До питання інтерпретації мовних версій оперного жанру
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-6(219)-116-120Ключові слова:
вокальна музика; інтерпретація; опера; вокальне виконання; мовна адаптація; музичне сприйняттяАнотація
Досліджується феномен створення мовних версій оперних творів. Аналізується вплив різних мов на музичну інтерпретацію та вокальну техніку на прикладах оперних творів Крістофа Віллібальда Глюка та Джорджа Гершвіна. Наголошується увага на тому, що завдяки цьому відбувається адаптація музики для міжнародної аудиторії, при якій зберігається художній задум вокально-інструментальних опусів. Висвітлюється вплив функціонування в музичній практиці багатомовних редакцій на виконавців і слухачів. Підкреслюється необхідність дотримання балансу між мовною доступністю та музичною автентичністю. Окреслюється унікальна роль мови у формуванні інтерпретаційного виміру вокального виконання.
Посилання
Борко І. Оперна вокальна інтерпретація як предмет наукового дискурсу. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Сценічне мистецтво. 2021. № 4 (2). С. 109–122.
Горобець В., Кононська Н. Сучасні інтерпретації творів Карла Орфа (на прикладі «Карміни Бурани»). Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2021. Вип. 41, т. 2. С. 4–8.
Григор’єва М. С. Барокова опера в сучасній українській постановці: особливості інтерпретації з погляду історично інформованого виконавства (на прикладі вистави опери Генрі Перселла «Дідона й Еней»). Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2024. № 1. С. 303–309.
Кун Цзівей. Музична інтерпретація як прояв творчого самовираження. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2020. № 3. С. 250–254.
Леванова Л. Сценічне прочитання опери К. В. Глюка «Орфей і Еврідіка» в умовах оперної студії Національної музичної академії України імені П.І. Чайковського. Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. 2023. № 4 (61). С. 146–161.
Лоу Яньхуа. Педагогічні умови і методи формування орфоепічної культури майбутніх викладачів вокалу. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. 2018. № 3 (122). С. 7–11.
Москаленко В. Лекції з музичної інтерпретації : навч. посіб. Київ, 2013. 215 с.
Оганезова-Григоренко О. В. Тембр-амплуа як основа музичного образу у вокальному мистецтві. Modern Ukrainian musicology: from musical artifacts to humanistic universals : Collective monograph. Riga, Latvia: Baltija Publishing, 2021. С. 440–459.
Рябоконєва М. О. Музичний неокласицизм як феномен сучасної західноєвропейської культури : дис. ... канд. мистецтвознавства : 26.00.01. Національна музична академія імені П. І. Чайковського. Київ, 2016. 197 с.
Щолокова О. П., Мозгальова Н. Г., Барановська І. Г. Інтерпретація музичних творів – методичний аспект. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. 2019. Вип. 3 (128). С. 151–158. DOI: https://doi.org/10.24195/2617-6688-2019-3-21
References
Borko, I. (2021). Operna vokalna interpretatsiia yak predmet naukovoho dyskursu [Opera vocal interpretation as a subject of scientific discourse]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu kultury i mystetstv. Stsenichne mystetstvo [Bulletin of the Kyiv National University of Culture and Arts. Stage art], 4 (2), 109-122 [in Ukrainian].
Horobets, V., & Kononska, N. (2021). Suchasni interpretatsii tvoriv Karla Orfa (na prykladi «Karminy Burany») [Modern interpretations of Carl Orff's works (on the example of Carmina Burana)]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk [Current issues of humanitarian sciences], 41, 2, 4-8 [in Ukrainian].
Hryhorieva, M. S. (2024). Barokova opera v suchasnii ukrainskii postanovtsi: osoblyvosti interpretatsii z pohliadu istorychno informovanoho vykonavstva (na prykladi vystavy opery Henri Persella «Didona y Enei») [Baroque Opera in Ukrainian Modern Staging: Features of Interpretation From the Standpoint of Historically Informed Performance as Exemplified by Henry Purcell’s "Dido And Aeneas" Opera Performance]. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv [Bulletin of the National Academy of Managers of Culture and Arts], 1, 303-309 [in Ukrainian].
Kun, Tszivei. (2020). Muzychna interpretatsiia yak proiav tvorchoho samovyrazhennia [Musical interpretation as a manifestation of creative self-expression]. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv [Bulletin of the National Academy of Managers of Culture and Arts], 3, 250-254 [in Ukrainian].
Levanova, L. (2023). Stsenichne prochytannia opery Kh.V.Hliuka «Orfei i Evridika» v umovakh opernoi studii Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho [Stage reading of Сhristoph Willibald Gluck's opera "Orpheus and Eurydice" in the conditions of an opera studio of the P. I. Tchaikovsky National music academy of Ukraine]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho [Journal of the National Music Academy of Ukraine named after P. I. Tchaikovsky], 4 (61), 146-161 [in Ukrainian].
Lou, Yankhua. (2018). Pedahohichni umovy i metody formuvannia orfoepichnoi kultury maibutnikh vykladachiv vokalu [Pedagogical conditions and methods of forming orthoepic culture of future vocal teachers]. Naukovyi visnyk Pivdennoukrainskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni K. D. Ushynskoho [Scientific Bulletin of the South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushinskyi], 3 (122), 7-11 [in Ukrainian].
Moskalenko, V. (2013). Lektsii z muzychnoi interpretatsii. [Lectures on musical interpretation]: navchalnyi posibnyk. Kyiv [in Ukrainian].
Ohanezova-Hryhorenko, O. V. (2021). Tembr-amplua yak osnova muzychnoho obrazu u vokalnomu mystetstvi [Timbre-amplitude as the basis of the musical image in vocal art]. In Modern Ukrainian musicology: from musical artifacts to humanistic universals: collective monograph (pp. 440-459). Riga, Latvia: Baltija Publishing [in Ukrainian].
Riabokonieva, M. O. (2016). Muzychnyi neoklasytsyzm yak fenomen suchasnoi zakhidnoievropeiskoi kultury [Music neoclassicism as a phenomenon of modern Western European culture]. (PhD diss.). Kyiv [in Ukrainian].
Shcholokova, O. P., Mozghalova, N. H., & Baranovska, I. H. (2019). Interpretatsiia muzychnykh tvoriv – metodychnyi aspect [Interpretation of musical works – methodological aspect]. Naukovyi visnyk Pivdennoukrainskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni K. D. Ushynskoho [Scientific Bulletin of the South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushinskyi], 3 (128), 151-158. DOI: https://doi.org/10.24195/2617-6688-2019-3-21 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).