Теоретичні аспекти професійної підготовки майбутніх учителів історії у Республіці Польща

Автор(и)

  • Геннадій Семенович Черевичний Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Україна https://orcid.org/0000-0001-9094-8732

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-6(219)-72-75

Ключові слова:

професійна підготовка майбутніх учителів історії; університети Республіки Польща;

Анотація

Здійснено теоретичний аналіз польської педагогічної освіти історичного спрямування, зокрема професійної підготовки майбутніх учителів історії в університетах Республіки Польща. Метою дослідження є аналітичні пошуки та вивчення досвіду професійної підготовки майбутніх учителів історії в університетах Республіки Польща. Стаття має аналітичний зміст із вивчення теоретичних аспектів зазначеної проблеми. Застосовано методи компаративного аналізу та контент-аналізу в дослідженні зазначеної проблематики.

Досліджено джерельну базу та здійснено контент-аналіз наукової, нормативно-правової, інформаційної літератури та сайтових структур державних і приватних університетів Республіки Польща. Наголошено на результатах аналізу, які свідчать, що проблематикою польської педагогічної освіти охоплюються як польські дослідники, так й українські. Констатовано, що у дослідженнях привертається увага реформуванню польської університетської освіти, історичній ретроспективі управління польською освітою, розвитку інноваційних процесів у вищій педагогічній освіті Польщі тощо. Приділено увагу польським історичним студіям, за якими здійснюється професійна підготовка майбутніх учителів історії у Польщі та виокремлено теоретичні аспекти такої підготовки, зокрема: історіографічний, нормативно-правовий, трансдисциплінарно-компетентнісний, системно-організуючий, інформаційно-комунікаційний тощо.

Біографія автора

Геннадій Семенович Черевичний, Київський національний університет імені Тараса Шевченка

кандидат історичних наук, доцент, доцент кафедри новітньої історії України

Посилання

Грищук Ю. В. Розвиток педагогічної освіти у Республіці Польщі: теоретичний аспект. Освітологічний дискурс. 2015. № 1 (9). URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/6877/ (дата звернення: 20.09.2024).

Жорова І. Професійна підготовка майбутніх педагогів у європейських країнах: з досвіду Республіки Польща та Чеської Республіки. Актуальні питання гуманітарних наук. 2020. Вип. 30 (4). С. 10–15. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863.4/30.212529.

Зарубіжний досвід професійної підготовки педагогів : аналітичні матеріали / [Авшенюк Н. М., Дяченко Л. М., Котун К. В., Марусинець М. М., Огієнко О. І., Сулима О. В., Постригач Н. О.]. Київ : ДКС «Центр», 2017. 83 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/708029/ (дата звернення: 20.09.2024).

Котун К. Особливості професійної підготовки майбутніх учителів початкової школи y Фінляндії та Республіці Польща. Освіта для сучасності. 2015. Вип. 2(2). С. 445–452. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/708036/ (дата звернення: 20.09.2024).

Кристопчук Т. Є. Педагогічна освіта в Республіці Польща: структура та зміст. Неперервна професійна освіта за кордоном. 2013. Ч. 5. С. 127–134.

Шемпрух Й. Тенденції розвитку педагогічної освіти вчителів у Польщі (1918–1999) : дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.04. Івано-Франківськ, 2001. 438 с.

Biesiadecka E. Współczesny model kształcenia nauczycieli historii i wiedzy o społeczeństwie – oczekiwania a rzeczywistość. Edukacja Kultura Społeczeństwo. 2021. Rocznik II(1). P. 99–109. DOI: https://doi.org/10.34616/eks.2021.2.1.99.109.

Uczelnie pedagogiczne w Polsce. URL: https://www.otouczelnie.pl/szukaj/uczelnia/pedagogiczne (дата звернення: 20.09.2024).

References

Hryshchuk, Yu. V. (2015). Rozvytok pedahohichnoi osvity u Respublitsi Polshchi: teoretychnyi aspekt [Development of pedagogical education in the Republic of Poland: theoretical aspect]. Osvitolohichnyi dyskurs [Educational discourse], 1 (9). Retrieved from https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/6877/ [in Ukrainian].

Zhorova, I. (2020). Profesiina pidhotovka maibutnikh pedahohiv u yevropeiskykh krainakh: z dosvidu Respubliky Polshcha ta Cheskoi Respubliky [Professional training of future teachers in European countries: from the experience of the Republic of Poland and the Czech Republic]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk [Current issues of humanitarian sciences], 30 (4), 10-15. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863.4/30.212529 [in Ukrainian].

Avsheniuk, N. M., Diachenko, L. M., & Kotun, K. V. et al. (2017). Zarubizhnyi dosvid profesiinoi pidhotovky pedahohiv [Foreign experience of professional training of teachers]: analitychni materialy. Kyiv: DKS «Tsentr». Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/708029/ [in Ukrainian].

Kotun, K. (2015). Osoblyvosti profesiinoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv pochatkovoi shkoly u Finliandii ta Respublitsi Polshcha [Peculiarities of professional training of future primary school teachers in Finland and the Republic of Poland]. Osvita dlia suchasnosti [Education for modernity], 2 (2), 445-452. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/708036/ [in Ukrainian].

Krystopchuk, T. Ye. (2013). Pedahohichna osvita v Respublitsi Polshcha: struktura ta zmist [Pedagogical education in the Republic of Poland: structure and content]. Neperervna profesiina osvita za kordonom [Continuing professional education abroad], 5, 127-134 [in Ukrainian].

Shemprukh, Y. (2001). Tendentsii rozvytku pedahohichnoi osvity vchyteliv u Polshchi (1918–1999) [Trends in the development of pedagogical education of teachers in Poland (1918–1999)]. (D diss.). Ivano-Frankivsk [in Ukrainian].

Biesiadecka, E. (2021). Współczesny model kształcenia nauczycieli historii i wiedzy o społeczeństwie – oczekiwania a rzeczywistość. Edukacja Kultura Społeczeństwo, II (1), 99-109. DOI: https://doi.org/10.34616/eks.2021.2.1.99.109.

Uczelnie pedagogiczne w Polsce. Retrieved from https://www.otouczelnie.pl/szukaj/uczelnia/pedagogiczne.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-25

Як цитувати

Черевичний, Г. С. (2024). Теоретичні аспекти професійної підготовки майбутніх учителів історії у Республіці Польща . Імідж сучасного педагога, (6(219), 72–75. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-6(219)-72-75

Номер

Розділ

ДОСВІД ЗАРУБІЖНИХ КРАЇН