Board-printed games as historical and pedagogical phenomenon

Автор(и)

  • Olena Hnizdilova Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, Україна https://orcid.org/0000-0001-7706-2427
  • Nataliia Manzhelii Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, Україна https://orcid.org/0000-0003-1030-764X
  • Nataliia Kovalevska Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, Україна https://orcid.org/0000-0002-9152-2511
  • Tetyana Fazan Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, Україна https://orcid.org/0000-0001-9132-9394

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-5(218)-13-19

Ключові слова:

дошкільні заклади; ігрова діяльність; гра; діти дошкільного віку; класифікації настільно-друкованих ігор; сучасні тенденції

Анотація

Актуалізується генезис настільно-друкованих ігор в історико-педагогічній площині. Встановлено, що настільно-друкована гра займала вагоме місце в організації ігрової діяльності дітей у закладах освіти: дошкільному закладі та початковій школі. Настільно-друкована гра позитивно впливала на розвиток психіки та свідомості дітей, була одним із засобів  формування уявлень про навколишній світ, його явища та об’єкти, сприяла розвитку мовлення, творчості, створювала підґрунтя для спільної діяльності дітей. Метою представленої статті стало дослідження настільно-друкованої гри як історико-педагогічного феномену. Для ґрунтовного дослідження заявленої теми були використані методи теоретичного рівня – аналіз, синтез, узагальнення та систематизація. На основі архівних та ігрових матеріалів фондів Державного музею іграшки Міністерства освіти і науки України та праць вченої Т. Пржегодської висвітлено класифікації досліджуваних ігор: класифікація єдиного в Україні зібрання настільно-друкованих ігор, за якою розділені ігрові матеріали в архівному відділі Державного музею іграшки; класифікація відповідно до архівного документу «Педагогічні та художні вимоги до поліграфічних ігор» (1970); класифікація  вченої Т. Пржегодської, представленої у праці «Від іграшки – до книжки» (1977). Поруч із цим, завдяки аналізу джерел 50–90-х рр. ХХ ст. та інтенсивному розвитку ігрової діяльності дітей дошкільного віку у роботі розкрито основні тенденції, що окреслюють перспективу подальшого розвитку й трансформації використання настільно-друкованих ігор у сучасному освітньому просторі закладів дошкільної освіти. Практична цінність роботи полягає в тому, що вперше цілісно проаналізовано наукові матеріали дослідження настільно-друкованих ігор у 50–90-ті рр. ХХ ст.; представлено класифікації настільно-друкованих ігор; розкрито основні тенденції, що окреслюють перспективи подальшого розвитку й трансформації використання настільно-друкованих ігор у сучасному освітньому просторі.

Біографії авторів

Olena Hnizdilova, Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка

докторка педагогічних наук, професорка, завідувачка кафедри дошкільної освіти

Nataliia Manzhelii, Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка

кандидатка педагогічних наук, доцентка кафедри дошкільної освіти

Nataliia Kovalevska, Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка

кандидатка педагогічних наук, доцентка кафедри дошкільної освіти

Tetyana Fazan, Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка

кандидатка педагогічних наук, старша викладачка кафедри дошкільної освіти

Посилання

Artemova, L. (1961). Do pytannia pro ihrovi vidnosyny ditei v dydaktychnykh ihrakh [To the question of children's play relationships in didactic games]. Doshkilne vykhovannia [Preschool education], 8, 20-22 [in Ukrainian].

Artemova, L. (1963). Orhanizatsiia vzaiemovidnosyn v ihrakh z pravylamy [Organization of relationships in games with rules]. Doshkilne vykhovannia [Preschool education], 11, 35 [in Ukrainian].

Artemova, L. (1965). Formuvannia vzaiemovidnosyn mizh ditmy starshoho doshkilnoho viku v protsesi osvoiennia pravyl v ihrakh [The formation of relationships between children of older preschool age in the process of mastering the rules in games]. Doshkilna pedahohika i psykholohiia [Preschool pedagogy and psychology], 1, 58-76 [in Ukrainian].

Artemova, L. (1990). Navkolyshnie v dydaktychnykh ihrakh [Environment in didactic games]. Doshkilne vykhovannia [Preschool education], 10, 10-11 [in Ukrainian].

Artemova, L., & Zhdan V. (1973). Vidobrazhennia znan ditei u spilnykh ihrakh [Display of children's knowledge in joint games]. Doshkilne vykhovannia [Preschool education], 9, 10-12 [in Ukrainian].

Artemova, L., Kudykina, N., & Shkolna, I. (1988). Oznaiomlennia ditei z pratseiu doroslykh [Acquaintance of children with the work of adults]. Kyiv: Radianska shkola [in Ukrainian].

Artemova, L., & Yankivska, O. (1997). Dydaktychni ihry i vpravy u dytiachomu sadku [Didactic games and exercises in kindergarten]. Kyiv: Vyshcha shkola [in Ukrainian].

Bahlaieva, N. (1999). Suchasni pidkhody do lohiko-matematychnoho rozvytku doshkilniat [Modern approaches to logical and mathematical development of preschoolers]. Doshkilne vykhovannia [Preschool education], 7, 3-4 [in Ukrainian].

Bokaryeva, Yu., & Shypova, M. (2024). Doslidzhennya vplyvu viku audytoriyi na dyzayn drukovanykh nastilnykh ihor [Study of the impact of audience age on the design of printed board games]. In Polihrafichni, mulʹtymediyni ta veb-tekhnolohiyi. Innovatsiyi ta rozvytok [Printing, multimedia and web technologies. Innovations and development]: monohrafia (pp. 47-58). Kharkiv: TOV Madrydsʹka drukarnya [in Ukrainian].

Vorontsova, S. (1985). Nastilno-polihrafichni ihry [Board and printing games]. Doshkilne vykhovannia [Preschool education], 9, 18-19 [in Ukrainian].

Dydaktychni materialy i zaniattia z ditmy rannoho viku [Didactic materials and activities with young children]: posibnyk dlia vykhovateliv dytiachykh sadkiv. (1975). Kyiv: Radianska shkola [in Ukrainian].

Donovan, T. (2019). It's all a game: a short history of board games. Atlantic Books.

Kovalevska N. (2021). Formuvannya u doshkilʹnyat uyavlenʹ pro profesiyi v ihroviy diyalnosti [Formation of ideas about professions in preschool children in game activities]. Vytoky pedahohichnoyi maysternosti [Origins of pedagogical skill], 28, 87-91 [in Ukrainian].

Kolechko, V. (1985). «Zhyvi chysla». Dydaktychni ihry zi starshymy doshkilnykamy na zaniatti z matematyky ["Live numbers". Didactic games with older preschoolers in mathematics class]. Doshkilne vykhovannia [Preschool education], 9, 14-16 [in Ukrainian].

Kostiukhina, M. (2013). Dytiachyi orakul. Po storinkakh nastilno-drukovanykh ihor. Kultura povsiakdennosti [Children's oracle. On the pages of printed board games. Everyday culture]. Kyiv: Novyi literaturnyi ohliad [in Ukrainian].

Krushynska, V., & Matsiuk, L. (1988). Dydaktychni ihry ta vpravy. Formuvannia elementarnykh matematychnykh uiavlen. Starsha hrupa [Didactic games and exercises. Formation of elementary mathematical ideas]. Doshkilne vykhovannia [Preschool education], 9, 12-13 [in Ukrainian].

Livingstone, I. (2019). Board games in 100 moves. DK.

Lukashova, Yu., & Hnizdilova, O. (2020). Vykorystannia dydaktychnykh ihor u protsesi proforiientatsii doshkilnykiv [The use of didactic games in the process of career guidance of preschoolers]. Teoriia ta praktyka navchannia i vykhovannia [Theory and practice of teaching and education], 75/76, 3-7. DOI: https://doi.org/10.33989/2524-2474.2020.75-76.226357

Moskalenko, Yu. (2023). Dydaktychni ihry yak zasib formuvannia vymovnoi storony movlennia u ditei doshkilnoho viku z fonetyko-fonematychnym nedorozvynenniam [Didactic games as a means of forming the spoken side of speech in preschool children with phonetic-phonemic underdevelopment]. In Yu. D. Boichuk (Ed.), Formuvannia zhyttievoi kompetentnosti osib z osoblyvymy osvitnimy potrebamy v systemi pozashkilnoi, spetsialnoi ta inkliuzyvnoi osvity [Formation of life competence of persons with special educational needs in the system of out-of-school, special and inclusive education]: zb. nauk. pr. za materialamy Vseukr. nauk.-prakt. konf. (pp. 474-478). Kharkiv. Retrieved from https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/10914 [in Ukrainian].

Pahuta, P. (2021). Dydaktychni ihry yak zasib formuvannia lohiko-matematychnoi kompetentnosti ditei doshkilnoho viku [Didactic games as a means of forming logico-mathematical competence of preschool children]. In Synerhiia formalnoi, neformalnoi ta dualnoi osvity maibutnikh fakhivtsiv doshkilnoi ta pochatkovoi osvity [Synergy of formal, informal and dual education of future specialists in preschool and primary education]: materialy Vseukr. nauk.-prakt. konferentsii z mizhnar. uchastiu (pp. 27-30). Chernihiv: Nats. un-t «Chernihivskyi kolehium» imeni T. H. Shevchenka. Retrieved from http://dspace.megu.edu.ua:8080/jspui/handle/123456789/3491 [in Ukrainian].

Pedahohichni ta khudozhni vymohy do palihrafichnykh ihor [Pedagogical and artistic requirements for polygraphic games]: metodychnyi material dlia konsultatsii. (1970). Kyiv [in Ukrainian].

Przhehodska, T. (1977). Vid ihrashky – do knyzhky [From a toy to a book]. In Literatura. Dity. Chas [Literature. Children. Time] (pp. 136-139). Kyiv: Veselka [in Ukrainian].

Rudenskyi, R. (2022). Aksiolohichnyi potentsial dytiachykh nastilno-drukovanykh ihor ta ihrashok militarnoi tematyky [Axiological potential of children's board-printed games and toys with a military theme]. In Tsinnisni oriientyry v suchasnomu sviti: teoretychnyi analiz ta praktychnyi dosvid [Value orientations in the modern world: theoretical analysis and practical experience]: zbirnyk tez IV Mizhnar. nauk.-prakt. konf. (pp. 306-309). Ternopil: Vektor. Retrieved from http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/25903/1/Rudenskyi.pdf [in Ukrainian].

Rudenskyi, R. (2023). Nastilni i dydaktychni ihry dlia ditei doshkilnoho ta molodshoho shkilnoho viku: retrospektyvnyi i strukturnyi analiz [Board and didactic games for children of preschool and primary school age: a retrospective and structural analysis]. In Formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv: pedahohichna ta filolohichna paradyhmy [Formation of professional competence of future specialists: pedagogical and philological paradigms]: materialy Mizhnar. nauk.-prakt. mizhdystsypl. konf. (pp. 101-106). Ternopil: TNPU im. V. Hnatiuka. Retrieved from http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/29209/1/25_Rudenskuj.pdf [in Ukrainian]

Rudenskyi, R., & Pysarchuk, O. (2023). Yevropeiskyi kontekst evoliutsii struktury nastilnykh ihor dlia ditei doshkilnoho viku ta molodshoho shkilnoho viku [The European context of the evolution of the structure of board games for preschool and primary school children]. Naukovyi visnyk Vinnytskoi akademii bezperervnoi osvity. Pedahohika. Psykholohiia [Scientific bulletin of the Vinnytsia Academy of Continuing Education. Pedagogy. Psychology], 4, 109-118. DOI: https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2023-4.17 [in Ukrainian].

Saiapina, S. (2016). Publikatsii ta dysertatsii vitchyznianykh avtoriv iz pytan vykhovannia ta navchannia ditei doshkilnoho viku (1960 r. – pochatok XXI stolittia) [Publications and dissertations of domestic authors on issues of upbringing and education of preschool children (1960 – the beginning of the 21st century)]: bibliohrafichnyi pokazhchyk. Slov’iansk: Vyd-vo B. I. Matorina [in Ukrainian].

Yankivska, O. (1985). Dydaktychni ihry v dytiachomu sadku [Didactic games in kindergarten]: navch.-metod. posibnyk. Kyiv: Radianska shkola [in Ukrainian].

Yankivska, O. (1967). Rol dydaktychnykh ihor pryrodoznavchoho zmistu v zakriplenni znan starshykh doshkilnykiv na zaniattiakh [The role of didactic games of natural science content in consolidating the knowledge of older preschoolers in classes]. (PhD diss.). Kyiv [in Ukrainian].

Yankivska, O. (1970). Rol dydaktychnykh ihor u rozumovomu rozvytku doshkilniat [The role of didactic games in the mental development of preschoolers]. Doshkilne vykhovannia [Preschool education], 8, 15-17 [in Ukrainian].

Yankivska, O. (1974). Vykorystannia dydaktychnykh ihor dlia rozvytku myslennia ditei pidhotovchoi do shkoly hrupy [The use of didactic games for the development of thinking of children of the preparatory school group]. Doshkilna pedahohika i psykholohiia [Preschool pedagogy and psychology], 8, 23-27 [in Ukrainian].

Yankivska, O. (1975). Dydaktychni ihry yak zasib navchannia ta forma orhanizatsii zhyttia i diialnosti ditei [Didactic games as a means of learning and a form of organization of children's life and activities]. Doshkilne vykhovannia [Preschool education], 11, 19-21 [in Ukrainian].

Yankivska, O. (1983). Dydaktychni ihry z kartynkamy [Didactic games with pictures]. Doshkilne vykhovannia [Preschool education], 6, 26-28 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-25

Як цитувати

Hnizdilova, O., Manzhelii, N. ., Kovalevska, N. ., & Fazan, T. (2024). Board-printed games as historical and pedagogical phenomenon. Імідж сучасного педагога, (5(218), 13–19. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-5(218)-13-19