Особливості професійної підготовки вчителів зі SТЕМ-освіти в умовах екосистеми університету засобами цифрових технологій
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-4(217)-5-12Ключові слова:
освітня екосистема університету; цифрові технології; STEM-освіта; підготовка майбутніх учителів зі SТЕМ-освітиАнотація
Зміни у технологічному, економічному та соціокультурному середовищі створюють потребу у нових підходах до навчання та дослідницької діяльності. Виклики, які породжують можливості, виникають зі зростанням технологічного впливу та глобалізації, що вказує на потребу інновацій для досягнення стратегічних цілей вищої освіти в Україні. В умовах освітньої екосистеми університету, яка у своїй структурі повинна відповідати технологічним, соціальним та екологічним викликам 21 століття, можна формувати трансверсальні навички, які допоможуть майбутнім фахівцям гнучко й персоналізовано,відповідально навчатися протягом усього життя. Сучасний університет реагує на виклики та розбудову соціальної відповідальності задля майбутнього. Майбутні вчителі зі SТЕМ-освіти якраз і повинні мати таку відповідальність перед суспільством.
Мета статті: проаналізувати вплив освітньої екосистеми університету та цифрових технологій на професійну підготовку майбутніх учителів зі STEM-освіти; визначити особливості цієї підготовки; уточнити дефініції «освітня екосистема університету», «цифрові технології».
У статті використано аналіз, синтез, порівняння, систематизацію – для з’ясування впливу освітньої екосистеми університету та цифрових технологій на професійну підготовку майбутніх учителів зі STEM-освіти; уточнення дефініцій – для розуміння цих понять відносно нашого дослідження; узагальнення як шлях вирішення проблеми й висновків.
Автори обгрунтовують актуальність професійної підготовки майбутніх учителів зі STEM-освіти засобами цифрових технологій, розкривають їхні потенційні можливості.
Теоретичне значення полягає в уточненні понять дослідження: «освітня екосистема університету», «цифрові технології», аналізі особливостей професійної підготовки майбутніх учителів зі STEM-освіти засобами цифрових технологій.
Практичне значення – у застосуванні методів, характерних для однієї дисципліни в інших галузях знання, що сприяє ефективній професійній підготовці майбутніх учителів зі SТЕМ-освіти через міждисциплінарний інструментарій.
Висновки статті сприяють розвитку професійної підготовки майбутніх учителів зі STEM-освіти, поглибленню теоретичних основ STEM-освіти у вищій школі, що підвищить конкурентоспроможність фахівців на сучасному ринку праці.
Посилання
Інноваційний розвиток ЗВО: Роль R&D та партнерства з бізнесом : навч. посіб. / за заг. ред.: Н. Ю. Подольчака, О. Г. Сокола, Ю. М. Дзюраха. Львів : Растр-7, 2023. 148 с.
Кириленко В., Крижановський А., Кириленко Н. та ін. Імплементація stem-освіти у процес фахової підготовки майбутніх учителів. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems. 2024. № 71. С. 30–39. URL: https://doi.org/10.31652/2412-1142-2024-71-30-39 (дата звернення 16.06.2024).
Лідери трансформації університетів задля відродження України. URL: https://www.britishcouncil.org.ua/leaders-of-university-transformation-for-ukraines-reinvention-programme (дата звернення 7.03 2024).
Лучанінова О. П. Трансдисциплінарний підхід до підвищення кваліфікації викладачів вищої школи в умовах воєнного стану і повоєнного періоду. Імідж сучасного педагога: електрон. наук. фах. журн. (категорія «Б»). 2023. № 5 (212). С. 54–62. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-5(212)-54-62
Методичні рекомендації щодо впровадження SТЕМ-освіти у загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладах України на 2017/2018 навчальний рік : лист ІМЗО № 21.1/10-1470 від 13.07.17 року. https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/56880/ (дата звернення 16.06.2024).
Микитюк О., Конечна Р., Швед О. та ін. Шляхи створення екологоорієнтованого освітнього середовища у закладах вищої освіти. Молодь і ринок. 2019. № 12 (179). С. 11–16. URL: https://www.academia.edu/105226032/%D0%A8%D0%9B%D0%AF%D0%A5%D0%98_%D0%A1%D0%A2%D0%92%D0%9E%D0%A0%D0%95%D0%9D%D0%9D%D0%AF_%D0%95%D0%9A%D0%9E%D0%9B%D0%9E%D0%93%D0%9E%D0%9E%D0%A0%D0%86%D0%84%D0%9D%D0%A2%D0%9E%D0%92%D0%90%D0%9D%D0%9E%D0%93%D0%9E_%D0%9E%D0%A1%D0%92%D0%86%D0%A2%D0%9D%D0%AC%D0%9E%D0%93%D0%9E_%D0%A1%D0%95%D0%A0%D0%95%D0%94%D0%9E%D0%92%D0%98%D0%A9%D0%90_%D0%A3_%D0%97%D0%90%D0%9A%D0%9B%D0%90%D0%94%D0%90%D0%A5_%D0%92%D0%98%D0%A9%D0%9E%D0%87_%D0%9E%D0%A1%D0%92%D0%86%D0%A2%D0%98?uc-sb-sw=56950218
Місія та стратегічні цілі Українського державного університету науки і технологій. URL: https://ust.edu.ua/ (дата звернення 19.06.2024).
Мушникова С. А. Трансдисциплінарна парадигма та інноваційні трансформації економічного середовища як фундаментальна основа управління безпекою розвитку металургійних підприємств. Бізнес-інформ. 2020. № 4 С. 446–453. URL: https://ir.nmu.org.ua/bitstream/handle/123456789/157608/%D0%90%D0%B2%D1%82%D0%BE%D1%80%D0%B5%D1%84%D0%B5%D1%80%D0%B0%D1%82%20%20%D0%9C%D1%83%D1%88%D0%BD%D0%B8%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%B0%20CD%201277.pdf?sequence=1&isAllowed=y (дата звернення 14.05.2024).
Освітньо-професійна програма «Середня освіта (Фізика, математика та інформатика)» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальністю 014 Середня освіта (за предметними спеціальностями) предметна спеціальність: 014.08 Середня освіта (Фізика та астрономія); 014.04 Середня освіта (Математика); 014.09 Середня освіта (Інформатика) спеціалізація STEM-орієнтоване навчання галузь знань 01 Освіта/Педагогіка кваліфікація Вчитель фізики, математики та інформатики. URL: https://ust.edu.ua/ (дата звернення 19.06.2024).
Підоричева І. Ю. Розвиток інноваційних екосистем України в умовах глобалізації та європейської інтеграції : дис. … д-ра економ. наук : 08.00.03. Київ, 2021.
Рамський Ю. С. (Уклад.). Навчальна програма навчальної дисципліни «Цифрові освітні технології» першого (бакалаврського) рівня освіти для усіх педагогічних спеціальностей / Міністерство освіти і науки України Національний педагогічний університет ім. М. П. Драгоманова. Київ, 2022. 19 с. URL: https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/37992/Tsyfrovi%20osvitni%20tekhnolohii.pdf?sequence=1 (дата звернення 14.06.2024).
Феномен університету в контексті «суспільства знань» : монографія / В. П. Андрущенко, І. М. Предборська, Є. А. Пінчук, І. В. Степаненко та ін.]. Київ, 2014. 256 с. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/32308902.pdf (дата звернення 14.03.2024).
Хмельницька О. І. Сутність та характеристика елементів освітньо-виховного простору сучасного університету. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. 2012. Вип. 2 (49). С. 189–194.
Cabero Almenara J., Fernández Robles B. (2018). Las tecnologías digitales emergentes entran en la Universidad: RA y RV. Rev. Iberoam. Educ. Distancia 21:119. DOI: 10.5944/ried.21.2.20094.
Velarde-Camaqui Davis, Rosario Celaya-Ramírez, Yéssica Contreras-Fuentes, Jorge Sanabria-Z. Enhancing STEAM education through augmented reality: the EduAR open platform experience Front. Educ. Leadership in Education. 2024. Vol. 9. DOI: https://doi.org/10.3389/feduc.2024.1391803. URL: https://www.researchgate.net/profile/Davis-Velarde-Camaqui/publication/380976553_Enhancing_STEAM_education_through_augmented_reality_the_EduAR_open_platform_experience/links/6657fe98479366623a20ae58/Enhancing-STEAM-education-through-augmented-reality-the-EduAR-open-platform-experience.pdf
Rebollo C., Remolar I., Rossano V., Lanzilotti R. Multimedia augmented reality game for learning math. Multimed. Tools Appl. 2022. No. 81. P. 14851–14868. DOI: 10.1007/ s11042-021-10821-3. URL: https://link.springer.com/article/10.1007/s11042-021-10821-3
References
Podolchak, N. Iu., Sokil, O. H., & Dziurakh, Yu. M. (Eds.). (2023). Innovatsiinyi rozvytok ZVO: Rol R&D ta partnerstva z biznesom [Innovative development of higher education institutions: The role of R&D and partnership with business]: navch. posibnyk. Lviv: Rastr-7 [in Ukrainian].
Kyrylenko, V., Kryzhanovskyi, A., & Kyrylenko, N. et al. (2024). Implementatsiia stem-osvity u protses fakhovoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv [Implementation of stem-education in the process of professional training of future teachers]. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems, 71, 30-39. DOI: https://doi.org/10.31652/2412-1142-2024-71-30-39 [in Ukrainian].
Lidery transformatsii universytetiv zadlia vidrodzhennia Ukrainy [Leaders of the transformation of universities for the revival of Ukraine]. Retrieved from https://www.britishcouncil.org.ua/leaders-of-university-transformation-for-ukraines-reinvention-programm e [in Ukrainian].
Luchaninova, O. P. (2023). Transdystsyplinarnyi pidkhid do pidvyshchennia kvalifikatsii vykladachiv vyshchoi shkoly v umovakh voiennoho stanu i povoiennoho periodu [A transdisciplinary approach to improving the qualifications of higher school teachers in the conditions of martial law and the post-war period]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 5 (212), 54-62. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-5(212)-54-62 [in Ukrainian]
Metodychni rekomendatsii shchodo vprovadzhennia STEM-osvity u zahalnoosvitnikh ta pozashkilnykh navchalnykh zakladakh Ukrainy na 2017/2018 navchalnyi rik [Methodological recommendations for the introduction of STEM education in general and extracurricular educational institutions of Ukraine for the 2017/2018 academic year]: lyst IMZO № 21.1/10-1470 vid 13.07.17 roku. Retrieved from https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/56880/ [in Ukrainian].
Mykytiuk, O., Konechna, R., & Shved, O. et al. (2019). Shliakhy stvorennia ekolohooriientovanoho osvitnoho seredovyshcha u zakladakh vyshchoi osvity [Ways of creating an ecologically oriented educational environment in institutions of higher education]. Molod i rynok [Youth and the market], 12 (179), 11-16. Retrieved from https://www.academia.edu/105226032/%D0%A8%D0%9B%D0%AF%D0%A5%D0%98_%D0%A1%D0%A2%D0%92%D0%9E%D0%A0%D0%95%D0%9D%D0%9D%D0%AF_%D0%95%D0%9A%D0%9E%D0%9B%D0%9E%D0%93%D0%9E%D0%9E%D0%A0%D0%86%D0%84%D0%9D%D0%A2%D0%9E%D0%92%D0%90%D0%9D%D0%9E%D0%93%D0%9E_%D0%9E%D0%A1%D0%92%D0%86%D0%A2%D0%9D%D0%AC%D0%9E%D0%93%D0%9E_%D0%A1%D0%95%D0%A0%D0%95%D0%94%D0%9E%D0%92%D0%98%D0%A9%D0%90_%D0%A3_%D0%97%D0%90%D0%9A%D0%9B%D0%90%D0%94%D0%90%D0%A5_%D0%92%D0%98%D0%A9%D0%9E%D0%87_%D0%9E%D0%A1%D0%92%D0%86%D0%A2%D0%98?uc-sb-sw=56950218 [in Ukrainian].
Misiia ta stratehichni tsili Ukrainskoho derzhavnoho universytetu nauky i tekhnolohii [Mission and strategic goals of the Ukrainian State University of Science and Technology]. Retrieved from https://ust.edu.ua/ [in Ukrainian].
Mushnykova, S. A. (2020). Transdystsyplinarna paradyhma ta innovatsiini transformatsii ekonomichnoho seredovyshcha yak fundamentalna osnova upravlinnia bezpekoiu rozvytku metalurhiinykh pidpryiemstv [Transdisciplinary paradigm and innovative transformations of the economic environment as a fundamental basis of safety management for the development of metallurgical enterprises]. Biznes-inform [Business information], 4, 446-453. Retrieved from https://ir.nmu.org.ua/bitstream/handle/123456789/157608/%D0%90%D0%B2%D1%82%D0%BE%D1%80%D0%B5%D1%84%D0%B5%D1%80%D0%B0%D1%82%20%20%D0%9C%D1%83%D1%88%D0%BD%D0%B8%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%B0%20CD%201277.pdf?sequence=1&isAllowed=y [in Ukrainian].
Osvitno-profesiina prohrama «Serednia osvita (Fizyka, matematyka ta informatyka)» pershoho (bakalavrskoho) rivnia vyshchoi osvity za spetsialnistiu 014 Serednia osvita (za predmetnymy spetsialnostiamy) predmetna spetsialnist: 014.08 Serednia osvita (Fizyka ta astronomiia); 014.04 Serednia osvita (Matematyka); 014.09 Serednia osvita (Informatyka) spetsializatsiia STEM-oriientovane navchannia haluz znan 01 Osvita/Pedahohika kvalifikatsiia Vchytel fizyky, matematyky ta informatyky [Educational and professional program "Secondary education (Physics, mathematics and informatics)" of the first (bachelor's) level of higher education in specialty 014 Secondary education (by subject specialties) subject specialty: 014.08 Secondary education (Physics and astronomy); 014.04 Secondary education (Mathematics); 014.09 Secondary education (Informatics) specialization STEM-oriented learning branch of knowledge 01 Education/Pedagogy qualification Teacher of physics, mathematics and informatics]. Retrieved from https://ust.edu.ua/ [in Ukrainian].
Pidorycheva, I. Iu. (2021). Rozvytok innovatsiinykh ekosystem v Ukrainy vumovakh hlokalizatsii ta yevropeiskoi intehratsii [The development of innovative ecosystems of Ukraine in the conditions of glocalization and European integration]. (D diss.). Kyiv [in Ukrainian].
Ramskyi, Yu. S. (Comp.). (2022). Navchalna prohrama navchalnoi dystsypliny "tsyfrovi osvitni tekhnolohii" pershoho (bakalavrskoho) rivnia osvity dlia usikh pedahohichnykh spetsialnostei [Curriculum of the educational discipline "Digital educational technologies" of the first (bachelor's) level of education for all pedagogical specialties]. Kyiv. Retrieved from https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/37992/Tsyfrovi%20osvitni%20tekhnolohii.pdf ?sequence=1 [in Ukrainian].
Andrushchenko, V. P., Predborska, I. M., Pinchuk, Ye. A., & Stepanenko, I. V. et al. (2014). Fenomen universytetu v konteksti «suspilstva znan» [The phenomenon of the university in the context of the "knowledge society"]: monohrafiia. Kyiv. Retrieved from https://core.ac.uk/download/pdf/32308902.pdf [in Ukrainian].
Khmelnytska, O. I. (2012). Sutnist ta kharakterystyka elementiv osvitno-vykhovnoho prostoru suchasnoho universytetu [The essence and characteristics of the elements of the educational space of a modern university]. Dukhovnist osobystosti: metodolohiia, teoriia i praktyka [Personal spirituality: methodology, theory and practice], 2 (49), 189-194 [in Ukrainian].
Cabero Almenara, J., & Fernández Robles, B. (2018). Las tecnologías digitales emergentes entran en la Universidad: RA y RV. Rev. Iberoam. Educ. Distancia 21:119. DOI: 10.5944/ried.21.2.20094.
Velarde-Camaqui, Davis, Rosario, Celaya-Ramírez, Yéssica, Contreras-Fuentes, & Jorge, Sanabria-Z (2024). Enhancing STEAM education through augmented reality: the EduAR open platform experience Front. Educ. Leadership in Education, 9, Retrieved from https://doi.org/10.3389/feduc.2024.1391803 https://www.researchgate.net/prof
Rebollo, C., Remolar, I., Rossano, V., & Lanzilotti, R. (2022). Multimedia augmented reality game for learning math. Multimed. Tools Appl. 81, 14851–14868. DOI: 10.1007/ s11042-021-10821-3 https://link.springer.com/article/10.1007/s11042 -021-10821-3
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).