Парадигмальне моделювання середовища українських закладів загальної середньої освіти
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-4(217)-42-46Ключові слова:
гуманістично-компетентнісна парадигма освіти; заклад загальної середньої освіти; технологія моделювання; здоров’ярозвивальне освітнє середовище; чинники і компоненти освітнього середовищаАнотація
У руслі ідей гуманістично-компетентнісної парадигми освіти та Концепції «Нова українська школа» обґрунтовано сутність і значення технології моделювання середовища сучасного закладу загальної середньої освіти (ЗЗСО).
Розглянуто моделювання в освіті як систему поглядів і дій опосередкованого пізнання дійсності за допомогою штучних і природних об’єктів, які зберігають певні загальні особливості типового об’єкта дослідження (середовища ЗЗСО) та створюють додаткові можливості його вдосконалення і вивчення.
Доведено, що використання технології парадигмального моделювання середовища сучасного ЗЗСО дозволяє реалізувати суттєві внутрішні зв’язки між його компонентами (система управління, контингент учнів, професійно-педагогічний ресурс) і гармонізувати зовнішні впливи суспільства, держави, громади.
Посилання
Биков В. Ю. Відкрите навчальне середовище та сучасні мережні інструменти систем відкритої освіти. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 2: Комп'ютерно-орієнтовані системи навчання. 2010. № 9. С. 9–15. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_2_2010_9_4.
Вихор В. Г. Моделювання підготовки майбутніх учителів до управління навчальною діяльністю учнів. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Педагогічні науки. 2013. Вип. 108.2. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VchdpuP_2013_2_108_24 .
Гнезділова К. М., Касярум С. О. Моделі та моделювання у професійній діяльності викладача вищої школи : навч. посіб. Черкаси : Вид-ць Чабанеко Ю.А., 2011. 124 с.
Гончаренко С. У. Український педагогічний словник. Київ : Либідь, 1997. 373 с.
Дудко С. Компетентність керівника закладу загальної середньої освіти у формуванні безпечного та здоров’язбережувального освітнього середовища. Acta Paedagogiсa Volynienses. 2022. № 1. С. 56–62, DOI: https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.2.9
Концепція «Нова українська школа». URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainskashkola-compressed.pdf
Осадчий І. Г. Педагогічне моделювання: що важливо знати педагогу? Народна освіта. 2016. Вип. 1. С. 60–68. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NarOsv_2016_1_10.
Павлютенков Є. М. Моделювання в системі освіти (у схемах і таблицях). Харків : Основа, 2008. 128 с.
Пікельна В. С. Теорія та методика моделювання управлінської діяльності (школознавчий аспект) : дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.01. Кривий Ріг, 1993. 374 с.
Семенова А. В. Теоретичні та методичні засади застосування парадигмального моделювання у професійній підготовці майбутніх учителів : автореф. дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.04. Тернопіль, 2009. 42 с.
References
Bykov, V. Y. (2010). Vidkryte navchalne seredovyshche ta suchasni merezhni instrumenty system vidkrytoi osvity [Open educational environment and modern network tools of open education systems]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 2: Kompiuterno-oriientovani systemy navchannia [Scientific journal of M.P. Dragomanov National Pedagogical University. Series 2: Computer-oriented learning systems], 9, 9-15. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_2_2010_9_4 [in Ukrainian].
Vykhov, V. H. (2013). Modeliuvannia pidhotovky maibutnikh uchyteliv do upravlinnia navchalnoiu diialnistiu uchniv [Modeling the preparation of future teachers for managing students' educational activities]. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu. Pedahohichni nauky [Bulletin of Chernihiv National Pedagogical University. Pedagogical sciences], 108.2. URL: Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/VchdpuP_2013_2_108_24 [in Ukrainian].
Hnezdilova, K. M., & Kasyarum, S. O. (2011). Modeli ta modeliuvannia u profesiinii diialnosti vykladacha vyshchoi shkoly [Models and modeling in the professional activities of higher education teachers]. Cherkasy: Chabaneko Yu.A. [in Ukrainian].
Honcharenko, S. U. (1997). Ukrainskyi pedahohichnyi slovnyk [Ukrainian pedagogical dictionary]. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].
Dudko, S. (2022). Kompetentnistʹ kerivnyka zakladu zahalʹnoyi serednʹoyi osvity u formuvanni bezpechnoho ta zdorovyaʺzberezhuvalʹnoho osvitnʹoho seredovyshcha [Competence of the head of a general secondary education institution in creating a safe and healthy educational environment]. Acta Paedagogiça Volynienses, 1, 56-62. DOI: https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.2.9 [in Ukrainian].
Kontseptsiia «Nova ukrainska shkola» [Concept of "New Ukrainian School"]. Retrieved from https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainskashkola-compressed.pdf [in Ukrainian].
Osadchyi, I. H. (2016). Pedahohichne modeliuvannia: shcho vazhlyvo znaty pedahohu? [Pedagogical modeling: what teachers need to know?]. Narodna osvita [People's education], 1, 60-68. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/NarOsv_2016_1_10 [in Ukrainian].
Pavlyutenkov, Y. M. (2008). Modeliuvannia v systemi osvity (u skhemakh i tablytsiakh) [Modeling in the education system (in schemes and tables)]. Kharkiv: Osnova [in Ukrainian].
Pykelnaya, V. S. (1993). Teoriya ta metodyka modelyuvannya upravlinsʹkoyi diyalʹnosti (shkoloznavchyy aspekt) [Theory and methodology of modeling managerial activities (educational aspect)]. (D diss.). Kryvyi Rih [in Ukrainian].
Semenova, A. V. (2009). Teoretychni ta metodychni zasady zastosuvannia paradyhmalnoho modeliuvannia u profesiinii pidhotovtsi maibutnikh uchyteliv [Theoretical and methodological foundations of paradigmatic modeling application in professional training of future teachers]. (Extended abstract of D diss.). Ternopil [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).