Критерії, показники та рівні сформованості інформаційної культури майбутніх учителів інформатики

Автор(и)

  • Олександр Сергійович Шуліка Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, Україна https://orcid.org/0009-0002-4889-6873

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-5(218)-61-65

Ключові слова:

критерії; показники та рівні сформованості інформаційної культури; майбутні вчителі інформатики; професійна підготовка; інформаційні технології; нейромережі; штучний інтелект

Анотація

Обґрунтовано критерії сформованості інформаційної культури майбутніх учителів інформатики, зокрема: мотиваційно-ціннісний, інформаційно-знаннєвий, комунікативно-діяльнісний і саморегуляційно-етичний; визначено відповідні показники.

За кожним із критеріїв, представлено критеріально-рівневу характеристику сформованості інформаційної культури майбутніх учителів інформатики.

Біографія автора

Олександр Сергійович Шуліка, Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка

здобувач вищої освіти ступеня доктора філософії кафедри педагогічної майстерності та менеджменту імені І. А. Зязюна

Посилання

Алєксєєва Г. С., Синельник І. В. Обґрунтування структури інформаційної культури майбутніх фахівців на засадах системного підходу. Наукові записки кафедри педагогіки. 2018. № 43. С. 365–379.

Бєляєва Н. В. Критерії, показники та рівні вихованості професійно-етичних якостей майбутніх менеджерів освітніх закладів. Імідж сучасного педагога. 2015. № 2 (151). С. 25–28.

Вдовенко І., Вдовенко О., Вдовенко С. Особливості формування інформаційно-цифрової компетентності педагога професійного навчання. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка. 2023. Т. 180, № 24. С. 140–146.

Возносименко Д. А. Вивчення та аналіз стану готовності вчителів-практиків до створення валеологічного супроводу на уроках математики. Реалії і перспективи природничо-математичної підготовки у закладах освіти : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф., м Херсон, 12–13 верес. 2019 р. Херсон, 2019. С. 57–60.

Гуревич Р., Кадемія М., Опушко Н., Ільніцька Т., Плахотнюк Г. Роль цифрових технологій навчання в епоху цивілізаційних змін. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2021. Вип. 62. С. 28–38.

Енциклопедія освіти. Вид. 2-ге пререроблене / гол. ред. В. Г. Кремень. Київ : Юрінком Інтер, 2021. 1144 с.

Клєба А. І. Інформаційно-цифрова компетентність майбутніх педагогів закладів вищої освіти. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2020. Т. 2, № 68. С. 24–27.

Концепція розвитку цифрових компетентностей : схвалено розпорядженням Кабінету Міністрів України від 3 березня 2021 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/167-2021-%D1%80#Text

Тріфаніна Л., Вайнола Р. Ефективність впровадження педагогічних умов формування інформаційної культури молодших підлітків. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогіка. 2018. № 1 (7). С. 76–84.

Черненко А. В. Інформаційно-цифрова компетентність майбутніх учителів іноземної мови як ключова вимога «Нової української школи». Теорія та методика навчання та виховання. 2019. № 47. С. 169–178. DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2019.47.15

References

Alieksieieva, H. S., & Synelnyk, I. V. (2018). Obgruntuvannia struktury informatsiinoi kultury maibutnikh fakhivtsiv na zasadakh systemnoho pidkhodu [Justification of the structure of the information culture of future specialists on the basis of a systematic approach]. Naukovi zapysky kafedry pedahohiky [Scientific notes of the department of pedagogy], 43, 365-379 [in Ukrainian].

Bieliaieva, N. V. (2015). Kryterii, pokaznyky ta rivni vykhovanosti profesiino-etychnykh yakostei maibutnikh menedzheriv osvitnikh zakladiv [Criteria, indicators and levels of upbringing of professional and ethical qualities of future managers of educational institutions]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 2 (151), 25-28 [in Ukrainian].

Vdovenko, I., Vdovenko, O., & Vdovenko, S. (2023). Osoblyvosti formuvannia informatsiino-tsyfrovoi kompetentnosti pedahoha profesiinoho navchannia [Peculiarities of the formation of information and digital competence of a teacher of professional training]. Visnyk Natsionalnoho universytetu "Chernihivskyi kolehium" imeni T. H. Shevchenka [Bulletin of the Chernihiv Collegium National University named after T.G. Shevchenko], 180, 24, 140-146 [in Ukrainian].

Voznosymenko, D. A. (2019). Vyvchennia ta analiz stanu hotovnosti vchyteliv-praktykiv do stvorennia valeolohichnoho suprovodu na urokakh matematyky [Study and analysis of the state of readiness of practicing teachers to create valeological support in mathematics lessons]. In Realii i perspektyvy pryrodnycho-matematychnoi pidhotovky u zakladakh osvity [Realities and prospects of science and mathematics training in educational institutions]: materialy Vseukr. nauk.-prakt. konf. (pp. 57-60). Kherson [in Ukrainian].

Hurevych, R., Kademiia, M., Opushko, N., Ilnitska, T., & Plakhotniuk, H. (2021). Rol tsyfrovykh tekhnolohii navchannia v epokhu tsyvilizatsiinykh zmin [The role of digital learning technologies in the era of civilizational changes]. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia v pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy [Modern information technologies and innovative teaching methods in training specialists: methodology, theory, experience, problems], 62, 28-38 [in Ukrainian].

Kremen, V. H. (Ed.). (2021). Entsyklopediia osvity [Encyclopedia of education]. Kyiv: Yurinkom Inter [in Ukrainian].

Klieba, A. I. (2020). Informatsiino-tsyfrova kompetentnist maibutnikh pedahohiv zakladiv vyshchoi osvity [Information and digital competence of future teachers of higher education institutions]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh [Pedagogy of creative personality formation in higher and secondary schools], 2, 68, 24-27 [in Ukrainian].

Kontseptsiia rozvytku tsyfrovykh kompetentnostei [Concept of development of digital competences]: skhvaleno rozporiadzhenniam Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 3 bereznia 2021 r. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/167-2021-%D1%80#Text [in Ukrainian].

Trifanina, L., & Vainola, R. (2018). Efektyvnist vprovadzhennia pedahohichnykh umov formuvannia informatsiinoi kultury molodshykh pidlitkiv [The effectiveness of the implementation of pedagogical conditions for the formation of the information culture of younger teenagers]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Pedahohika [Bulletin of Taras Shevchenko Kyiv National University. Pedagogy], 1 (7), 76-84 [in Ukrainian].

Chernenko, A. V. (2019). Informatsiino-tsyfrova kompetentnist maibutnikh uchyteliv inozemnoi movy yak kliuchova vymoha «Novoi ukrainskoi shkoly» [Information and digital competence of future foreign language teachers as a key requirement of the "New Ukrainian School"]. Teoriia ta metodyka navchannia ta vykhovannia [Theory and methods of teaching and education], 47, 169-178. DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2019.47.15 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-25

Як цитувати

Шуліка, О. С. (2024). Критерії, показники та рівні сформованості інформаційної культури майбутніх учителів інформатики . Імідж сучасного педагога, (5(218), 61–65. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-5(218)-61-65