Проблеми цифрової інклюзії в закладах професійної (професійно-технічної) освіти

Автор(и)

  • Галина Олександрівна Коссова-Сіліна Білоцерківський інститут неперервної післядипломної освіти ДЗВО «Університет менеджменту освіти» НАПН України, Україна https://orcid.org/0009-0009-2451-1298
  • Олена Миколаївна Потамошнєва Харківська гуманітарно-педагогічна академія, Україна https://orcid.org/0000-0002-6974-4214

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-5(218)-66-71

Ключові слова:

інклюзія; цифрова інклюзія; інклюзивна компетентність; цифрова компетентність; професійна освіта

Анотація

Представлено аналіз проблем і тенденцій розвитку сучасних цифрових технологій інклюзивного навчання в галузі професійної освіти з урахуванням розвитку відповідних орієнтирів замовників освітніх послуг. Розглянуто актуальні проблеми цифрової інклюзії в закладах професійної освіти, а саме: якісний цифровий україномовний контент, який є доступним для різних нозологій здобувачів освіти з особливими освітніми потребами, та проблема підготовки педагогічних працівників освітніх закладів до реалізації концепції цифрової інклюзії.

Висновки, зроблені в результаті дослідження, вказують на те, що успішне впровадження цифрових технологій інклюзивного навчання залежить від вирішення певних викликів. Важливим є постійне оцінювання, вивчення та впровадження в освітній процес нових ініціатив у сфері цифрового навчання та цифрової інклюзії, постійне оновлення освітнього процесу через інтеграцію цифрових технологій, забезпечення відповідної якості освітніх програм і ресурсів.

Біографії авторів

Галина Олександрівна Коссова-Сіліна, Білоцерківський інститут неперервної післядипломної освіти ДЗВО «Університет менеджменту освіти» НАПН України

кандидатка педагогічних наук, завідувачка кафедри технологій навчання, охорони праці та дизайну

Олена Миколаївна Потамошнєва, Харківська гуманітарно-педагогічна академія

старша викладачка кафедри спеціальної педагогіки і психології та інклюзивної освіти

Посилання

Бойчук Ю. Д. Інклюзивна компетентність майбутнього вчителя основ здоров’я: теоретико-методичні аспекти. Харків : ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2014. 197 с.

Геревенко А. М., Ільїна Т. В., Ібрагімова Л. А. Використання цифрових платформ для підвищення якості професійної освіти. Академічні візії. 2024. № 31. С. 1–12. URL: https://www.academy-vision.org/index.php/av/article/view/1149

Коссова-Сіліна Г. О. Інклюзивне навчання в ЗП(ПТ)О в умовах воєнного стану : навч.-метод. посіб. Біла Церква : БІНПО ДЗВО «УМО» НАПН України, 2024. 129 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/740470

Коссова-Сіліна Г. О. Розвиток інклюзивної компетентності фахівців ЗП(ПТ)О в Єдиній освітньо-цифровій екосистемі БІНПО. Вісник науково-дослідної лабораторії інклюзивної педагогіки «Спеціальна та інклюзивна освіта: теорія, методика, практика» : матеріали 10-ої Всеукр. наук.-практ. конф. (28 берез. 2024 р.) / Уманський держ. пед. ун-т ім. Павла Тичини; голов. ред. І. А. Малишевська. Умань : Візаві, 2024. Вип. 10. С. 82–85. URL: Тези, Коссова-Сіліна.pdf (iitta.gov.ua)

Коссова-Сіліна Галина. Науково-методичний супровід розвитку інклюзивної компетентності фахівців професійної (професійно-технічної освіти) в умовах воєнного стану. Вища освіта України у контексті інтеграції до європейського освітнього простору. 2024. № 2, т. І (92). С. 40–50. URL: https://lib.iitta.gov.ua/741299/https://osvita.eeipsy.org/index.php/eeip/article/view/590

Потамошнєва О. М. Сучасний стан розвитку інклюзивної освіти в Харківському регіоні. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Соціальні комунікації. 2014. № 1143, вип. 6. С. 17–20. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/VKhISK_2014_1143_6_5.pdf

Потамошнєва О. М., Бойчук Ю. Д., Кукуруза Г. В. Підготовка студентів до професійної діяльності в умовах інклюзивного навчання дітей з розладами спектра аутизму. Педагогіка здоров’я : зб. наук. праць VІ Всеукр. наук.-практ. конф. / за заг. ред. І. Ф. Прокопенка. Харків : ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2016. С. 612–615. URL: https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/1334

Цифрова адженда України – 2020. https://compu.fandom.com/uk/wiki/%D0%A6%D0%B8%D1%84%D1%80%D0%BE%D0%B2%D0%B0_%D0%B0%D0%B4%D0%B6%D0%B5%D0%BD%D0%B4%D0%B0_%D0%A3%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D0%B8_%E2%80%93_2020#9._%C2%AB%D0%A6%D0%B8%D1%84%D1%80%D0%BE%D0%B2%D1%96%D0%B7%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%8F%C2%BB_%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B8

Kossova-Silina Halyna, Kravchenko Наnna. Scientific and methodological support for the development of inclusive competence of vocational education specialists under martial law. Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка. Педагогічні науки. 2024. Вип. 1 (54). С. 60–67. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/740516

Kravchenko H., Ryabova Z., Kossova-Silina H., Zamojskyj S., Holovko D. Integration of information technologies into innovative teaching methods: mproving the quality of professional education in the digital age. Data and Metadata. 2024. № 3. P. 431. URL: https://Integration of information technologies into innovative teaching methods: Improving the quality of professional education in the digital age | Data and Metadata (saludcyt.ar)

Fang Z. E-government in digital era: concept, practice, and development. International journal of the Computer, the Internet and management. 2002. No. 10 (2). P. 1–22.

References

Boichuk, Yu. D. (2014). Inkliuzyvna kompetentnist maibutnoho vchytelia osnov zdorovia: teoretyko-metodychni aspekty [Inclusive competence of the future teacher of the basics of health: theoretical and methodological aspects]. Kharkiv: KhNPU imeni H. S. Skovorody [in Ukrainian].

Herevenko, A. M., Ilina, T. V., & Ibrahimova, L. A. (2024). Vykorystannia tsyfrovykh platform dlia pidvyshchennia yakosti profesiinoi osvity [Using digital platforms to improve the quality of professional education]. Akademichni vizii [Academic visions], 31, 1-12. Retrieved from https://www.academy-vision.org/index.php/av/article/view/1149 [in Ukrainian].

Kossova-Silina, H. O. (2024). Inkliuzyvne navchannia v ZP(PT)O v umovakh voiennoho stanu [Inclusive training in ZP(PT)O under martial law]: navchalno-metodychnyi posibnyk. Bila Tserkva: BINPO DZVO «UMO» NAPN Ukrainy. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/740470 [in Ukrainian].

Kossova-Silina, H. O. (2024). Rozvytok inkliuzyvnoi kompetentnosti fakhivtsiv ZP(PT)O v Yedynii osvitno-tsyfrovii ekosystemi BINPO [Development of the inclusive competence of specialists in vocational education and training in the Unified educational and digital ecosystem of BINPO]. In I. A. Malyshevska (Ed.), Visnyk naukovo-doslidnoi laboratorii inkliuzyvnoi pedahohiky «Spetsialna ta inkliuzyvna osvita: teoriia, metodyka, praktyka» [Bulletin of the research laboratory of inclusive pedagogy "Special and inclusive education: theory, methodology, practice"]: materialy 10-oi Vseukr. nauk.-prakt. konf. (Is. 10, pp. 82-85). Uman: Vizavi. Retrieved from Tezy, Kossova-Silina.pdf (iitta.gov.ua) [in Ukrainian].

Kossova-Silina, H. (2024). Naukovo-metodychnyi suprovid rozvytku inkliuzyvnoi kompetentnosti fakhivtsiv profesiinoi (profesiino-tekhnichnoi osvity) v umovakh voiennoho stanu [Scientific and methodological support for the development of inclusive competence of specialists in professional (vocational and technical education) under martial law]. Vyshcha osvita Ukrainy u konteksti intehratsii do yevropeiskoho osvitnoho prostoru [Higher education of Ukraine in the context of integration into the European educational space], 2, I (92), 40-50. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/741299 / https://osvita.eeipsy.org/index.php/eeip/article/view/590 [in Ukrainian].

Potamoshnieva, O. M. (2014). Suchasnyi stan rozvytku inkliuzyvnoi osvity v Kharkivskomu rehioni [The current state of development of inclusive education in the Kharkiv region]. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu imeni V. N. Karazina. Sotsialni komunikatsii [Bulletin of Kharkiv National University named after V. N. Karazin. Social communications], 1143, 6, 17-20. Retrieved from http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/VKhISK_2014_1143_6_5.pdf [in Ukrainian].

Potamoshnieva, O. M., Boichuk, Yu. D., & Kukuruza, H. V. (2016). Pidhotovka studentiv do profesiinoi diialnosti v umovakh inkliuzyvnoho navchannia ditei z rozladamy spektra autyzmu [Preparation of students for professional activities in the conditions of inclusive education of children with autism spectrum disorders]. In I. F. Prokopenko (Ed.), Pedahohika zdorov’ia [Health pedagogy]: zb. nauk. prats VI Vseukr. nauk.-prakt. konf. (pp. 612-615). Kharkiv: KhNPU imeni HS Skovorody. Retrieved from https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/1334 [in Ukrainian].

Tsyfrova adzhenda Ukrainy – 2020 [Digital agenda of Ukraine – 2020]. Retrieved from https://compu.fandom.com/uk/wiki/%D0%A6%D0%B8%D1%84%D1%80%D0%BE%D0%B2%D0%B0_%D0%B0%D0%B4%D0%B6%D0%B5%D0%BD%D0%B4%D0%B0_%D0%A3%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D0%B8_%E2%80%93_2020#9._%C2%AB%D0%A6%D0%B8%D1%84%D1%80%D0%BE%D0%B2%D1%96%D0%B7%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%8F%C2%BB_%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B8 [in Ukrainian].

Kossova-Silina, H., & Kravchenko, N. (2024). Scientific and methodological support for the development of inclusive competence of vocational education specialists under martial law. Visnyk Hlukhivskoho Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Oleksandra Dovzhenka. Pedahohichni nauky [Bulletin of the Glukhiv National Pedagogical University named after Oleksandr Dovzhenko. Pedagogical sciences], 1 (54), 60-67. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/740516 [in Ukrainian].

Kravchenko, H., Ryabova, Z., Kossova-Silina, H., Zamojskyj, S., & Holovko, D. (2024). Integration of information technologies into innovative teaching methods: mproving the quality of professional education in the digital age. Data and Metadata, 3, 431. Retrieved from https://Integration of information technologies into innovative teaching methods: Improving the quality of professional education in the digital age | Data and Metadata (saludcyt.ar)

Fang, Z. (2002). E-government in digital era: concept, practice, and development. International journal of the Computer, the Internet and management, 10 (2), 1-22.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-25

Як цитувати

Коссова-Сіліна, Г. О., & Потамошнєва, О. М. (2024). Проблеми цифрової інклюзії в закладах професійної (професійно-технічної) освіти . Імідж сучасного педагога, (5(218), 66–71. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-5(218)-66-71