Використання штучного інтелекту учасниками освітнього процесу
DOI:
https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-3(216)-5-13Ключові слова:
штучний інтелект; інформатика; вчитель; підручникиАнотація
Аналізуються проблеми, пов’язані з особливостями використанням низки генеративних сервісів штучного інтелекту, таких як: ChatGPT, Google Gemini та Microsoft Copilot для виконання завдань із кількох предметів базової середньої освіти. Для дослідження було обрано три предмети 6-го класу: інформатика, математика та інтегрований курс Пізнаємо природу. Отримані результати дослідження дають нам змогу стверджувати, що серед завдань, які запропоновані в підручниках для середньої школи, значна частина може бути виконана з використанням сервісів штучного інтелекту (ШІ). Це як правило завдання, що легко виконуються за стандартними алгоритмами, передбачають перевірку певного знання фактів, подій.
Педагоги можуть використовувати ці технології як інструменти для поліпшення освітнього процесу та допомоги учням. Залучення штучного інтелекту може покращити якість освіти та зробити навчання ефективнішим.
Посилання
Амосов Н. М. Алгоритмы разума. Киев : Наукова думка, 1979. 225 с.
Інформатика : підруч. для 6-го кл. заг. серед. освіти / Й. Я. Ривкінд, Т. І. Лисенко, Л. А. Чернікова, В. В. Шакотько. Київ : Генеза, 2023. 240 с.
Істер І. О. Математика : підруч. для 6-го кл. заг. серед. освіти (у 2 ч.) Ч. 1. Генеза, 2023. 208 с.
Мар’єнко М., Коваленко В. Штучний інтелект та відкрита наука в освіті. Фізико-математична освіта, 2023. Т. 38, № 1. С. 48–53. DOI: https://doi.org/10.31110/2413-1571-2023-038-1-007
Морзе Н. В., Бойко М. А., Cтрутинська О. В., Смирнова-Трибульська Є. М. Якою має бути цифрова компетентність вчителів у галузі використання штучного інтелекту? Open educational e-environment of modern University. 2024. № 16. С. 76–91. DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2024.166
Савченко О. Я., Красуцька І. В. Українська мова та читання : підручник для 4 класу ЗЗСО (у 2-х частинах) : Ч. 2. Київ : УОВЦ «Оріон», 2021. 160 с.
Пізнаємо природу : підручник інтегрованого курсу для 6 класу закладів загальної середньої освіти / Л. Я. Мідак, Н. В. Кокар, В. І. Кравець, Н. В. Фоменко, І. В. Кравець., Г. Я. Жирська. Тернопіль : Астон, 2023. 256 с.
Присяжнюк О. В., Лупан І. В., Кнідзе М. І. Використання візуалізації мурашиного алгоритму для дослідження елементів штучного інтелекту у шкільному курсі інформатики. Наукові записки. Проблеми природничо-математичної, технологічної та професійної освіти. 2023. № 1. С. 29–34. DOI: https://doi.org/10.32782/cusu-pmtp-2023-1-4
Aktay S. The usability of Images Generated by Artificial Intelligence (AI) in Education. International technology and education journal. 2022. No. 6 (2). P. 51–62.
Diamant Emanuel. Facing the outbreak of AI expectations and promises: An age-old story on the Emperor's New Clothes. The 10th Annual World Congress of NeuroTalk-2019, Osaka, Japan, 2019. P. 13–15. URL: https://www.researchgate.net/publication/332522227
Dogan M. E., Goru Dogan T., Bozkurt A. The Use of Artificial Intelligence (AI) in Online Learning and Distance Education Processes: A Systematic Review of Empirical Studies. Applied Sciences. 2023. № 13 (5). Р. 3056. DOI: https://doi.org/10.3390/app13053056.
European Parliament legislative resolution of 13 March 2024 on the proposal for a regulation of the European Parliament and of the Council on laying down harmonised rules on Artificial Intelligence (Artificial Intelligence Act) and amending certain Union Legislative Acts. URL: https://www.europarl.europa.eu/RegistreWeb/search/simpleSearchHome.htm?references=P9_TA(2024)0138&sortAndOrder=DATE_DOCU_DESC
O'Hagan Clare. AI: UNESCO mobilizes education ministers from around the world for a coordinated response to ChatGPT. URL: https://www.unesco.org/en/articles/ai-unesco-mobilizes-education-ministers-around-world-co-ordinated-response-chatgpt
Recommendation on the Ethics of Artificial Intelligence. Published in 2022 by the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, 7, place de Fontenoy, 75352 Paris 07 SP, France. URL: www.unesco.org/openaccess/terms-use-ccbyncsa-en
UNESCO survey: Less than 10% of schools and universities have formal guidance on AI. 01.06.2023. URL: https://www.unesco.org/en/articles/unesco-survey-less-10-schools-and-universities-have-formal-guidance-ai
References
Amosov, N. M. (1979). Alhorytmy razuma [Algorithms of the mind]. Kyev: Naukova dumka [in Russian].
Ryvkind, Y. Ya., Lysenko, T. I., Chernikova, L. A., & Shakotko, V. V. (2023). Informatyka [Informatics]: pidruchnyk dlia 5 kl. zakladiv zahaln. seredn. osvity. Kyiv: Heneza [in Ukrainian].
Ister, I. O. (2023). Matematyka [Mathematics]: pidruch. dlia 6-ho kl. zah. sered. osvity (u 2 ch.) Ch. 1. Kyiv: Heneza [in Ukrainian].
Marienko, M., & Kovalenko, V. (2023). Shtuchnyi intelekt ta vidkryta nauka v osviti [Artificial intelligence and open science in education]. Fizyko-matematychna osvita [Physical and mathematical education], 38, 1, 48-53. DOI: https://doi.org/10.31110/2413-1571-2023-038-1-007 [in Ukrainian].
Morze, N. V., Boiko, M. A., Ctrutynska, O. V., & Smyrnova-Trybulska, Ye. (2024). Yakoiu maie buty tsyfrova kompetentnist vchyteliv u haluzi vykorystannia shtuchnoho intelektu? [What should be the digital competence of teachers in the field of using artificial intelligence?]. Open educational e-environment of modern University, 16, 76-91. DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2024.166 [in Ukrainian].
Savchenko, O. Ya., & Krasutska, I. V. (2021). Ukrainska mova ta chytannia [Ukrainian language and reading]: pidruchnyk dlia 4 klasu ZZSO (u 2-kh chastynakh): Chastyna 2. Kyiv: UOVTs «Orion» [in Ukrainian].
Midak, L. Ya., Kokar, N. V., Kravets, V. I., Fomenko, N. V., Kravets, I. V., & Zhyrska, H. Ya. (2023). Piznaiemo pryrodu [We get to know nature]: pidruchnyk intehrovanoho kursu dlia 6 klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Ternopil: Aston [in Ukrainian].
Prysiazhniuk, O. V., Lupan, I. V., & Knidze, M. I. (2023). Vykorystannia vizualizatsii murashynoho alhorytmu dlia doslidzhennia elementiv shtuchnoho intelektu u shkilnomu kursi informatyky [Using Ant Algorithm Visualization to Explore Elements of Artificial Intelligence in a School Computer Science Course]. Naukovi zapysky. Problemy pryrodnycho-matematychnoi, tekhnolohichnoi ta profesiinoi osvity [Proceedings. Problems of natural and mathematical, technological and professional education], 1, 29-34. DOI: https://doi.org/10.32782/cusu-pmtp-2023-1-4 [in Ukrainian].
Aktay, S. (2022) The usability of Images Generated by Artificial Intelligence (AI) in Education. International technology and education journal, 6 (2), 51-62.
Diamant Emanuel. (2019) Facing the outbreak of AI expectations and promises: An age-old story on the Emperor's New Clothes. The 10th Annual World Congress of NeuroTalk-2019 (pp. 13-15). Osaka, Japan. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/332522227
Dogan, M. E., Goru Dogan, T., & Bozkurt, A. (2023), The Use of Artificial Intelligence (AI) in Online Learning and Distance Education Processes: A Systematic Review of Empirical Studies. Applied Sciences, 13 (5), 3056. DOI: https://doi.org/10.3390/app13053056.
European Parliament legislative resolution of 13 March 2024 on the proposal for a regulation of the European Parliament and of the Council on laying down harmonised rules on Artificial Intelligence (Artificial Intelligence Act) and amending certain Union Legislative Acts. Retrieved from https://www.europarl.europa.eu/RegistreWeb/search/simpleSearchHome.htm?references=P9_TA(2024)0138&sortAndOrder=DATE_DOCU_DESC
O'Hagan, Clare. (2023). AI: UNESCO mobilizes education ministers from around the world for a coordinated response to ChatGPT. Retrieved from https://www.unesco.org/en/articles/ai-unesco-mobilizes-education-ministers-around-world-co-ordinated-response-chatgpt
Recommendation on the Ethics of Artificial Intelligence. (2022). Published in 2022 by the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, 7, place de Fontenoy, 75352 Paris 07 SP, France. Retrieved from www.unesco.org/openaccess/terms-use-ccbyncsa-en
UNESCO survey: Less than 10% of schools and universities have formal guidance on AI. 01.06.2023. Retrieved from https://www.unesco.org/en/articles/unesco-survey-less-10-schools-and-universities-have-formal-guidance-ai
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Імідж сучасного педагога
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).