Формування емоційного інтелекту фахівців соціальної сфери у закладах вищої освіти на основі ситуаційного навчання

Автор(и)

  • Олександр Георгійович Романовський Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0002-0602-9395
  • Тетяна Віталіївна Гура Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0003-2323-3440
  • Олена Миколаївна Лапузіна Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0001-8764-0251

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-6(219)-34-38

Ключові слова:

емоційний інтелект; заклад вищої освіти; освітня політика; інтерактивні та інноваційні методи навчання

Анотація

Розкривається важливість формування знань і навичок з емоційного інтелекту  під час навчання у закладах вищої освіти із використанням методики ситуаційних завдань (кейсів). Пропонуються способи вдосконалення підготовки ситуаційних завдань зі застосуванням розробок авторів, а також накопиченого міжнародного  та українського досвіду з урахуванням можливості використання методу ситуаційних завдань щодо емоційного інтелекту. Особливу увагу сконцентровано на розгляді успішного втілення освітньої політики забезпечення якості вищої освіти, яке можливе за наявності інтерактивних та інноваційних методів її забезпечення, а також вимірювання досягнутих результатів.

Біографії авторів

Олександр Георгійович Романовський, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

доктор педагогічних наук, професор кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. І. Зязюна

Тетяна Віталіївна Гура, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

кандидатка педагогічних наук, професорка кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. І. Зязюна

Олена Миколаївна Лапузіна, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

кандидатка педагогічних наук, доцентка, професорка кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. І. Зязюна

Посилання

Августюк М. М. Методичні поради до підвищення рівня емоційного інтелекту в здобувачів вищої освіти. Острог : Вид-во Національного університету «Острозька академія», 2022. 94 с.

Гоулман Д. Емоційний інтелект. Київ : КМ-БУКС, 2015.

Гоулман Д., Бояціс Р., Маккі Е. Емоційний інтелект лідера. Київ : Наш формат, 2021. 288 с.

Губіна С. І. Особливості контролю за якістю вищої освіти в Україні. SWorld Journal. 2023. № 2 (17-02). С. 35–38. DOI: https://doi.org/10.30888/2663-5712.2023-17-02-022

Гура Т. В., Михайличенко В. Є., Семке Н. М. Сontent characteristic of emotional intelligence features of future leaders. Вчені записки Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського. Психологія. 2021. Т. 32 (71), № 5. С. 124–131.

Зарицька В. В. Емоційний інтелект як складова готовності особистості до професійної діяльності. Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди. Психологія. 2014. № 49. С. 42–51.

Матійків І. М. Тренінг емоційної компетентності : навч.-метод. посіб. Київ : Педагогічна думка, 2012. 112 с.

Носенко Е. Л., Коврига Н. В. Емоційний інтелект як інтегральна особистісна властивість. Практична психологія та соціальна робота. 2008. № 9. С. 22–30.

Психологія спілкування / за ред. А. А. Петрова. Харків : ХНУ, 2020.

Романовський О. Г., Ігнатюк О. А., Резнік С. М., Солодовник Т. О. Педагог очима студентів: сприйняття професійної спрямованості, професійного іміджу, організації партнерської взаємодії, інформаційної компетентності, професійної компетентності та викладацького лідерства. Теорія і практика управління соціальними системами: філософія, психологія, педагогіка, соціологія. 2023. № 1. С. 3–23.

Романовський О., Романовська О., Черкашина Т. Психолого-педагогічні умови формування емоційного інтелекту у майбутніх викладачів вищої школи. Теорія і практика управління соціальними системами. 2021. № 2. С. 3–24. DOI: 10.20998/2078-7782.2021.2.01

Романовський О. Г., Ігнатюк О. А., Резнік С. М., Солодовник Т. О. Концептуальні засади інноваційного стратегічного напряму підготовки майбутніх військових фахівців різних спеціальностей сектору безпеки, охорони, оборони в умовах освітніх трансформацій. Теорія і практика управління соціальними системами. 2021. № 4. С. 47–58. URL: http://tipus.khpi.edu.ua/. DOI:10.20998/2078-7782.2021.4.08

Ситуаційне навчання: теорія і практика / за ред. І. І. Іванова. Львів : ЛНУ, 2018.

Якість вищої освіти: теорія і практика : навч.-метод. посіб. / за наук. ред.: А. Василюк, М. Дей ; кол. авторів: А. Василюк, М. Дей, В. Базелюк [та ін.] ; НАПН України, Університет менеджменту освіти. Київ ; Ніжин : Вид-ць ПП Лисенко М. М., 2019. 176 с.

References

Avhustiuk, M. M. (2022). Metodychni porady do pidvyshchennia rivnia emotsiinoho intelektu v zdobuvachiv vyshchoi osvity [Methodical advice to increase the level of emotional intelligence in students of higher education]. Ostroh: Vyd-vo Natsionalnoho universytetu «Ostrozka akademiia» [in Ukrainian].

Houlman, D. (2015). Emotsiinyi intelekt [Emotional intelligence]. Kyiv: KM-BUKS [in Ukrainian].

Goleman, D., Boiatsis, R., & Makki, E. (2021). Emotsiinyi intelekt lidera [Emotional intelligence of a leader]. Ryiv: Nash format [in Ukrainian].

Hubina, S. I. (2023). Osoblyvosti kontroliu za yakistiu vyshchoi osvity v Ukraini [Peculiarities of quality control of higher education in Ukraine]. SWorld Journal, 2(17-02), 35-38. DOI: https://doi.org/10.30888/2663-5712.2023-17-02-022 [in Ukrainian].

Hura, T. V., Mykhailychenko, V. Ie., & Semke, N. M. (2021). Content characteristic of emotional intelligence features of future leaders. Vcheni zapysky Tavriiskoho natsionalnoho universytetu imeni V. I. Vernadskoho. Psykholohiia [Scholarly notes of V.I. Vernadsky Tavri National University. Psychology], 32 (71), 5, 124-131 [in Ukrainian].

Zarytska, V. V. (2014). Emotsiinyi intelekt yak skladova hotovnosti osobystosti do profesiinoi diialnosti [Emotional intelligence as an integral personal property]. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni H.S. Skovorody. Psykholohiia [Bulletin of Kharkiv National Pedagogical University named after H.S. Frying pans Psychology], 49, 42-51 [in Ukrainian].

Matiikiv, I. M. (2012). Treninh emotsiinoi kompetentnosti [Emotional competence training]: navchalno-metodychnyi posibnyk. Kyiv: Pedahohichna dumka [in Ukrainian].

Nosenko, E. L., & Kovryha, N. V. (2008). Emotsiinyi intelekt yak intehralna osobystisna vlastyvist [Emotional intelligence as an integral personal property]. Praktychna psykholohiia ta sotsialna robota [Practical psychology and social work], 9, 22-30 [in Ukrainian].

Petrov, A. A. (Ed.). (2020). Psykholohiia spilkuvannia [Psychology of communication]. Kharkiv: KhNU [in Ukrainian].

Romanovskyi, O. H., Ihnatiuk, O. A., Reznik, S. M., & Solodovnyk, T. O. (2023). Pedahoh ochyma studentiv: spryiniattia profesiinoi spriamovanosti, profesiinoho imidzhu, orhanizatsii partnerskoi vzaiemodii, informatsiinoi kompetentnosti, profesiinoi kompetentnosti ta vykladatskoho liderstva [A teacher through the eyes of students: perception of professional orientation, professional image, organization of partnership interaction, information competence, professional competence and teaching leadership]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy: filosofiia, psykholohiia, pedahohika, sotsiolohiia [Theory and practice of managing social systems: philosophy, psychology, pedagogy, sociology], 1, 3-23 [in Ukrainian].

Romanovskyi, O. H., Ihnatiuk, O. A., Reznik, S. M., & Solodovnyk, T. O. (2021). Kontseptualni zasady innovatsiinoho stratehichnoho napriamu pidhotovky maibutnikh viiskovykh fakhivtsiv riznykh spetsialnostei sektoru bezpeky, khorony, oborony v umovakh osvitnikh transformatsii [Conceptual foundations of the innovative strategic direction of training future military specialists in various specialties of the security, defense, and defense sectors in the context of educational transformations]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy [Theory and practice of managing social systems], 4, 47-58. Retrieved from http://tipus.khpi.edu.ua/ DOI:10.20998/2078-7782.2021.4.08 [in Ukrainian].

Romanovskyi, O., Romanovska, O., & Cherkashyna, T. (2021). Psykholoho pedahohichni umovy formuvannia emotsiinoho intelektu u maibutnikh vykladachiv vyshchoi shkoly [Psychological and pedagogical conditions for the formation of emotional intelligence in future teachers of higher education]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy [Theory and practice of managing social systems], 2, 3-24. DOI: 10.20998/2078-7782.2021.2.01 [in Ukrainian].

Ivanov, I. I. (Ed.). (2018). Sytuatsiine navchannia: teoriia i praktyka [Situational learning: theory and practice]. Lviv: LNU [in Ukrainian].

Vasyliuk, A., & Dei, M. (Eds.). (2019). Yakist vyshchoi osvity: teoriia i praktyka [Quality of higher education: theory and practice]: navch.-metod. posib. Kyiv; Nizhyn: Vyd-ts PP Lysenko M. M. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-25

Як цитувати

Романовський, О. Г., Гура, Т. В., & Лапузіна, О. М. (2024). Формування емоційного інтелекту фахівців соціальної сфери у закладах вищої освіти на основі ситуаційного навчання . Імідж сучасного педагога, (6(219), 34–38. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-6(219)-34-38