannia polskoho dosvidu v stvorenni natsionalnoi kontseptsii profesiinoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv [Prospects for the use of Polish experience in the creation of a national concept of professional training of future teachers]. Pedahohichnyi protses: teoriia i praktyka [Pedagogical process: theory and practice], 4, 67-71. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/pptp_2016_4_15 [in Ukrainian].
Ivashko, O. (2013). Formuvannia mizhkulturnoi kompetentsii vchyteliv u Respublitsi Polshcha [Formation of intercultural competence of teachers in the Republic of Poland]. In Profesiina pidhotovka pedahoha: istorychnyi dosvid i vyklyky suchasnosti [Professional teacher training: historical experience and modern challenges]: zb. nauk. pr. (pp. 107-112). Drohobych [in Ukrainian].
Krystopchuk, T. (2013). Pedahohichna osvita v Respublitsi Polshcha: struktura ta zmist [Pedagogical education in the Republic of Poland: structure and content]. Neperervna profesiina osvita: teoriia i praktyka [Continuous professional education: theory and practice], 3/4, 127-134 [in Ukrainian].
Myshchyshyn, I. (2008). Zmist pedahohichnoi osvity v Polshchi (na prykladi Vrotslavskoho universytetu) [The content of teacher education in Poland (on the example of the University of Wroclaw)]. Naukovyi visnyk Chernivets. un-tu. Pedahohika ta psykholohiia [Scientific Bulletin of Chernivtsi University. Pedagogy and psychology], 392, 85-90 [in Ukrainian].
Ponomarenko, L., Kropocheva, N., & Pavlenko T. (Comps.). Berezivska, L. (Ed.). (2024). Osvita i pedahohichna nauka Ukrainy i Polshchi. 2005–2024 = Edukacja i nauka pedagogiczna Ukrainy i Polski. 2005–2024: bib liohr. pokazhch. Kyiv; Varshava; Vinnytsia: DNPB Ukrainy im. V. O. Sukhomlynskoho. Kyiv: TOV «Yurka Liubchenka» [in Ukrainian].
Pavlovska, V. V. (2013). Osnovni napriamy rozvytku pedahohichnoi nauky v Polshchi: istoriohrafichnyi analiz [The main directions of the development of pedagogical science in Poland: a historiographical analysis]. Pedahohichnyi dyskurs [Pedagogical discourse], 15, 514-518. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/peddysk_2013_15_104 [in Ukrainian].
Pasichnyk, V. (2005). Profesiino-pedahohichna pidhotovka vchyteliv u vyshchykh navchalnykh zakladakh Polshchi na tli yevropeiskoi intehratsii [Professional and pedagogical training of teachers in higher educational institutions of Poland against the background of European integration]. Naukovi zapysky Ternop. derzh. ped. un-t im. Volodymyra Hnatiuka. Pedahohika [Scientific notes of the Ternopil State Pedagogical University named after Volodymyr Hnatyuk. Pedagogy], 1, 150-153 [in Ukrainian].
Pasichnyk, V. R. (2001). Systema pidhotovky vchytelia istorii u Polshchi (80-90-ti roky XX stolittia) [History teacher training system in Poland (80s-90s of XX century)]. (Extended abstract of PhD diss.). Kyiv [in Ukrainian].
Pelekh, L. R. (2013). Rol vchytelia u formuvanni tsinnisnykh oriientatsii molodi: polskyi dosvid [The role of the teacher in the formation of value orientations of young people: the Polish experience]. In Tsili ta rezultaty osvitnikh reform: ukrainsko-polskyi dialoh [Goals and results of educational reforms: Ukrainian-Polish dialogue]: materialy mizhnar. nauk.-prakt. konf. (pp. 139-147). NAPN Ukrainy, Vyshcha ped. shk. Spilky Polskykh vchyteliv, Kyiv. un-t im. Borysa Hrinchenka. Kyiv [in Ukrainian].
Pelekh, Yu. (2009). Strukturno-zmistovni komponenty kompetentnisnoi systemy pidhotovky maibutnoho vchytelia v aspekti yoho tsinnisno-smyslovoi hotovnosti do profesiinoi diialnosti (na prykladi pidhotovky vchyteliv u Respublitsi Polshcha) [Structural and substantive components of the competence system of training a future teacher in terms of his value-meaning readiness for professional activity (on the example of teacher training in the Republic of Poland)]. Naukovyi visnysk Chernivets. un-tu. Pedahohika ta psykholohiia [Scientific Bulletin of Chernivtsi University. Pedagogy and psychology], 469, 151-161 [in Ukrainian].
Savchenko, O. (2011). Profesiina pidhotovka vchytelia: pohliad polskoho vchenoho [Professional teacher training: the view of a Polish scientist]. Ridna shkola [Native school], 11, 45-47 [in Ukrainian].
Stoika, O. Ya. (2023). Deiaki normatyvni aspekty tsyfrovoi transformatsii profesiinoi pidhotovky vchyteliv u Respublitsi Polshcha [Some normative aspects of the digital transformation of professional training of teachers in the Republic of Poland]. Nauka i osvita [Science and education], 2, 72-76 [in Ukrainian].
Shevchuk, L. O. (2010). Standarty informatsiinoi kompetentnosti uchyteliv u Respublitsi Polshcha [Standards of information competence of teachers in the Republic of Poland]. Naukovyi chasopys Nats. ped. un-tu im. M. P. Drahomanova. Seriia 16: Tvorcha osobystist uchytelia: problemy teorii i praktyky [Scientific journal of the National Pedagogical University named after M. P. Drahomanova. Series 16: Creative personality of the teacher: problems of theory and practice.], 11, 108-111 [in Ukrainian].
Shevchuk, L. O. (2009). Struktura informatsiinoi kompetentnosti polskykh uchyteliv [The structure of information competence of Polish teachers]. Porivnialno-pedahohichni studii [Comparative pedagogical studies], 2, 84-90 [in Ukrainian].
Yanisiv, Yu. (2016). Kompetentnisnyi pidkhid u zmisti profesiinoi pidhotovky vchyteliv u Polshchi [Competency approach in the content of professional training of teachers in Poland]. Molod i rynok [Youth and the market], 6 (137), 128-132 [in Ukrainian].
Dąbrowski, M., & Wiśniewski, J. (2011). Translating Key Competences into the School Curriculum: lessons from the Polish experience. European Journal of Education, 46, 3, 323–334. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1465-3435.2011.01483.x.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Імідж сучасного педагога

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).