Парадигмальне моделювання середовища українських закладів загальної середньої освіти

Автор(и)

  • Сергій Григорович Дудко Полтавська академія неперервної освіти ім. М. В. Остроградського, Україна https://orcid.org/0000-0002-2560-0825

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-4(217)-42-46

Ключові слова:

гуманістично-компетентнісна парадигма освіти; заклад загальної середньої освіти; технологія моделювання; здоров’ярозвивальне освітнє середовище; чинники і компоненти освітнього середовища

Анотація

У руслі ідей гуманістично-компетентнісної парадигми освіти та Концепції «Нова українська школа» обґрунтовано сутність і значення технології моделювання середовища сучасного закладу загальної середньої освіти (ЗЗСО).

Розглянуто моделювання в освіті як систему поглядів і дій опосередкованого пізнання дійсності за допомогою штучних і природних об’єктів, які зберігають певні загальні особливості типового об’єкта дослідження (середовища ЗЗСО) та створюють додаткові можливості його вдосконалення і вивчення.

Доведено, що використання технології парадигмального моделювання середовища сучасного ЗЗСО дозволяє реалізувати суттєві внутрішні зв’язки між його компонентами (система управління, контингент учнів, професійно-педагогічний ресурс) і гармонізувати зовнішні впливи суспільства, держави, громади.

Біографія автора

Сергій Григорович Дудко, Полтавська академія неперервної освіти ім. М. В. Остроградського

кандидат педагогічних наук, заступник директора

Посилання

Биков В. Ю. Відкрите навчальне середовище та сучасні мережні інструменти систем відкритої освіти. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 2: Комп'ютерно-орієнтовані системи навчання. 2010. № 9. С. 9–15. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_2_2010_9_4.

Вихор В. Г. Моделювання підготовки майбутніх учителів до управління навчальною діяльністю учнів. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Педагогічні науки. 2013. Вип. 108.2. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VchdpuP_2013_2_108_24 .

Гнезділова К. М., Касярум С. О. Моделі та моделювання у професійній діяльності викладача вищої школи : навч. посіб. Черкаси : Вид-ць Чабанеко Ю.А., 2011. 124 с.

Гончаренко С. У. Український педагогічний словник. Київ : Либідь, 1997. 373 с.

Дудко С. Компетентність керівника закладу загальної середньої освіти у формуванні безпечного та здоров’язбережувального освітнього середовища. Acta Paedagogiсa Volynienses. 2022. № 1. С. 56–62, DOI: https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.2.9

Концепція «Нова українська школа». URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainskashkola-compressed.pdf

Осадчий І. Г. Педагогічне моделювання: що важливо знати педагогу? Народна освіта. 2016. Вип. 1. С. 60–68. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NarOsv_2016_1_10.

Павлютенков Є. М. Моделювання в системі освіти (у схемах і таблицях). Харків : Основа, 2008. 128 с.

Пікельна В. С. Теорія та методика моделювання управлінської діяльності (школознавчий аспект) : дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.01. Кривий Ріг, 1993. 374 с.

Семенова А. В. Теоретичні та методичні засади застосування парадигмального моделювання у професійній підготовці майбутніх учителів : автореф. дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.04. Тернопіль, 2009. 42 с.

References

Bykov, V. Y. (2010). Vidkryte navchalne seredovyshche ta suchasni merezhni instrumenty system vidkrytoi osvity [Open educational environment and modern network tools of open education systems]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 2: Kompiuterno-oriientovani systemy navchannia [Scientific journal of M.P. Dragomanov National Pedagogical University. Series 2: Computer-oriented learning systems], 9, 9-15. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_2_2010_9_4 [in Ukrainian].

Vykhov, V. H. (2013). Modeliuvannia pidhotovky maibutnikh uchyteliv do upravlinnia navchalnoiu diialnistiu uchniv [Modeling the preparation of future teachers for managing students' educational activities]. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu. Pedahohichni nauky [Bulletin of Chernihiv National Pedagogical University. Pedagogical sciences], 108.2. URL: Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/VchdpuP_2013_2_108_24 [in Ukrainian].

Hnezdilova, K. M., & Kasyarum, S. O. (2011). Modeli ta modeliuvannia u profesiinii diialnosti vykladacha vyshchoi shkoly [Models and modeling in the professional activities of higher education teachers]. Cherkasy: Chabaneko Yu.A. [in Ukrainian].

Honcharenko, S. U. (1997). Ukrainskyi pedahohichnyi slovnyk [Ukrainian pedagogical dictionary]. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].

Dudko, S. (2022). Kompetentnistʹ kerivnyka zakladu zahalʹnoyi serednʹoyi osvity u formuvanni bezpechnoho ta zdorovyaʺzberezhuvalʹnoho osvitnʹoho seredovyshcha [Competence of the head of a general secondary education institution in creating a safe and healthy educational environment]. Acta Paedagogiça Volynienses, 1, 56-62. DOI: https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.2.9 [in Ukrainian].

Kontseptsiia «Nova ukrainska shkola» [Concept of "New Ukrainian School"]. Retrieved from https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainskashkola-compressed.pdf [in Ukrainian].

Osadchyi, I. H. (2016). Pedahohichne modeliuvannia: shcho vazhlyvo znaty pedahohu? [Pedagogical modeling: what teachers need to know?]. Narodna osvita [People's education], 1, 60-68. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/NarOsv_2016_1_10 [in Ukrainian].

Pavlyutenkov, Y. M. (2008). Modeliuvannia v systemi osvity (u skhemakh i tablytsiakh) [Modeling in the education system (in schemes and tables)]. Kharkiv: Osnova [in Ukrainian].

Pykelnaya, V. S. (1993). Teoriya ta metodyka modelyuvannya upravlinsʹkoyi diyalʹnosti (shkoloznavchyy aspekt) [Theory and methodology of modeling managerial activities (educational aspect)]. (D diss.). Kryvyi Rih [in Ukrainian].

Semenova, A. V. (2009). Teoretychni ta metodychni zasady zastosuvannia paradyhmalnoho modeliuvannia u profesiinii pidhotovtsi maibutnikh uchyteliv [Theoretical and methodological foundations of paradigmatic modeling application in professional training of future teachers]. (Extended abstract of D diss.). Ternopil [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-08-30

Як цитувати

Дудко, С. Г. (2024). Парадигмальне моделювання середовища українських закладів загальної середньої освіти . Імідж сучасного педагога, (4(217), 42–46. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-4(217)-42-46

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНИЙ МЕНЕДЖМЕНТ