Вплив масмедіа на ціннісні орієнтири щастя й добробуту українців
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-6(219)-16-22Ключові слова:
щастя; добробут; масмедіа; ціннісні орієнтири; психічне здоровʼя; субʼєктність; інформаційна грамотність; медіаосвітаАнотація
Публікація розкриває особливості прояву ціннісних орієнтирів щастя та добробуту в українському кіберпросторі. Методологією дослідження є огляд наукових досліджень щодо актуальності понять добробуту та щастя для українців в умовах війни, актуальних публікацій за обраним напрямом у медіаджерелах за 2022–2024 роки та контент-аналіз окремих масивів даних новинного контенту трьох українських медіаплатформ – «Українська правда», «Радіо Свобода» та «Суспільне». Показано, що масмедіа сприяють формуванню емоційної фрустрації користувачів завдяки переважній трансляції «наративів війни». Підкреслено важливість медіаосвіти та інформаційної грамотності, оскільки обрання екологічних медіа та ресурсного медіаконтенту є прерогативою самих споживачів інформації. Висунуто тезу, що добробут українців спирається на їхню психологічну зрілість і субʼєктну позицію, тому просвітницькі ініціативи, які сприяють розвитку субʼєктності молоді, є важливою сходинкою на шляху дорослішання суспільства.
Посилання
Білий список: 11 медіа, що стали найякіснішими / Інститут масової інформації. URL: https://imi.org.ua/news/bilyj-spysok-11-media-shho-staly-najyakisnishymy-i60964 (дата звернення: 22.09.2024).
Білик Н. Від медіаграмотності до медіакультури керівника закладу загальної середньої освіти: управлінський аспект у реаліях сьогодення. Adaptive management theory and practice pedagogics. 2023. Т. 16, № 31. URL: https://doi.org/10.33296/2707-0255-16(31)-11 (дата звернення: 25.09.2024).
Бойченко М. Битва за щастя: Україна проти росії. Щастя та сучасне суспільство : зб. матеріалів третьої міжнар. наук. конф., м. Львів, 22 берез. 2022 р. Львів, 2022. С. 59–62. URL: https://doi.org/10.31108/7.2022.9.
Вишинський С. Нещастя як доля. Щастя як мета. Політософія. URL: https://politosophia.org/page/neshchastia-yak-dolia-shchastia-yak-meta.html (дата звернення: 24.09.2024).
Грушецький А. Самооцінка населенням України щастя до та після широкомасштабного російського вторгнення / Київський міжнародний інститут соціології. URL: https://www.kiis.com.ua/?lang=eng&cat=reports&id=1257&page=1&t=7
Данькова Н. Тривожні сигнали: чому для влади журналісти не партнери, а опоненти. Detector.media. URL: https://detector.media/community/article/232462/2024-09-22-tryvozhni-sygnaly-chomu-dlya-vlady-zhurnalisty-ne-partnery-a-oponenty/
Жити, щоб навчати – збірка вчительських історій про війну. Global Teacher Prize Ukraine. URL: https://globalteacherprize.org.ua/zhyty-shchob-navchaty-zbirka-uchytelskykh-istorii-pro-viinu/ (дата звернення: 24.09.2024).
Інтернет та використання медіа в Україні – лютий 2024. Gemius - Internet, TV & radio audience measurement. URL: https://gemius.com/ua/блог/internet-and-media-in-ukraine-february-2024-report/ (дата звернення: 24.09.2024).
Лущ-Пурій У. Чи можливе щастя під час війни? Тези звітної наукової конференції філософського факультету / відп. за випуск Л. Рижак, Н. Жигайло. Львів, 2023. Вип. 20. С. 36–40. URL: https://filos.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2023/02/Tezy-konferentsii-2023.pdf (дата звернення: 25.09.2024).
Методологія оцінки професійності та відповідальності онлайн-медіа / Інститут масової інформації. URL: https://imi.org.ua/monitorings/metodolohiia-otsinky-profesiynosti-ta-vidpovidal-nosti-onlayn-media-i28289
Ми зрозуміли, для чого вчили СЕЕН. Соціально-емоційне та етичне навчання під час війни / О. Елькін та ін. Медіагрупа "Накипіло". URL: https://nakypilo.ua/novyny/my-zrozumily-dlia-choho-vchyly-seen-sotsialno-emotsiine-ta-etychne-navchannia-pid-chas-viiny/ (дата звернення: 25.09.2024).
Найдьонова Л., Найдьонов М. Концепція цифрової медіаосвіти: обґрунтування необхідності змін в умовах тривалої війни. Проблеми політичної психології. 2024. Т. 15. URL: https://doi.org/10.33120/popp-vol15-year2024-154 (дата звернення: 24.09.2024).
Психічне здоров’я та ставлення українців до психологічної допомоги. Gradus. Worldwide online and smartphone surveys. URL: https://gradus.app/uk/open-reports/ (дата звернення: 24.09.2024).
Найдьонова Л., Григоровська Л., Губеладзе І., Найдьонов М., Умеренкова Н., Дятел Н. Психологічні параметри медіатравматизації: результати фокус-групових досліджень. Проблеми політичної психології. 2024. Т. 15. С. 73–95. URL: https://doi.org/10.33120/popp-vol15-year2024-153 (дата звернення: 25.09.2024).
Семантичний аналіз тексту онлайн. Online text processing service – analysis, spelling, image conversion. URL: https://istio.com/uk/text/analyz#google_vignette (дата звернення: 22.09.2024).
Соціально-емоційні навички для поліпшення якості життя. ДоСЕН для України, 2023. / Державна служба якості освіти України. URL: https://sqe.gov.ua/wp-content/uploads/2024/05/Klyuchovi-rezultati-iz-DoSEN-dlya-Ukraini.pdf (дата звернення: 22.09.2024).
Степико М. Т. Українська ідентичність: феномен і засади формування : монографія. Київ : НІСД, 2011. 334 с. URL: https://niss.gov.ua/sites/default/files/2012-09/Ident-62307.pdf
Троян І. Усе про «Уроки щастя»: зібрали відповіді на популярні питання. Нова українська школа. Вебресурс НУШ. URL: https://nus.org.ua/articles/use-pro-uroky-shhastya-zibraly-vidpovidi-na-populyarni-pytannya/ (дата звернення: 21.09.2024).
Українське учнівство має один із найвищих показників стійкості: результати ДоСЕН / Державна служба якості освіти України. URL: https://sqe.gov.ua/dosen-2023-presentation/ (дата звернення: 24.09.2024).
«Уроки щастя» чи профанація: як реагує українське суспільство на нововведення в школах. fact-news.com.ua. Новини ФАКТ. URL: https://fact-news.com.ua/uroki-schastya-chi-profanatsiya-yak-reague-ukrainske-suspilstvo-na-novovvedennya-v-shkolah/ (дата звернення: 21.09.2024).
Чередник Л. А. Діяльність українських масмедіа під час російсько-української війни. Бібліотекознавство. документознавство. Інформологія. 2022. № 2. С. 75–81. URL: https://reposit.nupp.edu.ua/bitstream/PoltNTU/11282/1/Чередник-Бібл_2022_2.pdf (дата звернення: 25.09.2024).
Kankaraš M., Suarez-Alvarez J. Assessment framework of the OECD study on social and emotional skills. OECD iLibrary. URL: https://www.oecd-ilibrary.org/education/assessment-framework-of-the-oecd-study-on-social-and-emotional-skills_5007adef-en (date of access: 21.09.2024).
Lushch-Purii U. The Ukrainian Happiness: The Ukrainian Context of Homo Eudaimonicus Anthropological Model. Happiness and Contemporary Society : proceedings of The Third International Scientific Conference, March, 20, 2022. Lviv : SPOLOM, 2022. P. 134–136. DOI: https://doi.org/10.31108/7.2022.26
Social media and mental health: benefits, risks, and opportunities for research and practice / J. A. Naslund et al. Journal of technology in behavioral science. 2020. Vol. 5, no. 3. P. 245–257. DOI: https://doi.org/10.1007/s41347-020-00134-x (date of access: 25.09.2024).
Zborovska X., Lushch-Purii U. The Ukrainian happiness is going to proceed. Filosofiya osvity. philosophy of education. 2022. Vol. 28, no. 1. P. 231–237. DOI: https://doi.org/10.31874/2309-1606-2022-28-1-15 (date of access: 25.09.2024).
References
Bilyi spysok: 11 media, shcho staly naiiakisnishymy [Whitelist: 11 media that became the best]. Instytut masovoi informatsii. Retrieved from https://imi.org.ua/news/bilyj-spysok-11-media-shho-staly-najyakisnishymy-i60964 [in Ukrainian].
Bilyk, N. (2023). Vid mediahramotnosti do mediakultury kerivnyka zakladu zahalnoi serednoi osvity: upravlinskyi aspekt u realiiakh sohodennia [From media literacy to media culture head of general secondary education institution: management aspect in today's realities]. Adaptive Management Theory and Practice Pedagogics, 16 (31). DOI: https://doi.org/10.33296/2707-0255-16(31)-11 [in Ukrainian].
Boichenko, M. (2022). Bytva za shchastia: Ukraina proty rosii [Battle for Happiness: Ukraine Against Russia]. In Shchastia ta suchasne suspilstvo [Happiness and Contemporary Society]: zb. materialiv tretoi mizhnar. nauk. konf. (pp. 59-62). Lviv. DOI: https://doi.org/10.31108/7.2022.9 [in Ukrainian].
Vyshynsky, S. (2020). Neshchastia yak dolia. Shchastia yak meta [Happiness as a fate. Unhappiness as a goal]. Politosofiia [Politosophia]. Retrieved from https://politosophia.org/page/neshchastia-yak-dolia-shchastia-yak-meta.html [in Ukrainian].
Hrushetskyi, A. Samootsinka naselenniam Ukrainy shchastia do ta pislia shyrokomasshtabnoho rosiiskoho vtorhnennia [Self-assessment of happiness by the population of Ukraine before and after the large-scale Russian invasion]. Kyivskyi mizhnarodnyi instytut sotsiolohii. Retrieved from https://www.kiis.com.ua/?lang=eng&cat=reports&id=1257&page=1&t=7 [in Ukrainian].
Dankova, N. Tryvozhni syhnaly: chomu dlia vlady zhurnalisty ne partnery, a oponenty [Alarming signals: why journalists are not partners for the authorities, but opponents]. Detector.media. Retrieved from https://detector.media/community/article/232462/2024-09-22-tryvozhni-sygnaly-chomu-dlya-vlady-zhurnalisty-ne-partnery-a-oponenty/ [in Ukrainian].
Zhyty, shchob navchaty – zbirka vchytelskykh istorii pro viinu [Live to teach – a collection of teacher stories about the war]. Global Teacher Prize Ukraine. Retrieved from https://globalteacherprize.org.ua/zhyty-shchob-navchaty-zbirka-uchytelskykh-istorii-pro-viinu/ [in Ukrainian].
Internet ta vykorystannia media v Ukraini – liutyi 2024 [Internet and media use in Ukraine – February 2024]. Gemius – Internet, TV & radio audience measurement. Retrieved from https://gemius.com/ua/bloh/internet-and-media-in-ukraine-february-2024-report/ [in Ukrainian].
Lushch-Purii, U. (2023). Chy mozhlyve shchastia pid chas viiny? [Is happiness possible during war?]. In L. Ryzhak, N. Zhyhailo (Eds.), Tezy zvitnoi naukovoi konferentsii filosofskoho fakultetu [Abstracts of the reported scientific conference of the Faculty of Philosophy] (Is. 20, pp. 36-40). Lviv. Retrieved from https://filos.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2023/02/Tezy-konferentsii-2023.pdf [in Ukrainian].
Metodolohiia otsinky profesiinosti ta vidpovidalnosti onlain-media [Methodology of assessment of professionalism and responsibility of online media]. Instytut masovoi informatsii. Retrieved from https://imi.org.ua/monitorings/metodolohiia-otsinky-profesiynosti-ta-vidpovidal-nosti-onlayn-media-i28289 [in Ukrainian].
Elkin, O., Marushchenko, O., Kondratenko, O., & Drozhzhyna, T. My zrozumily, dlia choho vchyly SEEN. Sotsialno-emotsiine ta etychne navchannia pid chas viiny [We understood what SEEN was taught for. Social-emotional and ethical training during wartime]. Mediahrupa "Nakypilo" [Media group "Nakypilo"]. Retrieved from https://nakypilo.ua/novyny/my-zrozumily-dlia-choho-vchyly-seen-sotsialno-emotsiine-ta-etychne-navchannia-pid-chas-viiny/ [in Ukrainian].
Naidonova, L., & Naidonov, M. (2024). Kontseptsiia tsyfrovoi mediaosvity: obgruntuvannia neobkhidnosti zmin v umovakh tryvaloi viiny [The concept of digital media education: justification of the need for change in the conditions of a long war]. Problemy politychnoi psykholohii [Problems of Political Psychology], 15. Retrieved from https://doi.org/10.33120/popp-vol15-year2024-154 [in Ukrainian].
Psykhichne zdorov’ia ta stavlennia ukraintsiv do psykholohichnoi dopomohy [Mental health and attitude of Ukrainians to psychological help]. Gradus. Worldwide online and smartphone surveys. Retrieved from https://gradus.app/uk/open-reports/ [in Ukrainian].
Naidonova, L., Hryhorovska, L., Hubeladze, I., Naidonov, M., Umerenkova, N., & Diatel, N. (2024). Psykholohichni parametry mediatravmatyzatsii: rezultaty fokus-hrupovykh doslidzhen [Psychological parameters of mediatraumatization: results of focus group studies]. Problemy politychnoi psykholohii [Problems of Political Psychology], 15, 73-95. DOI: https://doi.org/10.33120/popp-vol15-year2024-153 [in Ukrainian].
Semantychnyi analiz tekstu onlain [Semantic text analysis online]. Online text processing service - analysis, spelling, image conversion. Retrieved from https://istio.com/uk/text/analyz#google_vignette [in Ukrainian].
Sotsialno-emotsiini navychky dlia polipshennia yakosti zhyttia. DoSEN dlia Ukrainy [Social-emotional skills to improve the quality of life. DoSEN for Ukraine]. (2023). Derzhavna sluzhba yakosti osvity Ukrainy. Retrieved from https://sqe.gov.ua/wp-content/uploads/2024/05/Klyuchovi-rezultati-iz-DoSEN-dlya-Ukraini.pdf [in Ukrainian].
Stepyko, M. T. (2011). Ukrainska identychnist: fenomen i zasady formuvannia [Ukrainian identity: phenomenon and principles of formation]: monohrafiia. Kyiv: NISD. Retrieved from https://niss.gov.ua/sites/default/files/2012-09/Ident-62307.pdf [in Ukrainian].
Troian, I. Use pro «Uroky shchastia»: zibraly vidpovidi na populiarni pytannia [Everything about "Happiness Lessons": collected answers to popular questions]. Nova ukrainska shkola. Vebresurs NUSh [New Ukrainian school NUS web resource]. Retrieved from https://nus.org.ua/articles/use-pro-uroky-shhastya-zibraly-vidpovidi-na-populyarni-pytannya/ [in Ukrainian].
Ukrainske uchnivstvo maie odyn iz naivyshchykh pokaznykiv stiikosti: rezultaty DoSEN [Ukrainian apprenticeship has one of the highest indicators of sustainability: the results of DoSEN]. Derzhavna sluzhba yakosti osvity Ukrainy. Retrieved from https://sqe.gov.ua/dosen-2023-presentation/ [in Ukrainian].
«Uroky shchastia» chy profanatsiia: yak reahuie ukrainske suspilstvo na novovvedennia v shkolakh ["Lessons of happiness" or profanation: how Ukrainian society reacts to innovations in schools]. Fact-news.com.ua. Novyny FAKT. Retrieved from https://fact-news.com.ua/uroki-schastya-chi-profanatsiya-yak-reague-ukrainske-suspilstvo-na-novovvedennya-v-shkolah/ [in Ukrainian].
Cherednyk, L. A. (2022). Diialnist ukrainskykh masmedia pid chas rosiisko-ukrainskoi viiny [The activities of the Ukrainian media during the Russian-Ukrainian war]. Bibliotekoznavstvo. dokumentoznavstvo. Informolohiia [Library science. documentary science. Informatology], 2, 75-81. Retrieved from https://reposit.nupp.edu.ua/bitstream/PoltNTU/11282/1/Cherednyk-Bibl_2022_2.pdf [in Ukrainian].
Kankaraš M., & Suarez-Alvarez J. Assessment framework of the OECD study on social and emotional skills. OECD iLibrary. Retrieved from https://www.oecd-ilibrary.org/education/assessment-framework-of-the-oecd-study-on-social-and-emotional-skills_5007adef-en.
Lushch-Purii, U. (2022). The Ukrainian Happiness: The Ukrainian Context of Homo Eudaimonicus Anthropological Model. In Happiness and Contemporary Society : proceedings of The Third International Scientific Conference (pp. 134-136). Lviv: SPOLOM. DOI: https://doi.org/10.31108/7.2022.26
Naslund, J. A., et al. (2020). Social media and mental health: benefits, risks, and opportunities for research and practice. Journal of technology in behavioral science, 5, 3, 245-257. DOI: https://doi.org/10.1007/s41347-020-00134-x.
Zborovska, X., & Lushch-Purii, U. (2022). The Ukrainian happiness is going to proceed. Filosofiya osvity. philosophy of education, 28, 1, 231-237. DOI: https://doi.org/10.31874/2309-1606-2022-28-1-15.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).