Сучасний стан теорії формування соціально-побутових навичок у старших дошкільників із дитячим церебральним паралічем
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-3(216)-67-71Ключові слова:
дитячий церебральний параліч; соціально-побутові навички; соціально-побутова реабілітація; методи медичної реабілітації; сенсорна інтеграція; реабілітаційні технології; корекційно-реабілітаційна роботаАнотація
Опираючись на ґрунтовне опрацювання наукових джерел і теоретичних розробок, проаналізовано наявні фундаментальні дослідження та підходи щодо розвитку соціальних і побутових навичок (СПН) у дітей старшого дошкільного віку з ДЦП. Авторами виявлено теорії і методики формування СПН в умовах даного порушення, що актуалізує необхідність виділення їх у структурі СПН у контексті компетентнісної та особистісно зорієнтованої парадигм освіти сутнісних психолого-педагогічних основ їх функціонування: мотиваційно-ціннісних, когнітивних, праксеологічних і соціокультурних складників. Детально розглянуто сучасний стан досліджень, теоретичних концепцій та основних методів медичної реабілітації, пов’язаних із формуванням соціальних і життєвих умінь у старших дошкільників з ДЦП. Обґрунтовано необхідність імплементації міждисциплінарного підходу, в межах якого постає закономірним упровадження в корекційно-реабілітаційний процес елементів інтегральних технологій.
Посилання
Буховець Б. Фізична реабілітація дітей з дитячим церебральним паралічем з використанням Бобат-терапії : дис. … д-ра філософії в галузі фіз. виховання і спорту : 24.00.03. Київ, 2018. URL: http://reposit.uni-sport.edu.ua/handle/787878787/1952
Дитина з порушеннями опорно-рухового апарату в загальноосвітньому просторі. Методичні рекомендації фахівцям з організації та впровадження інклюзивної форми навчання дітей з порушеннями функцій опорно-рухового апарату : навч.-метод. посіб. / А. Г. Шевцов, О. В. Романенко, Л. О. Ханзерук, О. В. Чеботарьова ; за заг. наук. ред. А. Г. Шевцова. Київ : Слово, 2014. 200 с.
Єфименко М. М. Сучасні підходи до корекційно спрямованого фізичного виховання дошкільників з порушеннями опорно-рухового апарату. Вінниця : Нілан, 2013. 355 с.
Єфименко М. М. Основи корекційно спрямованого фізичного виховання дітей з порушеннями опорно-рухового апарату : автореф. дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.03 / Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. Київ, 2014. 40 с.
Заплатинська А. Б. Технологія сенсорної інтеграції у корекційному вихованні дошкільників із дитячим церебральним паралічем : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.03 / Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. Київ, 2016. 18 с.
Козявкін В. І. Ретроспективний аналіз результатів лікування за системою інтенсивної нейрофізіологічної реабілітації. Міжнародний неврологічний журнал. 2018. № 3 (97). С. 19–27.
Кукса Н. В. Працетерапія як засіб відновлення функцій рук дітей із церебральним паралічем. Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки) : зб. наук. праць / за ред.: В. М. Синьова, О. В. Гаврилова. Кам’янець-Подільський : ПП Медобори, 2013. С. 146–158.
Кукса Н. В. Педагогічні умови оптимізації корекційної роботи з розвитку рухових функцій у дітей із церебральним паралічем. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 19: Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2013. Вип. 23. С. 140−144.
Роменська Т. Г. Деонтологічні взаємини у формуванні соціально- побутових навичок дітей дошкільного віку з дитячим церебральним паралічем. Педагогічна деонтологія як проблема сучасної корекційної педагогіки : зб. тез Всеукр. наук.-метод. семінару / за заг. ред. Н. В. Савінової. Миколаїв : МНУ, 2016. С. 63–68.
Роменська Т. Г. Методичні аспекти діагностики соціально-побутових навичок у дошкільників із дитячим церебральним паралічем. Актуальні дослідження у соціальній сфері : матеріали Дев’ятої Міжнар. наук.-практ. конф. (м.Одеса, 17 травня 2017р.) / гол. ред. В. В. Корнещук. Одеса : ФОП Бондаренко М. О., 2017. С. 145–149.
Роменська Т. Г. Формування соціально-побутових навичок у дітей дошкільного віку із дитячим церебральним паралічем : дис. … канд. наук з корекційної педагогіки : 13.00.03 / Інститут спеціальної педагогіки і психології ім. Миколи Ярмаченка НАПН. Київ, 2018. 286 с.
Система класифікації функції руки (MACS). URL: https://kozyavkin.com/uk/news/content/sistema-klasifikaciji-funkciji-ruki-macs/
Система класифікації здатності до їжі та пиття для осіб з ЦП (EDACS). URL: https://www.sussexcommunity.nhs.uk/get-involved/research/chaileyresearch/eating-drinking-classification.htm
Чеботарьова О. В., Коваль Л. В., Данілавічюте Е. А. Дитина із церебральним паралічем. Харків : Ранок, 2023. 40 с.
References
Bukhovets, B. (2018). Fizychna reabilitatsiia ditei z dytiachym tserebralnym paralichem z vykorystanniam Bobat-terapii [Physical rehabilitation of children with cerebral palsy using Bobat therapy]. (PhD diss.). Kyiv. Retrieved from http://reposit.uni-sport.edu.ua/handle/787878787/1952 [in Ukrainian].
Shevtsov, A. H. (Ed.). (2014). Dytyna z porushenniamy oporno-rukhovoho aparatu v zahalnoosvitnomu prostori. Metodychni rekomendatsii fakhivtsiam z orhanizatsii ta vprovadzhennia inkliuzyvnoi formy navchannia ditei z porushenniamy funktsii oporno-rukhovoho aparatu [A child with musculoskeletal disorders in general education. Methodological recommendations for specialists in the organization and implementation of an inclusive form of education for children with musculoskeletal disorders]: navchalno-metodychnyi posibnyk. Kyiv: Slovo [in Ukrainian].
Iefymenko, M. M. (2013). Suchasni pidkhody do korektsiino spriamovanoho fizychnoho vykhovannia doshkilnykiv z porushenniamy oporno-rukhovoho aparatu [Modern approaches to corrective physical education of preschoolers with musculoskeletal disorders]. Vinnytsia: Nilan [in Ukrainian].
Iefymenko, M. M. (2014). Osnovy korektsiino spriamovanoho fizychnoho vykhovannia ditei z porushenniamy oporno-rukhovoho aparatu [Basics of corrective physical education of children with musculoskeletal disorders]. (Extended sbstract of D diss.) Kyiv [in Ukrainian].
Zaplatynska, A. B. (2016). Tekhnolohiia sensornoi intehratsii u korektsiinomu vykhovanni doshkilnykiv iz dytiachym tserebralnym paralichem [Sensory integration technology in remedial education of preschoolers with cerebral palsy]. (Extended sbstract of PhD diss.) Kyiv [in Ukrainian].
Koziavkin, V. I. (2018). Retrospektyvnyi analiz rezultativ likuvannia za systemoiu intensyvnoi neirofiziolohichnoi reabilitatsii [Retrospective analysis of the results of treatment according to the system of intensive neurophysiological rehabilitation]. Mizhnarodnyi nevrolohichnyi zhurnal [International Journal of Neurology], 3 (97), 19-27 [in Ukrainian].
Kuksa, N. V. (2013). Pratseterapiia yak zasib vidnovlennia funktsii ruk ditei iz tserebralnym paralichem [Occupational therapy as a means of restoring the functions of the hands of children with cerebral palsy]. In V. M. Synova, O. V. Havrylova (Eds.), Aktualni pytannia korektsiinoi osvity (pedahohichni nauky) [Current issues of correctional education (pedagogical sciences)]: zbirnyk naukovykh prats (pp. 146-158). Kamianets-Podilskyi: PP Medobory [in Ukrainian].
Kuksa, N. V. (2013). Pedahohichni umovy optymizatsii korektsiinoi roboty z rozvytku rukhovykh funktsii u ditei iz tserebralnym paralichem [Pedagogical conditions for optimization of corrective work on the development of motor functions in children with cerebral palsy]. Naukovyi chasopus NPU imeni M.P. Drahomanova. Seriia 19: Korektsiina pedahohika ta spetsialna psykholohiia [Scientific journal of the NPU named after M.P. Drahomanova. Series 19: Correctional pedagogy and special psychology], 23, 140-144 [in Ukrainian].
Romenska, T. H. (2016). Deontolohichni vzaiemyny u formuvanni sotsialno-pobutovykh navychok ditei doshkilnoho viku z dytiachym tserebralnym paralichem [Deontological relationships in the formation of social and everyday skills of preschool children with cerebral palsy]. In N. V. Savinova (Ed.), Pedahohichna deontolohiia yak problema suchasnoi korektsiinoi pedahohiky [Pedagogical deontology as a problem of modern correctional pedagogy]: zbirnyk tez Vseukrainskoho naukovo-metodychnoho seminaru (pp. 63-68). Mykolaiv: MNU [in Ukrainian].
Romenska, T. H. (2017). Metodychni aspekty diahnostyky sotsialno-pobutovykh navychok u doshkilnykiv iz dytiachym tserebralnym paralichem [Methodical aspects of diagnosis of social and household skills in preschoolers with cerebral palsy]. In V. V. Korneshchuk (Ed.), Aktualni doslidzhennia u sotsialnii sferi [Current research in the social sphere]: materialy Deviatoi Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (pp. 145-149). Odesa: FOP Bondarenko M. O. [in Ukrainian].
Romenska, T. H. (2018). Formuvannia sotsialno-pobutovykh navychok u ditei doshkilnoho viku iz dytiachym tserebralnym paralichem [Formation of social and household skills in preschool children with cerebral palsy]. (PhD diss.). Instytut spetsialnoi pedahohiky i psykholohii im. Mykoly Yarmachenka NAPN. Kyiv [in Ukrainian].
Systema klasyfikatsii funktsii ruky (MACS) [Hand Function Classification System (MACS)]. Retrieved from https://kozyavkin.com/uk/news/content/sistema-klasifikaciji-funkciji-ruki-macs/ [in Ukrainian].
Systema klasyfikatsii zdatnosti do yizhi ta pyttia dlia osib z TsP (EDACS) [Eating and Drinking Ability Classification System for Individuals with CP (EDACS)]. Retrieved from https://www.sussexcommunity.nhs.uk/get-involved/research/chaileyresearch/eating-drinking-classification.htm [in Ukrainian].
Chebotarova, O. V., Koval, L. V., & Danilavichute, E. A. (2023). Dytyna iz tserebralnym paralichem [A child with cerebral palsy]. Kharkiv: Ranok [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).