Інклюзивна освіта в Україні в умовах воєнного стану: реалії, досвід і перспективи

Автор(и)

  • Тетяна Михайлівна Степанова Миколаївський національний університет імені В. О. Сухомлинського, Україна https://orcid.org/0000-0003-0630-2256
  • Оксана Богданівна Степанова Миколаївський ліцей ім. Олега Ольжича, Україна https://orcid.org/0000-0003-0443-9531

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-6(219)-99-104

Ключові слова:

інклюзивна освіта; дистанційна освіта; змішане навчання; оцінка потреб; комплексна оцінка; безпечний освітній простір

Анотація

Висвітлено стан інклюзивної освіти в Україні, шляхи і перспективи її розвитку. Проаналізовано нормативно-законодавчі документи останніх років, які вплинули на розвиток інклюзивної освіти, як складника загальної системи освіти, відповідно до нових умов і вимог воєнного стану. Розкрито шляхи проведення оцінки потреб дитини з особливими потребами і визначення комплексної оцінки розвитку на базі закладу або онлайн за участю фахівців ІРЦ. Нами розглянуто порядок організації інклюзивного навчання (2022) та описано основні чотири пріоритетні моделі, розроблені Міністерством щодо організації освітнього процесу в залежності від місця перебування здобувачів освіти: безпека понад усе, тому перша модель для дітей у безпечніших регіонах, друга для внутрішньо переміщених дітей за місцем проживання, третя за кордоном, і четверта у місцях, де проходять активні бойові дії. Визначено прогалини і проблеми, пов'язані з освітніми втратами та стресовою ситуацією навчання в умовах війни, в укриттях і перебуванням в інших країнах. Наголошено на неможливості звільняти фахівців та асистентів учителів, щоб зберегти забезпечення висококваліфікованими фахівцями інклюзивного навчання. У методичних рекомендацій 20232024 рр. наголошено на функції асистента вчителя, який після тривоги чи відключення світла опрацьовує з дитиною навчальний матеріал і працює над домашнім завданням тощо. Описано механізми збереження дітей у закладах це дистанційна та змішана, сімейна, індивідуальна, екстернатна форми навчання. Наведено механізми змін до типової програми НУШ (2024 року), описано інструменти реалізації: гнучкість навчальних планів, уніфікація інтегрованих курсів. Визначено проблему роботи з дітьми, яким рекомендована модифікаційна програма у міжкласних (зібраних різновікових дітей з ООП) групах за модифікованим розкладом і створення міжшкільних груп, забезпечення фахівцями, що в умовах війни є неможливим і немає розробленого механізму для забезпечення цієї рекомендації. 

Біографії авторів

Тетяна Михайлівна Степанова, Миколаївський національний університет імені В. О. Сухомлинського

докторка педагогічних наукпрофесорка кафедри дошкільної освіти

Оксана Богданівна Степанова, Миколаївський ліцей ім. Олега Ольжича

асистентка вчителя, учителька-логопед

Посилання

Закону України «Про освіту». 2017 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 07.09.2024)

Положення про інклюзивно-ресурсний центр : постанова КМУ від 30.08.2022 № 979. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/979-2022- (дата звернення 07.09.2024)

Про введення воєнного стану в Україні : указ Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022. URL: https://www.president.gov.ua/documents/642022-41397 (дата звернення 07.09.2024)

Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання в закладах загальної середньої освіти : постанова Кабінету Міністрів № 957 від 15.09.2021. URL: https://docs.google.com/document/d/1zUYWu7RLHgf5hIo4FTHcoJt4UGxtPGFS3bhYFDjjtYs/edit (дата звернення 07.09.2024)

Про затвердження рекомендацій щодо оцінювання : наказ МОН від 02.08.2024 № 1093. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення 07.09.2024)

Про інструктивно-методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу та викладання навчальних предметів/інтегрованих курсів у закладах загальної середньої освіти у 2022/2023 навчальному році : лист МОН від 19.08.2022 № 1/9525-22. URL: https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/87596/ (дата звернення: 07.09.2024)

Про інструктивно-методичні рекомендації щодо викладання навчальних предметів/інтегрованих курсів у закладах загальної середньої освіти у 2023/2024 навчальному році : лист МОН № 1/13749-23 від 12.09.2023 року. URL: https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/89974/ (дата звернення: 07.09.2024)

Про оптимізацію виконання заходів з підготовки закладів освіти до нового навчального року та опалювального сезону в умовах воєнного стану : лист МОН від 26.07.2022 № 1/8462-22). URL: https://ru.osvita.ua/legislation/other/86956/ (дата звернення: 07.09.2024)

Про організацію 2022/2023 навчального року : лист МОН від 30.06.2022 № 1/7322-22. URL:https://tulchyn-msk-osvita.gov.ua/docs/4896/ (дата звернення: 07.09.2024)

Типова освітня програма для 5–9 класів закладів загальної середньої освіти : наказ МОН від 19.02.2021 № 235 (в редакції наказу Міністерства освіти і науки України від 09.08.2024 № 1120). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення 07.09.2024)

Rеferences

Zakonu Ukrainy «Pro osvitu» [Law of Ukraine "On Education"]. (2017). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text [in Ukrainian].

Polozhennia pro inkliuzyvno-resursnyi tsentr [Regulations on inclusive resource center]: postanova KMU vid 30.08.2022 № 979. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/979-2022- [in Ukrainian].

Pro vvedennia voiennoho stanu v Ukraini [About the introduction of martial law in Ukraine]: ukaz Prezydenta Ukrainy vid 24 liutoho 2022 roku № 64/2022. Retrieved from https://www.president.gov.ua/documents/642022-41397 [in Ukrainian].

Pro zatverdzhennia Poriadku orhanizatsii inkliuzyvnoho navchannia v zakladakh zahalnoi serednoi osvity [On the approval of the Procedure for the organization of inclusive education in general secondary education institutions]: postanova Kabinetu Ministriv № 957 vid 15.09.2021. Retrieved from https://docs.google.com/document/d/1zUYWu7RLHgf5hIo4FTHcoJt4UGxtPGFS3bhYFDjjtYs/edit [in Ukrainian].

Pro zatverdzhennia rekomendatsii shchodo otsiniuvannia [On approval of evaluation recommendations]: nakaz MON vid 02.08.2024 № 1093. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text [in Ukrainian].

Pro instruktyvno-metodychni rekomendatsii shchodo orhanizatsii osvitnoho protsesu ta vykladannia navchalnykh predmetiv/intehrovanykh kursiv u zakladakh zahalnoi serednoi osvity u 2022/2023 navchalnomu rotsi [On instructional and methodological recommendations regarding the organization of the educational process and teaching of educational subjects/integrated courses in institutions of general secondary education in the 2022/2023 academic year]: lyst MON vid 19.08.2022 № 1/9525-22. Retrieved from https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/87596/ [in Ukrainian].

Pro instruktyvno-metodychni rekomendatsii shchodo vykladannia navchalnykh predmetiv/intehrovanykh kursiv u zakladakh zahalnoi serednoi osvity u 2023/2024 navchalnomu rotsi [On instructional and methodological recommendations for teaching subjects/integrated courses in general secondary education institutions in the 2023/2024 academic year]: lyst MON№ 1/13749-23 vid 12.09.23 roku. Retrieved from https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/89974/ [in Ukrainian].

Pro optymizatsiiu vykonannia zakhodiv z pidhotovky zakladiv osvity do novoho navchalnoho roku ta opaliuvalnoho sezonu v umovakh voiennoho stanu [On optimizing the implementation of measures to prepare educational institutions for the new academic year and the heating season in the conditions of martial law]: lyst MON vid 26.07.2022 № 1/8462-22). Retrieved from https://ru.osvita.ua/legislation/other/86956/ [in Ukrainian].

Pro orhanizatsiiu 2022/2023 navchalnoho roku [About the organization of the 2022/2023 academic year]: lyst MON vid 30.06.2022 № 1/7322-22. Retrieved from https://tulchyn-msk-osvita.gov.ua/docs/4896/ [in Ukrainian].

Typova osvitnia prohrama dlia 5-9 klasiv zakladiv zahalnoi serednoi osvity [A typical educational program for grades 5-9 of general secondary education institutions]: nakaz MON vid 19.02.2021 № 235 (v redaktsii nakazu Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 09.08.2024 №1120). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-25

Як цитувати

Степанова, Т. М., & Степанова, О. Б. (2024). Інклюзивна освіта в Україні в умовах воєнного стану: реалії, досвід і перспективи . Імідж сучасного педагога, (6(219), 99–104. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-6(219)-99-104

Номер

Розділ

ПОРАДИ СПЕЦІАЛІСТА