Системний підхід до організації корекційно-розвиткової та логопедичної роботи
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-5(218)-89-93Ключові слова:
системний підхід; логопедична робота; корекційна освіта; інклюзивна освіта; розвиток дитини; мультидисциплінарна співпраця; індивідуальні програми навчання; мовленнєві порушення; педагогіка; психологічна підтримкаАнотація
Розглянуто актуальність системного підходу до організації корекційно-розвиткової та логопедичної роботи, враховуючи сучасні виклики, як-от: воєнний стан в Україні, наслідки пандемії Covid-19 тощо, які призводять до збільшення чисельності дітей з мовленнєвими порушеннями. Автори обґрунтовують необхідність інтеграції різних методик і врахування індивідуальних особливостей дитини для підвищення ефективності корекційної, зокрема й логопедичної роботи. Наголошується на важливості співпраці між логопедами, психологами, педагогами та батьками, що забезпечує комплексний підхід до розвитку дитини. Системний підхід також сприяє розвитку інклюзивної освіти, підвищенню якості життя дітей з особливими потребами. У статті детально аналізуються основні теоретичні концепції системного підходу, його історичний розвиток у педагогіці та психології, а також надаються практичні рекомендації для його впровадження в логопедичну та корекційну роботу.
Посилання
Базима Н. В. Формування мовленнєвої активності у дітей з аутистичними порушеннями старшого дошкільного віку : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.03. Київ, 2014. 22 с.
Бегас Л. Д. Логопедичні практикуми : навч.-метод. посіб. / Уманський держ. пед. ун-т ім. Павла Тичини. Умань, 2016. 123 с.
Біляковська О. О. Системний підхід до забезпечення якості професійної підготовки майбутніх учителів. Наукові часописи Університету. 2019. Вип. 70. URL: https://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/27762
Мартиненко І. В., Базима Н. В., Качуровська О. Б., Коломієць Ю. В. Особливості психолого-педагогічного супроводу дитини з труднощами в навчанні в інклюзивному освітньому просторі. Науковий часопис. Корекційна педагогіка. 2018. Вип. 36. С. 68–74.
Пахомова Н. Г., Губарь О. Г. Особливості надання корекційно-розвиткових послуг підліткам із дизартрією в умовах логопедичного кабінету. Актуальні питання корекційної освіти. 2020. Вип. 16, т. 1. С. 207–220. URL: http://surl.li/ygzulf
Рібцун Ю. В. Співпраця вчителя-логопеда з батьками : молодша логопедична група для дітей із ЗНМ. Дефектологія. Особлива дитина: навчання та виховання. 2011. № 1. С. 33–37.
Український педагогічний словник / уклад. С. У. Гончаренко. Київ : Либідь, 1997. 375 с.
Філософський енциклопедичний словник. Системний підхід. (П. Йолон). URL : http://surl.li/ublxtt
Шабанова Ю. О. Системний підхід у вищий школі : підручник для студентів магістратури за спеціальністю «Педагогіка вищої школи» Дніпропетровськ : Національний гірничий університет, 2014. 119 с.
Carson L. Baker E., Munro N. A Systematic review of interventions for late talkers: intervention approaches, elements, and vocabulary outcomes. American Journal Of Speech-Language Pathology. 2022. Vol. 31. Р. 2861–2874. URL: https://www.webofscience.com/wos/woscc/full-record/WOS:000889660200005
Dada S., Flores C., Bastable K., Tönsing K. Use of an intelligent tutoring system for a curriculum on augmentative and alternative communication: Feasibility for implementation. Іnternational journal of language & communication disorders. 2024. URL: https://www.webofscience.com/wos/woscc/full-record/WOS:001253881600001
References
Bazyma, N. V. (2014). Formuvannia movlennievoi aktyvnosti u ditei z autystychnymy porushenniamy starshoho doshkilnoho viku [Formation of Speech Activity in Children with Autistic Disorders of Senior Preschool Age]. (Extended abstract of PhD diss.). Kyiv [in Ukrainian].
Behas, L. D. (2016). Lohopedychni praktykumy [Logopedic practicums]: navchalno-metodychnyi posibnyk. Uman [in Ukrainian].
Biliakovska, O. O. (2019). Systemnyi pidkhid do zabezpechennia yakosti profesiinoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv [A systematic approach to ensuring the quality of professional training of future teachers]. Naukovi chasopysy Universytetu [Scientific journals of the University], 70. Retrieved from https://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/27762 [in Ukrainian].
Martynenko, I. V., Bazyma, N. V., Kachurovska, O. B., & Kolomiiets, Yu. V. (2018). Osoblyvosti psykholoho-pedahohichnoho suprovodu dytyny z trudnoshchamy v navchanni v inkliuzyvnomu osvitnomu prostori [Features of psychological and pedagogical support of a child with learning difficulties in an inclusive educational space]. Naukovyi chasopys. Korektsiina pedahohika [Scientific journal. Corrective pedagogy], 36, 68-74 [in Ukrainian].
Pakhomova, N. H., & Hubar, O. H. (2020). Osoblyvosti nadannia korektsiino-rozvytkovykh posluh pidlitkam iz dyzartriieiu v umovakh lohopedychnoho kabinetu [Features of the provision of correctional and developmental services to adolescents with dysarthria in the conditions of a speech therapy room]. Aktualni pytannia korektsiinoi osvity [Current issues of correctional education], 16, 1, 207-220. Retrieved from http://surl.li/ygzulf [in Ukrainian].
Ribtsun, Yu. V. (2011). Spivpratsia vchytelia-lohopeda z batkamy : molodsha lohopedychna hrupa dlia ditei iz ZNM [Cooperation of a speech therapist with parents: a junior speech therapy group for children with speech delays]. Defektolohiia. Osoblyva dytyna: navchannia ta vykhovannia [Defectology. A special child: education and upbringing], 1, 33-37 [in Ukrainian].
Honcharenko, S. U. (Comp.). (1997). Ukrainskyi pedahohichnyi slovnyk [Ukrainian Pedagogical Dictionary]. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].
Iolon, P. (2012). Filosofskyi entsyklopedychnyi slovnyk. Systemnyi pidkhid. [Philosophical Encyclopedic Dictionary. Systematic approach]. Retrieved from http://surl.li/ublxtt. [in Ukrainian].
Shabanova, Yu. O. (2014). Systemnyi pidkhid u vyshchyi shkoli [A systematic approach in higher education]: pidruchnyk dlia studentiv mahistratury za spetsialnistiu «Pedahohika vyshchoi shkoly» Dnipropetrovsk: Natsionalnyi hirnychyi universytet [in Ukrainian].
Carson, L., Baker, E., & Munro, N. A (2022). Systematic review of interventions for late talkers: intervention approaches, elements, and vocabulary outcomes. American Journal Of Speech-Language Pathology, 31, 2861-2874. Retrieved from https://www.webofscience.com/wos/woscc/full-record/WOS:000889660200005
Dada, S., Flores, C., Bastable, K., & Tönsing, K. (2024). Use of an intelligent tutoring system for a curriculum on augmentative and alternative communication: Feasibility for implementation. Іnternational journal of language & communication disorders. Retrieved from https://www.webofscience.com/wos/woscc/full-record/WOS:001253881600001
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).