Перевірка цінностей і артикуляція смислів: аксіологічні аспекти вивчення казки А. Сент-Екзюпері «Маленький принц»
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-1(220)-91-96Ключові слова:
аксіологія, зарубіжна література, текстуальне вивчення твору, А. де Сент-Екзюпері, концепція людини, смислова сфера твору, інтерпретація, Емоційно-ціннісна сфераАнотація
Розглядаються можливості впливу на емоційно-аксіологічну сферу учнів на уроці зарубіжної літератури, присвяченому текстуальному вивченню філософської казки Антуана де Сент-Екзюпері «Маленький принц». Ціннісно-смислова сфера казки розкривається через аналіз особливостей формальної організації твору, зокрема, принципи побудови персоносфери, наративної структури, систему символів, візуальний ряду, створений автором у додаток до словесно-предметного відтворення зображуваного світу. Важливим моментом поетики казки виступає внесення ліричного начала у епічну жанрову форму. Ліризація перетворює образ маленького принца на своєрідного ліричного героя, який репрезентує «внутрішню людину». За задумом автора, читач має побачити маленького принца не лише безпосередньо, дивлячись на авторський малюнок, але й «серцем», навчившись такому баченню разом із оповідачем-льотчиком. Перехід від зовнішнього до внутрішнього споглядання Іншого стає кульмінацією твору, що супроводжується віднаходженням води у пустелі. Вода, яка потрібна серцю, символічно позначає істину, і разом з низкою інших образів – падіння на землю, пустелі, змії, яблуні, дитини – активізує християнський смисловий підтекст казки.
Посилання
Астрахан Н. І. Авторські інтерпретаційні моделі та їх програми в прозі Антуана де Сент-Екзюпері (на матеріалі книги «Планета людей» та казки «Маленький принц»). Літературний твір: шляхи дослідження поетики. Житомир : Полісся, 2006. С. 69–89.
Гриньова М. В., Басенко Р. О. Розвиток гуманістичних ідей цілісної освіти особистості в освітньо-філософській спадщині Григорія Сковороди. Імідж сучасного педагога: електрон. наук. фах. журн. (категорія «Б»). 2022. № 4 (205). С. 12–16. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2022-4(205)-12-16
Зарубіжна література. 6–9 класи. Навчальна програма для закладів загальної середньої освіти. 2022. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/programy-5-9-klas/2022/08/15/navchalna. programa-2022.zarubizhna.literatura-6-9.pdf
Зязюн І. А. Педагогіка добра: ідеали і реалії. Київ : МАУП, 2000. 309 с.
Лавренчук В., Лавренчук М. Емоційно-ціннісна складова компетентнісного уроку літератури в Новій українській школі. Нова педагогічна думка. 2021. № 4 (108). С. 87–91. https://doi.org/10.37026/2520-6427-2021-108-4-87-91
Решетняк В. Ф. Історичний характер виникнення ідеї ціннісного підходу у педагогіці. Імідж сучасного педагога: електрон. наук. фах. журн. (категорія «Б»). 2024. № 2 (215). С. 34–44. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-2(215)-34-44
Сент-Екзюпері А. Планета людей. Маленький принц. Львів : Вид-во при Львів. держ. ун-ті ВО «Вища школа», 1981. 143 с.
Ткачук М. Теоретичні основи ціннісного підходу до виховання. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. 2019. № 4. С. 144–149. URL: https://doi.org/10.31499/2307-4906.4.2019.200192
Усатенко Т. П. Антропо-гуманістичні обрії педагогіки Івана Зязюна (до 85-річчя з Дня народження І. А. Зязюна). Імідж сучасного педагога: електрон. наук. фах. журн. (категорія «Б»). 2023. № 1 (208). С. 5–10. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-1(208)-5-10
Філіпчук Г., Філіпчук Н. Культуровідповідність «педагогіки добра» Івана Зязюна. Естетика і етика педагогічної дії. 2023. № 27. С. 14–27. https://doi.org/10.33989/2226-4051.2023.27.282092
Фрай Нортроп. Великий код: Біблія і література / [пер. з англ. І. Старовойт]. Львів : Літопис, 2010. 362 с.
References
Astrakhan, N. I. (2006). Avtorski interpretatsiini modeli ta yikh prohramy v prozi Antuana de Sent-Ekziuperi (na materiali knyhy «Planeta liudei» ta kazky «Malenkyi prynts») [Author's interpretative models and their programs in the prose of Antoine de Saint-Exupéry (based on the book «Planet of the People» and the fairy tale «The Little Prince»)]. In Literaturnyi tvir: shliakhy doslidzhennia poetyky [Literary work: ways of studying poetics] (pp. 69-89). Zhytomyr: Polissia [in Ukrainian].
Hrynova, M. V., & Basenko, R. O. (2022). Rozvytok humanistychnykh idei tsilisnoi osvity osobystosti v osvitno-filosofskii spadshchyni Hryhoriia Skovorody [The development of humanistic ideas of holistic education of the individual in the educational and philosophical heritage of Hryhoriy Skovoroda]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 4 (205), 12-16. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2022-4(205)-12-16 [in Ukrainian].
Zarubizhna literatura. 6–9 klasy. Navchalna prohrama dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity [Foreign literature. Grades 6–9. Curriculum for secondary education institutions]. (2022). Retrieved from https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/ 1/zagalna%20serednya/programy-5-9-klas/2022/08/15/navchalna.programa-2022. zarubizhna.literatura-6-9.pdf [in Ukrainian].
Ziaziun, I. A. (2000). Pedahohika dobra: idealy i realii [Pedagogy of goodness: ideals and realities]. Kyiv: MAUP [in Ukrainian].
Lavrenchuk, V., & Lavrenchuk, M. (2021). Emotsiino-tsinnisna skladova kompetentnisnoho uroku literatury v Novii ukrainskii shkoli [Emotional and value component of the competence lesson of literature in the aspect of the new ukrainian school]. Nova pedahohichna dumka [New pedagogical thought], 4 (108), 87-91. DOI: https://doi.org/10.37026/2520-6427-2021-108-4-87-91 [in Ukrainian].
Reshetniak, V. F. (2024). Istorychnyi kharakter vynyknennia idei tsinnisnoho pidkhodu u pedahohitsi [The historical nature of the emergence of the idea of a value approach in pedagogy]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 2 (215), 34-44. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-2(215)-34-44 [in Ukrainian].
Sent-Ekziuperi, A. (1981). Planeta liudei. Malenkyi prints [Planet of people. The little prince]. Lviv: Vydavnytstvo pry Lvivskomu derzhavnomu universyteti vydavnychoho obiednannia «Vyshcha shkola» [in Ukrainian].
Tkachuk, M. (2019). Teoretychni osnovy tsinnisnoho pidkhodu do vykhovannia [Theoretical foundations of a value-based approach to education]. Zbirnyk naukovykh prats Umanskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu [Collection of scientific papers of Uman State Pedagogical University], 4, 144-149. DOI: https://doi.org/10.31499/2307-4906.4.2019.200192 [in Ukrainian].
Usatenko, T. P. (2023). Antropo-humanistychni obrii pedahohiky Ivana Ziaziuna (do 85-richchia z Dnia narodzhennia I. A. Ziaziuna) [Anthropo-humanistic horizons of pedagogy Ivan Zyazyun (to the 85th anniversary of I. A. Zyazyun’s birthday)]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 1 (208), 5-10. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-1(208)-5-10 [in Ukrainian].
Filipchuk, H., & Filipchuk, N. (2023). Kulturovidpovidnist «pedahohiky dobra» Ivana Ziaziuna [Cultural Relevance of Ivan Zyazyun's «Pedagogy of Goodness»]. Estetyka i etyka pedahohichnoi dii [Aesthetics and Ethics of Pedagogical Action], 27, 14-27. DOI: https://doi.org/10.33989/2226-4051.2023.27.282092 [in Ukrainian].
Frai, Nortrop. (2010). Velykyi kod: Bibliia i literatura [The Big Code: The Bible and Literature]. Lviv: Litopys [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Імідж сучасного педагога

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).