Інноваційні підходи до управління професійно-творчим розвитком здобувачів вищої освіти педагогічних спеціальностей в європейському вимірі

Автор(и)

  • Тетяна Євгенівна Рожнова Навчально-науковий інститут менеджменту та психології ДЗВО «Університет менеджменту освіти» НАПН України, Україна https://orcid.org/0000-0002-3608-8943

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-4(217)-67-72

Ключові слова:

інноваційний підхід; управління; професійний розвиток; творчий потенціал; професійно-творчий розвиток; управління професійно-творчим розвитком; педагогічні спеціальності; європейський вимір

Анотація

Обґрунтовано особливості інноваційних підходів до управління професійно-творчим розвитком здобувачів вищої освіти педагогічних спеціальностей. Здійснено аналіз трактування понять: «управління», «інноваційний підхід», «професійний розвиток», «творчий потенціал», «європейський вимір». Виокремлено основні наукові дослідження щодо інноваційних підходів до управління професійно-творчим розвитком здобувачів вищої освіти педагогічних спеціальностей. Підтверджено, що інноваційний підхід забезпечує умови для внесення системних змін в управління професійно-творчим розвитком здобувачів вищої освіти педагогічних спеціальностей в європейському вимірі, які спрямовані на його розвиток і покращення роботи, сприяють запровадженню нового змісту і форм управлінської діяльності на рівні ЗВО, удосконалюють організаційну і професійну культуру ЗВО. Це дозволяє проводити педагогічні експериментальні дослідження змісту управлінського процесу, технологій навчання і виховання здобувачів вищої освіти, наслідком яких є суттєве підвищення результативності діяльності ЗВО.  Здійснений аналіз не вичерпує всіх аспектів досліджуваної проблеми і засвідчує необхідність подальшого вивчення сучасного стану управління професійно-творчим розвитком здобувачів вищої освіти педагогічних спеціальностей.

Перспективами подальших досліджень можуть бути такі проблеми: значення штучного інтелекту для управління науково-дослідною роботою здобувачів вищої освіти педагогічних спеціальностей; історичні передумови становлення управління ЗВО в країнах Європи; використання інноваційних технологій для управління професійно-творчим розвитком здобувачів вищої освіти педагогічних спеціальностей.

Біографія автора

Тетяна Євгенівна Рожнова, Навчально-науковий інститут менеджменту та психології ДЗВО «Університет менеджменту освіти» НАПН України

кандидатка педагогічних наук, доцентка, професорка кафедри педагогіки, адміністрування і спеціальної освіти

Посилання

Базелюк В. Г. Формування дослідницьких умінь керівників ЗНЗ в системі післядипломної педагогічної освіти : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Київ, 2008. 247 с.

Білик Н. І. Теоретичні і методичні засади управління адаптивно-педагогічним проектуванням регіональних освітніх систем підвищення кваліфікації педагогічних працівників : автореф. дис. … д-ра пед. наук : 13.00.06 / Черкаський нац. пед. ун-т ім. Богдана Хмельницького. Черкаси : Бізнес-інновац. центр Черкаського нац. пед. ун-т ім. Богдана Хмельницького, 2016. 40 с.

Богачев Р., Костроміна Г., Руденко Т. Творчий потенціал особистості у сучасному соціально-культурному просторі: особливості розвитку та реалізації. URL: https://www.journal-discourse.com/uk/kataloh-statei/2021/2021-r-346/tvorchyi-potentsial-osobystosti-u-suchasnomu-sotsialno-kulturnomu-prostori-osoblyvosti-rozvytku-ta-realizatsii.

Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад. і голов. ред. В. Т. Бусел. Київ ; Ірпінь : ВТФ «Перун», 2001. 1440 с.

Гриньова М. В., Рожнова Т. Є. Управління процесом збагачення досвіду професійно-творчої самореалізації майбутніх магістрів освітніх, педагогічних наук. Витоки педагогічної майстерності. 2024. № 33.

Драч І. І. Розвиток творчих здібностей студентів – важлива складова підготовки майбутніх фахівців. Нові технології навчання : наук.-метод. зб. /М-во освіти і науки України, Наук.-метод. центр вищої освіти. Київ, 2000. Вип. 28. С. 83–90.

Даниленко Л. І. Управління інноваційною діяльністю в загальноосвітніх навчальних закладах : монографія. Київ : Міленіум, 2004. 358 с.

Дяченко М. Д. Орієнтація майбутнього вчителя на творчий саморозвиток у процесі професійної підготовки як педагогічна проблема. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітніх школах. 2014. Вип. 38 (91). С. 140–148.

Єльникова Г. В. Наукові основи розвитку управління загальною середньою освітою в регіоні : монографія. Київ : ДАККО, 1999. 303 с.

Жорова І. Я. Принципи та специфіка алгоритму управління в освітньому процесі ЗЗСО. Імідж сучасного педагога. 2023. № 4 (211). С. 5–12.

Маслов В. І. Моделювання педагогічних систем: сутність та технологія. Післядипломна освіта в Україні. 2013. № 1 (22). С. 15–18.

Ніколаєнко С. М. Теоретико-методологічні основи управління інноваційним розвитком системи освіти України : монографія. Київ : Нац. торг.-екон. ун-т, 2008. 419 с.

Остапчук О. Професійний саморозвиток і самопроектування в системі педагогічної освіти. Шлях освіти. 2007. № 4. С. 13–18.

Полоз Г. М. Педагогічні умови професійного саморозвитку курсантів-пілотів в процесі вивчення авіаційної психології : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 / Черкас. нац. ун-т ім. Б. Хмельницького. Черкаси, 2011. 217 с.

Рогова Т. В. Теоретичні і методичні основи персоналізованого підходу в управлінні педагогічним колективом середньої загальноосвітньої школи : дис. … д-ра наук : 13.00.01. Харків : Харків. нац. пед. ун-т імені Г. С. Сковороди, 2006. 498 с.

Рожнова Т. Є. Науково-методичні рекомендації щодо впровадження моделі управління ПТНЗ на засадах інноваційних технологій. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2011. Вип. 16 (69). С. 234–242.

Сисоєва С. О. Основи педагогічної творчості : підручник. Київ : Міленіум, 2006. 344 с.

Харківська А. А. Теоретичні та методичні засади управління інноваційним розвитком вищого навчального педагогічного закладу : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.06 / Держ. заклад «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка». Луганськ, 2012. 596 с.

Kotter John P. Leading Change. Harvard Business School Press, 1996. 187 р.

Simonton D. K. Creativity: Cognitive, personal, developmental and social aspects. American Psychologist. 2000. Vol. 55, № 1. P. 151–158.

Taylor C. W., Sternberg R., Tardif T. Various approaches to and definions of creativity. The nature of creativity. New York : Cambridge University Press, 1988. 312 р.

Torrance E. P. Teaching Creative and Gifted Learners. Handbook of Research on Teaching / M. C. Wittrock. 3rd ed. New York : Macmillan Press, 1986. P. 630–647.

Turnbull Andy. Change Management for Leaders and Managers: a guide to managing change in organizations. Bookbonn.com, 2018.

References

Bazeliuk, V. H. (2008). Formuvannia doslidnytskykh umin kerivnykiv ZNZ v systemi pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity [Formation of research skills of heads of scientific research institutes in the system of postgraduate pedagogical education]. (PhD diss.). Кyiv [in Ukrainian].

Bilyk, N. I. (2016). Teoretychni i metodychni zasady upravlinnia adaptyvno-pedahohichnym proektuvanniam rehionalnykh osvitnikh system pidvyshchennia kvalifikatsii pedahohichnykh pratsivnykiv [The theoretical and methodical principles of managing of adaptive-pedagogical designing of regional educational systems of professional development of pedagogical workers]. (Extended abstract of D diss.). Cherkasy [in Ukrainian].

Bogachev, R., Kostromina, G., & Rudenko, T. (2021). Tvorchyi potentsial osobystosti u suchasnomu sotsialno-kulturnomu prostori: osoblyvosti rozvytku ta realizatsii [The creative potential of the individual in the modern socio-cultural space: features of development and implementation]. Retrieved from https://www.journal-discourse.com/uk/kataloh-statei/2021/2021-r-346/tvorchyi-potentsial-osobystosti-u-suchasnomu-sotsialno-kulturnomu-prostori-osoblyvosti-rozvytku- ta-realizatsii. [in Ukrainian].

Busel, V. T. (Ed.). (2001). Velykyi tlumachnyi slovnyk suchasnoi ukrainskoi movy [A large explanatory dictionary of the modern Ukrainian language]. Kyiv; Irpin: VTF "Perun" [in Ukrainian].

Hryniova, M. V., & Rozhnova, T. E. (2024). Upravlinnia protsesom zbahachennia dosvidu profesiino-tvorchoi samorealizatsii maibutnikh mahistriv osvitnikh, pedahohichnykh nauk [Management of the process of enriching the experience of professional and creative self-realization of future masters of educational and pedagogical sciences]. Vytoky pedahohichnoi maisternosti [Origins of pedagogical mastery], 33 [in Ukrainian].

Drach, I. I. (2000). Rozvytok tvorchykh zdibnostei studentiv – vazhlyva skladova pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv [The development of students' creative abilities is an important component of training future specialists]. In Novi tekhnolohii navchannia [New learning technologies]: nauk.-metod. zb. (Vol. 28, pp. 83-90). Kyiv [in Ukrainian].

Danylenko, L. I. (2004). Upravlinnia innovatsiinoiu diialnistiu v zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladakh [The management of innovative activities in general educational institutions]: monograph. Kyiv: Millennium [in Ukrainian].

Diachenko, M. D. (2014). Oriientatsiia maibutnoho vchytelia na tvorchyi samorozvytok u protsesi profesiinoi pidhotovky yak pedahohichna problema [The orientation of a future teacher on creative self-development in the process of professional training as a pedagogical problem]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnikh shkolakh [Pedagogy of creative personality formation in higher and secondary schools], 38 (91), 140-148 [in Ukrainian].

Yelnikova, G. V. (1999). Naukovi osnovy rozvytku upravlinnia zahalnoiu serednoiu osvitoiu v rehioni [The scientific basis of the development of management of general secondary education in the region]: monograph. Kyiv: DAKKO [in Ukrainian].

Zhorova, I. Ya. (2023). Pryntsypy ta spetsyfika alhorytmu upravlinnia v osvitnomu protsesi ZZSO [Principles and specifics of the management algorithm in the educational process of ZZSO]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 4 (211), 5-12 [in Ukrainian].

Maslov, V. I. (2013). Modeliuvannia pedahohichnykh system: sutnist ta tekhnolohiia [Modeling of pedagogical systems: essence and technology]. Pisliadyplomna osvita v Ukraini [Postgraduate education in Ukraine], 1 (22), 15-18 [in Ukrainian].

Nikolaienko, S. M. (2008). Teoretyko-metodolohichni osnovy upravlinnia innovatsiinym rozvytkom systemy osvity Ukrainy [The theoretical and methodological bases of management of innovative development of the education system of Ukraine]: monograph. Kyiv: Nat. trade and economy University [in Ukrainian].

Ostapchuk, O. (2007). Profesiinyi samorozvytok i samoproektuvannia v systemi pedahohichnoi osvity [The professional self-development and self-design in the system of pedagogical education]. Shliakh osvity [The way of education], 4, 13-18 [in Ukrainian].

Poloz, H. M. (2011). Pedahohichni umovy profesiinoho samorozvytku kursantiv-pilotiv v protsesi vyvchennia aviatsiinoi psykholohii [The pedagogical conditions of professional self-development of cadet pilots in the process of studying aviation psychology]. (PhD diss.). Cherkasy [in Ukrainian].

Rogova, T. V. (2006). Teoretychni i metodychni osnovy personalizovanoho pidkhodu v upravlinni pedahohichnym kolektyvom serednoi zahalnoosvitnoi shkoly [The theoretical and methodological foundations of a personalized approach in the managing of teaching staff of a secondary comprehensive school]. (PhD diss.). Kharkiv: Kharkiv National Pedagogical University named after H. S. Skovoroda [in Ukrainian].

Rozhnova, T. E. (2011). Naukovo-metodychni rekomendatsii shchodo vprovadzhennia modeli upravlinnia PTNZ na zasadakh innovatsiinykh tekhnolohii [The scientific and methodological recommendations for the implementation of the management model of vocational training on the basis of innovative technologies]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh [Pedagogy of creative personality formation in higher and secondary schools], 16 (69), 234-242 [in Ukrainian].

Sysoieva, S. O. (2006). Osnovy pedahohichnoi tvorchosti [The basics of pedagogical creativity]: a textbook. Kyiv: Millennium [in Ukrainian].

Kharkivska, A. A. (2012). Teoretychni ta metodychni zasady upravlinnia innovatsiinym rozvytkom vyshchoho navchalnoho pedahohichnoho zakladu [The theoretical and methodological principles of management of innovative development of a higher educational pedagogical institution]. (D diss.). Luhansk [in Ukrainian].

Kotter John, P. (1996). Leading Change. Harvard Business School Press.

Simonton, D. K. (2000). Creativity: Cognitive, personal, developmental and social aspects. American Psychologist, 55, 1, 151-158.

Taylor, C. W., Sternberg, R., & Tardif, T. (1988). Various approaches to and definions of creativity. The nature of creativity. New York: Cambridge University Press.

Torrance, E. P. (1986). Teaching Creative and Gifted Learners. In M. C. Wittrock, Handbook of Research on Teaching (pp. 630-647). New York: Macmillan Press.

Turnbull, Andy. (2018). Change Management for Leaders and Managers: a guide to managing change in organizations. Bookbonn.com.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-08-30

Як цитувати

Рожнова, Т. Є. (2024). Інноваційні підходи до управління професійно-творчим розвитком здобувачів вищої освіти педагогічних спеціальностей в європейському вимірі . Імідж сучасного педагога, (4(217), 67–72. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-4(217)-67-72

Номер

Розділ

ДОСВІД ЗАРУБІЖНИХ КРАЇН