Формування управлінської культури керівника закладу дошкільної освіти
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-3(216)-20-27Ключові слова:
дошкільна освіта; управління; управління дошкільною освітою; культура; менеджмент; керівникАнотація
Проаналізовано специфіку формування управлінської культури керівника закладу дошкільної освіти (ЗДО). Доведено, що управлінська культура набуває цілісності у процесі професійної діяльності директора ЗДО, тривалого виконання управлінського циклу, розвиваючись від управлінської компетентності до рівня управлінського професіоналізму, завдяки самоосвіті та цілеспрямованому її вдосконаленню в системі післядипломної педагогічної освіти. Протягом багатьох років змінювався підхід як до управління в цілому, так і до менеджменту зокрема, незмінною залишається тенденція зростання значення менеджменту у процесі реалізації тактичних і стратегічних цілей ЗДО. Розглянуто особливості формування управлінської культури керівника ЗДО. Визначено поняття «культура» та «управлінська культура». Проаналізовано основні аспекти формування управлінської культури керівника ЗДО. Доведено, що сучасний керівник має володіти навичками стратегічного проєктування. Розглянуто позитивні та негативні риси сучасного керівника ЗДО. Доведено, що управлінська культура керівника є найважливішим елементом удосконалення і розвитку сучасної освіти.
Посилання
Аніщук А. М. Управлінська діяльність в системі дошкільної освіти : навч. посіб. для магістрів спеціальності 012 Дошкільна освіта. Ніжин : НДУ ім. М. Гоголя, 2020. 319 с.
URL: http://lib.ndu.edu.ua/dspace/bitstream/123456789/2699/1.pdf
Білик Н. І. Від медіаграмотності до медіакультури керівника закладу загальної середньої освіти: управлінський аспект у реаліях сьогодення. Адаптивне управління: теорія і практика. Педагогіка. 2023. № 16 (31). С. 103–109. DOI: https://doi.org/10.33296/2707-0255-16(31)-11
URL: https://amtp.org.ua/index.php/journal/article/view/587
Білик Н. І. Неперервність як провідний примус розвитку управлінської компетентності керівника закладу освіти. Адаптивні процеси в освіті : зб. матеріалів (тез доповідей) 2‐го Міжнародного наукового форуму / [за заг. ред. Г. В. Єльникової ; ред. кол.: О. Л. Ануфрієва, Л. О. Бачієва, В. М. Гладкова, З. В. Рябова; упоряд. Я. Й. Васильченко]. Київ; Харків ; Запоріжжя, 2023. С. 103–109. URL: Білик Неперервність ФОРУМ_тези_друк_сайт_2023.pdf
Білик Н. І. Управлінська компетентність керівника ЗЗСО у створенні умов для інклюзивного навчання. Імідж сучасного педагога: електрон. наук. фах. журн. 2023. № 6 (213). С. 58–66. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-6(213)-58-66. URL: http://isp.poippo.pl.ua/article/view/290731/284855
Гуменний О. Д. Розвиток інформаційної культури керівників та педагогічних закладів освіти : спецкурс для слухачів дистанційної форми навчання в системі післядипломної освіти. Київ : УВУПО, 2020. 70 с.
Королюк С. В. Розвиток професійної культури керівника освітнього закладу в системі післядипломної освіти. Імідж сучасного педагога: електрон. наук. фах. журн. 2019. № 3 (186). С. 30–34. URL: http://isp.poippo.pl.ua/article/view/168065
Кравченко Г. Ю. Розвиток управлінської компетентності кадрового резерву керівника загальноосвітнього навчального закладу в умовах післядипломної педагогічної освіти. Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова. Серія 16: Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики. 2011. Вип. 14. С. 230–235.
Кравченко Г. Ю. Формування управлінської компетентності керівника навчального закладу в умовах післядипломної педагогічної освіти. Вчені записки. Харківський інститут управління. 2012. Т. 29. С. 380–387.
Пономаренко Т. О. Теоретико-методологічні засади формування управлінської культури керівників дошкільної освіти. URL: http://nvd.luguniv.edu.ua/archiv/NN26/13.pdf
Сорока О. Модель функціональної компетентності керівника сучасного навчально-виховного закладу. URL: http://archive.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/ vchu/N147/N147p150-156.pdf
References
Anishchuk, A. M. (2020). Upravlinska diialnist v systemi doshkilnoi osvity [Management activity in the preschool education system]: navch. posib. dlia mahistriv spetsialnosti 012 Doshkilna osvita. Nizhyn: NDU im. M. Hoholia. Retrieved from http://lib.ndu.edu.ua/dspace/bitstream/123456789/2699/1.pdf [in Ukrainian].
Bilyk, N. (2023). Vid mediahramotnosti do mediakultury kerivnyka zakladu zahalnoi serednoi osvity: upravlinskyi aspekt u realiiakh sohodennia [From media literacy to media culture of the head of a general secondary education institution: management aspect in today's realities]. Adaptyvne upravlinnia: teoriia i praktyka. Pedahohika [Adaptive management: theory and practice. Pedagogy], 16 (31), 103-109. DOI: https://doi.org/10.33296/2707-0255-16(31)-11. Retrieved from https://amtp.org.ua/index.php/journal/article/view/587 [in Ukrainian].
Bilyk, N. I. (2023). Neperervnist yak providnyi prymus rozvytku upravlinskoi kompetentnosti kerivnyka zakladu osvity [Continuity as a leading force in the development of managerial competence of the head of an educational institution]. In H. V. Yelnykova (Ed.), Adaptyvni protsesy v osviti [Adaptive processes in education]: zb. materialiv (tez dopovidei) 2‐ho Mizhnar. naukovoho forumu (pp. 103-109). Kyiv; Kharkiv; Zaporizhzhia. Retrieved from Bilyk Neperervnist FORUM_tezy_druk_sait_2023.pdf [in Ukrainian].
Bilyk, N. I. (2023). Upravlinska kompetentnist kerivnyka ZZSO u stvorenni umov dlia inkliuzyvnoho navchannia [Managerial competence of the head of ZZSO in creating conditions for inclusive education]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 6 (213). DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2023-6(213)-58-66. Retrieved from http://isp.poippo.pl.ua/article/view/290731/284855 [in Ukrainian].
Humennyi, O. D. (2020). Rozvytok informatsiinoi kultury kerivnykiv ta pedahohichnykh zakladiv osvity [Development of information culture of managers and pedagogical institutions of education]: spetskurs dlia slukhachiv dystantsiinoi formy navchannia v systemi pisliadyplomnoi osvity. Kyiv: UVUPO [in Ukrainian].
Koroliuk, S. V. (2019). Rozvytok profesiinoi kultury kerivnyka osvitnoho zakladu v systemi pisliadyplomnoi osvity [Development of the professional culture of the head of an educational institution in the system of postgraduate education]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 3 (186), 30-34. Retrieved from http://isp.poippo.pl.ua/article/view/168065 [in Ukrainian].
Kravchenko, H. Yu. (2011). Rozvytok upravlinskoi kompetentnosti kadrovoho rezervu kerivnyka zahalnoosvitnoho navchalnoho zakladu v umovakh pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity [Development of the managerial competence of the personnel reserve of the head of a comprehensive educational institution in the conditions of postgraduate pedagogical education]. Naukovyi chasopys NPU im. M. P. Drahomanova. Seriia 16: Tvorcha osobystist uchytelia: problemy teorii i praktyky [Scientific journal of the NPU named after M. P. Drahomanov. Series 16: Creative personality of the teacher: problems of theory and practice], 14, 230-235 [in Ukrainian].
Kravchenko, H. Yu. (2012). Formuvannia upravlinskoi kompetentnosti kerivnyka navchalnoho zakladu v umovakh pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity [Formation of managerial competence of the head of the educational institution in the conditions of postgraduate pedagogical education]. Vcheni zapysky. Kharkivskyi instytut upravlinnia [Scholarly notes. Kharkiv Institute of Management], 29, 380-387 [in Ukrainian].
Ponomarenko, T. O. Teoretyko-metodolohichni zasady formuvannia upravlinskoi kultury kerivnykiv doshkilnoi osvity [Theoretical and methodological foundations of the formation of management culture of preschool education leaders]. Retrieved from http://nvd.luguniv.edu.ua/archiv/NN26/13.pdf [in Ukrainian].
Soroka, O. Model funktsionalnoi kompetentnosti kerivnyka suchasnoho navchalno-vykhovnoho zakladu [Model of functional competence of the head of a modern educational institution]. Retrieved from http://archive.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/vchu/N147/N147p150-156.pdf [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).