Моделі навчання дорослих у північноамериканському освітньому просторі
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-4(217)-73-79Ключові слова:
північноамериканський освітній простір; андрагогіка; освіта дорослих;, принципи; модельАнотація
Наголошено, що у процесі навчання дорослих, із позиції андрагогіки, провідна роль у навчанні належить дорослому учню, який є рівноправним суб’єктом навчання. З’ясовано, що функціонування моделей навчання базується на положеннях і принципах андрагогіки, що були сформульовані М. Ноулзом на основі врахування особливостей дорослої людини, яка навчається: усвідомленість цінності та користі навчання; самосвідомість і самоспрямованість дорослого учня; використання суб’єктного досвіду як основи і джерела навчання; контекстність навчання – тісний взаємозв’язок із проблемами сьогодення; практикоорієнтованість та актуалізація результатів навчання; мотивація навчання. Систематизовано етапи навчання дорослої людини: етап підготовки, створення сприятливого навчального середовища; забезпечення умов для спільного планування; визначення освітніх потреб; формулювання мети; здійснення планування; реалізації; оцінювання. Особливістю окреслених етапів навчання дорослих стало залучення дорослого учня до реалізації кожного етапу. Встановлено, що андрагогічна модель Д. Генрі відображає взаємозв’язок і взаємозумовленість ключових ідей андрагогіки, андрагогічних принципів, етапів навчання. Подано класифікацію типології мотиваційних стилів навчання: ціле-орієнтований, діяльнісно-орієнтований, навчально-орієнтований і самоорієнтований.
Посилання
Литовченко І. М. Теорія і практика корпоративної освіти у Сполучених Штатах Америки : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.01. Київ, 2018. 559 с.
Лук’янова Л. Підготовка педагогічного персоналу для роботи з дорослими: теоретичний і методичний аспекти. Київ : ІПООД НАПН України, 2016. 265 с.
Лук’янова Л. Законодавче забезпечення освіти дорослих: зарубіжний досвід. Київ : ТОВ «ДКС-Центр», 2017. 5 с.
Лук’янова Л. Б. Розвиток освіти дорослих: сучасні реалії, тенденції і перспективи. Концептуальні засади розвитку освіти дорослих: світовий досвід, українські реалії і перспективи / ред. В. Г. Кремень, Н. Г. Ничкало. Київ, 2018. С. 21–30.
Лук’янова Л., Аніщенко, О. Освіта дорослих : короткий термінологічний словник. Київ ; Ніжин : Вид-ць ПП Лисенко М.М., 2014. 110 с.
Ничкало Н. Г. Ідея суспільства знань і праці в наукових пошуках. Теорія і практика управління соціальними системами. 2010. № 3. С. 22–28.
Ничкало Н. Г., Зязюн І. А., Лук’янова Л. Б., Радкевич В. О. Освіта дорослих – невід’ємна складова освіти впродовж життя. Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні / за заг. ред. В. Г. Кременя ; НАПН України. Київ : Пед. думка, 2011. С. 105–116.
Ничкало Н. Г. Андрагогіка в системі педагогічних наук. Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи. 2009. № 1. С. 7–20.
Broсkett R., Hіemstra R. Self-dіreсtіon іn adult learnіng: perspeсtіves on theory, researсh, and praсtісe. London ; New York : Routledge, 1994. 189 p.
Brookfield S. Adult Learning: An overview. International encyclopedia of adult education and training / editor A. Tuijnman. Oxford, England : Pergamon Press, 1996. P. 175–380.
Carré P., Cosnefroy L. Self-determined, self-regulated and self-directed learning: paper presented at the 6 th Self Biennial International Conference. Laval, Quebec, Canada, 2011. 200 p.
Cross K. Adults as Learner: Increasing Participation and Facilitation Learning. San Francisco, California : Jossey-Bass, 1981. 200 p.
Henschke J. A. Beginnings of the history and philosophy of andragogy 1833–2000. Integrating adult learning and technology for effective education: strategic approaches / editor V. Wang. Hershey, PA: IGI Global, 2009. P. 1–30.
Horton M., Freire P. We make the road by walking: Conversations on education and social change / editor B. Bell, J. Gaventa, & J. Peters. Philadelphia, PA : Temple University Press, 1990. 200 p.
Houle C. O. The education of adult education leaders. Handbook of adult education in the United States / editor M. S. Knowles. Chicago : Adult Education Association of the USA, 1960. P. 117–137.
Kidd J., Selman G. Coming of Age: Canadian Adult Education in the 1960. Toronto : Canadian Association for Adult Education, 1978. 200 p.
Knowles M. The Modern Practice of Adult Education: From Pedagogy to Andragogy. Englewood Cliffs : Prentice Hall Cambridge, 1980. 205 p.
Knowles M. The adult learner: a neglected species. 4th ed. Houston ; London ; Paris ; Zurich ; Tokyo : Gulf Publishing Company, 1990. 300 p.
Lindeman E. The Meaning of Adult Education. New York : New Republic, 1926. 309 p.
Long H. Continuing education of adults in Colonial America. Syracuse, NY : Syracuse University Publications in Continuing Education, 1976. 255 p.
Merriam S. An update on adult learning theory. San Francisco : Jossey-Bass Publishers, 1993. 278 p.
Mezirow J. A Critical Theory of Self-Directed Learning. Self-directed learning: from theory to practice / editor S. Brookfield. San Francisco : Jossey-Bass, 1985. P. 17–30.
Rogers C. Freedom to learn for the 80s. Columbus, OH : Merrill, 1983. 100 p.
Tough A. The adult’s learnіng projeсts: A Fresh Approach to Theory and Practice in Adult Learning. Toronto : OISE Press, 1979. 189 p.
References
Lytovchenko, І. М. (2018). Teoriia i praktyka korporatyvnoi osvity u Spoluchenykh Shtatakh Ameryky [Theory and Practice of Corporate Education in the United States of America]. (D diss.). Institute of pedagogical education and adult education NAPS Ukraine. Kyiv [in Ukrainian].
Lukyanova, L. B. (2016). Pidhotovka pedahohichnoho personalu dlia roboty z doroslymy: teoretychnyi i metodychnyi aspekty [Training of pedagogical staff for work with adults: theoretical and methodological aspect]. Kyiv: IPEAE NAPS Ukraine [in Ukrainian].
Lukyanova, L. B. (2017). Zakonodavche zabezpechennia osvity doroslykh: zarubizhnyi dosvid [Legislative provision of adult education: foreign experience]. Kyiv: DKSCenter [in Ukrainian].
Lukyanova, L. B. (2018). Rozvitok osvity doroslykh: suchasni realii, tendencii i perspektyvy [Development of adult education: modern realities, tendencies and perspectives]. In V. H. Kremin, N. H. Nychkalo (Eds.), Kontseptualni zasady rozvytku osvity doroslykh: svitovyi dosvid, ukrainski realii i perspektyvy [Conceptual basis of development of adult education: world experience, ukrainian realities and perspectives] (pp. 21-30). Kyiv [in Ukrainian].
Lukyanova, L. B., & Anishenko, O. V. (2014). Osvita doroslykh : korotkyi terminolohichnyi slovnyk [Adult education: brief terminological dictionary]. Kyiv; Nizhyn: Lysenko M.M. [in Ukrainian]
Nychkalo, N. (2010). Ideia suspilstva znan i pratsi v naukovykh poshukakh [Idea of knowledge society and work in scientific research]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy [Theory and Practice of Social Systems Management], 3, 22-28 [in Ukrainian].
Nychkalo, N. H., Ziaziun, I. A., Lukyanova, L. B., & Radkevych, V. O. (2011). Osvita doroslykh – nevid’iemna skladova osvity vprodovzh zhyttia [Adult education is an integral part of lifelong education]. In V. H. Kremen (Ed.), Natsionalna dopovid pro stan i perspektyvy rozvytku osvity v Ukraini [National report on the state and prospects of the development of education in Ukraine] (pp. 105-116). Kyiv: Ped. dumka [in Ukrainian].
Nychkalo, N. G. (2009). Andrahohika v systemi pedahohichnykh nauk [Andragogy in the system of pedagogical sciences]. Osvita doroslykh: teoriia, dosvid, perspektyvy [Adult education: theory, experience, perspectives], 1, 7-20 [in Ukrainian].
Broсkett, R. B., & Hіemstra R. (1994). Self-dіreсtіon іn adult learnіng: perspeсtіves on theory, researсh, and praсtісe. London; New York: Routledge.
Brookfield, S. (1996). Adult learning: An overview. In A. Tuijnman (Ed.), International encyclopedia of adult education and training (pp. 175-380). Oxford, England: Pergamon Press.
Carré, P., & Cosnefroy, L. (2011). Self-determined, self-regulated and selfdirected learning: Unrelated kin?: paper presented at the 6 th Self Biennial International Conference. Laval, Quebec, Canada.
Cross, K. P. (1981). Adults as Learner: Increasing Participation and Facilitation Learning. San Francisco, California: Jossey-Bass.
Henschke, J. A. (2009). Beginnings of the history and philosophy of andragogy 1833–2000. In V. Wang (Ed.), Integrating adult learning and technology for effective education: Strategic approaches (pp. 1-30). Hershey, PA: IGI Global.
Horton, M., & Freire, P. (1990). We make the road by walking: Conversations on education and social change (B. Bell, J. Gaventa, & J. Peters, Eds.). Philadelphia, PA: Temple University Press.
Houle, C. O. (1960). The education of adult education leaders. In M. S. Knowles (Ed.), Handbook of adult education in the United States (pp. 117-137). Chicago: Adult Education Association of the USA.
Kidd, J. R., & Selman, G. R. (1978) Coming of Age: Canadian Adult Education in the 1960. Toronto: Canadian Association for Adult Education.
Knowles, M. S. (1980). The Modern Practice of Adult Education: From Pedagogy to Andragogy. Englewood Cliffs: Prentice Hall/Cambridge.
Knowles, M. S. (1990). The adult learner: a neglected species (4th ed.). Houston; London; Paris; Zurich; Tokyo: Gulf Publishing Company.
Lindeman, E. C. (1926). The Meaning of Adult Education. New York: New Republic.
Long, H. B. (1976). Continuing education of adults in Colonial America. Syracuse, NY: Syracuse University Publications in Continuing Education.
Merriam, S. B. (1993). An update on adult learning theory. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.
Mezirow, J. (1985). A Critical Theory of Self-Directed Learning. In S. Brookfield (Ed.), Self-Directed Learning: From Theory to Practice (pp. 17-30). San Francisco: Jossey-Bass.
Rogers, C. R. (1983). Freedom to learn for the 80s. Columbus, OH: Merrill.
Tough, A. (1979). The adult’s learnіng projeсts: A Fresh Approach to Theory and Practice in Adult Learning. Toronto: OISE Press.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).