Сучасні підходи щодо профілактики і корекції заїкання у дітей
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-6(219)-105-110Ключові слова:
заїкання; невротична форма заїкання; неврозоподібна форма заїкання; логопедична робота; корекційно-розвитковий вплив; пато-генетичні механізми заїкання; логоритміка; профілактика заїкання; комплексний підхідАнотація
Окреслено сучасні підходи щодо розуміння терміну «заїкання». Висвітлено теоретико-методологічні засади проблеми заїкання як порушення темпоритмічної організації мовлення та охарактеризовано основні напрями корекційного впливу з позиції комплексного підходу.
Розкрито питання розладів усного мовлення при заїканні як однієї з актуальних проблем корекційної педагогіки, спеціальної психології, медицини, причини виникнення заїкання та основні форми в контексті активного впровадження інклюзивної освіти, формування мовленнєвої компетентності в умовах реалізації Концепції «Нова українська школа» (НУШ).
Наголошено на доцільності підвищення фахової інклюзивної компетентності всіх учасників освітнього процесу щодо особливостей навчання, виховання, корекційно-розвиткового впливу на дітей із заїканням.
Обґрунтовано доцільність тісної співпраці учасників освітнього процесу щодо коригування заїкання та здійснення його профілактики.
Посилання
Бегас Л. Д. Історія вивчення та пошуку нових методів подолання заїкання. Вісник Черкаського університету. 2008. № 126. С. 18–22.
Гуцал Л. Л., Миронова С. П. Корекція заїкання у молодших школярів : навч.-метод. посіб. Київ : Шкільний світ, 2010. 120 с.
Державний стандарт початкової освіти. Про внесення змін до Державного стандарту початкової освіти : постанова Кабінету Міністрів України № 688 від 24.07.2019 р. Дата оновлення: 16.08.2019. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/688-2019-%D0%BF/paran5 (дата звернення 10.08.2024).
Корнєв С. І., Козинець О. В. Погляди на природу заїкання в площині психосоматики. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19. Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2023. № 44. С. 135–144. URL: https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/41803/Korniev_Kozynets.pdf?sequence=1&isAllowed=y (дата звернення 12.08.2024).
Кравченко А. І., Харченко А. І. Застосування комплексного підходу в корекційній роботі з подолання заїкання в дітей дошкільного віку. Сучасні проблеми логопедії та реабілітації : матеріали V Всеукр. заочної наук.-практ. конф. (5 квітня 2016 року, м. Суми). Суми, 2016. С. 105–108. URL: https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/4257 (дата звернення: 12.08.2024).
Кривцова О. Я. Проблема заїкання дітей і підлітків у психолого-педагогічній літературі. Актуальні питання корекційної освіти. Педагогічні науки. 2012. № 3. С. 119–127. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/apko_2012_3_17 (дата звернення: 10.08.2024).
Літовченко О. В. Заїкання у дітей: профілактика і корекція : навч. посіб. Одеса : ТОВ Лерадрук, 2021. 248 с.
Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи : розпорядження Кабінету Міністрів України № 989 від 14.12.2016 р. ULR: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf (дата звернення: 11.08.2024).
Рібцун Ю. В. Психолого-педагогічна підтримка дітей із заїканням в умовах війни : навч.-метод. посіб. Київ : ІСПП, 2022. 24 с.
Рібцун Ю. В., Долженко С. Г. До проблеми етіології заїкання: історичний аспект. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т.Г.Шевченка. 2020. Вип. 6 (162). С. 41–47.
Соколенко Г. А., Костенко Д. А. Проблема заїкання у наукових дослідженнях. Проблеми реабілітації : зб. наук. праць. Одеса : Вид-ць Букаєв Вадим Вікторович, 2021. С. 74–78.
Стуцаренко С. О. Заїкання як актуальна логопедична проблема. Формування життєвої компетентності осіб з особливими освітніми потребами в системі позашкільної, спеціальної та інклюзивної освіти : зб. наук. праць. Харків : Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди, 2023. С. 566–570.
Форостян О. І., Добрєва Р. Р. Корекція заїкання у молодших школярів. Проблеми реабілітації : зб. наук. праць. Одеса : Вид-ць Букаєв Вадим Вікторович, 2023. С. 182–186.
References
Behas, L. D. (2008). Istoriia vyvchennia ta poshuku novykh metodiv podolannia zaikannia [The history of studying and finding new methods of overcoming stuttering]. Visnyk Cherkaskoho universytetu [Herald of Cherkasy University], 126, 18-22 [in Ukrainian].
Hutsal, L. L., & Myronova, S. P. (2010). Korektsiia zaikannia u molodshykh shkoliariv [Correction of stuttering in younger schoolchildren]: navch.-metod. posib. Kyiv: Shkilnyi svit [in Ukrainian].
Derzhavnyi standart pochatkovoi osvity. Pro vnesennia zmin do Derzhavnoho standartu pochatkovoi osvity [State standard of primary education. On making changes to the State Standard of Primary Education]: postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy № 688 vid 24.07.2019 r. Data onovlennia: 16.08.2019. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/688-2019-%D0%BF/paran5 [in Ukrainian].
Korniev, S. I., & Kozynets, O. V. (2023). Pohliady na pryrodu zaikannia v ploshchyni psykhosomatyky [Views on the nature of stuttering in the plane of psychosomatics]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 19. Korektsiina pedahohika ta spetsialna psykholohiia [Scientific journal of the M.P. Drahomanov NPU. Series 19. Correctional pedagogy and special psychology], 44, 135-144. Retrieved from https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/41803/Korniev_Kozynets.pdf?sequence=1&isAllowed=y [in Ukrainian].
Kravchenko, A. I., & Kharchenko, A. I. (2016). Zastosuvannia kompleksnoho pidkhodu v korektsiinii roboti z podolannia zaikannia v ditei doshkilnoho viku [Application of a complex approach in corrective work to overcome stuttering in preschool children]. In Suchasni problemy lohopedii ta reabilitatsii [Modern problems of speech therapy and rehabilitation]: materialy V Vseukrainskoi zaochnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (pp. 105-108). Sumy. Retrieved from https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/4257 [in Ukrainian].
Kryvtsova, O. Ya. (2012). Problema zaikannia ditei i pidlitkiv u psykholoho-pedahohichnii literaturi [The problem of stuttering in children and adolescents in psychological and pedagogical literature]. Aktualni pytannia korektsiinoi osvity. Pedahohichni nauky [Current issues of correctional education. Pedagogical sciences], 3, 119-127. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/apko_2012_3_17 [in Ukrainian].
Litovchenko, O. V. (2021). Zaikannia u ditei: profilaktyka i korektsiia [Stuttering in children: prevention and correction]: navch. posib. Odesa: TOV Leradruk [in Ukrainian].
Nova ukrainska shkola. Kontseptualni zasady reformuvannia serednoi shkoly [New Ukrainian school. Conceptual principles of secondary school reform]: rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy № 989 vid 14.12.2016 r. Retrieved from https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf [in Ukrainian].
Ribtsun, Yu. V. (2022). Psykholoho-pedahohichna pidtrymka ditei iz zaikanniam v umovakh viiny [Psychological and pedagogical support of children with stuttering in war conditions]: navch.-metod. posib. Kyiv: ISPP [in Ukrainian].
Ribtsun, Yu. V., & Dolzhenko, S. H. (2020). Do problemy etiolohii zaikannia: istorychnyi aspekt [To the problem of the etiology of stuttering: a historical aspect]. Visnyk Natsionalnoho universytetu «Chernihivskyi kolehium» imeni T. H. Shevchenka [Bulletin of the Chernihiv Collegium National University named after T.G. Shevchenko], 6 (162), 41-47 [in Ukrainian].
Sokolenko, H. A., & Kostenko, D. A. (2021). Problema zaikannia u naukovykh doslidzhenniakh [The problem of stuttering in scientific research]. In Problemy reabilitatsii [Problems of rehabilitation]: zb. nauk. prats (pp. 74-78). Odesa: Vydavets Bukaiev Vadym Viktorovych [in Ukrainian].
Stutsarenko, S. O. (2023). Zaikannia yak aktualna lohopedychna problema [Stuttering as an actual speech therapy problem]. In Formuvannia zhyttievoi kompetentnosti osib z osoblyvymy osvitnimy potrebamy v systemi pozashkilnoi, spetsialnoi ta inkliuzyvnoi osvity [Formation of life competence of persons with special educational needs in the system of out-of-school, special and inclusive education]: zb. nauk. prats (pp. 566-570). Kharkiv: Kharkivskyi natsionalnyi pedahohichnyi universytet im. H. S. Skovorody [in Ukrainian].
Forostian, O. I., & Dobrieva, R. R. (2023). Korektsiia zaikannia u molodshykh shkoliariv [Correction of stuttering in younger schoolchildren]. In Problemy reabilitatsii [Problems of rehabilitation]: zb. nauk. prats (pp. 182-186). Odesa: Vydavets Bukaiev Vadym Viktorovych [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).