Освітні інновації у формуванні професійної мовнокомунікативної компетентності креативної особистості в умовах кризових викликів
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-6(219)-80-89Ключові слова:
дистанційне навчання; креативна особистість; сервіси; платформи; інноваційні технології навчання; інтерактивні методи; професійна мовнокомунікативна компетентність; кризові викликиАнотація
Узагальнено досвід використання сучасних інноваційних інтерактивних методів і прийомів активного навчання у ЗВО; з’ясовано чинники зростання ролі освітніх інновацій в умовах кризових викликів; здійснено характеристику інноваційних підходів та особливостей використання інтерактивної методики в процесі викладання мовних дисциплін у сучасній системі освіти.
Метою статті є аналіз та узагальнення інноваційних підходів й особливостей використання інтерактивної методики у формуванні професійної мовнокомунікативної компетентності креативної мовної особистості в сучасній освіті. Основне завдання цього дослідження – створення, обґрунтування та перевірка моделі впровадження інновацій в освіті в сучасних кризових умовах.
Модель апробовано в процесі викладання гуманітарних дисциплін у Харківському національному економічному університеті імені Семена Кузнеця.
Посилання
Башкір О. І. Активні й інтерактивні методи навчання у вищій школі. Педагогіка та психологія. 2018. № 60. С. 33–44. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpkhnpu_ped_2018_60_6
Дубасенюк О. А. Інновації в сучасній освіті. Інновації в освіті: інтеграція науки і практики : зб. наук.-метод. праць / за заг. ред. О. А. Дубасенюк. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2014. С. 12–28.
Енциклопедія освіти / Нац. акад. пед. наук. України. 2-ге вид., допов. та перероб. Київ : Юрінком Інтер, 2021. 1144 с.
Закон України «Про вищу освіту». Документ 1556-VII, чинний, поточна редакція. Редакція від 18.03.2020, підстава – 463-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18
Інноваційні технології навчання в умовах модернізації сучасної освіти / за ред. Л. З. Ребуха. Тернопіль : ЗУНУ, 2022. 143 с. URL: http://dspace.wunu.edu.ua/handle/316497/48105
Морзе Н. В., Непреєнко Л. С., Смирнова-Трибульска Є. М. Шляхи розвитку smart-університету (досвід Київського університету імені Бориса Грінченка). Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету. 2020. № 8. С. 191–205. https://doi.org/10.28925/2414-0325.2020.8.17
Положення «Про персональну навчальну систему як складову управління самостійною роботою студентів ХНЕУ» / уклад.: В. С. Пономаренко, Г. А. Полякова, І. В. Малець, Г. В. Білоконенко, В. М. Анохін. Харків : Вид-во ХНЕУ, 2013. 26 с.
Радченко О. Я. Інноваційні технології як складова освітнього середовища сучасного закладу освіти. Актуальні проблеми управління закладами освіти в контексті стратегії модернізації освітньої галузі / ред.: В. П. Кравець, Г. М. Мешко. Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2020. С. 70–83.
Савченко Л. А. Особливості інтерактивного навчання на заняттях з української мови як іноземної. Проблеми і перспективи підготовки іноземних студентів. Харків : ХНАДУ, 2018. URL: http://dspace.zsmu.edu.ua/bitstream/ 123456789/8506/1/%D0%A1%D0%B0%D0%B2%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%D0%9B%D0%90_2018_185-189.pdf
Сухенко В. Г. Професійний довідник учителя української мови та літератури. Ч. 1. Харків : Основа, 2015. 109 с.
Сухенко В. Г. Формування інклюзивної комунікації в системі вищої освіти. Імідж сучасного педагога: електрон. наук. фах. журн. (категорія «Б»). 2023. № 6 (213). С. 76–81. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-6(213)-76-81
Тесленко В. В. Формування творчої пізнавальної активності студентів вищих навчальних закладів. Освіта та розвиток обдарованої особистості. 2015. № 1 (32). С. 5–11.
Черемська О. С., Жовторбрюх В. Ф. Формування мовних компетенцій у процесі креативного навчання студента економічного ЗВО. Економічний розвиток і спадщина Семена Кузнеця : матеріали V наук.-практ. конф. Одеса, 2020. С. 388–389.
Черемська О. С., Сухенко В. Г. Українська мова (за професійним спрямуванням) : підручник. 2-ге вид., випр. та допов. Харків : ХНЕУ ім. С. Кузнеця, 2024. 390 с.
Ягоднікова В. В. Інтерактивні форми і методи навчання у вищій школі. Київ : ДП «Вид. дім «Персонал», 2009. 80 с. URL: https://maup.com.ua/assets/files/lib/book/inter_formy.pdf
Яценко Р. М., Гороховатський О. В. Трирівнева модель персональних навчальних систем ХНЕУ ім. С. Кузнеця в програмному середовищі Moodle. Сучасні проблеми моделювання соціально-економічних систем : матеріали IX Міжнар. наук.-практ. інтернет-конф. Бердянськ, 2017. С. 133–136. URL: http://repository.hneu.edu.ua/handle/123456789/17611
Haustein H. D. Innovation Glossary. Oxford ; New-York ; Toronto ; Sydnei ; Frankfurt, 1986. 224 с.
Sharples M., Adams A., Ferguson R., Gaved M. Innovating Pedagogy 2014 : Open University Innovation Report 3. Milton Keynes : The Open University. 2014. URL: https://www.researchgate.net/publication/268502960_Innovating_Pedagogy_2014
References
Bashkir, O. І. (2018). Aktyvni i interaktyvni metody navchannia u vyschii shkoli [Active and interactive methods of learning in higher education]. Pedahohika ta psykholohiia [Pedagogy and psychology], 60, 33-44. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpkhnpu_ped_2018_60_6 [in Ukrainian].
Dubasenyuk, O. А. (2014). Innovatsii v suchasnij osviti [Innovations in modern education]. In O. A. Dubaseniuk (Ed.), Innovatsii v osviti: intehratsiia nauky i praktyky [Innovations in education: integration of science and practice]: zbirnyk naukovo-metodychnykh prats (pp. 12-28). Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I. Franka [in Ukrainian].
Kremen, V. H. (Ed.). (2021). Entsyklopediia osvity [Encyclopedia of education]. Nats. akad. ped. nauk. Ukrainy. 2-he vyd., dopov. ta pererob. Kyiv: Yurinkom Inter [in Ukrainian].
Zakon Ukrainy «Pro vyshchu osvitu» [Law of Ukraine "On Higher Education"]. (2020). Dokument 1556-VII, chynnyi, potochna redaktsiia. Redaktsiia vid 18.03.2020, pidstava – 463-IX. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 [in Ukrainian].
Rebukh, L. Z. (Ed.). (2022). Innovatsijni tekhnolohii navchannia v umovakh modernizatsii suchasnoi osvity [Innovative learning technologies in the conditions of modernization of modern education]. Ternopil: ZUNU. Retrieved from http://dspace.wunu.edu.ua/handle/316497/48105 [in Ukrainian].
Morze, N. V., Nepreyenko, L. S., & Smirnova-Trybulska, E. M. (2020). Shliakhy rozvytku smart-universytetu (dosvid Kyivskoho universytetu imeni Borysa Hrinchenka) [Ways of SMART-university development (experience of Kyiv university named by Boris Hrynchenkо)]. Vidkryte osvitnie e-seredovyshche suchasnoho universytetu [Open educational e-environment of modern university], 8, 191-205. https://doi.org/10.28925/2414-0325.2020.8.17 [in Ukrainian].
Ponomarenko, V. S., Poliakova, H. A., Malets, I. V., Bilokonenko, H. V., & Anokhin, V. M. (Comps.). (2013). Polozhennia «Pro personalnu navchalnu systemu iak skladovu upravlinnia samostijnoiu robotoiu studentiv KhNEU» [Regulations "On the personal educational system as a component of managing the independent work of KhNEU students"]. Kharkiv: KhNEU Publ [in Ukrainian].
Radchenko, O. (2020). Innovatsijni tekhnolohii iak skladova osvitn'oho seredovyscha suchasnoho zakladu osvity [Innovative technologies as a component of the educational environment of a modern educational institution]. In Aktualni problemy upravlinnia zakladamy osvity v konteksti stratehii modernizatsii osvitn'oi haluzi [Actual problems of management of educational institutions in the context of the strategy of modernization of the educational industry] (pp. 70-83). Ternopil: TNPU named after V. Hnatyuk [in Ukrainian].
Savchenko, L. А. (2018). Osoblyvosti interaktyvnoho navchannia na zaniattiakh z ukrainskoi movy yak inozemnoi [Peculiarities of interactive learning in classes on the Ukrainian language as a foreign language]. In Problemy i perspektyvy pidhotovky inozemnykh studentiv [Problems and prospects of training foreign students] (pp. 185-189). Kharkiv: KhNAHU. Retrieved from http://dspace.zsmu.edu.ua/bitstream/123456789/8506/1/%D0%A1%D0%B0%D0%B2%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%D0%9B%D0%90_2018_185-189.pdf [in Ukrainian].
Sukhenko, V. G. (2015). Profesijnyj dovidnyk uchytelia ukrains'koi movy ta literatury [Professional guide for teachers of Ukrainian language and literature]. (Vol. 1). Kharkiv: Osnova [in Ukrainian].
Sukhenko, V. G. (2023). Formuvannia inkliuzyvnoi komunikatsii v systemi vyshchoi osvity [Formation of inclusive communication in the system of higher education]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 6 (213), 76-81. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-6(213)-76-81 [in Ukrainian].
Teslenko, V. V. (2015). Formuvannia tvorchoi piznavalnoi aktyvnosti studentiv vyschykh navchalnykh zakladiv [Formation of creative cognitive activity of students of higher educational institutions]. Osvita ta rozvytok obdarovanoi osobystosti [Education and development of gifted personality], 1 (32), 5-11 [in Ukrainian].
Cheremska, O., & Zhovtorbryukh, V. (2020). Formuvannia movnykh kompetentsii u protsesi kreatyvnoho navchannia studenta ekonomichnoho ZVO [The formation of language competences in the process of creative education of a student of economic higher education]. In Ekonomichnyi rozvytok i spadshchyna Semena Kuznetsia [Economic development and heritage of Semen Kuznets]: materialy V nauk.-prakt. konf. (pp. 388-389). Kharkiv: KhNEU Publ [in Ukrainian].
Cheremska, O., & Sukhenko, V. (2024). Ukrainska mova (za profesijnym spriamuvanniam) [Ukrainian language (by professional direction)]. Kharkiv: KhNEU named after S. Kuznetsa [in Ukrainian].
Yahodnikova, V. V. (2009). Interaktyvni formy i metody navchannia u vyschij shkoli [Interactive forms and methods of learning in higher education]. Kyiv: DP «Vyd. dim «Personal». Retrieved from https://maup.com.ua/assets/files/lib/book/inter_formy.pdf [in Ukrainian].
Yatsenko, R., & Horokhovatskyi, О. (2017). Tryrivneva model personalnykh navchalnykh system KhNEU im. S. Kuznetsia v prohramnomu seredovyshchi Moodle [The three-level model of personal educational systems of Khnei National University named after S. Kuznets in the Moodle software environment]. In Suchasni problemy modeliuvannia sotsialno-ekonomichnykh system [Modern problems of modeling socio-economic systems]: materialy IX mizhnar. nauk.-prakt. internet-konf. (pp. 133-136). Berdiansk. Retrieved from http://repository.hneu.edu.ua/ handle/123456789/17611 [in Ukrainian].
Haustein, H. D. (1986). Innovation Glossary. Oxford; New-York; Toronto; Sydnei; Frankfurt.
Sharples, M., Adams, A., Ferguson, R., Gaved, M., McAndrew, P., Rienties, B., Weller, M., & Whitelock, D. (2014). Innovating Pedagogy 2014: Open University Innovation Report 3. Milton Keynes: The Open University. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/268502960_Innovating_Pedagogy_2014.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).