Здоров'я як пріоритетна цінність здобувачів вищої освіти в умовах війни
Ключові слова:
цінності; здоров’я; здоров’язбережувальна компетентність; здоровий спосіб життя; вища освіта; російсько-українська війна; якість освітиАнотація
Розглядається вплив російсько-української війни на цінності та світоглядні орієнтири здобувачів вищої освіти. Аналіз результатів опитування в межах емпіричного дослідження показав, що порівняно з 2016 роком, цінність здоров’я для студентської молоді значно зросла. Здобувачі освіти усвідомлюють важливість його збереження, адже без здоров’я важко жити повноцінним життям. Результати опитування здобувачів вищої освіти щодо забезпечення якості освіти в аспекті збереження здоров’я виявили, чого очікує молодь від університету. Найзатребуванішими виявилися налагодження роботи університетської психологічної служби з метою забезпечення вчасної психологічної допомоги і проведення інформаційно-просвітницьких і практичних заходів із проблем збереження здоров’я (зокрема, тренінгів і терапевтичних занять). Результати опитування показали, що психологічну підтримку в сучасних реаліях здобувачі освіти вважають найактуальнішим заходом збереження здоров’я. Друге місце за пріоритетністю посіли інформаційно-просвітницькі та практичні заходи з проблем збереження здоров’я. Серед здобувачів освіти спостерігається попит на отримання додаткових знань і вмінь, які б допомогли у кризових ситуаціях. Зазначено, що ці заходи сприяють формуванню додаткових компетентностей і полегшують процес соціалізації молоді.
Посилання
Гах Р. Виховання культури здоров’я студентів першого та другого років навчання. Молода спортивна наука. 2014. Т. 4. С. 12–15.
Дубовой О. В., Саєнко В. Г. Збереження здоров’я студентської молоді – запорука ефективного розвитку держави. Aktualne problemy nowoczesnych nauk – 2013: Materialy IX Miedzynarodowej naukowi-praktycznej koferencji. Przemysl : Nauka i studia, 2013. S. 17–22.
Єжова О. Здоров’я у системі життєвих цінностей студентів. Рідна школа. 2020. № 1. С. 16–20.
Єрмоленко А. О., Єрмоленко І. В. Проблема цінностей та ціннісних орієнтацій особистості в сучасних умовах. Молодий вчений. 2017. № 9 (49). С. 109–113.
Жила Г. Вища освіта в умовах війни: виклики, проблеми, перспективи для студентів та науковців. Молодь і ринок. 2023. № 2 (210). С. 141–145.
Захарін С. В. Освіта під час воєнного стану: виклики та сучасний стан. Актуальні питання у сучасній науці. 2023. № 6 (12). С. 521–530. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-6300-2023-6(12)-521-530
Любовець О. Вища освіта як чинник формування ціннісних орієнтацій української молоді. Освітологія. 2021. № 10. С. 37–44. DOI: https://doi.org/10.28925/2226-3012.2021.104
Путров С. Ю. Цінність здоров’я особистості як об’єкт філософського пізнання. Нова парадигма. 2012. Вип. 112. С. 116–122.
Рингач Н. О., Власик Л. Й. Цінність здоров’я в Україні: від декларації до реалізації. Демографія та соціальна економіка. 2021. Т. 2 (44). С. 74–91. DOI: https://doi.org/10.15407/dse2021.02.074
Цінності української молоді. Результати репрезентативного соціологічного дослідження становища молоді. Київ : Міністерство молоді та спорту, 2016. 90 с.
Щотка О. П., Маслов В. І. Організаційні стратегії підтримки психологічного благополуччя здобувачів та персоналу закладів освіти в умовах війни в Україні. Психологічні особливості переживання ситуації невизначеності : збірник матеріалів ХІІІ Міжнар. наук.-практ. конф. (16–17 березня 2023 р., м. Ніжин) / за ред. М. В. Папучі. Ніжин : НДУ ім. М. Гоголя, 2023. С. 157–159.
References
Gakh, R. (2014). Vykhovannia kultury zdorovia studentiv pershoho ta druhoho rokiv navchannia [Nurturing of culture of health of students-ekonomists, students of first and second year of study young sport science of Ukraine]. Moloda sportyvna nauka [Young sports science], 4, 12-15 [in Ukrainian].
Dubovoi, O. V., & Saienko, V. H. (2013). Zberezhennia zdorovia studentskoi molodi – zaporuka efektyvnoho rozvytku derzhavy [Preserving the health of students is the key to effective development of the state]. In Aktualne problemy nowoczesnych nauk – 2013: materialy IX Miedzynarodowej naukowi-praktycznej koferencji (pp. 17-22). Przemysl: Nauka i studia [in Ukrainian].
Yezhova, O. (2020). Zdorovia u systemi zhyttievykh tsinnostei studentiv [Health in the life values system of students]. Ridna shkola [Native school], 1, 16-20 [in Ukrainian].
Yermolenko, A. O., & Yermolenko, I. V. (2017). Problema tsinnostei ta tsinnisnykh oriientatsii osobystosti v suchasnykh umovakh [The problem of values and value orientations of the individual in modern conditions]. Molodyi vchenyi [Young scientist], 9 (49), 109-113 [in Ukrainian].
Zhyla, G. (2023). Vyshcha osvita v umovakh viiny: vyklyky, problemy, perspektyvy dlia studentiv ta naukovtsiv [Higher education in the conditions of war: challenges, problems, prospects for students and scientists]. Molod i rynok [Youth & market], 2 (210), 141-145 [in Ukrainian].
Zakharin, S. V. (2023). Osvita pid chas voiennoho stanu: vyklyky ta suchasnyi stan [Education during material status: challenges and current state]. Aktualni pytannia u suchasnii nautsi [Current issues in modern science], 6 (12), 521-530. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-6300-2023-6(12)-521-530 [in Ukrainian].
Lyubovets, O. (2021). Vyshcha osvita yak chynnyk formuvannia tsinnisnykh oriientatsii ukrainskoi molodi [Higher education as a factor in the development of value orientations of Ukrainian youth]. Osvitolohiya [Educational science], 10, 37-44. DOI: https://doi.org/10.28925/2226-3012.2021.104 [in Ukrainian].
Putrov, S. (2012). Tsinnist zdorovia osobystosti yak obiekt filosofskoho piznannia [Value a person’s health as an object of philosophical knowledge]. Nova paradyhma [New paradigm], 112, 116-122 [in Ukrainian].
Ryngach, N. О., & Vlasyk, L. Y. (2021). Tsinnist zdorovia v Ukraini: vid deklaratsii do realizatsii [The value of health in ukraine: from declaration to implementation]. Demohrafiia ta sotsialna ekonomika [Demography and social economy], 2 (44), 74-91. DOI: https://doi.org/10.15407/dse2021.02.074 [in Ukrainian].
Tsinnosti ukrayinskoyi molodi. Rezultati reprezentativnogo sociologichnogo doslidzhennya stanovisha molodi [Values of Ukrainian youth. Results of a representative sociological survey of the situation of young people]. (2016). Kyiv: Ministry of Youth and Sports [in Ukrainian].
Shchotka, O. P., & Maslov, V. I. (2023). Orhanizatsiini stratehii pidtrymky psykholohichnoho blahopoluchchia zdobuvachiv ta personalu zakladiv osvity v umovakh viiny v Ukraini [Organisational strategies to support the psychological well-being of students and staff of educational institutions in the context of war in Ukraine]. In M. V. Papucha (Ed.), Psykholohichni osoblyvosti perezhyvannia sytuatsii nevyznachenosti [Psychological features of experiencing a situation of uncertainty]: zbirnyk materialiv XIII Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (pp. 157-159). Nizhyn: NDU im. M. Hoholia [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).