Формування готовності майбутніх учителів музичного мистецтва до освітньої діяльності в умовах Нової української школи
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-3(216)-93-98Ключові слова:
вчитель; мистецтво; музичне мистецтво; професійна діяльність; готовність до професійної діяльності; загальні і фахові компетентності; soft skillsАнотація
Висвітлюється процес формування готовності майбутніх учителів мистецтва до освітньої діяльності в умовах Нової української школи. Зазначається, що основним завданням, яке постає перед науково-педагогічними працівниками закладу вищої освіти (ЗВО) і які забезпечують процес фахової підготовки впродовж формальної освіти – підготовка висококваліфікованого дипломованого бакалавра та/ або магістра, здатного забезпечити прогнозовані результати навчання, які передбачають освітні програми.
Автори доводять думку, що такий процес має носити системний характер, основою якого є взаємозв’язок і взаємозалежність усіх компонентів формування готовності до професійної діяльності в умовах Нової української школи.
Готовність як особистісне утворення набувається в результаті навчання у ЗВО і має структуру: науково-теоретичний, практичний компоненти, формування навичок soft skills. Науково-теоретичний компонент готовності майбутнього вчителя мистецтва спрямований на нормативно-правову, психолого-педагогічну, музично-теоретичну, музично-практичну, методичну підготовку. Практичний компонент передбачає практичну підготовку у закладах освіти і культури і спрямований на максимальну наближеність до реальних умов педагогічної діяльності.
Формування навичок soft skills у процесі фахової підготовки майбутніх учителів мистецтва є системним і цілеспрямованим процесом, у результаті якого впродовж освітньої діяльності відбувається формування необхідних для сучасного педагога умінь щодо міжособистісного спілкування й нестандартного вирішення проблем (спорів, конфліктів), налагодження педагогічної взаємодії на принципах поваги, такту, толерантності, командного усвідомлення, що, безумовно, винятково позитивно для професійного становлення майбутнього фахівця.
Наскрізний характер у формуванні готовності до професійної діяльності вчителя мистецтва в умовах Нової української школи вибудовується в узгодженні стратегії підготовки, розробленні та реалізації освітньо-професійної програми, доборі освітніх компонентів, організації і реалізації освітнього процесу з урахуванням новітніх освітніх стратегій і підходів до формування майбутнього фахівця педагогічної галузі.
Посилання
Гармаш Т. А Готовність до професійної діяльності як передумова ефективної управлінської діяльності майбутнього фахівця із логістики. Науковий огляд. 2017. № 4 (36). С. 1–10.
Дем'янко Н. Ю. Компетентнісний підхід до професійної освіти музикантів-педагогів. Змістовий складник формальної професійної освіти вчителів музичного мистецтва (І освітній рівень) : монографія. Київ, 2020. С. 19–26.
Ірклієнко В. С. Загальні положення щодо організації практики студентів у ПНПУ імені В. Г. Короленка. Змістовий складник формальної професійної освіти вчителів музичного мистецтва (І освітній рівень) : монографія. Київ, 2020. С. 230–237.
Коновальчук І. М. Аналіз сутності готовності вчителів початкових класів до міжособистісної взаємодії з дітьми та батьками в ситуації конфлікту. Система підготовки майбутніх фахівців у контексті становлення Нової української школи : монографія / за заг. ред.: В. Є. Литньова, Н. Є. Колесник, Т. В. Завязун. Житомир : Вид-ць О. О. Євенок, 2019. С. 338–349.
Методичні рекомендації щодо викладання освітньої галузі «Мистецтво» у 2022/2023 навчальному році. Додаток 12 до листа Міністерства освіти і наук України від 19.08.2022 р. №1/9530-22. URL: https://www.schoollife.org.ua/metodychni-rekomendatsiyi-shhodo-vykladannya-osvitnoyi-galuzi-mystetstvo-u-2022-2023-navchalnomu-rotsi
Моренко О. М. Акмеологічний підхід як основа особистісно-професійного самовдосконалення майбутнього фахівця. Педагогічні науки. 2017. Вип. 80. С. 170–174.
Нова Українська Школа. Концептуальні засади реформування середньої школи.
URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf.
Проворова Є. М. Теорія і практика методичної підготовки майбутнього вчителя музики на засадах праксеологічного підходу : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.02 / Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, Київ, 2018. 502 с.
Ремезова Н. М. Вокальна підготовка майбутніх педагогів-музикантів І (бакалаврського) рівня вищої освіти. Змістовий складник формальної професійної освіти вчителів музичного мистецтва (І освітній рівень) : монографія. Київ, 2020. С. 100–108.
Сулаєва Н. Підготовка майбутніх учителів мистецьких дисциплін в умовах інформаційного суспільства. Мистецька освіта в інформаційному суспільстві : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. (Полтава, 20-21 трав. 2021 р.). Полтава, 2021. С. 1–16.
Фамілярська Л. Л. Особливості розвитку сучасного педагога в системі післядипломної освіти. Science Rise: Pedagogical Education. 2014. № 6(14). С. 43–45.
Яковлев В. Формування навичок SOFT SKILLS у здобувачів освіти в процесі фахової підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва. Мистецька освіта в інформаційному суспільстві : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. (Полтава, 20-21 трав. 2021 р.) / Полтав. нац. пед. ун-т імені В. Г. Короленка. Полтава, 2021. С. 178–180.
References
Harmash, T. A. (2017). Hotovnist do profesiinoi diialnosti yak peredumova efektyvnoi upravlinskoi diialnosti maibutnoho fakhivtsia iz lohistyky [Readiness for professional activity as a prerequisite for effective managerial activity of the future logistics specialist]. Naukovyi ohliad [Scientific review], 4 (36), 1-10 [in Ukrainian].
Demianko, N. Yu. (2020). Kompetentnisnyi pidkhid do profesiinoi osvity muzykantiv-pedahohiv [A competent approach to the professional education of musician-pedagogues]. In Zmistovyi skladnyk formalnoi profesiinoi osvity vchyteliv muzychnoho mystetstva (I osvitnii riven) [Content component of formal professional education of music teachers (I educational level)]: monohrafiia (pp. 19-26). Kyiv [in Ukrainian].
Irkliienko, V. S. (2020). Zahalni polozhennia shchodo orhanizatsii praktyky studentiv u PNPU imeni V. H. Korolenka [General regulations regarding the organization of students' practice at V.G. Korolenko PNPU]. In Zmistovyi skladnyk formalnoi profesiinoi osvity vchyteliv muzychnoho mystetstva (I osvitnii riven) [Content component of formal professional education of music teachers (I educational level)]: monohrafiia (pp. 230-237). Kyiv [in Ukrainian].
Konovalchuk, I. M. (2019). Analiz sutnosti hotovnosti vchyteliv pochatkovykh klasiv do mizhosobystisnoi vzaiemodii z ditmy ta batkamy v sytuatsii konfliktu [Analysis of the essence of primary school teachers' readiness for interpersonal interaction with children and parents in a conflict situation]. In V. Ye. Lytnova, N. Ye. Kolesnyk, T. V. Zaviazun (Eds.), Systema pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv u konteksti stanovlennia Novoi ukrainskoi shkoly [The system of training future specialists in the context of the formation of the New Ukrainian School]: monohrafiia (pp. 338-349). Zhytomyr: Vyd. O. O. Yevenok [in Ukrainian].
Metodychni rekomendatsii shchodo vykladannia osvitnoi haluzi «Mystetstvo» u 2022/2023 navchalnomu rotsi [Methodological recommendations for teaching the educational field "Art" in the 2022/2023 academic year]. Dodatok 12 do lysta Ministerstva osvity i nauk Ukrainy vid 19.08.2022 r. №1/9530-22. Retrieved from https://www.schoollife.org.ua/metodychni-rekomendatsiyi-shhodo-vykladannya-osvitnoyi-galuzi-mystetstvo-u-2022-2023-navchalnomu-rotsi [in Ukrainian].
Morenko, O. M. (2017). Akmeolohichnyi pidkhid yak osnova osobystisno-profesiinoho samovdoskonalennia maibutnoho fakhivtsia [Acmeological approach as the basis of personal and professional self-improvement of the future specialist]. Pedahohichni nauky [Pedagogical sciences], 80, 170-174 [in Ukrainian].
Nova Ukrainska Shkola. Kontseptualni zasady reformuvannia serednoi shkoly [Pedagogical sciences: coll. of science works]. Retrieved from https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf [in Ukrainian].
Provorova, Ye. M. (2018). Teoriia i praktyka metodychnoi pidhotovky maibutnoho vchytelia muzyky na zasadakh prakseolohichnoho pidkhodu [Theory and practice of methodical training of the future music teacher based on the praxeological approach]. (D diss.). Kyiv [in Ukrainian].
Remezova, N. M. (2020). Vokalna pidhotovka maibutnikh pedahohiv-muzykantiv I (bakalavrskoho) rivnia vyshchoi osvity [Vocal training of future teachers-musicians of the 1st (bachelor) level of higher education]. In Zmistovyi skladnyk formalnoi profesiinoi osvity vchyteliv muzychnoho mystetstva (I osvitnii riven) [Content component of formal professional education of music teachers (I educational level)]: monohrafiia (pp. 100-108). Kyiv [in Ukrainian].
Sulaieva, N. (2021). Pidhotovka maibutnikh uchyteliv mystetskykh dystsyplin v umovakh informatsiinoho suspilstva [Training of future teachers of art disciplines in the conditions of the information society]. In Mystetska osvita v informatsiinomu suspilstvi [Art education in the information society]: materialy Vseukr. nauk.-prakt. konf. (pp. 1-16). Poltava [in Ukrainian].
Familiarska, L. L. (2014). Osoblyvosti rozvytku suchasnoho pedahoha v systemi pisliadyplomnoi osvity [Features of the development of a modern teacher in the system of postgraduate education]. Science Rise: Pedagogical Education, 6 (14), 43-45 [in Ukrainian].
Yakovliev, V. (2021). Formuvannia navychok SOFT SKILLS u zdobuvachiv osvity v protsesi fakhovoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv muzychnoho mystetstva [Formation of SOFT SKILLS among students in the process of professional training of future music teachers]. In Mystetska osvita v informatsiinomu suspilstvi [Art education in the information society]: materialy Vseukr. nauk.-prakt. konf. (pp. 178-180). Poltava [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).