Сучасний стан теорії формування соціально-побутових навичок у старших дошкільників із дитячим церебральним паралічем

Автор(и)

  • Ольга Іванівна Олефір Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка,Україна, Україна http://orcid.org/0000-0001-9299-7212
  • Лариса Василівна Дрозд Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, Україна https://orcid.org/0000-0001-9722-7444

DOI:

https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-3(216)-67-71

Ключові слова:

дитячий церебральний параліч; соціально-побутові навички; соціально-побутова реабілітація; методи медичної реабілітації; сенсорна інтеграція; реабілітаційні технології; корекційно-реабілітаційна робота

Анотація

Опираючись на ґрунтовне опрацювання наукових джерел і теоретичних розробок, проаналізовано наявні фундаментальні дослідження та підходи щодо розвитку соціальних і побутових навичок (СПН) у дітей старшого дошкільного віку з ДЦП. Авторами виявлено теорії і методики формування СПН в умовах даного порушення, що актуалізує необхідність виділення їх у структурі СПН у контексті компетентнісної та особистісно зорієнтованої парадигм освіти сутнісних психолого-педагогічних основ їх функціонування: мотиваційно-ціннісних, когнітивних, праксеологічних і соціокультурних складників. Детально розглянуто сучасний стан досліджень, теоретичних концепцій та основних методів медичної реабілітації, пов’язаних із формуванням соціальних і життєвих умінь у старших дошкільників з ДЦП. Обґрунтовано необхідність імплементації міждисциплінарного підходу, в межах якого постає закономірним упровадження в корекційно-реабілітаційний процес елементів інтегральних технологій.

Біографії авторів

Ольга Іванівна Олефір, Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка,Україна

кандидатка педагогічних наук, доцентка кафедри спеціальної освіти і соціальної роботи

Лариса Василівна Дрозд , Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка

старша викладачка кафедри спеціальної освіти і  соціальної роботи

Посилання

Буховець Б. Фізична реабілітація дітей з дитячим церебральним паралічем з використанням Бобат-терапії : дис. … д-ра філософії в галузі фіз. виховання і спорту : 24.00.03. Київ, 2018. URL: http://reposit.uni-sport.edu.ua/handle/787878787/1952

Дитина з порушеннями опорно-рухового апарату в загальноосвітньому просторі. Методичні рекомендації фахівцям з організації та впровадження інклюзивної форми навчання дітей з порушеннями функцій опорно-рухового апарату : навч.-метод. посіб. / А. Г. Шевцов, О. В. Романенко, Л. О. Ханзерук, О. В. Чеботарьова ; за заг. наук. ред. А. Г. Шевцова. Київ : Слово, 2014. 200 с.

Єфименко М. М. Сучасні підходи до корекційно спрямованого фізичного виховання дошкільників з порушеннями опорно-рухового апарату. Вінниця : Нілан, 2013. 355 с.

Єфименко М. М. Основи корекційно спрямованого фізичного виховання дітей з порушеннями опорно-рухового апарату : автореф. дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.03 / Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. Київ, 2014. 40 с.

Заплатинська А. Б. Технологія сенсорної інтеграції у корекційному вихованні дошкільників із дитячим церебральним паралічем : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.03 / Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. Київ, 2016. 18 с.

Козявкін В. І. Ретроспективний аналіз результатів лікування за системою інтенсивної нейрофізіологічної реабілітації. Міжнародний неврологічний журнал. 2018. № 3 (97). С. 19–27.

Кукса Н. В. Працетерапія як засіб відновлення функцій рук дітей із церебральним паралічем. Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки) : зб. наук. праць / за ред.: В. М. Синьова, О. В. Гаврилова. Кам’янець-Подільський : ПП Медобори, 2013. С. 146–158.

Кукса Н. В. Педагогічні умови оптимізації корекційної роботи з розвитку рухових функцій у дітей із церебральним паралічем. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 19: Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2013. Вип. 23. С. 140−144.

Роменська Т. Г. Деонтологічні взаємини у формуванні соціально- побутових навичок дітей дошкільного віку з дитячим церебральним паралічем. Педагогічна деонтологія як проблема сучасної корекційної педагогіки : зб. тез Всеукр. наук.-метод. семінару / за заг. ред. Н. В. Савінової. Миколаїв : МНУ, 2016. С. 63–68.

Роменська Т. Г. Методичні аспекти діагностики соціально-побутових навичок у дошкільників із дитячим церебральним паралічем. Актуальні дослідження у соціальній сфері : матеріали Дев’ятої Міжнар. наук.-практ. конф. (м.Одеса, 17 травня 2017р.) / гол. ред. В. В. Корнещук. Одеса : ФОП Бондаренко М. О., 2017. С. 145–149.

Роменська Т. Г. Формування соціально-побутових навичок у дітей дошкільного віку із дитячим церебральним паралічем : дис. … канд. наук з корекційної педагогіки : 13.00.03 / Інститут спеціальної педагогіки і психології ім. Миколи Ярмаченка НАПН. Київ, 2018. 286 с.

Система класифікації функції руки (MACS). URL: https://kozyavkin.com/uk/news/content/sistema-klasifikaciji-funkciji-ruki-macs/

Система класифікації здатності до їжі та пиття для осіб з ЦП (EDACS). URL: https://www.sussexcommunity.nhs.uk/get-involved/research/chaileyresearch/eating-drinking-classification.htm

Чеботарьова О. В., Коваль Л. В., Данілавічюте Е. А. Дитина із церебральним паралічем. Харків : Ранок, 2023. 40 с.

References

Bukhovets, B. (2018). Fizychna reabilitatsiia ditei z dytiachym tserebralnym paralichem z vykorystanniam Bobat-terapii [Physical rehabilitation of children with cerebral palsy using Bobat therapy]. (PhD diss.). Kyiv. Retrieved from http://reposit.uni-sport.edu.ua/handle/787878787/1952 [in Ukrainian].

Shevtsov, A. H. (Ed.). (2014). Dytyna z porushenniamy oporno-rukhovoho aparatu v zahalnoosvitnomu prostori. Metodychni rekomendatsii fakhivtsiam z orhanizatsii ta vprovadzhennia inkliuzyvnoi formy navchannia ditei z porushenniamy funktsii oporno-rukhovoho aparatu [A child with musculoskeletal disorders in general education. Methodological recommendations for specialists in the organization and implementation of an inclusive form of education for children with musculoskeletal disorders]: navchalno-metodychnyi posibnyk. Kyiv: Slovo [in Ukrainian].

Iefymenko, M. M. (2013). Suchasni pidkhody do korektsiino spriamovanoho fizychnoho vykhovannia doshkilnykiv z porushenniamy oporno-rukhovoho aparatu [Modern approaches to corrective physical education of preschoolers with musculoskeletal disorders]. Vinnytsia: Nilan [in Ukrainian].

Iefymenko, M. M. (2014). Osnovy korektsiino spriamovanoho fizychnoho vykhovannia ditei z porushenniamy oporno-rukhovoho aparatu [Basics of corrective physical education of children with musculoskeletal disorders]. (Extended sbstract of D diss.) Kyiv [in Ukrainian].

Zaplatynska, A. B. (2016). Tekhnolohiia sensornoi intehratsii u korektsiinomu vykhovanni doshkilnykiv iz dytiachym tserebralnym paralichem [Sensory integration technology in remedial education of preschoolers with cerebral palsy]. (Extended sbstract of PhD diss.) Kyiv [in Ukrainian].

Koziavkin, V. I. (2018). Retrospektyvnyi analiz rezultativ likuvannia za systemoiu intensyvnoi neirofiziolohichnoi reabilitatsii [Retrospective analysis of the results of treatment according to the system of intensive neurophysiological rehabilitation]. Mizhnarodnyi nevrolohichnyi zhurnal [International Journal of Neurology], 3 (97), 19-27 [in Ukrainian].

Kuksa, N. V. (2013). Pratseterapiia yak zasib vidnovlennia funktsii ruk ditei iz tserebralnym paralichem [Occupational therapy as a means of restoring the functions of the hands of children with cerebral palsy]. In V. M. Synova, O. V. Havrylova (Eds.), Aktualni pytannia korektsiinoi osvity (pedahohichni nauky) [Current issues of correctional education (pedagogical sciences)]: zbirnyk naukovykh prats (pp. 146-158). Kamianets-Podilskyi: PP Medobory [in Ukrainian].

Kuksa, N. V. (2013). Pedahohichni umovy optymizatsii korektsiinoi roboty z rozvytku rukhovykh funktsii u ditei iz tserebralnym paralichem [Pedagogical conditions for optimization of corrective work on the development of motor functions in children with cerebral palsy]. Naukovyi chasopus NPU imeni M.P. Drahomanova. Seriia 19: Korektsiina pedahohika ta spetsialna psykholohiia [Scientific journal of the NPU named after M.P. Drahomanova. Series 19: Correctional pedagogy and special psychology], 23, 140-144 [in Ukrainian].

Romenska, T. H. (2016). Deontolohichni vzaiemyny u formuvanni sotsialno-pobutovykh navychok ditei doshkilnoho viku z dytiachym tserebralnym paralichem [Deontological relationships in the formation of social and everyday skills of preschool children with cerebral palsy]. In N. V. Savinova (Ed.), Pedahohichna deontolohiia yak problema suchasnoi korektsiinoi pedahohiky [Pedagogical deontology as a problem of modern correctional pedagogy]: zbirnyk tez Vseukrainskoho naukovo-metodychnoho seminaru (pp. 63-68). Mykolaiv: MNU [in Ukrainian].

Romenska, T. H. (2017). Metodychni aspekty diahnostyky sotsialno-pobutovykh navychok u doshkilnykiv iz dytiachym tserebralnym paralichem [Methodical aspects of diagnosis of social and household skills in preschoolers with cerebral palsy]. In V. V. Korneshchuk (Ed.), Aktualni doslidzhennia u sotsialnii sferi [Current research in the social sphere]: materialy Deviatoi Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (pp. 145-149). Odesa: FOP Bondarenko M. O. [in Ukrainian].

Romenska, T. H. (2018). Formuvannia sotsialno-pobutovykh navychok u ditei doshkilnoho viku iz dytiachym tserebralnym paralichem [Formation of social and household skills in preschool children with cerebral palsy]. (PhD diss.). Instytut spetsialnoi pedahohiky i psykholohii im. Mykoly Yarmachenka NAPN. Kyiv [in Ukrainian].

Systema klasyfikatsii funktsii ruky (MACS) [Hand Function Classification System (MACS)]. Retrieved from https://kozyavkin.com/uk/news/content/sistema-klasifikaciji-funkciji-ruki-macs/ [in Ukrainian].

Systema klasyfikatsii zdatnosti do yizhi ta pyttia dlia osib z TsP (EDACS) [Eating and Drinking Ability Classification System for Individuals with CP (EDACS)]. Retrieved from https://www.sussexcommunity.nhs.uk/get-involved/research/chaileyresearch/eating-drinking-classification.htm [in Ukrainian].

Chebotarova, O. V., Koval, L. V., & Danilavichute, E. A. (2023). Dytyna iz tserebralnym paralichem [A child with cerebral palsy]. Kharkiv: Ranok [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-01

Як цитувати

Олефір, О. І., & Дрозд , Л. В. (2024). Сучасний стан теорії формування соціально-побутових навичок у старших дошкільників із дитячим церебральним паралічем . Імідж сучасного педагога, (3(216), 67–71. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-3(216)-67-71