Роль психологічної гнучкості у професійному саморозвитку педагога

Автор(и)

  • Тетяна Вікторівна Абрамович Рівненський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти, Україна https://orcid.org/0000-0002-5057-2301

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-4(217)-92-96

Ключові слова:

психологічна гнучкість вчителя; професійна компетентність; курси підвищення кваліфікації; стресостійкість; саморозвиток

Анотація

Закцентовано увагу на сучасних стандартах якості освіти, що висуває Нова українська школа до ролі вчителя, зорієнтованого на реалізацію компетентнісної моделі випускника школи. Наголошено на необхідності модернізації фахового розвитку вчителя та зазначено напрями професійного зростання. Розглянуто необхідність системного аналізу власної діяльності педагогом через здійснення саморефлексії та самооцінки як особистого внеску у розвиток освітньої галузі загалом.

Проаналізовано поняття психологічної гнучкості та її вплив на професійний саморозвиток педагога. Звернено увагу на важливість зміцнення психічного здоров’я педагога, профілактику емоційного та професійного вигорання. Обґрунтовано важливість розвитку психологічної гнучкості шляхом аналізу досліджень зарубіжних і вітчизняних науковців; окремих результатів дослідження, проведеного на базі Рівненського ОІППО для діагностики готовності педагогів до професійного саморозвитку. 

Зокрема зауважено, що дослідження психологічної гнучкості у педагогів є порівняно новим напрямом і наразі активно розвивається. Детально проаналізовано розвиток психологічної гнучкості із зазначенням тематики та форм взаємодії з педагогами, які будуть реалізувати Концепцію «Нова українська школа» на базовому етапі освіти на курсах підвищення кваліфікації педагогів, на тематичних курсах підвищення кваліфікації «Психосоціальна підтримка та розвиток стресостійкості учасників освітнього процесу» та «Психологічна допомога в кризі» у Рівненському ОІППО.

Зроблено висновок про перспективи та необхідність подальших досліджень із удосконалення існуючих, пошуку нових, дієвих технік розвитку психологічної гнучкості через появу непередбачуваних викликів сьогодення у соціально-економічному та політичному житті суспільства.

Біографія автора

Тетяна Вікторівна Абрамович, Рівненський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти

кандидатка педагогічних наук, доцентка кафедри психології та інклюзивної освіти, методистка ресурсного центру підтримки інклюзивної освіти

Посилання

Андрєєнкова В., Войцях Т., Гриців І., Мельничук В., Сабліна Н., Флярковська О., Харьківська Т. Психосоціальна підтримка учасників освітнього процесу : навч.-метод. посіб. Київ, 2023. 149 с.

Василюк А. Проблеми та тенденції розвитку освіти дорослих в Україні. Післядипломна освіта: виклики сучасності із перспективи соціальної освіти : зб. наук. пр. / за ред. А. Василюк, А. Стоговського. Ніжин : Вид-ць ПП Лисенко М. М., 2016. С. 6–15.

Вікторенко І., Горобець Л. Нові професійні ролі та функції сучасного вчителя в контексті Концепції Нової української школи. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти. 2019. № 11. С. 93–106. URL: http://profped.ddpu.edu.ua/article/view/197377/197523 (дата звернення: 31.05.2024)

Галузяк В. Рефлексія у структурі особистісно-професійної зрілості вчителя. Теорія і практика управління соціальними системами. 2008. № 4. С. 17–25.

За межами піраміди потреб. Новий погляд на самореалізацію. URL: http://surl.li/urbiu (дата звернення: 13.06.2024)

Луговий В. Європейська концепція компетентнісного підходу у вищій школі та проблеми її реалізації в Україні. Педагогіка і психологія. 2009. № 2. С. 13–25.

Концепція «Нова українська школа». URL: http://surl.li/upgqm (дата звернення: 18.03.2024)

Пукас І. Професійно-педагогічний саморозвиток учителя у процесі співпраці школи з закладами педагогічної освіти : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Камянець-Подільський, 2018. 312 с.

Савченко О., Лавриненко Д., Кононенко Т. Психологічна гнучкість як чинник психологічного благополуччя персоналу організації. Організаційна психологія. Економічна психологія. 2022. № 3/4 (27). С. 118–129.

Скорик Т. Емоційна компетентність як необхідна складова професійної успішності сучасного вчителя. URL: http://surl.li/upgan (дата звернення: 05.06.2024)

Clark Jennifer E. Social identity and self-esteem. Cambridge University Press, 2014. https://www.cambridge.org/9780521153652 (дата звернення: 02.06.2024)

Fuller Michael. The history of education and policy. Australian Journal of Education. 2019. № 58.2. С. 137–152.

References

Andrieienkova, V., Voitsiakh, T., Hrytsiv, I., Melnychuk, V., Sablina, N., Fliarkovska, O., & Kharkivska, T. (2023). Psykhosotsialna pidtrymka uchasnykiv osvitnoho protsesu [Psychosocial support for participants in the educational process]: navch.-metod. posib. Kyiv [in Ukrainian].

Vasyliuk, A. (2016). Problemy ta tendentsii rozvytku osvity doroslykh v Ukraini [Problems and trends in the development of adult education in Ukraine]. In A. Vasyliuk, A. Stohovskoho (Eds.), Pisliadyplomna osvita: vyklyky suchasnosti iz perspektyvy sotsialnoi osvity [Postgraduate education: modern challenges from the perspective of social education]: zb. nauk. pr. (pp. 6-15). Nizhyn: Vyd-ts PP Lysenko M. M. [in Ukrainian].

Viktorenko, I., & Horobets, L. (2019). Novi profesiini roli ta funktsii suchasnoho vchytelia v konteksti Kontseptsii Novoi ukrainskoi shkoly [New professional roles and functions of a modern teacher in the context of the Concept of the New Ukrainian School]. Profesionalizm pedahoha: teoretychni y metodychni aspekty [Teacher professionalism: theoretical and methodical aspects], 11, 93-106. Retrieved from http://profped.ddpu.edu.ua/article/view/197377/197523 [in Ukrainian].

Haluziak, V. (2008). Refleksiia u strukturi osobystisno-profesiinoi zrilosti vchytelia [Reflection in the structure of teacher's personal and professional maturity]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy [Theory and practice of social systems management], 4, 17-25 [in Ukrainian].

Za mezhamy piramidy potreb. Novyi pohliad na samorealizatsiiu [Beyond the pyramid of needs. A new look at self-realization.]. Retrieved from http://surl.li/urbiu [in Ukrainian].

Kontseptsiia Nova ukrainska shkola [Concept of the New Ukrainian School]. Retrieved from http://surl.li/upgqm [in Ukrainian].

Luhovyi, V. (2009). Yevropeiska kontseptsiia kompetentnisnoho pidkhodu u vyshchii shkoli ta problemy yii realizatsii v Ukraini [The European Concept of Competency-Based Approach in Higher Education and the Problems of Its Implementation in Ukraine]. Pedahohika i psykholohiia [Pedagogy and psychology], 2, 13-25 [in Ukrainian].

Pukas, I. (2018). Profesiino-pedahohichnyi samorozvytok uchytelia u protsesi spivpratsi shkoly z zakladamy pedahohichnoi osvity [Professional-pedagogical samorozvytok uchytelia in protsesi spivpratsi schools with pedagogical education]. (PhD diss.). Kamianets-Podilskyi [in Ukrainian].

Savchenko, O., Lavrynenko, D., & Kononenko, T. (2022). Psykholohichna hnuchkist yak chynnyk psykholohichnoho blahopoluchchia personalu orhanizatsii [Psychological flexibility as a factor of psychological well-being of the organization's staff]. Orhanizatsiina psykholohiia. Ekonomichna psykholohiia [Organizational psychology. Economic psychology], 3/4 (27), 118-129 [in Ukrainian].

Skoryk, T. Emotsiina kompetentnist yak neobkhidna skladova profesiinoi uspishnosti suchasnoho vchytelia [Emotional competence as a necessary component of the professional success of a modern teacher]. Retrieved from http://surl.li/upgan [in Ukrainian].

Clark, Jennifer E. (2014). Social identity and self-esteem. Cambridge University Press. Retrieved from https://www.cambridge.org/9780521153652

Fuller, Michael. (2019). The history of education and policy. Australian Journal of Education, 58.2, 137-152.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-08-30

Як цитувати

Абрамович, Т. В. (2024). Роль психологічної гнучкості у професійному саморозвитку педагога . Імідж сучасного педагога, (4(217), 92–96. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-4(217)-92-96

Номер

Розділ

ПОРАДИ СПЕЦІАЛІСТА