Аналіз результатів упровадження освітньої компоненти «Діяльнісний підхід у початковій школі» в процесі підготовки майбутніх учителів

Автор(и)

  • Людмила Павлівна Московець Обласний коледж «Кременчуцька гуманітарно-технологічна академія імені А. С. Макаренка» Полтавської обласної ради, Україна https://orcid.org/0000-0002-8960-477X
  • Світлана Іванівна Барда Обласний коледж «Кременчуцька гуманітарно-технологічна академія імені А. С. Макаренка» Полтавської обласної ради, Україна https://orcid.org/0000-0002-9935-3433

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-6(219)-39-43

Ключові слова:

діяльність, діяльнісний підхід, діяльнісний підхід в освіті, майбутні педагоги, впровадження діяльнісного підходу в освітній процес, нові професійні ролі педагога

Анотація

Обґрунтовано важливість діяльнісного підходу в освіті. Охарактеризовано сутність діяльнісного підходу з позиції психологів і висвітлено зміст принципу єдності свідомості та діяльності, що лежить у його основі. Зазначено мету діяльнісного підходу в навчанні. Проаналізовано очікування здобувачів освіти за спеціальністю 013 Початкова освіта щодо вивчення освітньої компоненти «Діяльнісний підхід у початковій школі». Встановлено, які асоціації виникають із словосполученням «діяльнісний підхід в освіті» та з якими поняттями пов’язаний цей термін. З’ясовано рівень обізнаності майбутніх педагогів з новими професійними ролями вчителя. Виявлено рівень готовності оволодівати новими професійними ролями та впроваджувати дієві інструменти діяльнісного підходу. Встановлено, які виклики довелося долати студентам у процесі концентрованого вивчення навчальної дисципліни «Діяльнісний підхід у початковій школі».

Біографії авторів

Людмила Павлівна Московець, Обласний коледж «Кременчуцька гуманітарно-технологічна академія імені А. С. Макаренка» Полтавської обласної ради

докторка філософії за спеціальністю 053 Психологія, доцентка кафедри початкової освіти, гуманітарних дисциплін та інформатики

Світлана Іванівна Барда, Обласний коледж «Кременчуцька гуманітарно-технологічна академія імені А. С. Макаренка» Полтавської обласної ради

докторка філософії за спеціальністю 013 Початкова освіта, доцентка кафедри початкової освіти, гуманітарних дисциплін та інформатики

Посилання

Бакатанова В. Б., Ігнатов С. В. Проблеми застосування технологій концентрованого навчання у вищій освіті. Проблеми інженерно-педагогічної освіти. 2017. № 56/57. С. 75–82. URL: http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/5691 (дата звернення: 26.09.2024).

Гура Т., Рома О. Діяльнісний підхід у базовій середній освіті: від педагогічної теорії до освітянської практики. Нова українська школа у базовій середній освіті: впевнені кроки Запорізької області : навч.-метод. посіб. / відп. ред. Т. Є. Гура ; КЗ «ЗОІППО» ЗОР. Запоріжжя : ЗОІППО, 2022. 303 с

Загальна психологія : підручник / за заг. ред. С. Д. Максименка. Вінниця : Нова Книга, 2004. 704 с.

Задорожна Л. В. Методичні аспекти реалізації діяльнісного підходу. Virtus. 2019. № 31. С. 90–95

Колесникова О. А. Діяльнісний підхід до формування в учнів експериментаторських умінь засобами мобільних та дистанційних технологій в навчанні фізики : дис. канд. пед наук : 13.00.02 / Нац. пед. ун-т імені М.П. Драгоманова. Київ, 2021. 250 с.

Московець Л. П., Барда С. І. Чинники впровадження діяльнісного підходу в освітній процес нової української школи. Перспективи та інновації науки. Педагогіка. 2023. № 16 (34). С. 248–260. URL: http://perspectives.pp.ua/index.php/pis/article/view/8107 (дата звернення: 25.09.2024).

Пасічник О. Діяльнісний підхід – сутність та особливості реалізації у процесі навчання студентів ВНЗ. URL: http://surl.li/luwpjs (дата звернення: 24.09.2024).

Пометун О. І. Діяльнісний підхід. Енциклопедія освіти. 2-ге видання, доповнене та перероблене. Київ : Юрінком Інтер, 2021. С. 250‒251. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/729012 (дата звернення: 26.09.2024).

Психологічна енциклопедія / автор-упоряд. О. М. Степанов. Київ : Академвидав, 2006. 424 с.

Рибалка В. В. Методологічні проблеми наукової психології : посіб. Київ : ІПООД НАПН України, 2017. 144 с.

Шмир М. Ф. Дидактичні основи реалізації діяльнісного підходу в процесі підготовки вчителя іноземної мови : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.09 / Тернопільський нац. пед. ун-т імені Володимира Гнатюка. Тернопіль, 2020. 372 с.

References

Bakatanova, V. B., & Ignatov, S. V. (2017). Problemy zastosuvannia tekhnolohii kontsentrovanoho navchannia u vyshchii osviti [Problems of applying concentrated learning technologies in higher education]. Problemy inzhenerno-pedahohichnoi osvity [Problems of engineering and pedagogical education], 56/57, 75-82. Retrieved from http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/5691 [in Ukrainian].

Gura, T., & Roma, O. (2022). Diialnisnyi pidkhid u bazovii serednii osviti: vid pedahohichnoi teorii do osvitianskoi praktyky. Nova ukrainska shkola u bazovii serednii osviti: vpevneni kroky Zaporizkoi oblasti [Activity approach in basic secondary education: from pedagogical theory to educational practice. New Ukrainian school in basic secondary education: confident steps of Zaporizhzhia region]: navch.-metod. posib. Zaporizhzhia: ZOIPPO [in Ukrainian].

Maksymenko, S. D. (2004). Zahalna psykholohiia [General psychology]: pidruchnyk. Vinnytsia: Nova Kniga [in Ukrainian].

Zadorozhna, L. V. (2019). Metodychni aspekty realizatsii diialnisnoho pidkhodu [Methodological aspects of implementing the activity approach]. Virtus, 31, 90-95 [in Ukrainian].

Kolesnikova, O. A. (2021). Diialnisnyi pidkhid do formuvannia v uchniv eksperymentatorskykh umin zasobamy mobilnykh ta dystantsiinykh tekhnolohii v navchanni fizyky [Activity approach to the formation of experimental skills in students using mobile and distance technologies in teaching physics]. (PhD diss). Kyiv: Natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni M. P. Drahomanova [in Ukrainian].

Moskovets, L. P., & Barda, S. I. (2023). Chynnyky vprovadzhennia diialnisnoho pidkhodu v osvitnii protses novoi ukrainskoi shkoly [Factors for implementing an activity approach in the educational process of the new Ukrainian school]. Perspektyvy ta innovatsii nauky. Pedahohika [Perspectives and innovations of science. Pedagogy], 16(34), 248-260. Retrieved from http://perspectives.pp.ua/index.php/pis/article/view/8107 [in Ukrainian].

Pasichnyk, O. Diialnisnyi pidkhid – sutnist ta osoblyvosti realizatsii u protsesi navchannia studentiv VNZ [Activity approach – essence and features of implementation in the process of studying university students]. Retrieved from http://surl.li/luwpjs [in Ukrainian].

Pometun, O. I. (2021). Diialnisnyi pidkhid [Activity approach]. In Entsyklopediia osvity [Encyclopedia of education] (pp. 250-251). Kyiv: Yurinkom Inter. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/729012 [in Ukrainian].

Stepanov, O. M. (2006). Psihologіchna enciklopedіja [Psychological encyclopedia]. Kyiv: Akademvidav [in Ukrainian].

Rybalka, V. V. (2017). Metodolohichni problemy naukovoi psykholohii [Methodological problems of scientific psychology]: posibnyk. Kyiv: IPOOD NAPS of Ukraine [in Ukrainian].

Shmyr, M. F. (2020). Dydaktychni osnovy realizatsii diialnisnoho pidkhodu v protsesi pidhotovky vchytelia inozemnoi movy [Didactic foundations of implementing the activity approach in the process of training a foreign language teacher]. (D diss). Ternopil: Ternopil National Pedagogical University named after Volodymyr Hnatyuk [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-25

Як цитувати

Московець, Л. П., & Барда, С. І. (2024). Аналіз результатів упровадження освітньої компоненти «Діяльнісний підхід у початковій школі» в процесі підготовки майбутніх учителів. Імідж сучасного педагога, (6(219), 39–43. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-6(219)-39-43