Теоретичні аспекти професійної підготовки майбутніх учителів історії у Республіці Польща
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-6(219)-72-75Ключові слова:
професійна підготовка майбутніх учителів історії; університети Республіки Польща;Анотація
Здійснено теоретичний аналіз польської педагогічної освіти історичного спрямування, зокрема професійної підготовки майбутніх учителів історії в університетах Республіки Польща. Метою дослідження є аналітичні пошуки та вивчення досвіду професійної підготовки майбутніх учителів історії в університетах Республіки Польща. Стаття має аналітичний зміст із вивчення теоретичних аспектів зазначеної проблеми. Застосовано методи компаративного аналізу та контент-аналізу в дослідженні зазначеної проблематики.
Досліджено джерельну базу та здійснено контент-аналіз наукової, нормативно-правової, інформаційної літератури та сайтових структур державних і приватних університетів Республіки Польща. Наголошено на результатах аналізу, які свідчать, що проблематикою польської педагогічної освіти охоплюються як польські дослідники, так й українські. Констатовано, що у дослідженнях привертається увага реформуванню польської університетської освіти, історичній ретроспективі управління польською освітою, розвитку інноваційних процесів у вищій педагогічній освіті Польщі тощо. Приділено увагу польським історичним студіям, за якими здійснюється професійна підготовка майбутніх учителів історії у Польщі та виокремлено теоретичні аспекти такої підготовки, зокрема: історіографічний, нормативно-правовий, трансдисциплінарно-компетентнісний, системно-організуючий, інформаційно-комунікаційний тощо.
Посилання
Грищук Ю. В. Розвиток педагогічної освіти у Республіці Польщі: теоретичний аспект. Освітологічний дискурс. 2015. № 1 (9). URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/6877/ (дата звернення: 20.09.2024).
Жорова І. Професійна підготовка майбутніх педагогів у європейських країнах: з досвіду Республіки Польща та Чеської Республіки. Актуальні питання гуманітарних наук. 2020. Вип. 30 (4). С. 10–15. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863.4/30.212529.
Зарубіжний досвід професійної підготовки педагогів : аналітичні матеріали / [Авшенюк Н. М., Дяченко Л. М., Котун К. В., Марусинець М. М., Огієнко О. І., Сулима О. В., Постригач Н. О.]. Київ : ДКС «Центр», 2017. 83 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/708029/ (дата звернення: 20.09.2024).
Котун К. Особливості професійної підготовки майбутніх учителів початкової школи y Фінляндії та Республіці Польща. Освіта для сучасності. 2015. Вип. 2(2). С. 445–452. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/708036/ (дата звернення: 20.09.2024).
Кристопчук Т. Є. Педагогічна освіта в Республіці Польща: структура та зміст. Неперервна професійна освіта за кордоном. 2013. Ч. 5. С. 127–134.
Шемпрух Й. Тенденції розвитку педагогічної освіти вчителів у Польщі (1918–1999) : дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.04. Івано-Франківськ, 2001. 438 с.
Biesiadecka E. Współczesny model kształcenia nauczycieli historii i wiedzy o społeczeństwie – oczekiwania a rzeczywistość. Edukacja Kultura Społeczeństwo. 2021. Rocznik II(1). P. 99–109. DOI: https://doi.org/10.34616/eks.2021.2.1.99.109.
Uczelnie pedagogiczne w Polsce. URL: https://www.otouczelnie.pl/szukaj/uczelnia/pedagogiczne (дата звернення: 20.09.2024).
References
Hryshchuk, Yu. V. (2015). Rozvytok pedahohichnoi osvity u Respublitsi Polshchi: teoretychnyi aspekt [Development of pedagogical education in the Republic of Poland: theoretical aspect]. Osvitolohichnyi dyskurs [Educational discourse], 1 (9). Retrieved from https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/6877/ [in Ukrainian].
Zhorova, I. (2020). Profesiina pidhotovka maibutnikh pedahohiv u yevropeiskykh krainakh: z dosvidu Respubliky Polshcha ta Cheskoi Respubliky [Professional training of future teachers in European countries: from the experience of the Republic of Poland and the Czech Republic]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk [Current issues of humanitarian sciences], 30 (4), 10-15. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863.4/30.212529 [in Ukrainian].
Avsheniuk, N. M., Diachenko, L. M., & Kotun, K. V. et al. (2017). Zarubizhnyi dosvid profesiinoi pidhotovky pedahohiv [Foreign experience of professional training of teachers]: analitychni materialy. Kyiv: DKS «Tsentr». Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/708029/ [in Ukrainian].
Kotun, K. (2015). Osoblyvosti profesiinoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv pochatkovoi shkoly u Finliandii ta Respublitsi Polshcha [Peculiarities of professional training of future primary school teachers in Finland and the Republic of Poland]. Osvita dlia suchasnosti [Education for modernity], 2 (2), 445-452. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/708036/ [in Ukrainian].
Krystopchuk, T. Ye. (2013). Pedahohichna osvita v Respublitsi Polshcha: struktura ta zmist [Pedagogical education in the Republic of Poland: structure and content]. Neperervna profesiina osvita za kordonom [Continuing professional education abroad], 5, 127-134 [in Ukrainian].
Shemprukh, Y. (2001). Tendentsii rozvytku pedahohichnoi osvity vchyteliv u Polshchi (1918–1999) [Trends in the development of pedagogical education of teachers in Poland (1918–1999)]. (D diss.). Ivano-Frankivsk [in Ukrainian].
Biesiadecka, E. (2021). Współczesny model kształcenia nauczycieli historii i wiedzy o społeczeństwie – oczekiwania a rzeczywistość. Edukacja Kultura Społeczeństwo, II (1), 99-109. DOI: https://doi.org/10.34616/eks.2021.2.1.99.109.
Uczelnie pedagogiczne w Polsce. Retrieved from https://www.otouczelnie.pl/szukaj/uczelnia/pedagogiczne.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).