Психологічна наука у воєнний і повоєнний періоди України: теоретико-методологічний аналіз дослідження
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-1(220)-70-75Ключові слова:
психологічна наука; теоретико-методологічний аналіз; інформаційно-аналітичний супровідАнотація
Суспільство трансформується під впливом подій, які відбуваються у воєнний і повоєнний періоди України, наука не стоїть на місці. Відбувається оперативне проєктування відповідних завдань наукового дослідження. Для прикладного дослідження важливою є методологія і як певна система методів, і як сукупність основних філософських положень, які допомагають розробити концепцію наукового знання.
Мета статті: здійснити аналіз наукової літератури щодо інформаційно-аналітичний супроводу психологічної науки та ефективного теоретико-методологічного аналізу цього питання; описати вплив дослідження на суспільство, науку.
Використано аналіз, синтез, порівняння, систематизацію – для з’ясування інформаційно-аналітичного супроводу психологічної науки та ефективного теоретико-методологічного аналізу цього питання; опису наукової продукції дослідження на теоретико-аналітичному етапі; узагальнення.
Автор обґрунтовує актуальність психологічної науки у воєнний і повоєнний періоди України, яка набуває глибшого соціального впливу й значення через нове мислення, нове бачення проблем у ролі прикладного дослідження, що вимагає за своєю суттю використання конкретної методології, постановки чітких цілей розвитку сучасного соціуму й особистості в ньому.
Теоретичне значення полягає в системному інформаційно-аналітичному супроводі психологічної науки у воєнний і повоєнний періоди України, ефективному теоретико-методологічному аналізі цього питання. Практичне значення полягає у створенні на теоретико-аналітичному етапі наукової продукції за темою дослідження.
Висновки статті сприяють формуванню державної політики, впливають на психологію виховання і самовиховання особистості, різні сфери життя: здоров’я та якість життя (психологічна підтримка, профілактика захворювань, розвиток психологічних служб тощо); розвиток передової науки (популяризація психологічної науки, допомога молодим ученим тощо); розвиток освіти (оновлення навчальних програм, створення освітніх ресурсів тощо); розвиток соціальної сфери та культури тощо.
Посилання
Бевз Г. М. Трансдисциплінарний підхід у психологічних дослідженнях реформи освіти як складного явища. Вісник післядипломної освіти. 2023. Вип. 22 (51). С. 28–46. URL: http://umo.edu.ua/images/content/nashi_vydanya/visnyk_PO/22_51_2023/social/Bulletin_22_51_Social_and_behavioral_sciences_Bevz.pdf
Бойовий стрес та бойова психічна травма: інформаційний огляд (відеопроєкт) / уклад.: Я. Пилипчук, О. Углова. Віртуальний читальний зал освітянина. Рубрика «Освіта і наука під час війни» (відеопроєкт «Безбар’єрний простір ВЧЗО: інформаційно-аналітична підтримка психічного здоров’я в умовах воєнних реалій») : [офіц. сайт] / ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського. Київ, 2024. 19 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/740696/ (дата звернення: 29.12.2024).
Державна науково-педагогічна бібліотека України імені В. О. Сухомлинського (2020–2024): праці, електронні ресурси : наук.-допом. бібліогр. покажч. / НАПН України, ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського ; [ упоряд.: Л. Д. Березівська, Л. О. Пономаренко, О. Б. Бондарчук ; наук. ред., вступна ст. Л. Д. Березівська]. Вінниця : ТВОРИ, 2024. До 25-річчя Державної науково-педагогічної бібліотеки України імені В. О. Сухомлинського. https://doi.org/10.33407/lib.NAES.id/eprint/744035 (дата звернення 9. 01. 2025).
Життєвий світ і психологічна безпека людини в умовах суспільних змін. Реферативний опис роботи / М. М. Слюсаревський, Л. А. Найдьонова, Т. М. Титаренко, В. О. Татенко, П. П. Горностай, О. М. Кочубейник, Б. П. Лазоренко. Київ : Талком, 2020. 318 с. URL: https://ispp.org.ua/2020/11/17/monografiya-zhittyevij-svit-i-psixologichna-bezpeka-lyudini-v-umovax-suspilnix-zmin/ (дата звернення: 15.01.2025).
Інформаційне забезпечення національно-патріотичного виховання: психолого-педагогічний аспект : бібліогр. огляд / НАПН України, ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського ; [упоряд. О. П. Лучанінова ; бібліогр. ред. О. В. Углова ]. Віртуальний читальний зал освітянина. Рубрика «Освіта і наука в умовах війни» / ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського : [офіц. сайт]. Київ, 2024. Ч. 1. 33 с. URL: https://dnpb.gov.ua/my/ER4_NPEdu_vniaso_2024.pdf ; https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743526 (дата звернення: 21.12. 2024).
Інформаційний супровід освітян щодо подолання деструктивних наслідків воєнного стану (ПТСР) : реферат. огляд / НАПН України, ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського ; [упоряд.: Я. В. Пилипчук, О. В. Углова, Л. О. Пономаренко; заг. ред. М. Л. Ростока, О. П. Лучанінова ; бібліогр. ред. О. В. Углова]. Віртуальний читальний зал освітянина. Рубрика «Освіта і наука в умовах війни» / ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського [офіц. сайт]. Київ, 2024. Ч. 1. 41 с. URL: https://dnpb.gov.ua/my/5_ER-IAS -ps-2024.pdf; https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743707 (дата звернення: 24.12. 2024).
Інформаційний супровід профілактики емоційного вигорання в умовах воєнного стану: симптоми, причини, техніки нормалізації / уклад. І. Е. Коваленко. Віртуальний читальний зал освітянина. Рубрика «Освіта і наука під час війни» (відео-проєкт «Безбар’єрний простір ВЧЗО: інформаційно-аналітична підтримка психічного здоров’я в умовах воєнних реалій») / ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського : [офіц. сайт]. Київ, 2024. URL: https://dnpb.gov.ua/my/1-ER-IAS-ps-2024.mp4 ; https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/740976 (дата звернення: 29.10.2024).
Лучанінова О. П. Теоретичні основи психології виховання у вищій школі: інформаційно-аналітичний супровід психології особистості в умовах воєнного часу. Edukacja i społeczeństwo ІX. Zbiór prac naukowych / red.: Tetyana Nestorenko, Renata Bernátová, Dominika Kalita. Katowice, 2024. С. 132–139. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744050/ http://www.wydawnictwo.wst.pl/uploads/files/2583a312fe258bf61be2fbc498017f63.pdf (дата звернення: 15.01.2025).
Підготовка військових психологів у системі української освіти через призму історіографії (1991–2024 рр.) : бібліогр. огляд / уклад.: Я. Пилипчук, О. Углова. Віртуальний читальний зал освітянина. Рубрика «Освіта і наука в умовах війни» / ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського : [офіц. сайт]. Київ, 2024. 42 с. URL: https://dnpb.gov.ua/my/MilitaryPsy_Bibl_R_vnsaso_2024.pdf ; https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742951 (дата звернення: 30.12.2024).
Титаренко Т. М. Життєконструювання особистості у власному життєвому світі. Життєвий світ і психологічна безпека людини в умовах суспільних змін / М. М. Слюсаревський, Л. А. Найдьонова, Т. М. Титаренко, В. О. Татенко, П. П. Горностай, О. М. Кочубейник, Б. П. Лазоренко. Київ : Талком, 2020. С. 85–101.
Тітов І. Г. Життєсвіт людини та її світогляд: онтолого-психологічні механізми взаємодії. Психологія і суспільство. 2024. № 1. С. 81–89. https://doi.org/10.35774/pis2024.01.081 (дата звернення: 15.01.2025).
Цюняк О. П. Синергетичний підхід як методологічна основа дослідження системи професійної підготовки майбутніх магістрів початкової освіти до інноваційної діяльності. Інноваційна педагогіка. 2020. Вип. 20, т. 3. С. 123–126. https://doi.org/10.32843/2663-6085-2020-20-3-26. URL: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2020/20/part_3/28.pdf (дата звернення: 14.01.2025).
References
Bevz, H. M. (2023). Transdystsyplinarnyi pidkhid u psykholohichnykh doslidzhenniakh reformy osvity yak skladnoho yavyshcha [Transdisciplinary approach in psychological studies of education reform as a complex phenomenon]. Visnyk pisliadyplomnoi osvity [Bulletin of postgraduate education], 22 (51), 28-46. Retrieved from http://umo.edu.ua/images/content/nashi_vydanya/visnyk_PO/22_51_2023/social/Bulletin_22_51_Social_and_behavioral_sciences_Bevz.pdf [in Ukrainian].
Pylypchuk, Ya., & Uhlova, O. (Comps.). (2024). Boiovyi stres ta boiova psykhichna travma: informatsiinyi ohliad (video-proiekt) [Combat stress and combat mental trauma: an informative review (video project)]. In Virtualnyi chytalnyi zal osvitianyna. Rubryka «Osvita i nauka pid chas viiny» (video-proiekt «Bezbariernyi prostir VChZO: informatsiino-analitychna pidtrymka psykhichnoho zdorovia v umovakh voiennykh realii») [Virtual reading room of an educator. Heading "Education and science during the war" (video project "Barrier-free space of the HCZO: information and analytical support of mental health in the conditions of wartime realities")]. DNPB Ukrainy im. V. O. Sukhomlynskoho. Kyiv. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/740696/ [in Ukrainian].
Berezivska, L. D., Ponomarenko, L. O., & Bondarchuk, O. B. (Comps.). (2024). Derzhavna naukovo-pedahohichna biblioteka Ukrainy imeni V. O. Sukhomlynskoho (2020–2024): pratsi, elektronni resursy [State Scientific and Pedagogical Library of Ukraine named after V. AT. Sukhomlynskyi (2020–2024): works, electronic resources]: nauk.-dopom. bibliohr. pokazhch. Vinnytsia: TVORY. DOI: https://doi.org/10.33407/lib.NAES.id/eprint/744035 [in Ukrainian].
Sliusarevskyi, M. M., Naidonova, L. A., Tytarenko, T. M., Tatenko, V. O., Hornostai, P. P., Kochubeinyk, O. M., & Lazorenko, B. P. (2020). Zhyttievyi svit i psykholohichna bezpeka liudyny v umovakh suspilnykh zmin. Referatyvnyi opys roboty [Life world and psychological security of a person in the conditions of social changes. Abstract description of the work]. Kyiv: Talkom. Retrieved from https://ispp.org.ua/2020/11/17/monografiya-zhittyevij-svit-i-psixologichna-bezpeka-lyudini-v-umovax-suspilnix-zmin/ [in Ukrainian].
Luchaninova, O. P. (Comp.). (2024). Informatsiine zabezpechennia natsionalno-patriotychnoho vykhovannia: psykholoho-pedahohichnyi aspekt [Information provision of national-patriotic education: psychological and pedagogical aspect]: bibliohr. ohliad. In Virtualnyi chytalnyi zal osvitianyna. Rubryka «Osvita i nauka v umovakh viiny»» [Virtual reading room of an educator. Heading "Education and science in conditions of war"] (P. 1). DNPB Ukrainy im. V. O. Sukhomlynskoho. Kyiv. Retrieved from https://dnpb.gov.ua/my/ER4_NPEdu_vniaso_2024.pdf; https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743526 [in Ukrainian].
Rostoka, M. L., & Luchaninova, O. P. (Eds.). (2024). Informatsiinyi suprovid osvitian shchodo podolannia destruktyvnykh naslidkiv voiennoho stanu (PTSR) [Information support for educators on overcoming the destructive consequences of martial law (PTSD)]: referat. ohliad. In Virtualnyi chytalnyi zal osvitianyna. Rubryka «Osvita i nauka v umovakh viiny» [Virtual reading room of an educator. Heading "Education and science in conditions of war"] (P. 1). DNPB Ukrainy im. V. O. Sukhomlynskoho. Kyiv. Retrieved from https://dnpb.gov.ua/my/5_ER-IAS-ps-2024.pdf ; https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743707 [in Ukrainian].
Kovalenko, I. E. (Comp.). (2024). Informatsiinyi suprovid profilaktyky emotsiinoho vyhorannia v umovakh voiennoho stanu: symptomy, prychyny, tekhniky normalizatsii [Information support for the prevention of emotional burnout in the conditions of martial law: symptoms, causes, normalization techniques]. In Virtualnyi chytalnyi zal osvitianyna. Rubryka «Osvita i nauka pid chas viiny» (video-proiekt «Bezbariernyi prostir VChZO: informatsiino-analitychna pidtrymka psykhichnoho zdorovia v umovakh voiennykh realii») [Virtual reading room of an educator. Heading "Education and science during the war" (video project "Barrier-free space of the HCZO: information and analytical support of mental health in the conditions of wartime realities")]. DNPB Ukrainy im. V. O. Sukhomlynskoho. Kyiv. Retrieved from https://dnpb.gov.ua/my/1-ER-IAS-ps-2024.mp4; ; https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/740976 [in Ukrainian].
Luchaninova, O. P. (2024). Teoretychni osnovy psykholohii vykhovannia u vyshchii shkoli: informatsiino-analitychnyi suprovid psykholohii osobystosti v umovakh voiennoho chasu [Theoretical foundations of psychology of education in higher education: informational and analytical support of personality psychology in wartime conditions]. In T. Nestorenko, R. Bernátová, D. Kalita (Eds.), Edukacja i społeczeństwo IX. Zbiór prac naukowych (pp. 132-139). Katowice. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744050/ http://www.wydawnictwo.wst.pl/uploads/files/2583a312fe258bf61be2fbc498017f63.pdf [in Ukrainian].
Pylypchuk, Ya., & Uhlova, O. (Comps.). (2024). Pidhotovka viiskovykh psykholohiv u systemi ukrainskoi osvity cherez pryzmu istoriohrafii (1991–2024 rr.) [Training of military psychologists in the Ukrainian education system through the prism of historiography (1991–2024)]: bibliohr. ohliad. In Virtualnyi chytalnyi zal osvitianyna. Rubryka «Osvita i nauka v umovakh viiny» [Virtual reading room of an educator. Heading "Education and science in conditions of war"]. DNPB Ukrainy im. V. O. Sukhomlynskoho. Kyiv. Retrieved from https://dnpb.gov.ua/my/MilitaryPsy_Bibl_R_vnsaso_2024.pdf ; https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742951 [in Ukrainian].
Tytarenko, T. M. (2024). Zhyttiekonstruiuvannia osobystosti u vlasnomu zhyttievomu sviti [Life construction of an individual in his own life world]. In M. M. Sliusarevskyi, L. A. Naidonova, T. M. Tytarenko, V. O. Tatenko, P. P. Hornostai, O. M. Kochubein. Zhyttievyi svit i psykholohichna bezpeka liudyny v umovakh suspilnykh zmin [Life world and psychological security of a person in the conditions of social changes] (pp. 85-101). Kyiv: Talkom. [in Ukrainian].
Titov, I. H. (2024). Zhyttiesvit liudyny ta yii svitohliad: ontoloho-psykholohichni mekhanizmy vzaiemodii [Human life and worldview: ontological and psychological mechanisms of interaction]. Psykholohiia i suspilstvo [Psychology and society], 1, 81-89. DOI: https://doi.org/10.35774/pis2024.01.081 [in Ukrainian].
Tsiuniak, O. P. (2020). Synerhetychnyi pidkhid yak metodolohichna osnova doslidzhennia systemy profesiinoi pidhotovky maibutnikh mahistriv pochatkovoi osvity do innovatsiinoi diialnosti [The synergistic approach as a methodological basis for the study of the system of professional training of future masters of primary education for innovative activities]. Innovatsiina pedahohika [Innovative pedagogy], 20, 3, 123-126. DOI: https://doi.org/10.32843/2663-6085- 2020-20-3-26. Retrieved from http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2020/20/part_3/28.pdf [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Імідж сучасного педагога

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).