Ідея цілісної освіти у педагогічному вченні лідерів ренесансного гуманізму
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-6(219)-23-27Ключові слова:
цілісна освіта; ренесансний гуманізм; християнський гуманізм; гуманістична педагогіка; особистість; виховний ідеалАнотація
Присвячено аналізові змісту ідеї цілісної освіти особистості у педагогічному вченні лідерів ренесансного гуманізму. Проаналізовано соціокультурний зміст і педагогічний потенціал ренесансного гуманізму, звернено увагу на його атрибути, як-от: ідейно-світоглядне обґрунтування нового уявлення про людину як центр світу та світогляду – антропоцентризм; ідейне збагачення та поширення гуманізму як світоглядної позиції про визнання людини як найвищої цінності; звернення до античної педагогічної традиції у площині вивчення античного знання, текстів грецьких і римських авторів; підтримка природничих наук і мистецтва; розуміння освіченості як важливого чинника особистісного і соціального розвитку та заклик до радикальної перебудови освіти, яка базувалася на гуманістичному світогляді.
Проаналізовано зміст ренесансно-гуманістичної ідеї цілісної освіти особистості за такими критеріями: 1) онтологічне та антропософське підґрунтя педагогічних ідей гуманістів; 2) освітньо-філософська інтерпретація ранньомодерного уявлення про цілісну освіту особистості та її цивілізаційного значення; 3) телеологічні, аксіологічно-смислові та етико-моральні засади педагогічного ідеалу цілісної освіти особистості; 4) настанови ренесансних гуманістів про шляхи реалізації ідеї цілісної освіти особистості в оновленому змісті та методах навчання і виховання; 5) організаційно-педагогічні засади втілення ідеї цілісної освіти особистості.
Доведено, що педагогічний ідеал ренесансного гуманізму становила особистість, яка гармонійно поєднала християнське благочестя та ренесансну освіченість, професійність, внутрішню культуру. Виявлено, що структура ренесансного розуміння цілісної освіти особистості вибудовувалася на таких цінностях як «побожність» (“pietas”), «вченість» (“eruditio”), «істина, правда, чесність» (“veritas”). Зроблено висновок про те, що парадигма ренесансного педагогічного ідеалу органічно поєднала християнське благочестя та бездоганну класичну освіченість, засновану на античній літературній спадщині, а ренесансні два цільові пріоритети «побожність і ерудиція» (“pietas et eruditio”), успішно корелювали із еразмівською концепцією християнського гуманізму про «освічене благочестя» (“pietas litterata”).
Констатовано, що цінність ренесансно-гуманістичної педагогічної парадигми полягає в тому, що її мислителі запропонували системний погляд на ідею цілісної освіти та окреслили шляхи її реалізації. Вибудовуючи ідею цілісної освіти, ренесансний гуманізм успішно реалізував запит тогочасного суспільства – виховання діяльної, професійної та доброчесної особистості, яка б успішно адаптувалася до кардинальних змін, які переживала ранньомодерна Європа – нової світоглядної, політичної, економічної та релігійної ситуації.
Посилання
Басенко Р. О. Ренесансний досвід освіти і виховання в європейській молодіжній політиці ордену єзуїтів XVI-XVII століть : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.01 / Полтав. нац. пед. ун-т імені В. Г. Короленка. Полтава, 2018. 392 с.
Год Б. В. Виховання в епоху європейського Відродження (середина XIV – початок XVII століття). Полтава : АСМІ, 2004. 464 с.
Год Б. В. Мудрість вихователя (видатний іспанський гуманіст Х. Л. Вівес про виховання і навчання особистості). Наукові праці : [наук.-метод. журн.]. Педагогічні науки / Микол. держ. гум. ун-т імені П. Могили. Миколаїв : МДГУ ім. П. Могили, 2002. Т. 24, вип. 11. С. 107–114.
Котляров П. Філіп Меланхтон. Фенікс Реформації. Київ : Дух і Літера, 2020. 328 с.
Яковенко Н. М. Латинське шкільництво і «шкільний гуманізм» в Україні кінця XVІ – середини XVІІ ст. Київська старовина. 1997. № 1/2 (315). С. 11–27.
O'Malley J. W. Renaissance Humanism and the First Jesuits. Ignacio de Loyola y su tiempo: Congreso Internacional de Historia (9-13 Septiembre 1991) / Universidad de Deusto ; ed. J. Plazaola. Bilbao : Ediciones Mensajero, 1992. P. 381–404.
References
Basenko, R. O. (2018). Renesansnyi dosvid osvity i vykhovannia v yevropeiskii molodizhnii politytsi ordenu yezuitiv XVI-XVII stolit [The Renaissance experience of education and upbringing in the European youth policy of the Jesuit order of the XVI-XVII centuries]. (PhD diss.). Poltava [in Ukrainian].
God, B. V. (2004). Vykhovannia v epokhu yevropeiskoho Vidrodzhennia (seredyna XIV – pochatok XVII stolittia) [Education in the era of the European Renaissance (middle of the 14th – beginning of the 17th century]. Poltava: ASMI [in Ukrainian].
God, B. V. (2002). Mudrist vykhovatelia (vydatnyi ispanskyi humanist Kh. L. Vives pro vykhovannia i navchannia osobystosti) [The wisdom of the educator (prominent Spanish humanist H. L. Vives on the education and training of the individual)]. Naukovi pratsi. Pedahohichni nauky [Scientific works. Pedagogical sciences], 24, 11, 107-114 [in Ukrainian].
Kotlyarov, P. (2020). Filip Melankhton. Feniks Reformatsii [Philip Melanchthon. Phoenix of the Reformation]. Kyiv: Spirit and Letter [in Ukrainian].
Yakovenko, N. M. (1997). Latynske shkilnytstvo i «shkilnyi humanizm» v Ukraini kintsia XVI – seredyny XVII st. [Latin school education and “school humanism” in Ukraine at the end of the 16th – mid-17th centuries]. Kyivska starovyna [Kyiv Antiquities], 1/2 (315), 11-27 [in Ukrainian].
O'Malley, J. W. (1992). Renaissance Humanism and the First Jesuits. In J. Plazaola (Ed.), Ignacio de Loyola y su tiempo: Congreso Internacional de Historia (pp. 381-404). Universidad de Deusto. Bilbao: Ediciones Mensajero.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).