Удосконалення дизайну освітніх програм зі спеціальності 101 «Екологія» відповідно до потреб ринку праці

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-5(218)-5-12

Ключові слова:

загальні компетентності; заклади вищої освіти; екологія; освітня програма; професійна підготовка; ринок праці

Анотація

Здійснено аналіз профілів освітніх програм підготовки бакалаврів екології за спеціалізацією «Екологія» та встановлено, які загальні компетентності, що відповідають вимогам ринку праці формуються у процесі професійної підготовки. Водночас виявлено, що низка затребуваних на ринку праці загальних компетентностей відсутні у бакалаврських освітніх програмах зі спеціальності 101 «Екологія» за спеціалізацією «Екологія». Запропоновано закладам вищої освіти запроваджувати наступні механізми та інструменти, що дають можливість якнайшвидше вдосконалювати освітні програми відповідно до потреб ринку праці, а саме: внутрішнє оцінювання; зовнішнє оцінювання; відстеження тенденцій; залучення зацікавлених сторін. Крім того, рекомендовано закладам вищої освіти вдосконалити дизайн бакалаврських освітніх програм зі спеціальності 101 «Екологія» за спеціалізацією «Екологія» та передбачити формування загальних компетентностей, що потребує ринок праці, а саме: критичне мислення, творчість, креативність, співпраця, емоційний інтелект, продуктивність (тайм-менеджмент) та ініціативність. Формування у випускників закладів вищої освіти затребуваних на ринку праці загальних компетентностей сприятиме розширенню їхніх можливостей працевлаштування.

Біографії авторів

Юрій Андрійович Скиба, Інститут вищої освіти НАПН України

доктор педагогічних наук, доцент, заступник директора з наукової роботи

Володимир Петрович Онопрієнко, Сумський національний аграрний університет

доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри туризму

Посилання

Білецька Г. А. Педагогічні умови інтеграції фундаментальних і професійно орієнтованих дисциплін у підготовці екологів : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Хмельницький, 2004. 256 с.

Білявський Г., Боголюбов В. Нові концептуальні підходи до розвитку екологічної освіти в Україні на початку ХХІ століття. Наукові записки НаУКМА. 2000. Т. 18, ч. 2. С. 300–305.

Боголюбов В. М. Теоретичні і методичні засади формування професійної компетентності майбутніх екологів в умовах переходу до сталого розвитку суспільства : автореф. дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.02. Київ, 2014. 40 с.

Бондар О. І., Барановська В. Є. Екологічна освіта в контексті стратегії збалансованого розвитку держави. Збірник наукових праць за матеріалами Всеукр. еколог. конф., 26–27 травн. 2004 р. Київ, 2004. С. 125–129.

Бровдій В. М. Закони екології: соціально-економічні, геофізичні, геохімічні. Київ, 2003. 179 с.

Вступна кампанія-2023. Єдина державна електронна база з питань освіти. URL: http://surl.li/uauno

Дробноход М., Вольвач В. Екологія в освітньому полі України: методологія та зміст. Екологія і освіта. 1999. № 3. С. 137–154.

Заблоцька О. С. Формування предметних компетенцій з хімії у студентів екологічних спеціальностей : монографія. Житомир : ЖНАУ, 2011. 424 с.

Ільїч Л. Взаємодія ринків праці та освіти: сутність характерні риси та модель функціонування. Економіка та держава. 2017. № 4. С. 69–74. URL: http://www.economy.in.ua/index.php?op=1&z=3744&i=13

Коренева І. М. Теоретичні і методичні засади підготовки майбутніх учителів біології до реалізації функцій освіти для сталого розвитку : автореф. дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04. Глухів, 2020. 37 с.

Мантур-Чубата О. С., Ваганова Л. В. Ринок праці України в умовах воєнного стану. Економіка і регіон. 2022. № 2 (85). С. 81–87.

Онопрієнко В. М. Теоретико-методичні засади екологічної підготовки фахівців сільського господарства : автореф. дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04. Київ, 2011. 40 с.

Освітньо-професійна програма зі спеціальності 101 «Екологія» за спеціалізацією «Екологія». Сумський національний аграрний університет. URL: http://surl.li/tnvxv

Освітньо-професійна програма зі спеціальності 101 «Екологія» за спеціалізацією «Екологія освітніх професійних програм зі спеціальності 101 «Екологія» за спеціалізацією «Екологія». Національний університет біоресурсів і природокористування. URL: http://surl.li/tnvxz

Освітньо-професійна програма зі спеціальності 101 «Екологія» за спеціалізацією «Екологія». Київський національний університет імені Тараса Шевченка. URL: http://surl.li/tnvyi

Освітньо-професійна програма зі спеціальності 101 «Екологія» за спеціалізацією «Екологія». Національний університет «Києво-Могилянська академія». URL: http://surl.li/pljht

Про затвердження професійного стандарту «Еколог» : наказ Мінекономіки від 04 травня 2022 року № 1111-22. URL: https://ecolog-ua.com/news/zatverdzheno-profesiynyy-standart-ekolog

Рідей Н. М. Ступенева підготовка майбутніх екологів: теорія і практика : монографія. Херсон : Олді-плюс, 2011. 450 с.

Рудишин С. Д. Біологічна підготовка майбутніх екологів: теорія і практика : монографія. Вінниця : Темпус, 2009. 394 с.

Саєнко Т. В. Теоретичні і методичні основи екологічної підготовки фахівців у технічних університетах : автореф. дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04. Київ, 2012. 36 с.

Сергієнко В. П., Скиба Ю. А. Використання інформаційно-комунікаційних технологій у процесі викладання навчальної дисципліни стратегія збалансованого розвитку. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми : зб. наук. праць. Київ : Вінниця, 2012. Вип. 29. С. 460–465. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Sitimn_2012_29_86

Скиба Ю. Навички ХХI століття: адаптація освітніх програм вітчизняних закладів вищої освіти. Проблеми освіти. 2023. Вип. 2 (99). С. 73−89. DOI: https://doi.org/10.52256/2710-3986.2-99.2023.05

Скиба Ю. А. Формування управлінських компетенцій майбутніх екологів на засадах збалансованого розвитку: теорія і практика : монографія. Київ : НПУ імені М.П. Драгоманова, 2013. 440 с.

Тілікіна Н. В., Кримова М. О. Навички ХХІ століття як умова виходу молоді на ринок праці. Інвестиції: практика та досвід. 2020. № 5/6. С. 21–28. URL: http://www.investplan.com.ua/pdf/5-6_2020/6.pdf

Jooble.ua. URL: http://surl.li/uaunr

Robota.ua. URL: https://robota.ua/

Work.ua. URL: https://www.work.ua/jobs-kyiv/

References

Biletska, H. A. (2004). Pedahohichni umovy intehratsii fundamentalnykh i profesiino oriientovanykh dystsyplin u pidhotovtsi ekolohiv [Pedagogical conditions for the integration of fundamental and professionally oriented disciplines in the training of ecologists]. (PhD diss.). Khmelnytskyi [in Ukrainian].

Biliavskyi, H., & Boholiubov, V. (2000). Novi kontseptualni pidkhody do rozvytku ekolohichnoi osvity v Ukraini na pochatku XXI stolittia [New conceptual approaches to the development of environmental education in Ukraine at the beginning of the 21st century]. Naukovi zapysky NaUKMA [Scientific notes of NaUKMA], 18, 2, 300-305 [in Ukrainian].

Boholiubov, V. M. (2014). Teoretychni i metodychni zasady formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh ekolohiv v umovakh perekhodu do staloho rozvytku suspilstva [Theoretical and methodical principles of formation of professional competence of future ecologists in the conditions of transition to sustainable development of society]. (Extended abstract of D diss.). Kyiv [in Ukrainian].

Bondar, O. I., & Baranovska, V. Ie. (2004). Ekolohichna osvita v konteksti stratehii zbalansovanoho rozvytku derzhavy [Environmental education in the context of the strategy of balanced development of the state]. In Zbirnyk naukovykh prats za materialamy Vseukr. ekoloh. konf. [A collection of scientific works based on the materials of the All-Ukrainian Union. ecologist. conf.] (pp. 125-129). Kyiv [in Ukrainian]

Brovdii, V. M. (2003). Zakony ekolohii: sotsialno-ekonomichni, heofizychni, heokhimichni [Laws of ecology: socio-economic, geophysical, geochemical]. Kyiv [in Ukrainian].

Vstupna kampaniia-2023. Yedyna derzhavna elektronna baza z pytan osvity [The only state electronic database on education]. Retrieved from http://surl.li/uauno [in Ukrainian].

Drobnokhod, M., & Volvach, V. (1999). Ekolohiia v osvitnomu poli Ukrainy: metodolohiia ta zmist [Ecology in the educational field of Ukraine: methodology and content]. Ekolohiia i osvita [Ecology and education], 3, 137-154 [in Ukrainian].

Zablotska, O. S. (2011). Formuvannia predmetnykh kompetentsii z khimii u studentiv ekolohichnykh spetsialnostei [Formation of subject competences in chemistry among students of environmental specialties]: monohrafiia. Zhytomyr: ZhNAU [in Ukrainian].

Ilich, L. (2017). Vzaiemodiia rynkiv pratsi ta osvity: sutnist kharakterni rysy ta model funktsionuvannia [Interaction of labor and education markets: essence, characteristics and model of functioning]. Ekonomika ta derzhava [Economy and the state], 4, 69-74. Retrieved from http://www.economy.in.ua/index.php?op=1&z=3744&i=13 [in Ukrainian].

Koreneva, I. M. (2020). Teoretychni i metodychni zasady pidhotovky maibutnikh uchyteliv biolohii do realizatsii funktsii osvity dlia staloho rozvytku [Theoretical and methodological principles of training future biology teachers to implement the functions of education for sustainable development]. (Extended abstract of D diss.). Hlukhiv [in Ukrainian].

Mantur-Chubata, O. S., & Vahanova, L. V. (2022). Rynok pratsi Ukrainy v umovakh voiennoho stanu [The labor market of Ukraine in the conditions of martial law]. Ekonomika i rehion [Economy and the region], 2 (85), 81-87 [in Ukrainian].

Onopriienko, V. M. (2011). Teoretyko-metodychni zasady ekolohichnoi pidhotovky fakhivtsiv silskoho hospodarstva [Theoretical and methodological principles of ecological training of agricultural specialists]. (Extended abstract of D diss.). Kyiv [in Ukrainian].

Osvitno-profesiina prohrama zi spetsialnosti 101 «Ekolohiia» za spetsializatsiieiu «Ekolohiia» [Educational and professional program in the specialty 101 "Ecology" with the specialization "Ecology"]. Sumskyi natsionalnyi ahrarnyi universytet. Retrieved from http://surl.li/tnvxv [in Ukrainian].

Osvitno-profesiina prohrama zi spetsialnosti 101 «Ekolohiia» za spetsializatsiieiu «Ekolohiia osvitnikh profesiinykh prohram zi spetsialnosti 101 «Ekolohiia» za spetsializatsiieiu «Ekolohiia» [Educational and professional program in the specialty 101 "Ecology" in the specialization "Ecology" educational professional programs in the specialty 101 "Ecology" in the specialization "Ecology"]. Natsionalnyi universytet bioresursiv i pryrodokorystuvannia. Retrieved from http://surl.li/tnvxz [in Ukrainian].

Osvitno-profesiina prohrama zi spetsialnosti 101 «Ekolohiia» za spetsializatsiieiu «Ekolohiia» [Educational and professional program in the specialty 101 "Ecology" with the specialization "Ecology"]. Kyivskyi natsionalnyi universytet imeni Tarasa Shevchenka. Retrieved from http://surl.li/tnvyi [in Ukrainian].

Osvitno-profesiina prohrama zi spetsialnosti 101 «Ekolohiia» za spetsializatsiieiu «Ekolohiia» [Educational and professional program in the specialty 101 "Ecology" with the specialization "Ecology"]. Natsionalnyi universytet «Kyievo-Mohylianska akademiia». Retrieved from http://surl.li/pljht [in Ukrainian].

Pro zatverdzhennia profesiinoho standartu “Ekoloh” [About the approval of the professional standard "Ecologist"]: nakaz Minekonomiky vid 04 travnia 2022 roku № 1111-22 Retrieved from https://ecolog-ua.com/news/zatverdzheno-profesiynyy-standart-ekolog [in Ukrainian].

Ridei, N. M. (2011). Stupeneva pidhotovka maibutnikh ekolohiv: teoriia i praktyka [Gradual training of future ecologists: theory and practice]: monohrafiia. Kherson: Oldi-plius [in Ukrainian].

Rudyshyn, S. D. (2009). Biolohichna pidhotovka maibutnikh ekolohiv: teoriia i praktyka [Biological training of future ecologists: theory and practice]: monohrafiia. Vinnytsia: Tempus [in Ukrainian].

Saienko, T. V. (2012). Teoretychni i metodychni osnovy ekolohichnoi pidhotovky fakhivtsiv u tekhnichnykh universytetakh [Theoretical and methodical foundations of ecological training of specialists in technical universities]. (Extended abstract of D diss.). Kyiv [in Ukrainian].

Serhiienko, V. P., & Skyba, Yu. A. (2012). Vykorystannia informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii u protsesi vykladannia navchalnoi dystsypliny stratehiia zbalansovanoho rozvytku [The use of information and communication technologies in the process of teaching the discipline of balanced development strategy]. In Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia v pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy [Modern information technologies and innovative teaching methods in training specialists: methodology, theory, experience, problems]: zb. nauk. prats (Is. 29, pp. 460-465). Kyiv; Vinnytsia. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Sitimn_2012_29_86 [in Ukrainian].

Skyba, Yu. (2023). Navychky XXI stolittia: adaptatsiia osvitnikh prohram vitchyznianykh zakladiv vyshchoi osvity [Skills of the 21st century: adaptation of educational programs of domestic institutions of higher education]. Problemy osvity [Problems of education], 2 (99), 73-89. DOI: https://doi.org/10.52256/2710-3986.2-99.2023.05 [in Ukrainian].

Skyba, Yu. A. (2013). Formuvannia upravlinskykh kompetentsii maibutnikh ekolohiv na zasadakh zbalansovanoho rozvytku: teoriia i praktyka [Formation of management competencies of future ecologists on the basis of balanced development: theory and practice]: monohrafiia. Kyiv: NPU imeni M. P. Drahomanova [in Ukrainian].

Tilikina, N. V., & Krymova, M. O. (2020). Navychky XXI stolittia yak umova vykhodu molodi na rynok pratsi [21st century skills as a condition for young people to enter the labor market]. Investytsii: praktyka ta dosvid [Investments: practice and experience], 5/6, 21-28. Retrieved from http://www.investplan.com.ua/pdf/5-6_2020/6.pdf [in Ukrainian].

Jooble. ua. Retrieved from http://surl.li/uaunr

Robota.ua. Retrieved from https://robota.ua/

Work.ua. Retrieved from https://www.work.ua/jobs-kyiv/

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-25

Як цитувати

Скиба, Ю. А., & Онопрієнко, В. П. (2024). Удосконалення дизайну освітніх програм зі спеціальності 101 «Екологія» відповідно до потреб ринку праці . Імідж сучасного педагога, (5(218), 5–12. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-5(218)-5-12