Сутність і зміст готовності майбутніх учителів математики до професійної діяльності в закладах позашкільної освіти

Автор(и)

  • Роман Іванович Клязьмін Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, Україна https://orcid.org/0009-0006-4437-1913
  • Валентина Іванівна Цина Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, Україна https://orcid.org/0000-0002-3512-1641

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-5(218)-55-60

Ключові слова:

готовність; майбутній учитель; математика; професійна підготовка; позашкільна освіта

Анотація

Розкрито питання сутності та змісту готовості майбутніх учителів математики до професійної діяльності в закладах позашкільної освіти, яка відповідатиме сучасній освітній парадигмі самоосвіти та саморозвитку особистості впродовж життя. Аналізуються поняття «готовність» і понятійний конструкт «формування готовності майбутніх учителів математики до професійної діяльності в закладах позашкільної освіти». Конкретизовано необхідні та достатні обсяги освітньо-професійної діяльності учасників освітнього процесу, необхідні для формування готовності майбутніх учителів математики до професійної діяльності в закладах позашкільної освіти. На цій основі виділені мотиваційний, пізнавальний, інформаційно-комунікаційний, методичний і рефлексійний компоненти готовності цього виду. Перспективними напрямами подальших досліджень визначені педагогічні умови, модель їхнього впровадження та організаційно-методичний супровід підготовки майбутніх учителів математики до професійної діяльності в закладах позашкільної освіти.

Біографії авторів

Роман Іванович Клязьмін, Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка

аспірант кафедри загальної педагогіки та андрагогіки

Валентина Іванівна Цина, Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка

докторка педагогічних наук, професорка професорка кафедри загальної педагогіки та андрагогіки

Посилання

Балдинюк О. Д. Підготовка майбутнього соціального педагога в рамках компетентнісного підходу. Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди» : зб. наук. праць. Переяслав-Хмельницький, 2013. Вип. 28, т. 1. С. 9–14.

Бевз Г. П. Моя методика математики : навч. посіб. Київ : Навчальна книга-Богдан, 2021. 584 с.

Биков В. Ю. Моделі організаційних систем відкритої освіти. Київ : Атіка, 2009. 684 с.

Біла книга національної освіти України / за ред. В. Г. Кременя. Київ : Інформ. системи, 2010. 342 с.

Васильченко І. Сучасна математика та її викладання. Вища школа. 2001. № 6. С. 33–37.

Дубасенюк О. А., Вознюк О. В. Концептуальні підходи до професійно-педагогічної підготовки сучасного педагога. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2011. 114 с.

Каньковський І. Є. Ієрархія компетенцій як основа визначення наступності змісту підготовки інженера-педагога. Нова педагогічна думка. 2013. № 1. С. 86–90.

Клейно Є. О. Формування готовності майбутніх учителів технологій до професійної діяльності в гуртках позашкільних навчальних закладах : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Краматорськ ; Полтава, 2019. 320 с.

Кляп М. І., Лавер О. Г. Кляп М. П. Окремі аспекти вивчення математичних дисциплін студентами вищих навчальних закладів непрофільних спеціальностей. Міжнародний науковий вісник : зб. наук. праць ДВНЗ «Ужгородський національний університет». Ужгород, 2014. Вип. 2 (9). С. 189–200.

Кобзар Н. В. Поняття «компетентність», «компетенція» і «готовність до діяльності» в сучасній освітній парадигмі. Науковий вісник Донбасу. 2010. Вип. 3 (11). URL: http://nvd.luguniv.edu.ua/archiv/NN11/10knvsop.pdf (дата звертання: 15.05.2024).

Лиман Ф. М., Петренко С. В. Сучасні проблеми організації навчання математики. Розвиток інтелектуальних умінь і творчих здібностей учнів та студентів у процесі навчання математики : матеріали Всеукр. наук.-метод. конф. (3–4 грудня 2009 р., м. Суми) : до 85-ї річниці СумДПУ ім. А. С. Макаренка. Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2009. С. 146.

Лов’янова І. В. Методика навчання математики у запитаннях і відповідях : навч. посіб. для підготовки студентів до атестації здобувачів вищої освіти. Базовий рівень підготовки. Кривий Ріг : КДПУ, 2022. 128 с.

Мороз С. Е. Технологія формування готовності майбутніх товарознавців-експертів до професійної діяльності на ринку митних послуг та її експериментальна перевірка. Проблеми сучасної педагогічної освіти : Педагогіка і психологія : зб. статей. Ялта : РВВ КГУ, 2014. Вип. 46. С. 139–148.

Москаленко О. А., Черкаська Л. П., Коваленко О. В. Вибрані питання методики навчання математики : метод. реком. до проведення практ. занять та організації самостійної й індивідуальної роботи студентів мат. спец. пед. ЗВО. Полтава : ПНПУ імені В. Г. Короленка, 2020. 70 с.

Музиченко С. В., Філон Л. Г. Педагогічна практика в системі формування фахових компетентностей майбутніх учителів математики : навч. посіб. Чернігів : ЧНПУ ім. Т. Г. Шевченка, 2017. 123 с.

Прокоф’єва М. Ю. Аналіз поняття «Готовність вчителя початкових класів до навчання молодших школярів на засадах диференційованого підходу». Zwiastować. Nauki i praktyki. Postępy w nauce w ostatnich latach. Nowych rozwiązań. Warszawa, 2012. URL: http://конференция.com.ua/files/image/konf%2012/doklad_12_3-2_16.pdf (дата звернення: 05.06.2024).

Скворцова С. О. Нормативна складова методичної компетентності майбутнього вчителя в галузі викладання математики. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Педагогічні науки. 2013. Вип. 110. С. 286–288. URL: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/VchdpuP_2013_110_83.pdf (дата звернення: 06.06.2024).

References

Baldynyuk, O. D. (2013). Pidhotovka maybutniogo sotsialnoho pedahoha v ramkakh kompetentnisnoho pidkhodu [Training of the future social pedagogue within the competence approach]. Humanitarnyi visnyk DVNZ «Pereyaslav-Khmelʹnytsʹkyy derzhavnyy pedahohichnyy universytet imeni Hryhoriya Skovorody» [Humanitarian Bulletin of the Pereyaslav-Khmelnytskyi State Pedagogical University named after Hryhoriy Skovoroda]: zbirnyk naukovykh prats (Is. 28, vol. 1, pp. 9-14). Pereyaslav-Khmelʹnytsʹkyy [in Ukrainian].

Bevz, H. P. (2021). Moya metodyka matematyky [My method of mathematics]: navch. posib. Kyiv: Navchalʹna knyha-Bohdan [in Ukrainian].

Bykov, V. Yu. (2009). Modeli orhanizatsiynykh system vidkrytoyi osvity [Models of organizational systems of open education]. Kyiv: Atika [in Ukrainian].

Kremen, V. H. (Ed.). (2010). Bila knyha natsionalʹnoyi osvity Ukrayiny [White book of national education of Ukraine]. Kyiv: Inform. systemy [in Ukrainian].

Vasylʹchenko, I. (2001). Suchasna matematyka ta yiyi vykladannya [Modern mathematics and its teaching]. Vyshcha shkola [Higher school], 6, 33-37 [in Ukrainian].

Dubasenyuk, O. A., & Voznyuk, O. V. (2011). Kontseptualʹni pidkhody do profesiyno-pedahohichnoyi pidhotovky suchasnoho pedahoha [Conceptual approaches to the professional and pedagogical training of a modern teacher]. Zhytomyr: Vyd-vo ZHDU im. I. Franka [in Ukrainian].

Kanʹkovskyi, I. Ye. (2013). Iyerarkhiya kompetentsiy yak osnova vyznachennya nastupnosti zmistu pidhotovky inzhenera-pedahoha [Hierarchy of competences as a basis for determining the continuity of the content of the engineer-pedagogue training]. Nova pedahohichna dumka [A new pedagogical thought], 1, 86-90 [in Ukrainian].

Kleyno, Ye. O. (2019). Formuvannya hotovnosti maybutnikh uchyteliv tekhnolohiy do profesiynoyi diyalʹnosti v hurtkakh pozashkilʹnykh navchalʹnykh zakladakh [Formation of the readiness of future technology teachers for professional activity in clubs in extracurricular educational institutions]. (PhD diss.). Kramatorsʹk; Poltava [in Ukrainian].

Klyap, M. I., Laver, O. H., & Klyap, M. P. (2014). Okremi aspekty vyvchennya matematychnykh dystsyplin studentamy vyshchykh navchalʹnykh zakladiv neprofilʹnykh spetsialʹnostey [Separate aspects of the study of mathematical disciplines by students of higher educational institutions of non-core specialties]. In Mizhnarodnyy naukovyy visnyk [International Scientific Bulletin]: zbirnyk naukovykh pratsʹ DVNZ «Uzhhorodsʹkyy natsionalʹnyy universytet» (Is. 2 (9), pp. 189-200). Uzhhorod [in Ukrainian].

Kobzar, N. V. (2010). Ponyattya «kompetentnistʹ», «kompetentsiya» i «hotovnistʹ do diyalʹnosti» v suchasniy osvitniy paradyhmi [Concepts of "competence", "competence" and "readiness for activity" in the modern educational paradigm]. Naukovyy visnyk Donbasu [Scientific Bulletin of Donbass], 3 (11). Retrieved from http://nvd.luguniv.edu.ua/archiv/NN11/10knvsop.pdf [in Ukrainian].

Lyman, F. M., & Petrenko, S. V. (2012). Suchasni problemy orhanizatsii navchannia matematyky [Modern problems of mathematics education organization]. In Rozvytok intelektualnykh umin i tvorchykh zdibnostei uchniv ta studentiv u protsesi navchannia matematyky [Development of intellectual skills and creative abilities of pupils and students in the process of learning mathematics]: materialy Vseukr. nauk.-metod. konf.: do 85 richnytsi SumDPU im. A. S. Makarenka (p. 146). Sumy: SumDPU im. A. S. Makarenka [in Ukrainian].

Lovyanova, I. V. (2022). Metodyka navchannya matematyky u zapytannyakh i vidpovidyakh [Methodology of teaching mathematics in questions and answers]: navchalʹnyi posibnyk dlya pidhotovky studentiv do atestatsiyi zdobuvachiv vyshchoyi osvity. Bazovyi rivenʹ pidhotovky. Kryvyi Rih: KDPU [in Ukrainian].

Moroz, S. E. (2014). Tekhnolohiya formuvannya hotovnosti maybutnikh tovaroznavtsiv-ekspertiv do profesiynoyi diyalʹnosti na rynku mytnykh posluh ta yiyi eksperymentalʹna perevirka [The technology of forming the readiness of future commodity experts-experts for professional activity in the market of customs services and its experimental verification]. In Problemy suchasnoyi pedahohichnoyi osvity: Pedahohika i psykholohiya [Problems of modern pedagogical education: Pedagogy and psychology]: zb. ctatei (Is. 46, pp. 139-148). Yalta: RVV KHU [in Ukrainian].

Moskalenko, O. A., Cherkasʹka, L. P., & Kovalenko, O. V. (2020). Vybrani pytannya metodyky navchannya matematyky [Selected issues of the methodology of teaching mathematics]: metod. rekom. do provedennya prakt. zanyatʹ ta orhanizatsiyi samostiynoyi y indyvidualʹnoyi roboty studentiv mat. spets. ped. ZVO. Poltava: PNPU imeni V. H. Korolenka [in Ukrainian].

Muzychenko, S. V., & Filon, L. H. (2017). Pedahohichna praktyka v systemi formuvannya fakhovykh kompetentnostey maybutnikh uchyteliv matematyky [Pedagogical practice in the system of formation of professional competences of future teachers of mathematics]: navchalʹnyi posibnyk. Chernihiv: CHNPU imeni T. H. Shevchenka [in Ukrainian].

Prokofyeva, M. Yu. (2012). Analiz ponyattya «Hotovnistʹ vchytelya pochatkovykh klasiv do navchannya molodshykh shkolyariv na zasadakh dyferentsiyovanoho pidkhodu» [Analysis of the concept of "Readiness of primary school teachers to teach younger schoolchildren based on the principles of a differentiated approach"]. Zwiastować. Nauki i praktyki. Postępy w nauce w ostatnich latach. Nowych rozwiązań. Warszawa. Retrieved from http://konferentsyya.com.ua/files/image/konf%2012/doklad_12_3-2_16.pdf (data zvernennya: 05.06.2024) [in Ukrainian].

Skvortsova, S. O. (2013). Normatyvna skladova metodychnoyi kompetentnosti maybutnʹoho vchytelya v haluzi vykladannya matematyky [Normative component of methodical competence of the future teacher in the field of teaching mathematics]. Visnyk Chernihivsʹkoho natsionalʹnoho pedahohichnoho universytetu. Pedahohichni nauky [Bulletin of the Chernihiv National Pedagogical University. Pedagogical sciences], 110, 286-288. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/j-pdf/VchdpuP_2013_110_83.pdf [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-25

Як цитувати

Клязьмін, Р. І., & Цина, В. І. (2024). Сутність і зміст готовності майбутніх учителів математики до професійної діяльності в закладах позашкільної освіти . Імідж сучасного педагога, (5(218), 55–60. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-5(218)-55-60