Психологічна наука у воєнний і повоєнний періоди України: теоретико-методологічний аналіз дослідження

Автор(и)

  • Ольга Петрівна Лучанінова Державна науково-педагогічна бібліотека імені В.О. Сухомлинського, Україна https://orcid.org/0009-0005-2205-547X

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-1(220)-70-75

Ключові слова:

психологічна наука; теоретико-методологічний аналіз; інформаційно-аналітичний супровід

Анотація

Суспільство трансформується під впливом подій, які відбуваються у воєнний і повоєнний періоди України, наука не стоїть на місці. Відбувається оперативне проєктування відповідних завдань наукового дослідження. Для прикладного дослідження важливою є методологія і як певна система методів, і як сукупність основних філософських положень, які допомагають розробити концепцію наукового знання.

Мета статті: здійснити аналіз наукової літератури щодо інформаційно-аналітичний супроводу психологічної науки та ефективного теоретико-методологічного аналізу цього питання; описати вплив дослідження на суспільство, науку.

Використано аналіз, синтез, порівняння, систематизацію – для з’ясування інформаційно-аналітичного супроводу психологічної науки та ефективного теоретико-методологічного аналізу цього питання; опису наукової продукції дослідження на теоретико-аналітичному етапі; узагальнення.

Автор обґрунтовує актуальність психологічної науки у воєнний і повоєнний періоди України, яка набуває глибшого соціального впливу й значення через нове мислення, нове бачення проблем у ролі прикладного дослідження, що вимагає за своєю суттю використання конкретної методології, постановки чітких цілей розвитку сучасного соціуму й особистості в ньому.

Теоретичне значення полягає в системному інформаційно-аналітичному супроводі психологічної науки у воєнний і повоєнний періоди України, ефективному теоретико-методологічному аналізі цього питання. Практичне значення полягає у створенні на теоретико-аналітичному етапі наукової продукції за темою дослідження.

Висновки статті сприяють формуванню державної політики, впливають на психологію виховання і самовиховання особистості, різні сфери життя: здоров’я та якість життя (психологічна підтримка, профілактика захворювань, розвиток психологічних служб тощо); розвиток передової науки (популяризація психологічної науки, допомога молодим ученим тощо); розвиток освіти (оновлення навчальних програм, створення освітніх ресурсів тощо); розвиток соціальної сфери та культури тощо.

Біографія автора

Ольга Петрівна Лучанінова, Державна науково-педагогічна бібліотека імені В.О. Сухомлинського

докторка педагогічних наук, професорка, провідна наукова співробітниця відділу наукового інформаційно-аналітичного супроводу освіти

Посилання

Бевз Г. М. Трансдисциплінарний підхід у психологічних дослідженнях реформи освіти як складного явища. Вісник післядипломної освіти. 2023. Вип. 22 (51). С. 28–46. URL: http://umo.edu.ua/images/content/nashi_vydanya/visnyk_PO/22_51_2023/social/Bulletin_22_51_Social_and_behavioral_sciences_Bevz.pdf

Бойовий стрес та бойова психічна травма: інформаційний огляд (відеопроєкт) / уклад.: Я. Пилипчук, О. Углова. Віртуальний читальний зал освітянина. Рубрика «Освіта і наука під час війни» (відеопроєкт «Безбар’єрний простір ВЧЗО: інформаційно-аналітична підтримка психічного здоров’я в умовах воєнних реалій») : [офіц. сайт] / ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського. Київ, 2024. 19 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/740696/ (дата звернення: 29.12.2024).

Державна науково-педагогічна бібліотека України імені В. О. Сухомлинського (2020–2024): праці, електронні ресурси : наук.-допом. бібліогр. покажч. / НАПН України, ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського ; [ упоряд.: Л. Д. Березівська, Л. О. Пономаренко, О. Б. Бондарчук ; наук. ред., вступна ст. Л. Д. Березівська]. Вінниця : ТВОРИ, 2024. До 25-річчя Державної науково-педагогічної бібліотеки України імені В. О. Сухомлинського. https://doi.org/10.33407/lib.NAES.id/eprint/744035 (дата звернення 9. 01. 2025).

Життєвий світ і психологічна безпека людини в умовах суспільних змін. Реферативний опис роботи / М. М. Слюсаревський, Л. А. Найдьонова, Т. М. Титаренко, В. О. Татенко, П. П. Горностай, О. М. Кочубейник, Б. П. Лазоренко. Київ : Талком, 2020. 318 с. URL: https://ispp.org.ua/2020/11/17/monografiya-zhittyevij-svit-i-psixologichna-bezpeka-lyudini-v-umovax-suspilnix-zmin/ (дата звернення: 15.01.2025).

Інформаційне забезпечення національно-патріотичного виховання: психолого-педагогічний аспект : бібліогр. огляд / НАПН України, ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського ; [упоряд. О. П. Лучанінова ; бібліогр. ред. О. В. Углова ]. Віртуальний читальний зал освітянина. Рубрика «Освіта і наука в умовах війни» / ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського : [офіц. сайт]. Київ, 2024. Ч. 1. 33 с. URL: https://dnpb.gov.ua/my/ER4_NPEdu_vniaso_2024.pdf ; https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743526 (дата звернення: 21.12. 2024).

Інформаційний супровід освітян щодо подолання деструктивних наслідків воєнного стану (ПТСР) : реферат. огляд / НАПН України, ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського ; [упоряд.: Я. В. Пилипчук, О. В. Углова, Л. О. Пономаренко; заг. ред. М. Л. Ростока, О. П. Лучанінова ; бібліогр. ред. О. В. Углова]. Віртуальний читальний зал освітянина. Рубрика «Освіта і наука в умовах війни» / ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського [офіц. сайт]. Київ, 2024. Ч. 1. 41 с. URL: https://dnpb.gov.ua/my/5_ER-IAS -ps-2024.pdf; https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743707 (дата звернення: 24.12. 2024).

Інформаційний супровід профілактики емоційного вигорання в умовах воєнного стану: симптоми, причини, техніки нормалізації / уклад. І. Е. Коваленко. Віртуальний читальний зал освітянина. Рубрика «Освіта і наука під час війни» (відео-проєкт «Безбар’єрний простір ВЧЗО: інформаційно-аналітична підтримка психічного здоров’я в умовах воєнних реалій») / ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського : [офіц. сайт]. Київ, 2024. URL: https://dnpb.gov.ua/my/1-ER-IAS-ps-2024.mp4 ; https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/740976 (дата звернення: 29.10.2024).

Лучанінова О. П. Теоретичні основи психології виховання у вищій школі: інформаційно-аналітичний супровід психології особистості в умовах воєнного часу. Edukacja i społeczeństwo ІX. Zbiór prac naukowych / red.: Tetyana Nestorenko, Renata Bernátová, Dominika Kalita. Katowice, 2024. С. 132–139. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744050/ http://www.wydawnictwo.wst.pl/uploads/files/2583a312fe258bf61be2fbc498017f63.pdf (дата звернення: 15.01.2025).

Підготовка військових психологів у системі української освіти через призму історіографії (1991–2024 рр.) : бібліогр. огляд / уклад.: Я. Пилипчук, О. Углова. Віртуальний читальний зал освітянина. Рубрика «Освіта і наука в умовах війни» / ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського : [офіц. сайт]. Київ, 2024. 42 с. URL: https://dnpb.gov.ua/my/MilitaryPsy_Bibl_R_vnsaso_2024.pdf ; https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742951 (дата звернення: 30.12.2024).

Титаренко Т. М. Життєконструювання особистості у власному життєвому світі. Життєвий світ і психологічна безпека людини в умовах суспільних змін / М. М. Слюсаревський, Л. А. Найдьонова, Т. М. Титаренко, В. О. Татенко, П. П. Горностай, О. М. Кочубейник, Б. П. Лазоренко. Київ : Талком, 2020. С. 85–101.

Тітов І. Г. Життєсвіт людини та її світогляд: онтолого-психологічні механізми взаємодії. Психологія і суспільство. 2024. № 1. С. 81–89. https://doi.org/10.35774/pis2024.01.081 (дата звернення: 15.01.2025).

Цюняк О. П. Синергетичний підхід як методологічна основа дослідження системи професійної підготовки майбутніх магістрів початкової освіти до інноваційної діяльності. Інноваційна педагогіка. 2020. Вип. 20, т. 3. С. 123–126. https://doi.org/10.32843/2663-6085-2020-20-3-26. URL: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2020/20/part_3/28.pdf (дата звернення: 14.01.2025).

References

Bevz, H. M. (2023). Transdystsyplinarnyi pidkhid u psykholohichnykh doslidzhenniakh reformy osvity yak skladnoho yavyshcha [Transdisciplinary approach in psychological studies of education reform as a complex phenomenon]. Visnyk pisliadyplomnoi osvity [Bulletin of postgraduate education], 22 (51), 28-46. Retrieved from http://umo.edu.ua/images/content/nashi_vydanya/visnyk_PO/22_51_2023/social/Bulletin_22_51_Social_and_behavioral_sciences_Bevz.pdf [in Ukrainian].

Pylypchuk, Ya., & Uhlova, O. (Comps.). (2024). Boiovyi stres ta boiova psykhichna travma: informatsiinyi ohliad (video-proiekt) [Combat stress and combat mental trauma: an informative review (video project)]. In Virtualnyi chytalnyi zal osvitianyna. Rubryka «Osvita i nauka pid chas viiny» (video-proiekt «Bezbariernyi prostir VChZO: informatsiino-analitychna pidtrymka psykhichnoho zdorovia v umovakh voiennykh realii») [Virtual reading room of an educator. Heading "Education and science during the war" (video project "Barrier-free space of the HCZO: information and analytical support of mental health in the conditions of wartime realities")]. DNPB Ukrainy im. V. O. Sukhomlynskoho. Kyiv. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/740696/ [in Ukrainian].

Berezivska, L. D., Ponomarenko, L. O., & Bondarchuk, O. B. (Comps.). (2024). Derzhavna naukovo-pedahohichna biblioteka Ukrainy imeni V. O. Sukhomlynskoho (2020–2024): pratsi, elektronni resursy [State Scientific and Pedagogical Library of Ukraine named after V. AT. Sukhomlynskyi (2020–2024): works, electronic resources]: nauk.-dopom. bibliohr. pokazhch. Vinnytsia: TVORY. DOI: https://doi.org/10.33407/lib.NAES.id/eprint/744035 [in Ukrainian].

Sliusarevskyi, M. M., Naidonova, L. A., Tytarenko, T. M., Tatenko, V. O., Hornostai, P. P., Kochubeinyk, O. M., & Lazorenko, B. P. (2020). Zhyttievyi svit i psykholohichna bezpeka liudyny v umovakh suspilnykh zmin. Referatyvnyi opys roboty [Life world and psychological security of a person in the conditions of social changes. Abstract description of the work]. Kyiv: Talkom. Retrieved from https://ispp.org.ua/2020/11/17/monografiya-zhittyevij-svit-i-psixologichna-bezpeka-lyudini-v-umovax-suspilnix-zmin/ [in Ukrainian].

Luchaninova, O. P. (Comp.). (2024). Informatsiine zabezpechennia natsionalno-patriotychnoho vykhovannia: psykholoho-pedahohichnyi aspekt [Information provision of national-patriotic education: psychological and pedagogical aspect]: bibliohr. ohliad. In Virtualnyi chytalnyi zal osvitianyna. Rubryka «Osvita i nauka v umovakh viiny»» [Virtual reading room of an educator. Heading "Education and science in conditions of war"] (P. 1). DNPB Ukrainy im. V. O. Sukhomlynskoho. Kyiv. Retrieved from https://dnpb.gov.ua/my/ER4_NPEdu_vniaso_2024.pdf; https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743526 [in Ukrainian].

Rostoka, M. L., & Luchaninova, O. P. (Eds.). (2024). Informatsiinyi suprovid osvitian shchodo podolannia destruktyvnykh naslidkiv voiennoho stanu (PTSR) [Information support for educators on overcoming the destructive consequences of martial law (PTSD)]: referat. ohliad. In Virtualnyi chytalnyi zal osvitianyna. Rubryka «Osvita i nauka v umovakh viiny» [Virtual reading room of an educator. Heading "Education and science in conditions of war"] (P. 1). DNPB Ukrainy im. V. O. Sukhomlynskoho. Kyiv. Retrieved from https://dnpb.gov.ua/my/5_ER-IAS-ps-2024.pdf ; https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743707 [in Ukrainian].

Kovalenko, I. E. (Comp.). (2024). Informatsiinyi suprovid profilaktyky emotsiinoho vyhorannia v umovakh voiennoho stanu: symptomy, prychyny, tekhniky normalizatsii [Information support for the prevention of emotional burnout in the conditions of martial law: symptoms, causes, normalization techniques]. In Virtualnyi chytalnyi zal osvitianyna. Rubryka «Osvita i nauka pid chas viiny» (video-proiekt «Bezbariernyi prostir VChZO: informatsiino-analitychna pidtrymka psykhichnoho zdorovia v umovakh voiennykh realii») [Virtual reading room of an educator. Heading "Education and science during the war" (video project "Barrier-free space of the HCZO: information and analytical support of mental health in the conditions of wartime realities")]. DNPB Ukrainy im. V. O. Sukhomlynskoho. Kyiv. Retrieved from https://dnpb.gov.ua/my/1-ER-IAS-ps-2024.mp4; ; https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/740976 [in Ukrainian].

Luchaninova, O. P. (2024). Teoretychni osnovy psykholohii vykhovannia u vyshchii shkoli: informatsiino-analitychnyi suprovid psykholohii osobystosti v umovakh voiennoho chasu [Theoretical foundations of psychology of education in higher education: informational and analytical support of personality psychology in wartime conditions]. In T. Nestorenko, R. Bernátová, D. Kalita (Eds.), Edukacja i społeczeństwo IX. Zbiór prac naukowych (pp. 132-139). Katowice. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744050/ http://www.wydawnictwo.wst.pl/uploads/files/2583a312fe258bf61be2fbc498017f63.pdf [in Ukrainian].

Pylypchuk, Ya., & Uhlova, O. (Comps.). (2024). Pidhotovka viiskovykh psykholohiv u systemi ukrainskoi osvity cherez pryzmu istoriohrafii (1991–2024 rr.) [Training of military psychologists in the Ukrainian education system through the prism of historiography (1991–2024)]: bibliohr. ohliad. In Virtualnyi chytalnyi zal osvitianyna. Rubryka «Osvita i nauka v umovakh viiny» [Virtual reading room of an educator. Heading "Education and science in conditions of war"]. DNPB Ukrainy im. V. O. Sukhomlynskoho. Kyiv. Retrieved from https://dnpb.gov.ua/my/MilitaryPsy_Bibl_R_vnsaso_2024.pdf ; https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742951 [in Ukrainian].

Tytarenko, T. M. (2024). Zhyttiekonstruiuvannia osobystosti u vlasnomu zhyttievomu sviti [Life construction of an individual in his own life world]. In M. M. Sliusarevskyi, L. A. Naidonova, T. M. Tytarenko, V. O. Tatenko, P. P. Hornostai, O. M. Kochubein. Zhyttievyi svit i psykholohichna bezpeka liudyny v umovakh suspilnykh zmin [Life world and psychological security of a person in the conditions of social changes] (pp. 85-101). Kyiv: Talkom. [in Ukrainian].

Titov, I. H. (2024). Zhyttiesvit liudyny ta yii svitohliad: ontoloho-psykholohichni mekhanizmy vzaiemodii [Human life and worldview: ontological and psychological mechanisms of interaction]. Psykholohiia i suspilstvo [Psychology and society], 1, 81-89. DOI: https://doi.org/10.35774/pis2024.01.081 [in Ukrainian].

Tsiuniak, O. P. (2020). Synerhetychnyi pidkhid yak metodolohichna osnova doslidzhennia systemy profesiinoi pidhotovky maibutnikh mahistriv pochatkovoi osvity do innovatsiinoi diialnosti [The synergistic approach as a methodological basis for the study of the system of professional training of future masters of primary education for innovative activities]. Innovatsiina pedahohika [Innovative pedagogy], 20, 3, 123-126. DOI: https://doi.org/10.32843/2663-6085- 2020-20-3-26. Retrieved from http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2020/20/part_3/28.pdf [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-02-21

Як цитувати

Лучанінова, О. П. (2025). Психологічна наука у воєнний і повоєнний періоди України: теоретико-методологічний аналіз дослідження . Імідж сучасного педагога, (1(220), 70–75. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-1(220)-70-75