Методологічна основа розвитку соціальної компетентності вчителів до роботи зі здобувачами освіти у складних життєвих обставинах

Автор(и)

  • Олена Михайлівна Дворник Навчально-науковий інститут «Українська інженерно-педагогічна академія» Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна, Україна https://orcid.org/0000-0001-7561-3432

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-6(219)-59-67

Ключові слова:

вчитель, здобувач освіти, методологічний підхід, принципи, складні життєві обставини, соціальна компетентність

Анотація

Розглянуто методологічні основи розвитку соціальної компетентності вчителів до роботи зі здобувачами освіти у складних життєвих обставинах. На основі міждисциплінарного підходу, який поєднує психологічні, соціологічні та педагогічні теорії, визначено ключові методологічні підходи: андрагогічний, компетентнісний, системний, діяльнісний, особистісно-орієнтований та адаптивний. Обґрунтовано важливість дотримання принципів науковості, гуманізму, системності, зв’язку теорії з практикою, прогностичності, особистісної орієнтації та інклюзивності. Результати дослідження свідчать про те, що впровадження цієї методології сприятиме підвищенню рівня підготовки педагогів, що дозволяє ефективно здійснювати соціально-педагогічний супровід здобувачів освіти, які опинились або можуть опинитися у складних життєвих обставинах, забезпечуючи їм рівні можливості для успішного навчання та соціалізації.

Біографія автора

Олена Михайлівна Дворник, Навчально-науковий інститут «Українська інженерно-педагогічна академія» Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна

здобувачка третього рівня вищої освіти кафедри педагогіки, методики та менеджменту освіти

Посилання

Антошина І. В. Методологія як фундаментальна основа наукового дослідження. Академічні візії. 2024. Вип. 27. С. 1–7. URL: https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/957 (дата звернення: 09.09.2024).

Башавець Н. А., Касьяненко М. М. Особистісно-орієнтований підхід в професійній діяльності викладача фізичного виховання у закладах вищої освіти. 2023. URL: http://dspace.pdpu.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/18970/1/Bashavets.pdf

Березан В. І. Підготовка майбутнього педагога до реалізації інноваційних педагогічних технологій. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2002. Вип. № 2, ч. 2. С. 181–185.

Бех І. Д. Професійно-особистісна компетентність педагога у контексті гуманістичної особистісно орієнтованої освіти. Наукові записки. Педагогіка і психологія. 2002. Вип. 6, ч. 1. С. 13–19.

Бучківська В. В. Педагогічна спадщина А. С. Макаренка в контексті особистісно орієнтованого підходу у вихованні : монографія. Хмельницький, 2007. 186 с.

Бушман І.О. Система освіти як засіб модернізації української культури : автореф. дис. … канд. філос. наук : 09.00.10. Суми, 2005. 19 с. URL: https://essuir.sumdu.edu.ua/bitstream-download/123456789/3407/1/58.pdf

Гончаренко С. У. Гуманізація освіти. В кн. Енциклопедія освіти / голов. ред. В. Г. Кремень. Київ : Юрінком Інтер, 2008.

Гончаренко С. У. Український педагогічний словник. Київ : Либідь, 1997. 376 с.

Гончаренко С. У. Методологічні засади побудови педагогічної теорії. Шлях освіти. 2007. № 2. С. 2–10. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/706665/1/%D0%9F%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%B0%20%D1%82%D0%B5%D0%BE%D1%80%D1%96%D1%8F.pdf (дата звернення: 08.07.2024

Горохівська Т. М. Закономірності і принципи концепції розвитку професійно-педагогічної компетентності викладачів технічних закладів вищої освіти. Publishing House «Baltija Publishing». 2020. URL: http://www.baltijapublishing.lv/omp/index.php/bp/catalog/download/68/1472/3443-1

Дворник О. М., Рубан Н. П. Інтегративна модель освітнього середовища розвитку соціальної компетентності вчителів до роботи зі здобувачами освіти у складних життєвих обставинах. Інноваційна педагогіка. 2024. № 68, т. 1. С. 64–72. DOI: https://doi.org/10.32782/2663- 6085/2024/68.1.11

Дубасенюк О. А. Професійна педагогічна освіта: особистісно орієнтований підхід : монографія. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2012. 436 с.

Єльникова Г. В., Юхман Л. І. Застосування адаптивного підходу в освітній діяльності закладів вищої освіти. Адаптивні процеси в освіті : зб. матеріалів (тез доповідей) 1-го Міжнар. наук. форуму. Київ ; Харків, 2022. № 1 (4). С. 61–63.

Єрьоменко О. А. Адаптивна система професійної підготовки магістрів з управління навчальним закладом: теорія і практика : монографія. Харків : ФОП ПановА.М., 2020. 420 с.

Журавська Н. Професійний розвиток педагогічних працівників: шлях до забезпечення якості фахової передвищої освіти. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/726175/1/%D0%97%D0%91%D0%86%D0%A0%D0%9D%D0%98%D0%9A%20%D1%82%D0%B5%D0%B724.06.pdf#page=84

Кайдалова Л. Г. Теоретичні та методологічні аспекти особистісно орієнтованого навчання. URL: https://dspace.nuph.edu.ua/bitstream/123456789/2923/1/1.pdf

Каленський А. Методологічні підходи до стандартизації змісту професійної освіти. Науковий вісник Інституту професійно-технічної освіти НАПН України. Професійна педагогіка. 2018. № 16. С. 27–33. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/714690/ (дата звернення: 03.07.2024).

Калинюк С. С. Інклюзивна освіта: адаптація до потреб особистості у світлі антропоцентричних цінностей. Правова держава. 2023. № 52. С. 21–29. URL: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/bitstream/lib/61866/1/291731-%d0%a2%d0%b5%d0%ba%d1%81%d1%82%20%d1%81%d1%82%d0%b0%d1%82%d1%82%d1%96-677539-1-10-20231218.pdf (дата звернення: 08.08.2024)

Копилова С. В. Вплив ідей адаптивної школи на розвиток теорії адаптивних систем в професійній освіті. Психолого-педагогічні проблеми в освітньому процесі : зб. наук. ст. Харків : ХНПУ : ХОГОКЗ, 2012. С. 140–145. URL: https://culturehealth.org/hogokz_knigi/Kn_produkc/Zbirnik/1_HNPU2012.pdf#page=140

Кравчук Л. Реалізація андрагогічного підходу в системі післядипломної освіти. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/12307/1/L_Kravchuk_AZPO_IPPO.pdf Курліщук І., Швирка В. Педагогічні умови розвитку соціальної компетентності майбутніх фахівців засобом волонтерської діяльності. ΛΌГOΣ. 2021. С. 85–87 DOI: https://doi.org/10.36074/logos-05.02.2021.v5.27 (дата звернення: 09.09.2024).

Лісовець О. Системний підхід до формування соціально-правової компетентності соціальних працівників. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. 2019. № 1/2. С. 145–151. DOI: https://doi.org/10.28925/1609-8595.2018(1-2)145151 (дата звернення: 28.08.2024).

Mайданик О. Формування соціальної компетентності майбутніх учителів початкових класів у процесі професійної підготовки. Молодий вчений. 2023. № 1.1 (113.1). С. 40–44. DOI: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2023-113.1-10

Макаренко І. Є. Принципи організації моніторингу якості процесу навчання у загальноосвітніх навчальних закладах. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 5: Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2011. № 27. С. 153–159.

Мирончук Н. М. Діяльнісний підхід у професійній підготовці майбутніх педагогів до реалізації функцій учителя-вихователя. Вісник Житомирського державного університету. Педагогічні науки. 2014. Вип. 4 (76). С. 85–88. URL: http://eprints.zu.edu.ua/13927/1/85-88.pdf

Мисечко Є. М., Астахова Л. Є., Мисечко О. Є. Дидактичні принципи формування професійної компетентності вчителя. URL: http://eprints.zu.edu.ua/744/1/99maepkv.pdf (дата звернення: 04.08.2024).

Михайлов В. М. Педагогічне моделювання розвитку професійної компетентності фахівців із питань цивільної безпеки в системі післядипломної освіти. Академічні студії. Педагогіка. 2021. № 1 (3). С. 50–58. DOI: https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.3.1.9 (дата звернення: 04.08.2024).

Молнар Т. Діяльнісний підхід до організації навчального процесу в початковій школі. Молодь і ринок. 2016. № 1 (132). С. 76–79.

Никитюк І. В. Розвиток професійних компетентностей педагогів в умовах інноваційного освітньо-виховного середовища. Педагогічний пошук. 2018. № 3. С. 73–76.

Паламар С. Компетентнісний підхід як методологічний орієнтир модернізації сучасної освіти. Освітологічний дискурс. 2018. № 1/2. С. 267–278. DOI: https://doi.org/10.28925/2312-5829.2018.1-2.77621

Петренко Л.М. Принцип науковості у відборі змісту навчального матеріалу з матеріалознавства. Професійне навчання на виробництві. 2009. № 3. С. 1–16. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/2766/1/%D0%9F%D0%B5%D1%82%D1%80%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE_%D0%9B_%D0%BF%D1%80%D0%B8%D0%BD%D1%86%D0%B8%D0%BF_%D0%BD%D0%B0%D1%83%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%96_%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_Copy.pdf

Подласий І. П. Педагогіка. Теоретична педагогіка. URL: https://stud.com.ua/18081/pedagogika/svyaz_teoriyi_praktikoyu

Про забезпечення соціального захисту дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах : постанова Кабінету міністрів України від 01.06.2020 № 585. Дата оновлення: 28.07.2021. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/585-2020-%D0%BF#Text

Про освіту : Закон України 5 вересня 2017 року № 2145-VIII. Дата оновлення: 04.06.2024. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

Про охорону дитинства : Закон України від 26.04.2001 р. № 2402-III. Дата оновлення: 14.07.2023. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2402-14#Text

Радкевич В., Романова Г., Бородієнко О. Концептуальні основи практико-орієнтованої підготовки викладачів професійної освіти і навчання. Науковий вісник Інституту професійно-технічної освіти НАПН України. Професійна педагогіка. 2018. № 16. С. 5–13. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/712992/

Райкова Т. С., Шарапова Т. А., Бердичевська І. Є. Андрагогіка як основа післядипломної освіти. URL: http://dspace.zsmu.edu.ua/bitstream/123456789/7507/1/%D0%97%D0%91%D0%86%D0%A0%D0%9D%D0%98%D0%9A-4-%D0%9D%D0%90%D0%A3%D0%9A%D0%9E%D0%92%D0%9E%D0%87-%D0%9A%D0%9E%D0%9D%D0%A4%D0%95%D0%A0%D0%95%D0%9D%D0%A6%D0%86%D0%87_186-188.pdf

Рибчук О. О. Педагогічна модель розвитку фахової компетентності викладачів ВВНЗ у системі післядипломної освіти. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. 2017. № 2 (88). С. 231–236. URL: http://eprints.zu.edu.ua/25272/1/43.pdf (дата звернення: 04.08.2024).

Савченко О. Я. Уміння вчитися як ключова компетентність загальної середньої освіти. В кн. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: Бібліотека з освітньої політики. Київ : «К.І.С.», 2004. С. 34–46.

Самко А. М., Калюжна Т. Г. Андрагогічні засади освітнього процесу в системі післядипломної педагогічної освіти. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/726327/1/%D0%A1%D0%B0%D0%BC%D0%BA%D0%BE_%D0%9A%D0%B0%D0%BB%D1%8E%D0%B6%D0%BD%D0%B0_%D0%A7%D0%B5%D1%80%D0%BD%D1%96%D0%B2%D1%86%D1%96.pdf.

Скиба Ю. А., Кочерга Є. В. Моделювання розвитку здоров’язбережувальної та емоційно-етичної компетентностей вчителів у післядипломній освіти. Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка. Педагогічні науки. 2021. Вип. 3. С. 103–112. DOI: https://doi.org/10.31376/2410-0897-2021-3-47-103-112

Софій Н., Найда Ю., Маланчій В., Семко О. Інклюзивне навчання в закладах загальної середньої освіти: керівництво для тренерів : навч.-метод. посіб. Київ, 2018. 174 с

Сухомлинський В. О. Вибрані твори : в 5 т. Київ : Рад. школа, 1976. 654 с.

Тімець О.В. Теорія і практика формування фахової компетентності майбутнього вчителя географії у процесі професійної підготовки : автореф. дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04. Черкаси, 2011. 42 с. URL: https://dspace.udpu.edu.ua/bitstream/6789/3092/1/aref_Timets.pdf

Токарська О. Розвиток професійної компетентності вчителя інформатики основної школи засобами інформаційно-комунікаційних технологій : дис. … канд. пед. наук : 011. Житомир, 2021. 329 с.

Харченко С. Я. Системний підхід у сучасних педагогічних дослідженнях України : монографія. Старобільск : Вид-во ДЗ «ЛНУ імені Тараса Шевченка», 2016. 488 с.

Яценко С. Л. Сутнісні аспекти особистісно орієнтованої освіти. Проблеми освіти. 2015. Вип. 85. С. 116–122. URL: http://eprints.zu.edu.ua/19788/1/%D0%AF%D1%86%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D0%A1.pdf (дата звернення: 03.08.2024).

Tynjälä P., Virtanen A., Klemola U., Kostiainen E., Rasku-Puttonen H. Developing social competence and other generic skills in teacher education: applying the model of integrative pedagogy. European Journal of Teacher Education. 2016. P. 1–20. URL: 10.1080/02619768.2016.1171314 (date of application: 29.08.2024).

Fullan Michael. Leading in a Culture of Change. URL: https://books.google.com.ua/books/about/Leading_in_a_Culture_of_Change.html?id=7i0KAwAAQBAJ&redir_esc=y (date of application: 27.08.2024).

References

Antoshyna, V. (2024). Metodolohiia yak fundamentalna osnova naukovoho doslidzhennia [Methodology as a fundamental basis of scientific research]. Akademichni vizii [Academic visions], 27, 1-7. Retrieved from https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/957 [in Ukrainian].

Bashavets, N., & Kasianenko, M. (2023). Osobystisno-oriientovanyi pidkhid v profesiinii diialnosti vykladacha fizychnoho vykhovannia u zakladakh vyshchoi osvity [Personal-oriented approach in the professional activities of the teacher of physical education in institutions of higher education]. Retrieved from http://dspace.pdpu.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/18970/1/Bashavets.pdf [in Ukrainian].

Berezan, V. (2002). Pidhotovka maibutnoho pedahoha do realizatsii innovatsiinykh pedahohichnykh tekhnolohii [Preparing the future teacher for the implementation of innovative pedagogical technologies]. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia v pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy [Modern information technologies and innovative teaching methods in training specialists: methodology, theory, experience, problems], 2, 2, 181-185 [in Ukrainian].

Bekh, I. (2002). Profesiino-osobystisna kompetentnist pedahoha u konteksti humanistychnoi osobystisno oriientovanoi osvity [Professional and personal competence of the teacher in the context of humanistic personality-oriented education]. Naukovi zapysky. Pedahohika i psykholohiia [Proceedings. Pedagogy and psychology], 6, 1, 13-19 [in Ukrainian].

Buchkivska, V. (2007). Pedahohichna spadshchyna A. S. Makarenka v konteksti osobystisno oriientovanoho pidkhodu u vykhovanni [Makarenko in the context of a personality-oriented approach to education]: monohrafiia. Khmelnytskyi [in Ukrainian].

Bushman, I. (2005). Systema osvity yak zasib modernizatsii ukrainskoi kultury [The education system as a means of modernizing Ukrainian culture]. (Extended abstract of PhD diss.). Sumy. Retrieved from https://essuir.sumdu.edu.ua/bitstream-download/123456789/3407/1/58.pdf [in Ukrainian].

Honcharenko, S. U. (2008). Humanizatsiia osvity [Humanization of education]. In V. H. Kremen (Ed.), Entsyklopediia osvity [Encyclopedia of education]. Kyiv: Yurinkom Inter [in Ukrainian].

Honcharenko, S. (1996). Ukrainskyi pedahohichnyi slovnyk [Ukrainian Pedagogical Dictionary]. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].

Honcharenko, S. (2007). Metodolohichni zasady pobudovy pedahohichnoi teorii [Methodological principles of constructing a pedagogical theory]. Shliakh osvity [The way of education], 2, 2-10. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/706665/1/%D0%9F%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%B0%20%D1%82%D0%B5%D0%BE%D1%80%D1%96%D1%8F.pdf [in Ukrainian].

Horokhivska, T. (2020). Zakonomirnosti i pryntsypy kontseptsii rozvytku profesiino-pedahohichnoi kompetentnosti vykladachiv tekhnichnykh zakladiv vyshchoi osvity [Regularities and principles of the concept of development of professional and pedagogical competence of teachers of technical institutions of higher education]. Publishing House «Baltija Publishing». Retrieved from http://www.baltijapublishing.lv/omp/index.php/bp/catalog/download/68/1472/3443-1 [in Ukrainian].

Dvornyk, O., & Ruban, N. (2024). Intehratyvna model osvitnoho seredovyshcha rozvytku sotsialnoi kompetentnosti vchyteliv do roboty zi zdobuvachamy osvity u skladnykh zhyttievykh obstavynakh [The integrative model of educational environment for development teachers' social competence in working with learners in difficult life circumstances]. Innovatsiina pedahohika [Innovative pedagogy], 68, 1, 64-72. DOI: https://doi.org/10.32782/2663- 6085/2024/68.1.11 [in Ukrainian].

Dubaseniuk, O. (2012). Profesiina pedahohichna osvita: osobystisno oriientovanyi pidkhid [Professional pedagogical education: a personality-oriented approach]: monohrafiia. Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I. Franka [in Ukrainian].

Yelnykova, H., & Juhman, L. (2022). Zastosuvannia adaptyvnoho pidkhodu v osvitnii diialnosti zakladiv vyshchoi osvity [Application of the Adaptive Approach in the Educational Activities of Higher Education Institutions]. In Adaptyvni protsesy v osviti [Adaptive Processes in Education]: zb. materialiv (tez dopovidei) 1-ho Mizhnar. nauk. forumu (№ 1 (4), pp. 61-63). Kyiv; Kharkiv [in Ukrainian].

Yeromenko, O. (2020). Adaptyvna systema profesiinoi pidhotovky mahistriv z upravlinnia navchalnym zakladom: teoriia i praktyka [Adaptive system of professional training of masters in management of an educational institution: theory and practice]: monohrafiia. Kharkiv: FOP PanovA.M. [in Ukrainian].

Zhuravska, N. Profesiinyi rozvytok pedahohichnykh pratsivnykiv: shliakh do zabezpechennia yakosti fakhovoi peredvyshchoi osvity [Professional development of pedagogical workers: the way to ensure the quality of professional pre-higher education]. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/726175/1/%D0%97%D0%91%D0%86%D0%A0%D0%9D%D0%98%D0%9A%20%D1%82%D0%B5%D0%B724.06.pdf#page=84 [in Ukrainian].

Kaidalova, L. Teoretychni ta metodolohichni aspekty osobystisno oriientovanoho navchannia [Theoretical and methodological aspects of personality-oriented learning]. Retrieved from https://dspace.nuph.edu.ua/bitstream/123456789/2923/1/1.pdf [in Ukrainian].

Kalenskyi, A. (2018). Metodolohichni pidkhody do standartyzatsii zmistu profesiinoi osvity [Methodological approaches to standardization of professional education content]. Naukovyi visnyk Instytutu profesiino-tekhnichnoi osvity NAPN Ukrainy. Profesiina pedahohika [Scientific Bulletin of the Institute of Vocational and Technical Education of the National Academy of Sciences of Ukraine. Professional pedagogy], 16, 27-33. DOI: https://doi.org/10.32835/2223-5752.2018.16.27-33 [in Ukrainian].

Kalyniuk, S. (2023). Inkliuzyvna osvita: adaptatsiia do potreb osobystosti u svitli antropotsentrychnykh tsinnostei [Inclusive education: adaptation to personal needs in the context of anthropocentric values]. Pravova derzhava [Rule of law], 52, 21-29. DOI: https://doi.org/10.18524/2411-2054.2023.52.291731 [in Ukrainian].

Kopylova, S. (2012). Vplyv idei adaptyvnoi shkoly na rozvytok teorii adaptyvnykh system v profesiinii osviti [Influence of ideas of adaptive school on development of the theory of adaptive systems in professional education]. In Psykholoho-pedahohichni problemy v osvitnomu protsesi [Psychological and pedagogical problems in the educational process]: zb. nauk. st. II International Scientific and Practical Conference (pp. 140-145). Kharkiv: KhNPU: KhOHOKZ. Retrieved from https://culturehealth.org/hogokz_knigi/Kn_produkc/Zbirnik/1_HNPU2012.pdf#page=140 [in Ukrainian].

Kravchuk, L. Realizatsiia andrahohichnoho pidkhodu v systemi pisliadyplomnoi osvity [Implementation of the andragogic approach in the system of postgraduate education]. Retrieved from https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/12307/1/L_Kravchuk_AZPO_IPPO.pdf [in Ukrainian].

Kurlishchuk, I., & Shvyrka, V. (2021). Pedahohichni umovy rozvytku sotsialnoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv zasobom volonterskoi diialnosti [Pedagogical conditions for the development of social competence of future specialists by means of volunteer activity]. ΛΌHOΣ, 85-87. Retrieved from https://ojs.ukrlogos.in.ua/index.php/logos/article/download/8608/8574/ [in Ukrainian].

Lisovets, O. (2019). Systemnyi pidkhid do formuvannia sotsialno-pravovoi kompetentnosti sotsialnykh pratsivnykiv [System approach to formation of social and legal competence of social workers]. Neperervna profesiina osvita: teoriia i praktyka [Continuous professional education: theory and practice], 1/2, 145-151. DOI: https://doi.org/10.28925/1609-8595.2018(1-2)145151 [in Ukrainian].

Maidanyk, O. (2023). Formuvannia sotsialnoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv pochatkovykh klasiv u protsesi profesiinoi pidhotovky [Promotion of social competence of future primary class teachers in the process of professional training]. Molodyi vchenyi [A young scientist], 1.1 (113.1), 40-44. DOI: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2023-113.1-10 [in Ukrainian].

Makarenko, I. (2011). Pryntsypy orhanizatsii monitorynhu yakosti protsesu navchannia u zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladakh [Principles of monitoring the quality of the learning process in secondary schools]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 5: Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy [Scientific journal of the M.P. Drahomanov NPU. Series 5: Pedagogical sciences: realities and prospects], 27, 153-159 [in Ukrainian].

Myronchuk, N. (2014). Diialnisnyi pidkhid u profesiinii pidhotovtsi maibutnikh pedahohiv do realizatsii funktsii uchytelia-vykhovatelia [The Pragmatist Approach in the Training of Future Teachers to Implement the Functions of the Teacher-Tutor]. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu: Pedahohichni nauky [Bulletin of Zhytomyr State University. Pedagogical sciences], 4 (76), 85-88. Retrieved from http://eprints.zu.edu.ua/13927/1/85-88.pdf [in Ukrainian].

Mysechko, Ye., Astakhova, L., & Mysechko, O. Dydaktychni pryntsypy formuvannia profesiinoi kompetentnosti vchytelia [Didactic principles of formation of professional competence of the teacher]. Retrieved from http://eprints.zu.edu.ua/744/1/99maepkv.pdf [in Ukrainian].

Mykhailov, V. (2021). Pedahohichne modeliuvannia rozvytku profesiinoi kompetentnosti fakhivtsiv iz pytan tsyvilnoi bezpeky v systemi pisliadyplomnoi osvity [Pedagogical modeling of the civil security specialists’ professional competence development in the system of postgraduate education]. Akademichni studii. Pedahohika [Academic studies. Pedagogy], 1 (3), 50-58. DOI: https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.3.1.9 [in Ukrainian].

Molnar, T. (2016). Diialnisnyi pidkhid do orhanizatsii navchalnoho protsesu v pochatkovii shkoli [Activity approach to the organization of the educational process in elementary school]. Molod i rynok [Youth and the market], 1 (132), 76-79 [in Ukrainian].

Nykytiuk, I. (2018). Rozvytok profesiinykh kompetentnostei pedahohiv v umovakh innovatsiinoho osvitno-vykhovnoho seredovyshcha [Development of professional competencies of teachers in an innovative educational environment]. Pedahohichnyi poshuk [Pedagogical search], 3, 73-76 [in Ukrainian].

Palamar, S. (2018). Kompetentnisnyi pidkhid yak metodolohichnyi oriientyr modernizatsii suchasnoi osvity [Competence approach as a methodological landmark of modernization of modern education]. Osvitolohichnyi dyskurs [Educational discourse], 1/2 (20/21), 267-278. DOI: https://doi.org/10.28925/2312-5829.2018.1-2.77621 [in Ukrainian].

Petrenko, L. (2009). Pryntsyp naukovosti u vidbori zmistu navchalnoho materialu z materialoznavstva [The principle of science in the selection of the content of educational material in materials science]. Profesiine navchannia na vyrobnytstvi [Professional training on the job], 3, 1-16. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/2766/1/%D0%9F%D0%B5%D1%82%D1%80%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE_%D0%9B_%D0%BF%D1%80%D0%B8%D0%BD%D1%86%D0%B8%D0%BF_%D0%BD%D0%B0%D1%83%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%96_%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_Copy.pdf [in Ukrainian].

Podlasyi, I. Pedahohika. Teoretychna pedahohika [Pedagogy. Theoretical pedagogy]. Retrieved from https://stud.com.ua/18081/pedagogika/svyaz_teoriyi_praktikoyu [in Ukrainian].

Pro zabezpechennia sotsialnoho zakhystu ditei, yaki perebuvaiut u skladnykh zhyttievykh obstavynakh [On Ensuring Social Protection for Children in Difficult Life Circumstances]: Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine as of 01.06.2022 No. 585, (2022) (testimony of Verkhovna Rada of Ukraine). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/585-2020-%D0%BF#Text [in Ukrainian].

Pro osvitu [On Education]: Law of Ukraine as of 05.09.2017 No. 2145-VIII, (2017) (testimony of Verkhovna Rada of Ukraine). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text [in Ukrainian].

Pro okhoronu dytynstva [On Child Welfare]: Law of Ukraine as of 26.04.2001 No. 2402-III, (2001) (testimony of Verkhovna Rada of Ukraine). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2402-14#Text [in Ukrainian].

Radyevych, V., Romanova, H., & Borodiienko, O. (2018). Kontseptualni osnovy praktyko-oriientovanoi pidhotovky vykladachiv profesiinoi osvity i navchannia [Conseptual foundations of future VET teacher's training]. Naukovyi visnyk Instytutu profesiino-tekhnichnoi osvity NAPN Ukrainy. Profesiina pedahohika [Scientific Bulletin of the Institute of Vocational and Technical Education of the National Academy of Sciences of Ukraine. Professional pedagogy], 16, 5-13. DOI: https://doi. org/10.32835/2223-5752.2018.16.5-13 [in Ukrainian].

Raikova, T., Sharapova, T., & Berdychevska, I. Andrahohika yak osnova pisliadyplomnoi osvity [Andragogy as the basis of postgraduate education]. Retrieved from http://dspace.zsmu.edu.ua/bitstream/123456789/7507/1/%D0%97%D0%91%D0%86%D0%A0%D0%9D%D0%98%D0%9A-4-%D0%9D%D0%90%D0%A3%D0%9A%D0%9E%D0%92%D0%9E%D0%87-%D0%9A%D0%9E%D0%9D%D0%A4%D0%95%D0%A0%D0%95%D0%9D%D0%A6%D0%86%D0%87_186-188.pdf [in Ukrainian].

Rybchuk, O. (2017). Pedahohichna model rozvytku fakhovoi kompetentnosti vykladachiv VVNZ u systemi pisliadyplomnoi osvity [Educational Model Of Teachers Hmei Professional Competence In Post-Graduate Education]. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka [Bulletin of Zhytomyr Ivan Franko State University], 2 (88), 231-236. Retrieved from http://eprints.zu.edu.ua/25272/1/43.pdf [in Ukrainian].

Savchenko, O. (2004). Uminnia vchytysia yak kliuchova kompetentnist zahalnoi serednoi osvity [Ability to learn as a key competence of general secondary education]. In Kompetentnisnyi pidkhid u suchasnii osviti: svitovyi dosvid ta ukrainski perspektyvy: Biblioteka z osvitnoi polityky [Competency approach in modern education: world experience and Ukrainian perspectives: Library of educational policy] (pp. 34-36). Kyiv: «K.I.S.» [in Ukrainian].

Samko, A., & Kaliuzhna, T. (2021). Andrahohichni zasady osvitnoho protsesu v systemi pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity [Andragogical Fundamentals Of The Educational Process In The System Of Postgraduate Pedagogical Education]. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/726327/1/%D0%A1%D0%B0%D0%BC%D0%BA%D0%BE_%D0%9A%D0%B0%D0%BB%D1%8E%D0%B6%D0%BD%D0%B0_%D0%A7%D0%B5%D1%80%D0%BD%D1%96%D0%B2%D1%86%D1%96.pdf [in Ukrainian].

Skyba, Yu., & Kocherha, Ye. (2021) Modeliuvannia rozvytku zdoroviazberezhuvalnoi ta emotsiino-etychnoi kompetentnostei vchyteliv u pisliadyplomnii osvity [Modeling The Development Of Teachers’ Health Saving And Emotional And Ethical Competencies In Postgraduate Education]. Visnyk Hlukhivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Oleksandra Dovzhenka. Pedahohichni nauky [Bulletin of the Glukhiv National Pedagogical University named after Oleksandr Dovzhenko. Pedagogical sciences], 3, 103-112. DOI: https://doi.org/10.31376/2410-0897-2021-3-47-103-112 [in Ukrainian].

Sofii, N., Naida, Yu., Malanchii, V., & Semko, O. (2018). Inkliuzyvne navchannia v zakladakh zahalnoi serednoi osvity: kerivnytstvo dlia treneriv [Inclusive education in institutions of general secondary education: a guide for coaches]: navchalno-metodychnyi posibnyk. Kyiv [in Ukrainian].

Sukhomlynskyi, V. (1976). Vybrani tvory [Selected works] (5 vol.). Kyiv: Rad. shkola [in Ukrainian].

Timets, O. (2011). Teoriia i praktyka formuvannia fakhovoi kompetentnosti maibutnoho vchytelia heohrafii u protsesi profesiinoi pidhotovky [Theory and practice of formation of professional competence of the future geography teacher in the process of professional training]. (Extended abstract of D diss.). Cherkasy. Retrieved from https://dspace.udpu.edu.ua/bitstream/6789/3092/1/aref_Timets.pdf [in Ukrainian].

Tokarska, O. (2021). Rozvytok profesiinoi kompetentnosti vchytelia informatyky osnovnoi shkoly zasobamy informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii [Development of professional competence of a basic school computer science teacher by means of information and communication technologies]. (PhD diss.). Zhytomyr [in Ukrainian].

Kharchenko, S. (2016). Systemnyi pidkhid u suchasnykh pedahohichnykh doslidzhenniakh Ukrainy [Systematic approach in modern pedagogical research of Ukraine]: monograph. Starobilsk: Vyd-vo DZ «LNU imeni Tarasa Shevchenka» [in Ukrainian].

Yatsenko, S. (2015). Sutnisni aspekty osobystisno oriientovanoi osvity [Essential aspects of personality-oriented education]. Problemy osvity [Problems of education], 85, 116-122. Retrieved from http://eprints.zu.edu.ua/19788/1/%D0%AF%D1%86%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D0%A1.pdf [in Ukrainian].

Tynjälä P., Virtanen A., Klemola U., & Kostiainen E. (2016). Rasku-Puttonen H. Developing social competence and other generic skills in teacher education: applying the model of integrative pedagogy. European Journal of Teacher Education, 1-20. DOI: 10.1080/02619768.2016.1171314.

Fullan, Michael. Leading in a Culture of Change. Retrieved from https://books.google.com.ua/books/about/Leading_in_a_Culture_of_Change.html?id=7i0KAwAAQBAJ&redir_esc=y.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-25

Як цитувати

Дворник, О. М. (2024). Методологічна основа розвитку соціальної компетентності вчителів до роботи зі здобувачами освіти у складних життєвих обставинах . Імідж сучасного педагога, (6(219), 59–67. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-6(219)-59-67

Номер

Розділ

НЕПЕРЕРВНА ОСВІТА