Інструменти цифрової трансформації як засіб створення і функціонування інформаційних освітніх середовищ

Автор(и)

  • Андрій Георгійович Гуралюк Державна науково-педагогічна бібліотека України імені В. О. Сухомлинського, Україна https://orcid.org/0000-0002-7497-5746
  • Тетяна Іванівна Годецька Державна науково-педагогічна бібліотека України імені В. О. Сухомлинського, Україна https://orcid.org/0000-0003-0550-1894
  • Тетяна Василівна Симоненко Державна науково-педагогічна бібліотека України імені В. О. Сухомлинського, Україна https://orcid.org/0000-0003-4188-8280

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-6(219)-10-15

Ключові слова:

інформаційно-аналітичний супровід; цифрова трансформація освіти і педагогіки; цифрові інструменти, інформаційне освітнє середовище

Анотація

Присвячено аналізу цифрових інструментів, призначених для створення та підтримки функціонування інформаційних освітніх середовищ. Розглянуто цифрові інструменти, які є найпоширенішими у світових і вітчизняних закладах освіти. Зазначено, що їхнє використання є необхідною умовою функціонування сучасного інформаційно-освітнього середовища, забезпечує його відкритість, динамічність та інтерактивність. Авторами наведено та охарактеризовано основні цифрові інструменти, ресурси та технології, які використовуються у сучасних зарубіжних закладах освіти та виокремлено низку інструментів цифрової трансформації, використання яких зумовлено специфікою сьогоденних умов у нашій державі.

Визначено, що головною особливістю сучасних цифрових інструментів є надання потрібної інформації (або доступу до неї) користувачу – як здобувачу освіти, так і педагогу. Акцентовано, що цифрові інструменти здатні аналізувати, переробляти та створювати нову інформацію, що зумовлює швидке зростання їхньої популярності, зокрема тих, що побудовані на основі використання штучного інтелекту.

Метою дослідження є представлення проміжних результатів наукового дослідження «Інформаційно-аналітичний супровід цифрової трансформації освіти і педагогіки: вітчизняний і зарубіжний досвід» на виконання завдань аналітико-синтетичного його етапу.

Зроблено висновки про те, що використання цифрових інструментів та інтернет-ресурсів у здійсненні інформаційно-аналітичного супроводу освіти і педагогіки є потужним засобом підтримки функціонування та розвитку інформаційно-освітніх середовищ закладів освіти і наукових установ, які завдяки правильному використанню спроможні суттєво підвищити якість освітнього й дослідницького процесів.

Біографії авторів

Андрій Георгійович Гуралюк, Державна науково-педагогічна бібліотека України імені В. О. Сухомлинського

кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник, старший науковий співробітник відділу наукового інформаційно-аналітичного супроводу освіти, завідувач відділу цифрових технологій і комп’ютерного забезпечення

Тетяна Іванівна Годецька, Державна науково-педагогічна бібліотека України імені В. О. Сухомлинського

наукова співробітниця відділу наукового інформаційно-аналітичного супроводу освіти

Тетяна Василівна Симоненко, Державна науково-педагогічна бібліотека України імені В. О. Сухомлинського

кандидатка наук із соціальних комунікацій, наукова співробітниця відділу наукового інформаційно-аналітичного супроводу освіти

Посилання

Аналітичний вісник у сфері освіти й науки : довід. бюл. / наук. ред. М. Л. Ростока ; НАПН України, ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського. Вінниця : ТВОРИ, 2024. Вип. 19. 121 с. DOI: https://doi.org/10.33407/lib.NAES.741210.

Аналітичний вісник у сфері освіти й науки : довід. бюл. / наук. ред. М. Л. Ростока ; біблібліогр. ред. Л. О. Пономаренко ; НАПН України, ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського. Вінниця : ТВОРИ, 2023. Вип. 18. 120 c. DOI: https://doi.org/10.33407/lib.NAES.737306

Гуралюк А. Г. Бібліотека в інформаційному суспільстві: онтологічний підхід. Адаптивне управління: теорія і практика. Педагогіка. 2020. № 8 (15). URL: https://bit.ly/44emnXY (дата звернення: 20.09.2024).

Гуралюк А. Г. Феномен відкритого освітнього середовища в закладах вищої освіти. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. Педагогічні науки. 2020. Вип. 11. С. 23–27. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vnuchkpn_2020_11_6 (дата звернення: 20.09.2024).

Гуралюк А. Г., Кононенко А. Г. Особливості підготовки сучасних фахівців в умовах відкритого освітнього середовища закладів вищої освіти. Інноваційна педагогіка. 2022. Вип. 51, т. 1. С. 9–13. DOI: https://doi.org/10.32782/2663-6085/2022/51.1.1.

Інформаційно-аналітичний супровід психологічної науки у воєнний і повоєнний періоди України. Електронна бібліотека НАПН України. URL: https://lib.iitta.gov.ua/cgi/stats/report/themes/0124U000842/ (дата звернення: 20.09.2024).

Інформаційно-аналітичний супровід цифрової трансформації освіти і педагогіки: вітчизняний і зарубіжний досвід. Електронна бібліотека НАПН України. URL: https://lib.iitta.gov.ua/cgi/stats/report/themes/0123U100476/ (дата звернення: 20.09.2024).

Остополець І., Варіна Г. Особливості застосування «Learningapps» в роботі зі студентами педагогічного університету. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти. 2021. Вип. 15. С. 142–149. DOI: https://doi.org/10.31865/2414-9292.15.2021.242970.

Реферативна база даних «Україніка наукова». ResearchUA. Цифровий проєкт Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського. URL: http://research.nbuv.gov.ua/node/31 (дата звернення: 20.09.2024).

Ростока М. Л. Адаптивний інструментарій формування бази знань інформаційно-аналітичної системи підготовки наукових кадрів. Системні технології. 2022. Вип. 4 (141). С. 99–114. DOI: https://doi.org/10.34185/1562-9945-4-141-2022-08.

Ростока М. Л. Адаптивне середовище інформаційно-аналітичного супроводу цифрової трансформації освіти, педагогіки і психології (досвід ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського). Адаптивні процеси в освіті : зб. матеріалів (тез доповідей) 3‐го міжнар. наукового форуму. Київ : Юстон, 2024. С. 194–199. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/739813/ (дата звернення 17.09.2024).

Ростока М. Л. Штучний інтелект у системі інформаційно-аналітичного забезпечення підготовки наукових кадрів. Штучний інтелект у науці та освіті (AISE 2024). = Artificial intelligence in science and education : зб. матеріалів міжнар. наук. конф. (Київ, 1-2 берез. 2024 р.). Київ : УкрІНТЕІ, 2024. С. 241–243. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/739815/ (дата звернення 17.09.2024).

Симоненко Т. Цифрові бібліотечні сервіси у забезпеченні системної освітньої аналітики. Forum-SOIS, 2024: Розбудова єдиного відкритого інформаційного простору освіти впродовж життя : зб. матеріалів (наук. праць, тез доп.) 6-го міжнар. наук.-практ. WEB-форуму / НАПН України, ДНПБ України, УІПА, КНУ ім. Тараса Шевченка. Вінниця : Нілан-ЛТД, 2024. Вип. 5. С. 220–221. DOI: https://doi.org/10.33407/lib.NAES.740977.

Цифрові інструменти у роботі з творчою молоддю : метод. посібник. Львів : Резонанс, 2020. 66 с. URL: https://rcfres.org/wp-content/uploads/2020/12/dgitaltools.pdf (дата звернення: 20.09.2024).

Цифровізація освіти – імператив часу. Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні : монографія. НАПН України. Київ : КОНВІ ПРІНТ, 2021. С. 117–133. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/726223/ (дата звернення 17.09.2024).

Top 100 Tools for Learning 2024. URL: https://toptools4learning.com/ (дата звернення 17.09.2024).

References

Rostoka, M. L. (Ed.). (2024). Analitychnyi visnyk u sferi osvity y nauky [Analytical bulletin in the field of education and science]: dovid. biul. (Is. 19). Vinnytsia: TVORY. DOI: https://doi.org/10.33407/lib.NAES.741210 [in Ukrainian].

Rostoka, M. L. (Ed.). (2023). Analitychnyi visnyk u sferi osvity y nauky [Analytical bulletin in the field of education and science]: dovid. biul. (Is. 18). Vinnytsia: TVORY. DOI: https://doi.org/10.33407/lib.NAES.737306. [in Ukrainian].

Huraliuk, A. H. (2020). Biblioteka v informatsiinomu suspilstvi: ontolohichnyi pidkhid [The library in the information society: an ontological approach]. Adaptyvne upravlinnia: teoriia i praktyka. Pedahohika [Adaptive management: theory and practice. Pedagogy], 8 (15). Retrieved from https://bit.ly/44emnXY [in Ukrainian].

Huraliuk, A. H. (2020). Fenomen vidkrytoho osvitnoho seredovyshcha v zakladakh vyshchoi osvity [The phenomenon of an open educational environment in institutions of higher education]. Visnyk Natsionalnoho universytetu «Chernihivskyi kolehium» imeni T. H. Shevchenka. Pedahohichni nauky [Bulletin of the Chernihiv Collegium National University named after T. G. Shevchenko. Pedagogical sciences], 11, 23-27. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/vnuchkpn_2020_11_6 [in Ukrainian].

Huraliuk, A. H., & Kononenko, A. H. (2022). Osoblyvosti pidhotovky suchasnykh fakhivtsiv v umovakh vidkrytoho osvitnoho seredovyshcha zakladiv vyshchoi osvity [Peculiarities of training modern specialists in the open educational environment of higher education institutions]. Innovatsiina pedahohika [Innovative pedagogy], 51, 1, 9-13. DOI: https://doi.org/10.32782/2663-6085/2022/51.1.1 [in Ukrainian].

Informatsiino-analitychnyi suprovid psykholohiiachnoi nauky u voiennyi i aovoiennyi periody Ukrainy [Informational and analytical support of psychological science in the war and post-war periods of Ukraine]. Elektronna biblioteka NAPN Ukrainy [Electronic library of the National Academy of Sciences of Ukraine]. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/cgi/stats/report/themes/0124U000842/ [in Ukrainian].

Informatsiino-analitychnyi suprovid tsyfrovoi transformatsii osvity i pedahohiky: vitchyznianyi i zarubizhnyi dosvid [Information and analytical support of the digital transformation of education and pedagogy: domestic and foreign experience]. Elektronna biblioteka NAPN Ukrainy [Electronic library of the National Academy of Sciences of Ukraine]. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/cgi/stats/report/themes/0123U100476/ [in Ukrainian].

Ostopolets, I., & Varina, H. (2021). Osoblyvosti zastosuvannia «Learningapps» v roboti zi studentamy pedahohichnoho universytetu [Peculiarities of using "Learningapps" in working with students of a pedagogical university]. Profesionalizm pedahoha: teoretychni y metodychni aspekty [Teacher professionalism: theoretical and methodical aspects], 15, 142-149. DOI: https://doi.org/10.31865/2414-9292.15.2021.242970 [in Ukrainian].

Referatyvna baza danykh «Ukrainika naukova» [Referential database "Ukrainika Naukova"]. ResearchUA. Tsyfrovyi proiekt Natsionalnoi biblioteky Ukrainy imeni V. I. Vernadskoho [ResearchUA. Digital project of the National Library of Ukraine named after V. I. Vernadskyi]. Retrieved from http://research.nbuv.gov.ua/node/31 [in Ukrainian].

Rostoka, M. L. (2022). Adaptyvnyi instrumentarii formuvannia bazy znan informatsiino-analitychnoi systemy pidhotovky naukovykh kadriv [Adaptive toolkit for forming the knowledge base of the information-analytical system for the training of scientific personnel]. Systemni tekhnolohii [System technologies], 4 (141), 99-114. DOI: https://doi.org/10.34185/1562-9945-4-141-2022-08 [in Ukrainian].

Rostoka, M. L. (2024). Adaptyvne seredovyshche informatsiino-analitychnoho suprovodu tsyfrovoi transformatsii osvity, pedahohiky i psykholohii (dosvid DNPB Ukrainy im. V. O. Sukhomlynskoho) [Adaptive environment of informational and analytical support for digital transformation of education, pedagogy and psychology (experience of V.O. Sukhomlynskyi National State Educational Institution of Ukraine)]. In Adaptyvni protsesy v osviti [Adaptive processes in education]: zb. materialiv (tez dopovidei) 3‐ho mizhnar. naukovoho forumu (pp. 194-199). Kyiv: Yuston. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/739813 [in Ukrainian].

Rostoka, M. L. (2024). Shtuchnyi intelekt u systemi informatsiino-analitychnoho zabezpechennia pidhotovky naukovykh kadriv [Artificial intelligence in the system of information and analytical support for the training of scientific personnel]. In Shtuchnyi intelekt u nautsi ta osviti (AISE 2024) [Artificial intelligence in science and education]: zb. materialiv mizhnar. nauk. konferentsii (pp. 241-243). Kyiv: UkrINTEI. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/739815/ [in Ukrainian].

Symonenko, T. (2024). Tsyfrovi bibliotechni servisy u zabezpechenni systemnoi osvitnoi analityky [Digital library services in providing system educational analytics]. In Forum-SOIS, 2024: Rozbudova yedynoho vidkrytoho informatsiinoho prostoru osvity vprodovzh zhyttia [Forum-SOIS, 2024: Development of a unified open information space of lifelong education]: zb. materialiv (nauk. prats, tez dop.) 6-ho mizhnar. nauk.-prakt. WEB-forumu (Is. 5, pp. 220-221). Vinnytsia: Nilan-LTD. DOI: https://doi.org/10.33407/lib.NAES.740977 [in Ukrainian].

Tsyfrovi instrumenty u roboti z tvorchoiu moloddiu [Digital tools in working with creative youth]: metod. posibnyk. (2020). Lviv: Rezonans. Retrieved from https://rcfres.org/wp-content/uploads/2020/12/dgitaltools.pdf [in Ukrainian].

Tsyfrovizatsiia osvity – imperatyv chasu [Digitization of education is an imperative of the times]. (2021). In Natsionalna dopovid pro stan i perspektyvy rozvytku osvity v Ukraini [National report on the state and prospects of education development in Ukraine]: monohrafiia (pp. 117-133). Kyiv: KONVI PRINT. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/726223/ [in Ukrainian].

Top 100 Tools for Learning 2024. Retrieved from https://toptools4learning.com/.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-25

Як цитувати

Гуралюк, А. Г., Годецька, Т. І., & Симоненко, Т. В. (2024). Інструменти цифрової трансформації як засіб створення і функціонування інформаційних освітніх середовищ . Імідж сучасного педагога, (6(219), 10–15. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-6(219)-10-15