Критерії і показники рівня сформованості професійної компетентності майбутніх бакалаврів хіміко-технологічних спеціальностей у процесі фахової підготовки

Автор(и)

  • Халіда Шаріпбаєвна Курбанова Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0009-0003-8604-7060

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-5(218)-50-54

Ключові слова:

критерії і показники; рівні; професійна компетентність; майбутні бакалаври; хіміко-технологічні спеціальності; інноваційна діяльність

Анотація

Розглянуто критерії і показники рівня сформованості професійної компетентності майбутніх бакалаврів хіміко-технологічних спеціальностей у процесі фахової підготовки: мотиваційно-особистісний критерій (рівень сформованості професійної мотивації, професійно-пізнавального інтересу до вивчення хіміко-технологічних дисциплін у процесі професійної підготовки, ціннісного ставлення до обраної професії; бажання стати компетентним професіоналом, реалізувати себе у професії та житті); знаннєво-інноваційний критерій (системні якісні знання з хіміко-технологічних дисциплін та інтеграція їх у професійну діяльність у вирішенні професійних завдань з використанням новітніх інформаційних технологій у навчальній, науковій, дослідницькій і практичній роботі; діяльнісно-комунікаційний критерій (здатність до практичних дій з організації проєктних, лабораторних, практичних робіт, практики студентів в умовах дистанційного / змішаного навчання, до провадження наукової, дослідницької та інноваційної діяльності у груповій і командній роботі, взаємодії у рамках навчання та професійної діяльності, безконфліктність у спілкуванні).

Біографія автора

Халіда Шаріпбаєвна Курбанова, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

аспірантка кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. акад. І. А. Зязюна

Посилання

Асєєва І. В. До проблеми формування базової професійної компетентності майбутніх бакалаврів машинобудівних спеціальностей у процесі науково-природничої підготовки. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2016. Вип. 50. С. 363–371. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pfto_2016_50_49.

Грень Л. М. Педагогічні умови формування у студентів вищих технічних навчальних закладів спрямованості на успішну професійну діяльність : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Харків, 2010. 220 с.

Грень Л. М., Курбанова Х. Ш. Особливості формування професійної компетентності майбутніх бакалаврів хіміко-технологічного профілю у закладах вищої освіти США та України. Теорія і практика управління соціальними системами. 2022. № 1. С. 48–59.

Євдоченко О. Професiйна пiдготовка майбутнiх хiмiкiв як педагогiчна проблема. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2020. Вип. 33, т. 1. С. 319–324.

Заблоцька О. С. Предметні компетенції з хімії у вищій екологічній освіті. Вісник Житомирського державного університету. Педагогічні науки. 2005. Вип. 25. С. 124–128.

Інноваційні технології навчання : навч. посіб. для студ. вищих техн. навч. закл. / відп. ред. Х. Ш. Бахтіярова ; наук. ред. А. В. Арістова]. Київ : НТУ, 2017. 172 с.

Ковальчук І. С. Педагогічні умови формування професійної компетентності майбутніх фахівців фармації у процесі вивчення хімічних дисциплін. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Педагогічні науки. 2022. Вип. 4 (111). С. 169–183.

Куліненко Л. Б. Сутність та специфіка формування технологічної компетентності фахівців технологій у процесі професійної підготовки. European Modern Studies Journal. 2019. Vol. 3, no. 1. C. 28–40. URL: file:///D:/Admin/Downloads/neo,+EMSJ+Kulinenko,+pp.+28-40.pdf

Лазаренко К. П., Білера Н. В., Нікуліна Г. Л. Застосування інноваційних технологій для підготовки майбутнього фахівця. Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно-технічної еліти. 2016. Вип. 44. С. 318–325. URL: https://repository.kpi.kharkov.ua/server/api/core/bitstreams/4146d7ec-9ef7-4531-a183-4b7a426507dd/content

Лебедєва К. О. Формування професійної компетентності майбутніх інженерів радіотехнічних спеціальностей на засадах ресурсного підходу : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Харків, 2020. 378 с.

Микусь С. А. Дослідницька компетентність майбутніх фахівців як категорія педагогіки. Фізико-математична освіта. 2019. Вип. 3 (20), ч. 2. С. 61–65.

Ортікова Н. В. Особливості мотивації до кар’єрного зростання фахівців із різним стажем роботи в службі зайнятості: практичний аспект. Теорія і практика сучасної психології. 2020. № 1, т. 3. С. 195–201.

Подшивайлов Ф. М. Психологічні чинники розвитку мотиваційної сфери особистості майбутнього психолога : дис. … канд. психол. наук : 19.00.07. Київ, 2015. 238 с.

Попова О. В. Здоров’язбережувальні освітні технології. Педагогіка : базовий підручник для студ. вищ. навч. закладів ІІІ-ІV рівнів акредитації / за ред. І. Ф. Прокопенка. Харків : Фоліо, 2015. С. 364–366.

Пустовіт В. В., Нетудихата К. Л., Броннікова Л. В. Теоретико-методологічні засади мотивації персоналу в системі управління організацією. Економіка та суспільство. 2023. Вип. 5. С. 1–5.

Тимків Н. М. Теорія і практика підготовки фахівців нафтогазової галузі у технічних університетах України (кінець ХХ- початок ХХІ століття) : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04. Київ, 2020. 538 с.

Уряд збільшив державне замовлення на підготовку фахівців у сфері оборони, охорони здоров’я, будівництва, транспорту у 2024 році. URL: https://mon.gov.ua/news/uriad-zbilshyv-derzhavne-zamovlennia-na-pidhotovku-fakhivtsiv-u-sferi-oborony-okhorony-zdorovia-budivnytstva-transportu-u-2024-rotsi

Чернявська Т. П. Механізм мотиваційної спрямованості особистості менеджера у процесі професійного розвитку. Вісник ОНУ ім. І. І. Мечникова. Психологія. 2017. Т. 22, вип. 2 (44). С. 169–176.

Ягупов В. В. Професійний розвиток особистості фахівця: поняття, зміст та особливості. Наукові записки НаУКМА. Педагогічні, психологічні науки та соціальна робота. 2015. Т. 175. С. 22–28. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NaUKMApp_2015_175_4.

Cherkashyn A., Hren L., Asieieva I., Kurbanova H., Kurbanova M. The role of leadership qualities in the formation of professional competence and the image of future specialists. Youth Voice Journal. 2023. Is. 3 (Special Issue). P. 42–54. URL: https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85181939798&partnerID=40&md5=5f2f16fd8c3df998ef6f9c987aa065a0

References

Asieieva, I. V. (2016). Do problemy formuvannia bazovoi profesiinoi kompetentnosti maibutnikh bakalavriv mashynobudivnykh spetsialnostei u protsesi naukovo-pryrodnychoi pidhotovky [To the problem of formation of basic professional competence of future bachelors of mechanical engineering specialties in the process of scientific and natural training]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh [Pedagogy of creative personality formation in higher and secondary schools], 50, 363-371. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pfto_2016_50_49 [in Ukrainian].

Hren, L. M. (2010). Pedahohichni umovy formuvannia u studentiv vyshchykh tekhnichnykh navchalnykh zakladiv spriamovanosti na uspishnu profesiinu diialnist [Pedagogical conditions for the formation of students of higher technical educational institutions focused on successful professional activity]. (PhD diss.). Kharkiv [in Ukrainian].

Hren, L. M., & Kurbanova, Kh. Sh. (2022). Osoblyvosti formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh bakalavriv khimiko-tekhnolohichnoho profiliu u zakladakh vyshchoi osvity SShA ta Ukrainy [Peculiarities of formation of professional competence of future chemical-technological bachelors in higher education institutions of the USA and Ukraine]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy [Theory and practice of social systems management], 1, 48-59 [in Ukrainian].

Yevdochenko, O. (2020). Profesiina pidhotovka maibutnikh khimikiv yak pedahohichna problema [Professional training of future chemists as a pedagogical problem]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk [Current issues of humanitarian sciences], 33, 1, 319-324 [in Ukrainian].

Zablotska, O. S. (2005). Predmetni kompetentsii z khimii u vyshchii ekolohichnii osviti [Subject competences in chemistry in higher environmental education]. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu. Pedahohichni nauky [Bulletin of Zhytomyr State University. Pedagogical sciences], 25, 124-128 [in Ukrainian].

Bakhtiiarova, Kh. Sh., & Aristova, A. V. (Eds.). (2017). Innovatsiini tekhnolohii navchannia [Innovative learning technologies]: navch. posib. dlia stud. vyshchykh tekhnichnykh navchalnykh zakladiv. Kyiv: NTU [in Ukrainian].

Kovalchuk, I. S. (2022). Pedahohichni umovy formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv farmatsii u protsesi vyvchennia khimichnykh dystsyplin [Pedagogical conditions for the formation of professional competence of future pharmacy specialists in the process of studying chemical disciplines]. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka. Pedahohichni nauky [Bulletin of Zhytomyr Ivan Franko State University. Pedagogical sciences], 4 (111), 169-183 [in Ukrainian].

Kulinenko, L. B. (2019). Sutnist ta spetsyfika formuvannia tekhnolohichnoi kompetentnosti fakhivtsiv tekhnolohii u protsesi profesiinoi pidhotovky [The essence and specifics of the formation of technological competence of technology specialists in the process of professional training]. European Modern Studies Journal, 3, 1, 28-40. Retrieved from file:///D:/Admin/Downloads/neo,+EMSJ+Kulinenko,+pp.+28-40.pdf [in Ukrainian].

Lazarenko, K. P. (2016). Zastosuvannia innovatsiinykh tekhnolohii dlia pidhotovky maibutnoho fakhivtsia [Application of innovative technologies for the training of a future specialist]. Problemy ta perspektyvy formuvannia natsionalnoi humanitarno-tekhnichnoi elity [Problems and prospects of the formation of the national humanitarian and technical elite], 44, 318-325. Retrieved from https://repository.kpi.kharkov.ua/server/api/core/bitstreams/4146d7ec-9ef7-4531-a183-4b7a426507dd/content [in Ukrainian].

Lebedieva, K. O. (2020). Formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh inzheneriv radiotekhnichnykh spetsialnostei na zasadakh resursnoho pidkhodu [Formation of professional competence of future engineers of radio technical specialties on the basis of the resource approach]. (PhD diss.). Kharkiv [in Ukrainian].

Mykus, S. A. (2019). Doslidnytska kompetentnist maibutnikh fakhivtsiv yak katehoriia pedahohiky [Research competence of future specialists as a category of pedagogy]. Fizyko-matematychna osvita [Physical and mathematical education], 3 (20), 2, 61-65 [in Ukrainian].

Ortikova, N. V. (2020). Osoblyvosti motyvatsii do kariernoho zrostannia fakhivtsiv iz riznym stazhem roboty v sluzhbi zainiatosti: praktychnyi aspekt [Peculiarities of motivation for career growth of specialists with different work experience in the employment service: practical aspect]. Teoriia i praktyka suchasnoi psykholohii [Theory and practice of modern psychology], 1, 3, 195-201 [in Ukrainian].

Podshyvailov, F. M. (2015). Psykholohichni chynnyky rozvytku motyvatsiinoi sfery osobystosti maibutnoho psykholoha [Psychological factors in the development of the motivational sphere of the personality of the future psychologist]. (PhD diss.). Kyiv [in Ukrainian].

Popova, O. V. (2015). Zdoroviazberezhuvalni osvitni tekhnolohii [Health-saving educational technologies. In Prokopenko I. F. (Ed.), Pedahohika [Pedagogy]: bazovyi pidruchnyk dlia stud. vyshch. navch. zakladiv III-IV rivniv akredytatsii (pp. 364-366). Kharkiv: Folio [in Ukrainian].

Pustovit, V. V., Netudykhata, K. L., & Bronnikova, L. V. (2023). Teoretyko-metodolohichni zasady motyvatsii personalu v systemi upravlinnia orhanizatsiieiu [Theoretical and methodological principles of personnel motivation in the organization management system]. Ekonomika ta suspilstvo [Economy and society], 5, 1-5 [in Ukrainian].

Tymkiv, N. M. (2020). Teoriia i praktyka pidhotovky fakhivtsiv naftohazovoi haluzi u tekhnichnykh universytetakh Ukrainy (kinets XX – pochatok XXI stolittia) [Theory and practice of training specialists in the oil and gas industry in technical universities of Ukraine (end of the 20th - beginning of the 21st century)]. (D diss.). Kyiv [in Ukrainian].

Uriad zbilshyv derzhavne zamovlennia na pidhotovku fakhivtsiv u sferi oborony, okhorony zdorovia, budivnytstva, transportu u 2024 rotsi [The government has increased the state order for the training of specialists in the field of defense, health care, construction, and transport in 2024]. Retrieved from https://mon.gov.ua/news/uriad-zbilshyv-derzhavne-zamovlennia-na-pidhotovku-fakhivtsiv-u-sferi-oborony-okhorony-zdorovia-budivnytstva-transportu-u-2024-rotsi [in Ukrainian].

Cherniavska, T. P. (2017). Mekhanizm motyvatsiinoi spriamovanosti osobystosti menedzhera u protsesi profesiinoho rozvytku [The mechanism of motivational orientation of the manager's personality in the process of professional development]. Visnyk ONU im. I. I. Mechnykova. Psykholohiia [Bulletin of ONU named after I. I. Mechnikova. Psychology], 22, 2 (44), 169-176 [in Ukrainian].

Yahupov, V. V. (2015). Profesiinyi rozvytok osobystosti fakhivtsia: poniattia, zmist ta osoblyvosti [Professional development of a specialist's personality: concepts, content and features]. Naukovi zapysky NaUKMA. Pedahohichni, psykholohichni nauky ta sotsialna robota [Scientific notes of NaUKMA. Pedagogical, psychological sciences and social work], 175, 22-28. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/NaUKMApp_2015_175_4 [in Ukrainian].

Cherkashyn, A., Hren, L., Asieieva, I., Kurbanova, H., & Kurbanova, M. (2023). The role of leadership qualities in the formation of professional competence and the image of future specialists. Youth Voice Journal, 3, 42-54. Retrieved from https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85181939798&partnerID=40&md5=5f2f16fd8c3df998ef6f9c987aa065a0

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-25

Як цитувати

Курбанова, Х. Ш. (2024). Критерії і показники рівня сформованості професійної компетентності майбутніх бакалаврів хіміко-технологічних спеціальностей у процесі фахової підготовки . Імідж сучасного педагога, (5(218), 50–54. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-5(218)-50-54