Моделі навчання дорослих у північноамериканському освітньому просторі

Автор(и)

  • Олена Олексіївна Теренко Сумський державний педагогічний університет імені А.С.Макаренка, Україна https://orcid.org/0000-0003-1427-921X

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-4(217)-73-79

Ключові слова:

північноамериканський освітній простір; андрагогіка; освіта дорослих;, принципи; модель

Анотація

 Наголошено, що у процесі навчання дорослих, із позиції андрагогіки, провідна роль у навчанні належить дорослому учню, який є рівноправним суб’єктом навчання. З’ясовано, що функціонування моделей навчання базується на положеннях і принципах андрагогіки, що були сформульовані М. Ноулзом на основі врахування особливостей дорослої людини, яка навчається: усвідомленість цінності та користі навчання; самосвідомість і самоспрямованість дорослого учня; використання суб’єктного досвіду як основи і джерела навчання; контекстність навчання – тісний взаємозв’язок із проблемами сьогодення; практикоорієнтованість та актуалізація результатів навчання; мотивація навчання. Систематизовано етапи навчання дорослої людини: етап підготовки, створення сприятливого навчального середовища; забезпечення умов для спільного планування; визначення освітніх потреб; формулювання мети; здійснення планування; реалізації; оцінювання. Особливістю окреслених етапів навчання дорослих стало залучення дорослого учня до реалізації кожного етапу. Встановлено, що андрагогічна модель Д. Генрі відображає взаємозв’язок і взаємозумовленість ключових ідей андрагогіки, андрагогічних принципів, етапів навчання. Подано класифікацію типології мотиваційних стилів навчання: ціле-орієнтований, діяльнісно-орієнтований, навчально-орієнтований і самоорієнтований.

Біографія автора

Олена Олексіївна Теренко, Сумський державний педагогічний університет імені А.С.Макаренка

докторка педагогічних наук, доцентка, доцентка кафедри іноземних мов

Посилання

Литовченко І. М. Теорія і практика корпоративної освіти у Сполучених Штатах Америки : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.01. Київ, 2018. 559 с.

Лук’янова Л. Підготовка педагогічного персоналу для роботи з дорослими: теоретичний і методичний аспекти. Київ : ІПООД НАПН України, 2016. 265 с.

Лук’янова Л. Законодавче забезпечення освіти дорослих: зарубіжний досвід. Київ : ТОВ «ДКС-Центр», 2017. 5 с.

Лук’янова Л. Б. Розвиток освіти дорослих: сучасні реалії, тенденції і перспективи. Концептуальні засади розвитку освіти дорослих: світовий досвід, українські реалії і перспективи / ред. В. Г. Кремень, Н. Г. Ничкало. Київ, 2018. С. 21–30.

Лук’янова Л., Аніщенко, О. Освіта дорослих : короткий термінологічний словник. Київ ; Ніжин : Вид-ць ПП Лисенко М.М., 2014. 110 с.

Ничкало Н. Г. Ідея суспільства знань і праці в наукових пошуках. Теорія і практика управління соціальними системами. 2010. № 3. С. 22–28.

Ничкало Н. Г., Зязюн І. А., Лук’янова Л. Б., Радкевич В. О. Освіта дорослих – невід’ємна складова освіти впродовж життя. Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні / за заг. ред. В. Г. Кременя ; НАПН України. Київ : Пед. думка, 2011. С. 105–116.

Ничкало Н. Г. Андрагогіка в системі педагогічних наук. Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи. 2009. № 1. С. 7–20.

Broсkett R., Hіemstra R. Self-dіreсtіon іn adult learnіng: perspeсtіves on theory, researсh, and praсtісe. London ; New York : Routledge, 1994. 189 p.

Brookfield S. Adult Learning: An overview. International encyclopedia of adult education and training / editor A. Tuijnman. Oxford, England : Pergamon Press, 1996. P. 175–380.

Carré P., Cosnefroy L. Self-determined, self-regulated and self-directed learning: paper presented at the 6 th Self Biennial International Conference. Laval, Quebec, Canada, 2011. 200 p.

Cross K. Adults as Learner: Increasing Participation and Facilitation Learning. San Francisco, California : Jossey-Bass, 1981. 200 p.

Henschke J. A. Beginnings of the history and philosophy of andragogy 1833–2000. Integrating adult learning and technology for effective education: strategic approaches / editor V. Wang. Hershey, PA: IGI Global, 2009. P. 1–30.

Horton M., Freire P. We make the road by walking: Conversations on education and social change / editor B. Bell, J. Gaventa, & J. Peters. Philadelphia, PA : Temple University Press, 1990. 200 p.

Houle C. O. The education of adult education leaders. Handbook of adult education in the United States / editor M. S. Knowles. Chicago : Adult Education Association of the USA, 1960. P. 117–137.

Kidd J., Selman G. Coming of Age: Canadian Adult Education in the 1960. Toronto : Canadian Association for Adult Education, 1978. 200 p.

Knowles M. The Modern Practice of Adult Education: From Pedagogy to Andragogy. Englewood Cliffs : Prentice Hall Cambridge, 1980. 205 p.

Knowles M. The adult learner: a neglected species. 4th ed. Houston ; London ; Paris ; Zurich ; Tokyo : Gulf Publishing Company, 1990. 300 p.

Lindeman E. The Meaning of Adult Education. New York : New Republic, 1926. 309 p.

Long H. Continuing education of adults in Colonial America. Syracuse, NY : Syracuse University Publications in Continuing Education, 1976. 255 p.

Merriam S. An update on adult learning theory. San Francisco : Jossey-Bass Publishers, 1993. 278 p.

Mezirow J. A Critical Theory of Self-Directed Learning. Self-directed learning: from theory to practice / editor S. Brookfield. San Francisco : Jossey-Bass, 1985. P. 17–30.

Rogers C. Freedom to learn for the 80s. Columbus, OH : Merrill, 1983. 100 p.

Tough A. The adult’s learnіng projeсts: A Fresh Approach to Theory and Practice in Adult Learning. Toronto : OISE Press, 1979. 189 p.

References

Lytovchenko, І. М. (2018). Teoriia i praktyka korporatyvnoi osvity u Spoluchenykh Shtatakh Ameryky [Theory and Practice of Corporate Education in the United States of America]. (D diss.). Institute of pedagogical education and adult education NAPS Ukraine. Kyiv [in Ukrainian].

Lukyanova, L. B. (2016). Pidhotovka pedahohichnoho personalu dlia roboty z doroslymy: teoretychnyi i metodychnyi aspekty [Training of pedagogical staff for work with adults: theoretical and methodological aspect]. Kyiv: IPEAE NAPS Ukraine [in Ukrainian].

Lukyanova, L. B. (2017). Zakonodavche zabezpechennia osvity doroslykh: zarubizhnyi dosvid [Legislative provision of adult education: foreign experience]. Kyiv: DKSCenter [in Ukrainian].

Lukyanova, L. B. (2018). Rozvitok osvity doroslykh: suchasni realii, tendencii i perspektyvy [Development of adult education: modern realities, tendencies and perspectives]. In V. H. Kremin, N. H. Nychkalo (Eds.), Kontseptualni zasady rozvytku osvity doroslykh: svitovyi dosvid, ukrainski realii i perspektyvy [Conceptual basis of development of adult education: world experience, ukrainian realities and perspectives] (pp. 21-30). Kyiv [in Ukrainian].

Lukyanova, L. B., & Anishenko, O. V. (2014). Osvita doroslykh : korotkyi terminolohichnyi slovnyk [Adult education: brief terminological dictionary]. Kyiv; Nizhyn: Lysenko M.M. [in Ukrainian]

Nychkalo, N. (2010). Ideia suspilstva znan i pratsi v naukovykh poshukakh [Idea of knowledge society and work in scientific research]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy [Theory and Practice of Social Systems Management], 3, 22-28 [in Ukrainian].

Nychkalo, N. H., Ziaziun, I. A., Lukyanova, L. B., & Radkevych, V. O. (2011). Osvita doroslykh – nevid’iemna skladova osvity vprodovzh zhyttia [Adult education is an integral part of lifelong education]. In V. H. Kremen (Ed.), Natsionalna dopovid pro stan i perspektyvy rozvytku osvity v Ukraini [National report on the state and prospects of the development of education in Ukraine] (pp. 105-116). Kyiv: Ped. dumka [in Ukrainian].

Nychkalo, N. G. (2009). Andrahohika v systemi pedahohichnykh nauk [Andragogy in the system of pedagogical sciences]. Osvita doroslykh: teoriia, dosvid, perspektyvy [Adult education: theory, experience, perspectives], 1, 7-20 [in Ukrainian].

Broсkett, R. B., & Hіemstra R. (1994). Self-dіreсtіon іn adult learnіng: perspeсtіves on theory, researсh, and praсtісe. London; New York: Routledge.

Brookfield, S. (1996). Adult learning: An overview. In A. Tuijnman (Ed.), International encyclopedia of adult education and training (pp. 175-380). Oxford, England: Pergamon Press.

Carré, P., & Cosnefroy, L. (2011). Self-determined, self-regulated and selfdirected learning: Unrelated kin?: paper presented at the 6 th Self Biennial International Conference. Laval, Quebec, Canada.

Cross, K. P. (1981). Adults as Learner: Increasing Participation and Facilitation Learning. San Francisco, California: Jossey-Bass.

Henschke, J. A. (2009). Beginnings of the history and philosophy of andragogy 1833–2000. In V. Wang (Ed.), Integrating adult learning and technology for effective education: Strategic approaches (pp. 1-30). Hershey, PA: IGI Global.

Horton, M., & Freire, P. (1990). We make the road by walking: Conversations on education and social change (B. Bell, J. Gaventa, & J. Peters, Eds.). Philadelphia, PA: Temple University Press.

Houle, C. O. (1960). The education of adult education leaders. In M. S. Knowles (Ed.), Handbook of adult education in the United States (pp. 117-137). Chicago: Adult Education Association of the USA.

Kidd, J. R., & Selman, G. R. (1978) Coming of Age: Canadian Adult Education in the 1960. Toronto: Canadian Association for Adult Education.

Knowles, M. S. (1980). The Modern Practice of Adult Education: From Pedagogy to Andragogy. Englewood Cliffs: Prentice Hall/Cambridge.

Knowles, M. S. (1990). The adult learner: a neglected species (4th ed.). Houston; London; Paris; Zurich; Tokyo: Gulf Publishing Company.

Lindeman, E. C. (1926). The Meaning of Adult Education. New York: New Republic.

Long, H. B. (1976). Continuing education of adults in Colonial America. Syracuse, NY: Syracuse University Publications in Continuing Education.

Merriam, S. B. (1993). An update on adult learning theory. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.

Mezirow, J. (1985). A Critical Theory of Self-Directed Learning. In S. Brookfield (Ed.), Self-Directed Learning: From Theory to Practice (pp. 17-30). San Francisco: Jossey-Bass.

Rogers, C. R. (1983). Freedom to learn for the 80s. Columbus, OH: Merrill.

Tough, A. (1979). The adult’s learnіng projeсts: A Fresh Approach to Theory and Practice in Adult Learning. Toronto: OISE Press.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-08-30

Як цитувати

Теренко, О. О. (2024). Моделі навчання дорослих у північноамериканському освітньому просторі. Імідж сучасного педагога, (4(217), 73–79. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-4(217)-73-79

Номер

Розділ

ДОСВІД ЗАРУБІЖНИХ КРАЇН