Інструменти цифрової трансформації як засіб створення і функціонування інформаційних освітніх середовищ
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-6(219)-10-15Ключові слова:
інформаційно-аналітичний супровід; цифрова трансформація освіти і педагогіки; цифрові інструменти, інформаційне освітнє середовищеАнотація
Присвячено аналізу цифрових інструментів, призначених для створення та підтримки функціонування інформаційних освітніх середовищ. Розглянуто цифрові інструменти, які є найпоширенішими у світових і вітчизняних закладах освіти. Зазначено, що їхнє використання є необхідною умовою функціонування сучасного інформаційно-освітнього середовища, забезпечує його відкритість, динамічність та інтерактивність. Авторами наведено та охарактеризовано основні цифрові інструменти, ресурси та технології, які використовуються у сучасних зарубіжних закладах освіти та виокремлено низку інструментів цифрової трансформації, використання яких зумовлено специфікою сьогоденних умов у нашій державі.
Визначено, що головною особливістю сучасних цифрових інструментів є надання потрібної інформації (або доступу до неї) користувачу – як здобувачу освіти, так і педагогу. Акцентовано, що цифрові інструменти здатні аналізувати, переробляти та створювати нову інформацію, що зумовлює швидке зростання їхньої популярності, зокрема тих, що побудовані на основі використання штучного інтелекту.
Метою дослідження є представлення проміжних результатів наукового дослідження «Інформаційно-аналітичний супровід цифрової трансформації освіти і педагогіки: вітчизняний і зарубіжний досвід» на виконання завдань аналітико-синтетичного його етапу.
Зроблено висновки про те, що використання цифрових інструментів та інтернет-ресурсів у здійсненні інформаційно-аналітичного супроводу освіти і педагогіки є потужним засобом підтримки функціонування та розвитку інформаційно-освітніх середовищ закладів освіти і наукових установ, які завдяки правильному використанню спроможні суттєво підвищити якість освітнього й дослідницького процесів.
Посилання
Аналітичний вісник у сфері освіти й науки : довід. бюл. / наук. ред. М. Л. Ростока ; НАПН України, ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського. Вінниця : ТВОРИ, 2024. Вип. 19. 121 с. DOI: https://doi.org/10.33407/lib.NAES.741210.
Аналітичний вісник у сфері освіти й науки : довід. бюл. / наук. ред. М. Л. Ростока ; біблібліогр. ред. Л. О. Пономаренко ; НАПН України, ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського. Вінниця : ТВОРИ, 2023. Вип. 18. 120 c. DOI: https://doi.org/10.33407/lib.NAES.737306
Гуралюк А. Г. Бібліотека в інформаційному суспільстві: онтологічний підхід. Адаптивне управління: теорія і практика. Педагогіка. 2020. № 8 (15). URL: https://bit.ly/44emnXY (дата звернення: 20.09.2024).
Гуралюк А. Г. Феномен відкритого освітнього середовища в закладах вищої освіти. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. Педагогічні науки. 2020. Вип. 11. С. 23–27. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vnuchkpn_2020_11_6 (дата звернення: 20.09.2024).
Гуралюк А. Г., Кононенко А. Г. Особливості підготовки сучасних фахівців в умовах відкритого освітнього середовища закладів вищої освіти. Інноваційна педагогіка. 2022. Вип. 51, т. 1. С. 9–13. DOI: https://doi.org/10.32782/2663-6085/2022/51.1.1.
Інформаційно-аналітичний супровід психологічної науки у воєнний і повоєнний періоди України. Електронна бібліотека НАПН України. URL: https://lib.iitta.gov.ua/cgi/stats/report/themes/0124U000842/ (дата звернення: 20.09.2024).
Інформаційно-аналітичний супровід цифрової трансформації освіти і педагогіки: вітчизняний і зарубіжний досвід. Електронна бібліотека НАПН України. URL: https://lib.iitta.gov.ua/cgi/stats/report/themes/0123U100476/ (дата звернення: 20.09.2024).
Остополець І., Варіна Г. Особливості застосування «Learningapps» в роботі зі студентами педагогічного університету. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти. 2021. Вип. 15. С. 142–149. DOI: https://doi.org/10.31865/2414-9292.15.2021.242970.
Реферативна база даних «Україніка наукова». ResearchUA. Цифровий проєкт Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського. URL: http://research.nbuv.gov.ua/node/31 (дата звернення: 20.09.2024).
Ростока М. Л. Адаптивний інструментарій формування бази знань інформаційно-аналітичної системи підготовки наукових кадрів. Системні технології. 2022. Вип. 4 (141). С. 99–114. DOI: https://doi.org/10.34185/1562-9945-4-141-2022-08.
Ростока М. Л. Адаптивне середовище інформаційно-аналітичного супроводу цифрової трансформації освіти, педагогіки і психології (досвід ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського). Адаптивні процеси в освіті : зб. матеріалів (тез доповідей) 3‐го міжнар. наукового форуму. Київ : Юстон, 2024. С. 194–199. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/739813/ (дата звернення 17.09.2024).
Ростока М. Л. Штучний інтелект у системі інформаційно-аналітичного забезпечення підготовки наукових кадрів. Штучний інтелект у науці та освіті (AISE 2024). = Artificial intelligence in science and education : зб. матеріалів міжнар. наук. конф. (Київ, 1-2 берез. 2024 р.). Київ : УкрІНТЕІ, 2024. С. 241–243. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/739815/ (дата звернення 17.09.2024).
Симоненко Т. Цифрові бібліотечні сервіси у забезпеченні системної освітньої аналітики. Forum-SOIS, 2024: Розбудова єдиного відкритого інформаційного простору освіти впродовж життя : зб. матеріалів (наук. праць, тез доп.) 6-го міжнар. наук.-практ. WEB-форуму / НАПН України, ДНПБ України, УІПА, КНУ ім. Тараса Шевченка. Вінниця : Нілан-ЛТД, 2024. Вип. 5. С. 220–221. DOI: https://doi.org/10.33407/lib.NAES.740977.
Цифрові інструменти у роботі з творчою молоддю : метод. посібник. Львів : Резонанс, 2020. 66 с. URL: https://rcfres.org/wp-content/uploads/2020/12/dgitaltools.pdf (дата звернення: 20.09.2024).
Цифровізація освіти – імператив часу. Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні : монографія. НАПН України. Київ : КОНВІ ПРІНТ, 2021. С. 117–133. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/726223/ (дата звернення 17.09.2024).
Top 100 Tools for Learning 2024. URL: https://toptools4learning.com/ (дата звернення 17.09.2024).
References
Rostoka, M. L. (Ed.). (2024). Analitychnyi visnyk u sferi osvity y nauky [Analytical bulletin in the field of education and science]: dovid. biul. (Is. 19). Vinnytsia: TVORY. DOI: https://doi.org/10.33407/lib.NAES.741210 [in Ukrainian].
Rostoka, M. L. (Ed.). (2023). Analitychnyi visnyk u sferi osvity y nauky [Analytical bulletin in the field of education and science]: dovid. biul. (Is. 18). Vinnytsia: TVORY. DOI: https://doi.org/10.33407/lib.NAES.737306. [in Ukrainian].
Huraliuk, A. H. (2020). Biblioteka v informatsiinomu suspilstvi: ontolohichnyi pidkhid [The library in the information society: an ontological approach]. Adaptyvne upravlinnia: teoriia i praktyka. Pedahohika [Adaptive management: theory and practice. Pedagogy], 8 (15). Retrieved from https://bit.ly/44emnXY [in Ukrainian].
Huraliuk, A. H. (2020). Fenomen vidkrytoho osvitnoho seredovyshcha v zakladakh vyshchoi osvity [The phenomenon of an open educational environment in institutions of higher education]. Visnyk Natsionalnoho universytetu «Chernihivskyi kolehium» imeni T. H. Shevchenka. Pedahohichni nauky [Bulletin of the Chernihiv Collegium National University named after T. G. Shevchenko. Pedagogical sciences], 11, 23-27. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/vnuchkpn_2020_11_6 [in Ukrainian].
Huraliuk, A. H., & Kononenko, A. H. (2022). Osoblyvosti pidhotovky suchasnykh fakhivtsiv v umovakh vidkrytoho osvitnoho seredovyshcha zakladiv vyshchoi osvity [Peculiarities of training modern specialists in the open educational environment of higher education institutions]. Innovatsiina pedahohika [Innovative pedagogy], 51, 1, 9-13. DOI: https://doi.org/10.32782/2663-6085/2022/51.1.1 [in Ukrainian].
Informatsiino-analitychnyi suprovid psykholohiiachnoi nauky u voiennyi i aovoiennyi periody Ukrainy [Informational and analytical support of psychological science in the war and post-war periods of Ukraine]. Elektronna biblioteka NAPN Ukrainy [Electronic library of the National Academy of Sciences of Ukraine]. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/cgi/stats/report/themes/0124U000842/ [in Ukrainian].
Informatsiino-analitychnyi suprovid tsyfrovoi transformatsii osvity i pedahohiky: vitchyznianyi i zarubizhnyi dosvid [Information and analytical support of the digital transformation of education and pedagogy: domestic and foreign experience]. Elektronna biblioteka NAPN Ukrainy [Electronic library of the National Academy of Sciences of Ukraine]. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/cgi/stats/report/themes/0123U100476/ [in Ukrainian].
Ostopolets, I., & Varina, H. (2021). Osoblyvosti zastosuvannia «Learningapps» v roboti zi studentamy pedahohichnoho universytetu [Peculiarities of using "Learningapps" in working with students of a pedagogical university]. Profesionalizm pedahoha: teoretychni y metodychni aspekty [Teacher professionalism: theoretical and methodical aspects], 15, 142-149. DOI: https://doi.org/10.31865/2414-9292.15.2021.242970 [in Ukrainian].
Referatyvna baza danykh «Ukrainika naukova» [Referential database "Ukrainika Naukova"]. ResearchUA. Tsyfrovyi proiekt Natsionalnoi biblioteky Ukrainy imeni V. I. Vernadskoho [ResearchUA. Digital project of the National Library of Ukraine named after V. I. Vernadskyi]. Retrieved from http://research.nbuv.gov.ua/node/31 [in Ukrainian].
Rostoka, M. L. (2022). Adaptyvnyi instrumentarii formuvannia bazy znan informatsiino-analitychnoi systemy pidhotovky naukovykh kadriv [Adaptive toolkit for forming the knowledge base of the information-analytical system for the training of scientific personnel]. Systemni tekhnolohii [System technologies], 4 (141), 99-114. DOI: https://doi.org/10.34185/1562-9945-4-141-2022-08 [in Ukrainian].
Rostoka, M. L. (2024). Adaptyvne seredovyshche informatsiino-analitychnoho suprovodu tsyfrovoi transformatsii osvity, pedahohiky i psykholohii (dosvid DNPB Ukrainy im. V. O. Sukhomlynskoho) [Adaptive environment of informational and analytical support for digital transformation of education, pedagogy and psychology (experience of V.O. Sukhomlynskyi National State Educational Institution of Ukraine)]. In Adaptyvni protsesy v osviti [Adaptive processes in education]: zb. materialiv (tez dopovidei) 3‐ho mizhnar. naukovoho forumu (pp. 194-199). Kyiv: Yuston. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/739813 [in Ukrainian].
Rostoka, M. L. (2024). Shtuchnyi intelekt u systemi informatsiino-analitychnoho zabezpechennia pidhotovky naukovykh kadriv [Artificial intelligence in the system of information and analytical support for the training of scientific personnel]. In Shtuchnyi intelekt u nautsi ta osviti (AISE 2024) [Artificial intelligence in science and education]: zb. materialiv mizhnar. nauk. konferentsii (pp. 241-243). Kyiv: UkrINTEI. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/739815/ [in Ukrainian].
Symonenko, T. (2024). Tsyfrovi bibliotechni servisy u zabezpechenni systemnoi osvitnoi analityky [Digital library services in providing system educational analytics]. In Forum-SOIS, 2024: Rozbudova yedynoho vidkrytoho informatsiinoho prostoru osvity vprodovzh zhyttia [Forum-SOIS, 2024: Development of a unified open information space of lifelong education]: zb. materialiv (nauk. prats, tez dop.) 6-ho mizhnar. nauk.-prakt. WEB-forumu (Is. 5, pp. 220-221). Vinnytsia: Nilan-LTD. DOI: https://doi.org/10.33407/lib.NAES.740977 [in Ukrainian].
Tsyfrovi instrumenty u roboti z tvorchoiu moloddiu [Digital tools in working with creative youth]: metod. posibnyk. (2020). Lviv: Rezonans. Retrieved from https://rcfres.org/wp-content/uploads/2020/12/dgitaltools.pdf [in Ukrainian].
Tsyfrovizatsiia osvity – imperatyv chasu [Digitization of education is an imperative of the times]. (2021). In Natsionalna dopovid pro stan i perspektyvy rozvytku osvity v Ukraini [National report on the state and prospects of education development in Ukraine]: monohrafiia (pp. 117-133). Kyiv: KONVI PRINT. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/726223/ [in Ukrainian].
Top 100 Tools for Learning 2024. Retrieved from https://toptools4learning.com/.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).