Інформаційний аналіз програмного контенту підготовки військових психологів у закладах вищої освіти України (на прикладі дисципліни «Військова психологія»)
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-1(220)-76-81Ключові слова:
контент-аналіз; робоча програма; навчальна програма; силабус; військова психологія; військова педагогікаАнотація
Проаналізовано навчально-методичне забезпечення підготовки військових психологів у закладах вищої освіти України. Зокрема, розглянуто чинні навчальні та робочі програми з дисципліни «Військова психологія». З'ясовано, що військова психологія та військова педагогіка розвиваються в умовах сучасних турбулентних трансформацій, спричинених війною в Україні, що є цілком зрозумілим. Розглянуто низку навчальних і робочих програм з викладання навчальної дисципліни «Військова психологія». Комплексний аналіз навчальних планів і робочих програм викладання дисципліни «Військова психологія» у закладах вищої освіти України свідчить про те, що вони якісно відрізняються залежно від року їх розроблення. У мирний час навчальні програми узгоджуються з парадигмою мирного існування української державності, слугуючи доповненням до існуючих курсів загальної психології. У воєнний час війна на сході України в рамках АТО суттєво вплинула на зміст навчальних програм, виданих після 2013 року.
Теоретичне значення дослідження полягає у комплексному порівнянні програм, висвітленні основних питань військової психології у двох модулях в одних програмах та акцентуванні уваги на проблемах військових команд і лідерства в інших. Також досліджується роль військової психології, проблеми військових команд і військової дидактики в третіх програмах. Автори підкреслюють якісне наповнення деяких програм 2023 року, в яких враховано практичний досвід війни високої інтенсивності, що свідчить про якісний прорив у галузі військової психології та військової педагогіки.
Практичне значення дослідження є подвійним: по-перше, навчальні програми збагачуються практичним досвідом військових психологів, які брали участь у конфліктах високої інтенсивності; по-друге, військові психологи матимуть досвід роботи з широким спектром психогенних розладів серед ветеранів війни. Тому життєво важливо, щоб ветерани війни отримували адекватні реабілітаційні програми та інформаційно-аналітичну підтримку.
Посилання
Алещенко В. І. Військова психологія: ретроспективний аналіз та подальший розвиток. Теорія і практика управління соціальними системами. 2015. № 2. С. 46–53. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Tipuss_2015_2_7/ (дата звернення: 12.01.2025).
Бойовий стрес та бойова психічна травма: інформаційний огляд (відеопроєкт) / уклад. Я. Пилипчук, О. Углова. Віртуальний читальний зал освітянина. Рубрика «Освіта і наука під час війни» (відеопроєкт «Безбар’єрний простір ВЧЗО: інформаційно-аналітична підтримка психічного здоров’я в умовах воєнних реалій») / ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського [офіц. сайт]. Київ, 2024. 19 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/740696/ (дата звернення: 29.10.2024).
Дубровинський Г., Ділай А. Мотиваційні установки як предиктори емоційного інтелекту військового психолога. Вісник Національного університету оборони України. 2023. Т. 73, № 3. С. 65–72. https://doi.org/10.33099/2617-6858-2023-73-3-65-72.
Інформаційний супровід освітян щодо подолання деструктивних наслідків воєнного стану (ПТСР): реферативний огляд (част. 1) / упоряд.: Я. В. Пилипчук, О. В. Углова, Л. О. Пономаренко; за заг. ред. М. Л. Ростоки, О. П. Лучанінової; бібліогр. ред. О. В. Углова. Віртуальний читальний зал освітянина ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського. Освіта і наука в умовах війни (онлайн-проєкт) / НАПН України ; ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського [офіц. сайт]. Київ, 2024. 38 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743707/ (дата звернення: 12.01.2025).
Інформаційно-аналітичний супровід психологічної науки у воєнний і повоєнний періоди України (2024–2025). Електронна бібліотека НАПН України. URL: https://lib.iitta.gov.ua/cgi/stats/report/themes/0124U000842/ (дата звернення: 12.01.2025).
Кобзар А. О. Із історії підготовки військових психологів. Актуальні проблеми соціології, психології, педагогіки. 2015. № 4. С. 66–68. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/apspp_2015_4_13 (дата звернення: 14.08.2024).
Левченко М. О. Навчальна програма дисципліни «Воєнна психологія» (для бакалаврів). Київ : МАУП, 2008. 18 с. URL: https://portal.iapm.edu.ua/
portal/media/manuals/f32dea97-7a67-4a3d-89ab-3997cae9a8cd.pdf (дата звернення: 12.01.2025).
Мазуренко Л. Рольові ігри як метод освітньої підготовки військових психологів. Перспективи та інновації науки. 2024. № 6. С. 268–275. URL: http://perspectives.pp.ua/index.php/pis/article/view/12436/12497 (дата звернення: 14.08.2024).
Опанасенко Н. О. Робоча програма навчальної дисципліни «Військова педагогіка та психологія (у тому числі лідерство)» для здобувачів вищої освіти першого (бакалаврського) рівня вищої освіти галузі знань 08 «Право» спеціальності 081 «Право». Харків : Нац. юрид. ун-т імені Ярослава Мудрого, 2022. 24 с. URL: https://nlu.edu.ua/wp-content/uploads/2023/02/ok-27-vyui-vijskova-pedagogika-ta-psyhologiya-u-tomu-chysli-liderstvo.pdf (дата звернення: 07.08.2024).
Пилипчук Я. В., Ростока М. Л., Коваленко І. Е. Українська система підготовки військових психологів: періодизація через призму історіографії. Вісник аграрної історії. 2024. Вип. 47. С. 293–315. https://doi.org/10.31392/VAH-2024.47-48.27.
Пилипчук Я. В., Пономаренко Л. О. Реабілітація від психологічних травм крізь призму праць українських педагогів та психологів. Науково-педагогічні студії. 2024. Вип. 8. C. 99–124. https://doi.org/10.32405/2663-5739-2028-8-99-124.
Підготовка військових психологів у системі української освіти через призму історіографії (1991–2024 рр.) : бібліогр. огляд / уклад.: Я. Пилипчук, О. Углова. Віртуальний читальний зал освітянина. Рубрика «Освіта і наука в умовах війни» / ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського [офіц. сайт]. Київ, 2024. 42 с. URL: https://dnpb.gov.ua/my/MilitaryPsy_Bibl_R_vnsaso_2024.pdf ; https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742951 (дата звернення: 30.11.2024).
Пілецька Л. С. Силабус навчальної дисципліни «Військова психологія». Івано-Франківськ : Прикарпатський нац. ун-т імені Василя Стефаника, 2019. 11 с.
Рижиков В., Юрков А. Розробка моделі формування готовності майбутніх військових психологів до вирішення конфліктних ситуацій у професійній діяльності. Молодь і ринок. 2021. № 7/8. С. 43–47. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mir_2021_7-8_10 (дата звернення: 14.08.2024).
Робоча програма навчальної дисципліни військова педагогіка та психологія. Київ : Нац. ун-т оборони України імені Івана Черняховського, 2019. 22 с.
Романовський О. Г., Панфілов Ю. І., Фурманець Б. І., Черкашин А. І., Шаполова В. В. Методичні рекомендації до дисципліни «Військова психологія» для студентів. Харків : НТУ «ХПІ», 2018. 41 с.
Ростока М. Л. Методологічні засади інформаційно-аналітичного супроводу психологічної науки і освіти сьогодення. Імідж сучасного педагога: електрон. наук. фах. журн. (категорія «Б»). 2024. Вип. 2(215). С. 24–33. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-2(215)-24-33.
Шевяков О. В. Робоча програма навчальної дисципліни «Військова психологія». Дніпро : Дніпровський державний університет внутрішніх справ, 2023. 12 с.
References
Aleshchenko, V. I. (2015). Viiskova psykholohiia: retrospektyvnyi analiz ta podalshyi rozvytok [Military psychology: retrospective analysis and further development]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy [Theory and practice of social systems management], 2, 46-53. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Tipuss_2015_2_7/ [in Ukrainian].
Pylypchuk, Ya., & Uhlova, O. (Comps.). (2024). Boiovyi stres ta boiova psykhichna travma: informatsiinyi ohliad (video-proiekt) [Combat stress and combat mental trauma: an informative review (video project)]. In Virtualnyi chytalnyi zal osvitianyna. Rubryka «Osvita i nauka pid chas viiny» (video-proiekt «Bezbariernyi prostir VChZO: informatsiino-analitychna pidtrymka psykhichnoho zdorovia v umovakh voiennykh realii») [Virtual reading room of an educator. Heading "Education and science during the war" (video project "Barrier-free space of the HCZO: information and analytical support of mental health in the conditions of wartime realities")]. DNPB Ukrainy im. V. O. Sukhomlynskoho. Kyiv. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/740696/ [in Ukrainian].
Dubrovynskyi, H., & Dilai, A. (2023). Motyvatsiini ustanovky yak predyktory emotsiinoho intelektu viiskovoho psykholoha [Motivational attitudes as predictors of emotional intelligence of a military psychologist]. Visnyk Natsionalnoho universytetu oborony Ukrainy [Bulletin of the National Defense University of Ukraine], 73, 3, 65-72. DOI: https://doi.org/10.33099/2617-6858-2023-73-3-65-72 [in Ukrainian].
Rostoka, M. L., & Luchaninova, O. P. (Eds.). (2024). Informatsiinyi suprovid osvitian shchodo podolannia destruktyvnykh naslidkiv voiennoho stanu (PTSR) [Information support for educators on overcoming the destructive consequences of martial law (PTSD)]: referat. ohliad. In Virtualnyi chytalnyi zal osvitianyna. Rubryka «Osvita i nauka v umovakh viiny» [Virtual reading room of an educator. Heading "Education and science in conditions of war"] (P. 1). DNPB Ukrainy im. V. O. Sukhomlynskoho. Kyiv. Retrieved from https://dnpb.gov.ua/my/5_ER-IAS-ps-2024.pdf ; https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743707 [in Ukrainian].
Informatsiino-analitychnyi suprovid psykholohichnoi nauky u voiennyi i povoiennyi periody Ukrainy (2024–2025) [Information and analytical support of psychological science in the war and post-war periods of Ukraine (2024–2025)]. Elektronna biblioteka NAPN Ukrainy [Electronic library of the National Academy of Sciences of Ukraine]. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/cgi/stats/report/themes/0124U000842/ [in Ukrainian].
Kobzar, A. O. (2015). Iz istorii pidhotovky viiskovykh psykholohiv [From the history of training of military psychologists]. Aktualni problemy sotsiolohii, psykholohii, pedahohiky [Actual problems of sociology, psychology, pedagogy], 4, 66-68. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/apspp_2015_4_13 [in Ukrainian].
Levchenko, M. O. (2008). Navchalna prohrama dystsypliny «Voienna psykholohiia» (dlia bakalavriv) [Educational program of the discipline "Military Psychology" (for bachelors)]. Kyiv: MAUP. Retrieved from https://portal.iapm.edu.ua/portal/media/manuals/f32dea97-7a67-4a3d-89ab-3997cae9a8cd.pdf [in Ukrainian].
Mazurenko, L. (2024). Rolovi ihry yak metod osvitnoi pidhotovky viiskovykh psykholohiv [Role-playing games as a method of educational training of military psychologists]. Perspektyvy ta innovatsii nauky [Perspectives and innovations of science], 6, 268-275. Retrieved from http://perspectives.pp.ua/index.php/pis/article/view/12436/12497 [in Ukrainian].
Opanasenko, N. O. (2022). Robocha prohrama navchalnoi dystsypliny «Viiskova pedahohika ta psykholohiia (u tomu chysli liderstvo)» dlia zdobuvachiv vyshchoi osvity pershoho (bakalavrskoho) rivnia vyshchoi osvity haluzi znan 08 «Pravo» spetsialnosti 081 «Pravo» [Work program of the educational discipline "Military pedagogy and psychology (including leadership)" for students of higher education of the first (bachelor's) level of higher education in the field of knowledge 08 "Law" specialty 081 "Law"]. Kharkiv: Nats. yuryd. un-t imeni Yaroslava Mudroho. Retrieved from https://nlu.edu.ua/wp-content/uploads/2023/02/ok-27-vyui-vijskova-pedagogika-ta-psyhologiya-u-tomu-chysli-liderstvo.pdf [in Ukrainian].
Pylypchuk, Ya. V., Rostoka, M. L., & Kovalenko, I. E. (2024). Ukrainska systema pidhotovky viiskovykh psykholohiv: periodyzatsiia cherez pryzmu istoriohrafii [The Ukrainian training system of military psychologists: periodization through the prism of historiography]. Visnyk ahrarnoi istorii [Herald of agrarian history], 47, 293-315. DOI: https://doi.org/10.31392/VAH-2024.47-48.27 [in Ukrainian].
Pylypchuk, Ya. V., & Ponomarenko, L. O. (2024). Reabilitatsiia vid psykholohichnykh travm kriz pryzmu prats ukrainskykh pedahohiv ta psykholohiv [Rehabilitation from psychological injuries through the prism of works of Ukrainian teachers and psychologists]. Naukovo-pedahohichni studii [Scientific and pedagogical studies], 8, 99-124. DOI: https://doi.org/10.32405/2663-5739-2028-8-99-124 [in Ukrainian].
Pylypchuk, Ya., & Uhlova, O. (Comps.). (2024). Pidhotovka viiskovykh psykholohiv u systemi ukrainskoi osvity cherez pryzmu istoriohrafii (1991–2024 rr.) [Training of military psychologists in the Ukrainian education system through the prism of historiography (1991–2024)]: bibliohr. ohliad. In Virtualnyi chytalnyi zal osvitianyna. Rubryka «Osvita i nauka v umovakh viiny» [Virtual reading room of an educator. Heading "Education and science in conditions of war"]. DNPB Ukrainy im. V. O. Sukhomlynskoho. Kyiv. Retrieved from https://dnpb.gov.ua/my/MilitaryPsy_Bibl_R_vnsaso_2024.pdf ; https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742951 [in Ukrainian].
Piletska, L. S. (2019). Sylabus navchalnoi dystsypliny Viiskova psykholohiia [Syllabus of the educational discipline "Military Psychology"]. Ivano-Frankivsk: Prykarpatskyi natsionalnyi universytet imeni Vasylia Stefanyka [in Ukrainian].
Ryzhykov, V., & Yurkov, A. (2021). Rozrobka modeli formuvannia hotovnosti maibutnikh viiskovykh psykholohiv do vyrishennia konfliktnykh sytuatsii u profesiinii diialnosti [Development of a model of formation of readiness of future military psychologists to resolve conflict situations in professional activities]. Molod i rynok [Youth and the market], 7/8, 43-47. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mir_2021_7-8_10 [in Ukrainian].
Robocha prohrama navchalnoi dystsypliny viiskova pedahohika ta psykholohiia [Military pedagogy and psychology curriculum]. (2019). Kyiv: Nats. un-t oborony Ukrainy imeni Ivana Cherniakhovskoho [in Ukrainian].
Romanovskyi, O. H., Panfilov, Yu. I., Furmanets, B. I., Cherkashyn, A. I., & Shapolova, V. V. (2018). Metodychni rekomendatsii do dystsypliny «Viiskova psykholohiia» dlia studentiv [Methodological recommendations for the discipline "Military Psychology" for students]. Kharkiv: NTU «KhPI» [in Ukrainian].
Rostoka, M. L. (2024). Metodolohichni zasady informatsiino-analitychnoho suprovodu psykholohichnoi nauky i osvity sohodennia [Methodological principles of informational and analytical support of psychological science and education today]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 2 (215), 24-33. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-2(215)24-33 [in Ukrainian].
Sheviakov, O. V. (2023). Robocha prohrama navchalnoi dystsypliny «Viiskova psykholohiia» [Working program of the educational discipline "Military Psychology"]. Dnipro: Dniprovskyi derzhavnyi universytet vnutrishnikh sprav [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Імідж сучасного педагога

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).