Інноваційні підходи до управління професійно-творчим розвитком здобувачів вищої освіти педагогічних спеціальностей в європейському вимірі
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-4(217)-67-72Ключові слова:
інноваційний підхід; управління; професійний розвиток; творчий потенціал; професійно-творчий розвиток; управління професійно-творчим розвитком; педагогічні спеціальності; європейський вимірАнотація
Обґрунтовано особливості інноваційних підходів до управління професійно-творчим розвитком здобувачів вищої освіти педагогічних спеціальностей. Здійснено аналіз трактування понять: «управління», «інноваційний підхід», «професійний розвиток», «творчий потенціал», «європейський вимір». Виокремлено основні наукові дослідження щодо інноваційних підходів до управління професійно-творчим розвитком здобувачів вищої освіти педагогічних спеціальностей. Підтверджено, що інноваційний підхід забезпечує умови для внесення системних змін в управління професійно-творчим розвитком здобувачів вищої освіти педагогічних спеціальностей в європейському вимірі, які спрямовані на його розвиток і покращення роботи, сприяють запровадженню нового змісту і форм управлінської діяльності на рівні ЗВО, удосконалюють організаційну і професійну культуру ЗВО. Це дозволяє проводити педагогічні експериментальні дослідження змісту управлінського процесу, технологій навчання і виховання здобувачів вищої освіти, наслідком яких є суттєве підвищення результативності діяльності ЗВО. Здійснений аналіз не вичерпує всіх аспектів досліджуваної проблеми і засвідчує необхідність подальшого вивчення сучасного стану управління професійно-творчим розвитком здобувачів вищої освіти педагогічних спеціальностей.
Перспективами подальших досліджень можуть бути такі проблеми: значення штучного інтелекту для управління науково-дослідною роботою здобувачів вищої освіти педагогічних спеціальностей; історичні передумови становлення управління ЗВО в країнах Європи; використання інноваційних технологій для управління професійно-творчим розвитком здобувачів вищої освіти педагогічних спеціальностей.
Посилання
Базелюк В. Г. Формування дослідницьких умінь керівників ЗНЗ в системі післядипломної педагогічної освіти : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Київ, 2008. 247 с.
Білик Н. І. Теоретичні і методичні засади управління адаптивно-педагогічним проектуванням регіональних освітніх систем підвищення кваліфікації педагогічних працівників : автореф. дис. … д-ра пед. наук : 13.00.06 / Черкаський нац. пед. ун-т ім. Богдана Хмельницького. Черкаси : Бізнес-інновац. центр Черкаського нац. пед. ун-т ім. Богдана Хмельницького, 2016. 40 с.
Богачев Р., Костроміна Г., Руденко Т. Творчий потенціал особистості у сучасному соціально-культурному просторі: особливості розвитку та реалізації. URL: https://www.journal-discourse.com/uk/kataloh-statei/2021/2021-r-346/tvorchyi-potentsial-osobystosti-u-suchasnomu-sotsialno-kulturnomu-prostori-osoblyvosti-rozvytku-ta-realizatsii.
Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад. і голов. ред. В. Т. Бусел. Київ ; Ірпінь : ВТФ «Перун», 2001. 1440 с.
Гриньова М. В., Рожнова Т. Є. Управління процесом збагачення досвіду професійно-творчої самореалізації майбутніх магістрів освітніх, педагогічних наук. Витоки педагогічної майстерності. 2024. № 33.
Драч І. І. Розвиток творчих здібностей студентів – важлива складова підготовки майбутніх фахівців. Нові технології навчання : наук.-метод. зб. /М-во освіти і науки України, Наук.-метод. центр вищої освіти. Київ, 2000. Вип. 28. С. 83–90.
Даниленко Л. І. Управління інноваційною діяльністю в загальноосвітніх навчальних закладах : монографія. Київ : Міленіум, 2004. 358 с.
Дяченко М. Д. Орієнтація майбутнього вчителя на творчий саморозвиток у процесі професійної підготовки як педагогічна проблема. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітніх школах. 2014. Вип. 38 (91). С. 140–148.
Єльникова Г. В. Наукові основи розвитку управління загальною середньою освітою в регіоні : монографія. Київ : ДАККО, 1999. 303 с.
Жорова І. Я. Принципи та специфіка алгоритму управління в освітньому процесі ЗЗСО. Імідж сучасного педагога. 2023. № 4 (211). С. 5–12.
Маслов В. І. Моделювання педагогічних систем: сутність та технологія. Післядипломна освіта в Україні. 2013. № 1 (22). С. 15–18.
Ніколаєнко С. М. Теоретико-методологічні основи управління інноваційним розвитком системи освіти України : монографія. Київ : Нац. торг.-екон. ун-т, 2008. 419 с.
Остапчук О. Професійний саморозвиток і самопроектування в системі педагогічної освіти. Шлях освіти. 2007. № 4. С. 13–18.
Полоз Г. М. Педагогічні умови професійного саморозвитку курсантів-пілотів в процесі вивчення авіаційної психології : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 / Черкас. нац. ун-т ім. Б. Хмельницького. Черкаси, 2011. 217 с.
Рогова Т. В. Теоретичні і методичні основи персоналізованого підходу в управлінні педагогічним колективом середньої загальноосвітньої школи : дис. … д-ра наук : 13.00.01. Харків : Харків. нац. пед. ун-т імені Г. С. Сковороди, 2006. 498 с.
Рожнова Т. Є. Науково-методичні рекомендації щодо впровадження моделі управління ПТНЗ на засадах інноваційних технологій. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2011. Вип. 16 (69). С. 234–242.
Сисоєва С. О. Основи педагогічної творчості : підручник. Київ : Міленіум, 2006. 344 с.
Харківська А. А. Теоретичні та методичні засади управління інноваційним розвитком вищого навчального педагогічного закладу : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.06 / Держ. заклад «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка». Луганськ, 2012. 596 с.
Kotter John P. Leading Change. Harvard Business School Press, 1996. 187 р.
Simonton D. K. Creativity: Cognitive, personal, developmental and social aspects. American Psychologist. 2000. Vol. 55, № 1. P. 151–158.
Taylor C. W., Sternberg R., Tardif T. Various approaches to and definions of creativity. The nature of creativity. New York : Cambridge University Press, 1988. 312 р.
Torrance E. P. Teaching Creative and Gifted Learners. Handbook of Research on Teaching / M. C. Wittrock. 3rd ed. New York : Macmillan Press, 1986. P. 630–647.
Turnbull Andy. Change Management for Leaders and Managers: a guide to managing change in organizations. Bookbonn.com, 2018.
References
Bazeliuk, V. H. (2008). Formuvannia doslidnytskykh umin kerivnykiv ZNZ v systemi pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity [Formation of research skills of heads of scientific research institutes in the system of postgraduate pedagogical education]. (PhD diss.). Кyiv [in Ukrainian].
Bilyk, N. I. (2016). Teoretychni i metodychni zasady upravlinnia adaptyvno-pedahohichnym proektuvanniam rehionalnykh osvitnikh system pidvyshchennia kvalifikatsii pedahohichnykh pratsivnykiv [The theoretical and methodical principles of managing of adaptive-pedagogical designing of regional educational systems of professional development of pedagogical workers]. (Extended abstract of D diss.). Cherkasy [in Ukrainian].
Bogachev, R., Kostromina, G., & Rudenko, T. (2021). Tvorchyi potentsial osobystosti u suchasnomu sotsialno-kulturnomu prostori: osoblyvosti rozvytku ta realizatsii [The creative potential of the individual in the modern socio-cultural space: features of development and implementation]. Retrieved from https://www.journal-discourse.com/uk/kataloh-statei/2021/2021-r-346/tvorchyi-potentsial-osobystosti-u-suchasnomu-sotsialno-kulturnomu-prostori-osoblyvosti-rozvytku- ta-realizatsii. [in Ukrainian].
Busel, V. T. (Ed.). (2001). Velykyi tlumachnyi slovnyk suchasnoi ukrainskoi movy [A large explanatory dictionary of the modern Ukrainian language]. Kyiv; Irpin: VTF "Perun" [in Ukrainian].
Hryniova, M. V., & Rozhnova, T. E. (2024). Upravlinnia protsesom zbahachennia dosvidu profesiino-tvorchoi samorealizatsii maibutnikh mahistriv osvitnikh, pedahohichnykh nauk [Management of the process of enriching the experience of professional and creative self-realization of future masters of educational and pedagogical sciences]. Vytoky pedahohichnoi maisternosti [Origins of pedagogical mastery], 33 [in Ukrainian].
Drach, I. I. (2000). Rozvytok tvorchykh zdibnostei studentiv – vazhlyva skladova pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv [The development of students' creative abilities is an important component of training future specialists]. In Novi tekhnolohii navchannia [New learning technologies]: nauk.-metod. zb. (Vol. 28, pp. 83-90). Kyiv [in Ukrainian].
Danylenko, L. I. (2004). Upravlinnia innovatsiinoiu diialnistiu v zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladakh [The management of innovative activities in general educational institutions]: monograph. Kyiv: Millennium [in Ukrainian].
Diachenko, M. D. (2014). Oriientatsiia maibutnoho vchytelia na tvorchyi samorozvytok u protsesi profesiinoi pidhotovky yak pedahohichna problema [The orientation of a future teacher on creative self-development in the process of professional training as a pedagogical problem]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnikh shkolakh [Pedagogy of creative personality formation in higher and secondary schools], 38 (91), 140-148 [in Ukrainian].
Yelnikova, G. V. (1999). Naukovi osnovy rozvytku upravlinnia zahalnoiu serednoiu osvitoiu v rehioni [The scientific basis of the development of management of general secondary education in the region]: monograph. Kyiv: DAKKO [in Ukrainian].
Zhorova, I. Ya. (2023). Pryntsypy ta spetsyfika alhorytmu upravlinnia v osvitnomu protsesi ZZSO [Principles and specifics of the management algorithm in the educational process of ZZSO]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 4 (211), 5-12 [in Ukrainian].
Maslov, V. I. (2013). Modeliuvannia pedahohichnykh system: sutnist ta tekhnolohiia [Modeling of pedagogical systems: essence and technology]. Pisliadyplomna osvita v Ukraini [Postgraduate education in Ukraine], 1 (22), 15-18 [in Ukrainian].
Nikolaienko, S. M. (2008). Teoretyko-metodolohichni osnovy upravlinnia innovatsiinym rozvytkom systemy osvity Ukrainy [The theoretical and methodological bases of management of innovative development of the education system of Ukraine]: monograph. Kyiv: Nat. trade and economy University [in Ukrainian].
Ostapchuk, O. (2007). Profesiinyi samorozvytok i samoproektuvannia v systemi pedahohichnoi osvity [The professional self-development and self-design in the system of pedagogical education]. Shliakh osvity [The way of education], 4, 13-18 [in Ukrainian].
Poloz, H. M. (2011). Pedahohichni umovy profesiinoho samorozvytku kursantiv-pilotiv v protsesi vyvchennia aviatsiinoi psykholohii [The pedagogical conditions of professional self-development of cadet pilots in the process of studying aviation psychology]. (PhD diss.). Cherkasy [in Ukrainian].
Rogova, T. V. (2006). Teoretychni i metodychni osnovy personalizovanoho pidkhodu v upravlinni pedahohichnym kolektyvom serednoi zahalnoosvitnoi shkoly [The theoretical and methodological foundations of a personalized approach in the managing of teaching staff of a secondary comprehensive school]. (PhD diss.). Kharkiv: Kharkiv National Pedagogical University named after H. S. Skovoroda [in Ukrainian].
Rozhnova, T. E. (2011). Naukovo-metodychni rekomendatsii shchodo vprovadzhennia modeli upravlinnia PTNZ na zasadakh innovatsiinykh tekhnolohii [The scientific and methodological recommendations for the implementation of the management model of vocational training on the basis of innovative technologies]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh [Pedagogy of creative personality formation in higher and secondary schools], 16 (69), 234-242 [in Ukrainian].
Sysoieva, S. O. (2006). Osnovy pedahohichnoi tvorchosti [The basics of pedagogical creativity]: a textbook. Kyiv: Millennium [in Ukrainian].
Kharkivska, A. A. (2012). Teoretychni ta metodychni zasady upravlinnia innovatsiinym rozvytkom vyshchoho navchalnoho pedahohichnoho zakladu [The theoretical and methodological principles of management of innovative development of a higher educational pedagogical institution]. (D diss.). Luhansk [in Ukrainian].
Kotter John, P. (1996). Leading Change. Harvard Business School Press.
Simonton, D. K. (2000). Creativity: Cognitive, personal, developmental and social aspects. American Psychologist, 55, 1, 151-158.
Taylor, C. W., Sternberg, R., & Tardif, T. (1988). Various approaches to and definions of creativity. The nature of creativity. New York: Cambridge University Press.
Torrance, E. P. (1986). Teaching Creative and Gifted Learners. In M. C. Wittrock, Handbook of Research on Teaching (pp. 630-647). New York: Macmillan Press.
Turnbull, Andy. (2018). Change Management for Leaders and Managers: a guide to managing change in organizations. Bookbonn.com.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).