Структурно-функціональна модель формування природничо-наукової компетентності майбутніх учителів фізики як основа фундаментальної підготовки

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-4(217)-19-24

Ключові слова:

фундаменталізація; фундаментальна підготовка; фахова підготовка; майбутній учитель фізики; природничі науки; природничо-наукова компетентність; педагогічний університет

Анотація

Автор презентує розроблену й експериментально перевірену структурно-функціональну модель, яка складається із трьох взаємопов’язаних блоків: методологічно-цільового, змістово-процесуального та діагностико-результативного. Зазначено, що при реалізації моделі створено й апробовано дидактичні умови (провайдинг дослідницьких технологій для актуалізації позитивної мотивації майбутніх учителів фізики до природничо-наукових знань; упровадження спецкурсу «Технології формування природничо-наукової компетентності майбутніх учителів фізики»; залучення студентів до виконання науково-дослідницьких завдань; створення середовища педагогічного супроводу майбутніх учителів фізики для формування природничо-наукової компетентності), що слугують ядром фундаменталізації фахової підготовки в педагогічному університеті. Ефективне використання педагогічних технологій, методів, форм, сучасних засобів навчання уможливило успішну реалізацію виокремлених дидактичних умов. Експериментальна перевірка ефективності впровадження структурно-функціональної моделі формування природничо-наукової компетентності майбутніх учителів фізики та дидактичних умов засвідчує, що високий рівень в КГ зріс лише на 8,33%, у той час як в ЕГ він зріс на 25%; середній рівень в КГ та ЕГ зріс на 8,33%; низький рівень в КГ знизився на 16,67%, а в ЕГ – на 33,33%.

Біографія автора

Роман Станіславович Гриньов, Аріельський університет

кандидат фізико-математичних наук, інженер та науковий дослідник кафедри фізики, викладач факультету природничих та інженерних наук

Посилання

Вакуленко Т. С., Ломакович С. В., Терещенко В. М. та ін. PISA: природничо-наукова грамотність. Київ : УЦОЯО, 2018. 119 с.

Головко М. В., Стрельчук А. А. Сучасний підручник фізики як засіб формування та розвитку природничо-наукової грамотності здобувачів загальної середньої освіти. Проблеми сучасного підручника. 2023. № 30. С. 47–57.

Дробін А. А., Гайда В. Я., Бевз А. В. Формування природничо-наукової та самоосвітньої компетентності на прикладі предметної компетентності з фізики та астрономії. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology. 2020. Vol. VIII (94), іss. 236. С. 22–25.

Засєкіна Т. М. Інтеграція в шкільній природничій освіті: теорія і практика : монографія. Київ : Педагогічна думка, 2020. 400 с.

Козленко О. Уроки PISA-2018: природничо-наукова грамотність і як її розвивати. Біологія і хімія в рідній школі. 2020. № 1. С. 2–11.

Кононец Н. В. Етапи створення цифрових наративів для дистанційного навчання. Дидаскал : часопис : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. з міжнар. участю «Університетська освіта в Україні у контексті інтеграції до європейського освітнього простору», 17–18 листоп. 2020 р. / Кафедра загальної педагогіки та андрагогіки ПНПУ імені В. Г. Короленка. Полтава, 2021. № 21. С. 280–281.

Ляшенко О. В., Трифонова О. М. Міжпредметні зв’язки як засіб формування наукового світогляду учнів. Проблеми та інновації в природничо-математичній, технологічній і професійній освіті : матеріали Х Міжнар. наук.-практ. онлайн-інтернет конф., м. Кропивницький, 25 трав. – 4 черв. 2020 р. Кропивницький : ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2020. С. 87–90.

Макєєв С. Ю. Формування поняття про природничо-наукову компетентність на основі міжнародного дослідження PISA. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки. 2023. № 1 (355). С. 9–19.

Макєєв С. Ю., Грановська Т. Я., Сидоренко О. В. Формування природничо-наукової компетентності засобами ІКТ на уроках хімії у старшій школі. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Теорія та методика навчання природничих наук. 2021. № 1. С. 63–77.

Baartman L. K. J., de Bruijn E. Integrating knowledge, skills and attitudes: Conceptualising learning processes towards vocational competence. Educational Research Review. 2011. Vol. 6, iss. 2. P. 125–134.

Dolin J. Competence in Science. In Gunstone R. (Ed.). Encyclopedia of Science Education. Springer, Dordrecht, 2015. P. 185–188.

Kononets N., Nestulya S., Soloshych I., Zhamardiy V., Odokienko V. Investigating the Didactic System of Research Competence Formation for Prospective PE Instructors. Journal of Research in Medical and Dental Science. 2021. Vol. 9, iss. 7. P. 414–418.

References

Vakulenko, T. S., Lomakovych, S. V., & Tereshchenko, V. M. et. al. (2018). PISA: pryrodnycho-naukova hramotnist [PISA: scientific literacy]. Kyiv: UTsOIaO [in Ukrainian].

Holovko, M. V., & Strelchuk, A. A. (2023). Suchasnyi pidruchnyk fizyky yak zasib formuvannia ta rozvytku pryrodnycho-naukovoi hramotnosti zdobuvachiv zahalnoi serednoi osvity [Modern physics textbook as a means of formation and development of natural and scientific literacy of students of general secondary education]. Problemy suchasnoho pidruchnyka [Problems of the modern textbook], 30, 47-57 [in Ukrainian].

Drobin, A. A., Haida, V. Ia., & Bevz, A. V. (2020). Formuvannia pryrodnycho-naukovoi ta samoosvitnoi kompetentnosti na prykladi predmetnoi kompetentnosti z fizyky ta astronomii [Formation of scientific and self-educational competence on the example of subject competence in physics and astronomy]. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, VIII (94), 236, 22-25 [in Ukrainian].

Zasiekina, T. M. (2020). Intehratsiia v shkilnii pryrodnychii osviti: teoriia i praktyka [Integration in school science education: theory and practice]: monohrafiia. Kyiv: Pedahohichna dumka [in Ukrainian].

Kozlenko, O. (2020). Uroky PISA-2018: pryrodnycho-naukova hramotnist i yak yii rozvyvaty [PISA-2018 lessons: natural and scientific literacy and how to develop it]. Biolohiia i khimiia v ridnii shkoli [Biology and chemistry in native school], 1, 2-11 [in Ukrainian].

Kononets, N. V. (2021). Etapy stvorennia tsyfrovykh naratyviv dlia dystantsiinoho navchannia [Stages of creating digital narratives for distance learning]. In Dydaskal [Didascal]: chasopys: materialy Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii z mizhnarodnoiu uchastiu «Universytetska osvita v Ukraini u konteksti intehratsii do yevropeiskoho osvitnoho prostoru» (Is. 21, pp. 280-281). Kafedra zahalnoi pedahohiky ta andrahohiky PNPU imeni V. H. Korolenka. Poltava [in Ukrainian].

Liashenko, O. V., & Tryfonova, O. M. (2020). Mizhpredmetni zviazky yak zasib formuvannia naukovoho svitohliadu uchniv [Interdisciplinary connections as a means of forming the scientific outlook of students]. In Problemy ta innovatsii v pryrodnycho-matematychnii, tekhnolohichnii i profesiinii osviti [Problems and innovations in science, mathematics, technology and professional education]: materialy X Mizhnar. nauk.-prakt. onlain-internet konf. (pp. 87-90). Kropyvnytskyi: TsDPU im. V. Vynnychenka [in Ukrainian].

Makieiev, S. Iu. (2023). Formuvannia poniattia pro pryrodnycho-naukovu kompetentnist na osnovi mizhnarodnoho doslidzhennia PISA [Formation of the concept of natural and scientific competence based on the international PISA study]. Visnyk Luhanskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Pedahohichni nauky [Bulletin of Taras Shevchenko Luhansk National University. Pedagogical sciences], 1 (355), 9-19 [in Ukrainian].

Makieiev, S. Iu., Hranovska, T. Ia., & Sydorenko, O. V. (2021). Formuvannia pryrodnycho-naukovoi kompetentnosti zasobamy IKT na urokakh khimii u starshii shkoli [Formation of natural and scientific competence by means of ICT in chemistry lessons in high school]. Naukovi zapysky Vinnytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Mykhaila Kotsiubynskoho. Teoriia ta metodyka navchannia pryrodnychykh nauk [Scientific notes of Mykhailo Kotsyubynskyi Vinnytsia State Pedagogical University. Theory and teaching methods of natural sciences], 1, 63-77 [in Ukrainian].

Baartman, L. K. J., & de Bruijn, E. (2011). Integrating knowledge, skills and attitudes: Conceptualising learning processes towards vocational competence. Educational Research Review, 6, 2, 125-134.

Dolin, J. (2015). Competence in Science. In R. Gunstone (Ed.), Encyclopedia of Science Education (185-188). Springer, Dordrecht.

Kononets, N., Nestulya, S., Soloshych, I., Zhamardiy, V., & Odokienko, V. (2021). Investigating the Didactic System of Research Competence Formation for Prospective PE Instructors. Journal of Research in Medical and Dental Science, 9, 7, 414-418.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-08-30

Як цитувати

Гриньов, Р. С. (2024). Структурно-функціональна модель формування природничо-наукової компетентності майбутніх учителів фізики як основа фундаментальної підготовки . Імідж сучасного педагога, (4(217), 19–24. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-4(217)-19-24