Трансформація засад дистанційного навчання в умовах викликів сьогодення
Ключові слова:
дистанційне навчання; освітнє середовище; педагогічний процес; освітні ресурси; здобувачі освіти; емоційні навичкиАнотація
Проаналізовано сучасні педагогічні умови, особливості впровадження технології дистанційного навчання в освітній процес закладів освіти в умовах викликів сьогодення, оскільки дистанційне навчання є невід’ємним складником функціонування сучасного соціуму й ґрунтується як на використанні раніше набутих знань, так і на їх трансформації, генеруванні нових ідей у навчанні й виробничій діяльності. Перелічено та схарактеризовано організаційно-педагогічні й дидактичні умови, особливості навчально-методичного наповнення ресурсу дистанційного навчання; окреслено питання важливості розвитку емоційних навичок учасників освітнього процесу в нинішніх умовах. Розвинений емоційний інтелект є помічним у навчанні, здатності керувати власними емоціями й розуміти емоції інших, будувати соціальні стосунки, демонструвати адаптивність, мати системне і критичне мислення, проявляти толерантність й емпатію.
Посилання
Блажук О. Організація дистанційного навчання майбутніх офіцерів-прикордонників з використанням інформаційних технологій. Науковий вісник Ужгородського університету. 2011. Вип. 22. С. 14–16.
Брикіна О. Синергетичні засади моделювання дистанційної освіти майбутнього педагога. Рідна школа. 2006. № 6. С. 36–38.
Гуц Н., Ячменик М., Руда О. Дистанційні платформи для навчання і саморозвитку здобувачів вищої освіти в умовах воєнного часу. Академічні візії. 2023. № 16. С. 1–8. URL: https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/156/ (дата звернення: 12.06.2024)
Дистанційне навчання: психологічні засади : монографія / М. Смульсон, Ю. Машбиць, М. Жалдак та ін.; за ред. М. Смульсон. Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2012. 240 с.
Звиняцьківська З., Коберник І. Організація дистанційного навчання в школі : метод. рекомендації. Київ : ГО «Смарт освіта», 2020. 71 с.
Інформаційне, методичне та організаційне забезпечення дистанційного навчання у вищих навчальних закладах України : монографія / М. Мазур, Ю. Зубань, С. Іванець та ін. Суми : Сумський державний університет, 2013. 152 с.
Кудіна Т. Дистанційні форми навчання української мови як іноземної. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2015. № 6. С. 217–227. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pednauk_2015_6_29
Маятіна Н., Лисенко Т., Дмитрієнко О. Сучасні моделі дистанційного навчання. Український педагогічний журнал. 2021. № 2. С. 84–95.
Мотилькова З. Аналіз впровадження дистанційної освіти в спеціальній школі (для осіб із вадами слуху). Інформаційні технології і засоби навчання. 2013. № 6. С. 196–206.
Оксенюк І. Упровадження очно-дистанційної форми навчання в освітню діяльність інституту. Педагогічний пошук. 2014. № 4 (84). С. 35–37.
Положення про дистанційне навчання : затверджене Наказом міністерства освіти і науки України від 25 квітня 2013 р. URL: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13 (дата звернення: 22.06.2024)
Про Цілі сталого розвитку України на період до 2030 року : Указ Президента від 30.09.2019 № 722/2019. URL: http://surl.li/cmwad (дата звернення: 02.06.2024).
Світовий досвід організації та розвитку університетської системи дистанційного навчання / уклад.: І. Кулага, Д. Ільницький, С. Стрельник та ін. Київ : Інститут вищої освіти КНЕУ імені Вадима Гетьмана, 2013. 38 с.
Шаран Р. Провідні тенденції розвитку дистанційної освіти в Україні. Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій Університету «Україна». 2012. № 5. С. 220–224.
Piaget J. The construction of reality in the child. New York : Basic Books, 1954.
References
Blazhuk, O. (2011). Orhanizatsiia dystantsiinoho navchannia maibutnikh ofitseriv-prykordonnykiv z vykorystanniam informatsiinykh tekhnolohii [Organization of remote training of future border guards using information technologies]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu [Scientific Bulletin of Uzhhorod University], 22, 14-16 [in Ukrainian].
Brykina, O. (2006). Synerhetychni zasady modeliuvannia dystantsiinoi osvity maibutnoho pedahoha [Synergistic principles of modeling distance education of the future teacher]. Ridna shkola [Native school], 6, 36-38 [in Ukrainian].
Huts, N., Yachmenyk, M., & Ruda, O. (2023). Dystantsiini platformy dlia navchannia i samorozvytku zdobuvachiv vyshchoi osvity v umovakh voiennoho chasu [Remote platforms for training and self-development of higher education seekers in wartime conditions]. Akademichni vizii [Academic visions], 16, 1-8. Retrieved from https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/156/ [in Ukrainian].
Smulson, M. (Ed.). (2012). Dystantsiine navchannia: psykholohichni zasady [Distance learning: psychological foundations]: monohrafiia. Kirovohrad: Imeks-LTD [in Ukrainian].
Zvyniatskivska, Z., & Kobernyk, I. (2020). Orhanizatsiia dystantsiinoho navchannia v shkoli [Organization of distance learning at school]: metodychni rekomendatsii. Kyiv: HO «Smart osvita» [in Ukrainian].
Mazur, M., Zuban, Yu., & Ivanets, S. et al. (2013). Informatsiine, metodychne ta orhanizatsiine zabezpechennia dystantsiinoho navchannia u vyshchykh navchalnykh zakladakh Ukrainy [Informational, methodical and organizational support for distance learning in higher educational institutions of Ukraine]: monohrafiia. Sumy: Sumskyi derzhavnyi universytet [in Ukrainian].
Kudina, T. (2015). Dystantsiini formy navchannia ukrainskoi movy yak inozemnoi [Distance forms of learning the Ukrainian language as a foreign language]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii [Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies], 6, 217-227. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/pednauk_2015_6_29 [in Ukrainian].
Maiatina, N., Lysenko, T., & Dmytriienko, O. (2021). Suchasni modeli dystantsiinoho navchannia [Modern models of distance learning]. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal [Ukrainian Pedagogical Journal], 2, 84-95 [in Ukrainian].
Motylkova, Z. (2013). Analiz vprovadzhennia dystantsiinoi osvity v spetsialnii shkoli (dlia osib iz vadamy slukhu) [Analysis of the implementation of distance education in a special school (for people with hearing impairments)]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia [Information technologies and teaching aids], 6, 196-206 [in Ukrainian].
Okseniuk, I. (2014). Uprovadzhennia ochno-dystantsiinoi formy navchannia v osvitniu diialnist instytutu [Implementation of face-to-face and distance education in the educational activities of the institute]. Pedahohichnyi poshuk [Pedagogical search], 4 (84), 35-37 [in Ukrainian].
Polozhennia pro dystantsiine navchannia [Regulations on distance learning]: zatverdzhene Nakazom ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 25 kvitnia 2013 r. Retrieved from http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13 [in Ukrainian].
Pro Tsili staloho rozvytku Ukrainy na period do 2030 roku [About the Sustainable Development Goals of Ukraine for the period until 2030]: Ukaz Prezydenta vid 30.09.2019 № 722/2019. Retrieved from http://surl.li/cmwad [in Ukrainian].
Kulaha, I., Ilnytskyi, D., & Strelnyk, S., et al. (Comps.). (2013). Svitovyi dosvid orhanizatsii ta rozvytku universytetskoi systemy dystantsiinoho navchannia [World experience in the organization and development of the university distance learning system]. Kyiv: Instytut vyshchoi osvity KNEU imeni Vadyma Hetmana [in Ukrainian].
Sharan, R. (2012). Providni tendentsii rozvytku dystantsiinoi osvity v Ukraini [Leading trends in the development of distance education in Ukraine]. Zbirnyk naukovykh prats Khmelnytskoho instytutu sotsialnykh tekhnolohii Universytetu «Ukraina» [Collection of scientific works of the Khmelnytskyi Institute of Social Technologies of the University "Ukraine"], 5, 220-224 [in Ukrainian].
Piaget, J. (1954). The construction of reality in the child. New York: Basic Books.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).