До питання інтерпретації мовних версій оперного жанру

Автор(и)

  • Галина Степанівна Гаценко Київський національний університет культури і мистецтв, Україна http://orcid.org/0000-0003-3990-3613
  • Світлана Станіславівна Сабрі Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0002-1364-0301

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-6(219)-116-120

Ключові слова:

вокальна музика; інтерпретація; опера; вокальне виконання; мовна адаптація; музичне сприйняття

Анотація

Досліджується феномен створення мовних версій оперних творів. Аналізується вплив різних мов на музичну інтерпретацію та вокальну техніку на прикладах оперних творів Крістофа Віллібальда Глюка та Джорджа Гершвіна. Наголошується увага на тому, що завдяки цьому відбувається адаптація музики для міжнародної аудиторії, при якій зберігається художній задум вокально-інструментальних опусів. Висвітлюється вплив функціонування в музичній практиці багатомовних редакцій на виконавців і слухачів. Підкреслюється необхідність дотримання балансу між мовною доступністю та музичною автентичністю. Окреслюється унікальна роль мови у формуванні інтерпретаційного виміру вокального виконання.

Біографії авторів

Галина Степанівна Гаценко, Київський національний університет культури і мистецтв

доцентка кафедри музичного мистецтва

Світлана Станіславівна Сабрі, Київський національний університет культури і мистецтв

провідна концертмейстерка кафедри музичного мистецтва

Посилання

Борко І. Оперна вокальна інтерпретація як предмет наукового дискурсу. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Сценічне мистецтво. 2021. № 4 (2). С. 109–122.

Горобець В., Кононська Н. Сучасні інтерпретації творів Карла Орфа (на прикладі «Карміни Бурани»). Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2021. Вип. 41, т. 2. С. 4–8.

Григор’єва М. С. Барокова опера в сучасній українській постановці: особливості інтерпретації з погляду історично інформованого виконавства (на прикладі вистави опери Генрі Перселла «Дідона й Еней»). Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2024. № 1. С. 303–309.

Кун Цзівей. Музична інтерпретація як прояв творчого самовираження. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2020. № 3. С. 250–254.

Леванова Л. Сценічне прочитання опери К. В. Глюка «Орфей і Еврідіка» в умовах оперної студії Національної музичної академії України імені П.І. Чайковського. Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. 2023. № 4 (61). С. 146–161.

Лоу Яньхуа. Педагогічні умови і методи формування орфоепічної культури майбутніх викладачів вокалу. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. 2018. № 3 (122). С. 7–11.

Москаленко В. Лекції з музичної інтерпретації : навч. посіб. Київ, 2013. 215 с.

Оганезова-Григоренко О. В. Тембр-амплуа як основа музичного образу у вокальному мистецтві. Modern Ukrainian musicology: from musical artifacts to humanistic universals : Collective monograph. Riga, Latvia: Baltija Publishing, 2021. С. 440–459.

Рябоконєва М. О. Музичний неокласицизм як феномен сучасної західноєвропейської культури : дис. ... канд. мистецтвознавства : 26.00.01. Національна музична академія імені П. І. Чайковського. Київ, 2016. 197 с.

Щолокова О. П., Мозгальова Н. Г., Барановська І. Г. Інтерпретація музичних творів – методичний аспект. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. 2019. Вип. 3 (128). С. 151–158. DOI: https://doi.org/10.24195/2617-6688-2019-3-21

References

Borko, I. (2021). Operna vokalna interpretatsiia yak predmet naukovoho dyskursu [Opera vocal interpretation as a subject of scientific discourse]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu kultury i mystetstv. Stsenichne mystetstvo [Bulletin of the Kyiv National University of Culture and Arts. Stage art], 4 (2), 109-122 [in Ukrainian].

Horobets, V., & Kononska, N. (2021). Suchasni interpretatsii tvoriv Karla Orfa (na prykladi «Karminy Burany») [Modern interpretations of Carl Orff's works (on the example of Carmina Burana)]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk [Current issues of humanitarian sciences], 41, 2, 4-8 [in Ukrainian].

Hryhorieva, M. S. (2024). Barokova opera v suchasnii ukrainskii postanovtsi: osoblyvosti interpretatsii z pohliadu istorychno informovanoho vykonavstva (na prykladi vystavy opery Henri Persella «Didona y Enei») [Baroque Opera in Ukrainian Modern Staging: Features of Interpretation From the Standpoint of Historically Informed Performance as Exemplified by Henry Purcell’s "Dido And Aeneas" Opera Performance]. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv [Bulletin of the National Academy of Managers of Culture and Arts], 1, 303-309 [in Ukrainian].

Kun, Tszivei. (2020). Muzychna interpretatsiia yak proiav tvorchoho samovyrazhennia [Musical interpretation as a manifestation of creative self-expression]. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv [Bulletin of the National Academy of Managers of Culture and Arts], 3, 250-254 [in Ukrainian].

Levanova, L. (2023). Stsenichne prochytannia opery Kh.V.Hliuka «Orfei i Evridika» v umovakh opernoi studii Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho [Stage reading of Сhristoph Willibald Gluck's opera "Orpheus and Eurydice" in the conditions of an opera studio of the P. I. Tchaikovsky National music academy of Ukraine]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho [Journal of the National Music Academy of Ukraine named after P. I. Tchaikovsky], 4 (61), 146-161 [in Ukrainian].

Lou, Yankhua. (2018). Pedahohichni umovy i metody formuvannia orfoepichnoi kultury maibutnikh vykladachiv vokalu [Pedagogical conditions and methods of forming orthoepic culture of future vocal teachers]. Naukovyi visnyk Pivdennoukrainskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni K. D. Ushynskoho [Scientific Bulletin of the South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushinskyi], 3 (122), 7-11 [in Ukrainian].

Moskalenko, V. (2013). Lektsii z muzychnoi interpretatsii. [Lectures on musical interpretation]: navchalnyi posibnyk. Kyiv [in Ukrainian].

Ohanezova-Hryhorenko, O. V. (2021). Tembr-amplua yak osnova muzychnoho obrazu u vokalnomu mystetstvi [Timbre-amplitude as the basis of the musical image in vocal art]. In Modern Ukrainian musicology: from musical artifacts to humanistic universals: collective monograph (pp. 440-459). Riga, Latvia: Baltija Publishing [in Ukrainian].

Riabokonieva, M. O. (2016). Muzychnyi neoklasytsyzm yak fenomen suchasnoi zakhidnoievropeiskoi kultury [Music neoclassicism as a phenomenon of modern Western European culture]. (PhD diss.). Kyiv [in Ukrainian].

Shcholokova, O. P., Mozghalova, N. H., & Baranovska, I. H. (2019). Interpretatsiia muzychnykh tvoriv – metodychnyi aspect [Interpretation of musical works – methodological aspect]. Naukovyi visnyk Pivdennoukrainskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni K. D. Ushynskoho [Scientific Bulletin of the South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushinskyi], 3 (128), 151-158. DOI: https://doi.org/10.24195/2617-6688-2019-3-21 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-25

Як цитувати

Гаценко, Г. С., & Сабрі, С. С. (2024). До питання інтерпретації мовних версій оперного жанру . Імідж сучасного педагога, (6(219), 116–120. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-6(219)-116-120

Номер

Розділ

ВІНОК МИТЦІВ І МИСТКИНЬ